چربی موی سر ؛ از علل تا درمان

0

چربی موی سر در اغلب موارد موجب آزار است. حداقلِ ماجرا این است که چربی موی سر سبب می‌شود که موها کثیف نشان داده شوند و گویی دارنده‌ی موهای چرب به‌نسبت سایر افراد کم‌تر به حمام می‌رود! اما خود کسی که موهایش چرب است می‌داند که چربی موی سر، هر علتی که داشته باشد علتش دیر حمام رفتن نیست. خیلی از کسانی که موهایی چرب دارند اتفاقاً زیاد هم حمام می‌روند. در این نوشتار مروری بر علل چربی موی سر خواهیم داشت و پس از آن خواهیم گفت که از چه روش‌هایی می‌توانید برای درمان موی چرب استفاده کنید.

علت چربی موی سر چیست؟

از یک علت خاص نمی‌توان در این زمینه نام برد، بلکه علل گوناگونی برای چربی موی سر وجود دارند از جمله:

۱- نوع مو

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
در برخی موارد نوع مو موجب می‌شود چربی در پوست و مو زیاد باشد. مثلاً کسانی که موهایی نازک دارند عمدتاً موهای‌شان چرب‌تر اند. این امر به این دلیل است که چربی‌ای که موی این افراد تولید می‌کند توسط موهای آن‌ها به طور کامل جذب نمی‌شود و چربیِ اضافه می‌ماند و موها چرب‌تر از حد معمول می‌شوند. افرادی که موهایی صاف دارند نیز چنین وضعیتی برای‌شان وجود دارد.

۲- عوامل ژنتیکی و ارثی

کسانی که یکی از والدین‌شان دارای موی چرب است، عمدتاً دارای موی چرب هستند.

۳- رطوبت محل زندگی

اگر موی چرب دارید، یکی از علل احتمالی آن می‌تواند رطوبت محل زندگی‌تان باشد. هرچه محل زندگی‌تان رطوبت بیش‌تری داشته باشد احتمالاً با موهای چرب‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کنید. (برای آشنایی با روش‌های کاهش رطوبت خانه کلیک کنید.)

۴- اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی نیز می‌توانند موجب افزایش چربی موی سر شوند. خانم‌هایی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند و کسانی که درگیر استرس هستند پوست سر‌شان سبوم بیش‌تری تولید می‌کند و درنتیجه موهای چرب‌تری دارند.

۵- شرایط پوست

برخی شرایط پوست مانند درماتیت سبوره‌ای، اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند در بروز موهای چرب نقش داشته باشند.

۶- بازی با موها

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه با موهای‌شان ور می‌روند احتمال چرب‌شدن موها را افزایش می‌دهند. این امر اولاً به سبب انتقال چربی و آلودگی از دست به موهاست و ثانیاً موجب پخش‌شدن چربی پوست سر در موها می‌شود. این قضیه برای کسانی که زیاد از حد موهای‌شان را برس می‌کشند نیز صادق است.

۷- استفاده‌ی افراطی از محصولات مو

اگر اهل استفاده از سرم مو، ژل مو، انواع شامپوها، نرم‌کننده و … هستید باید بدانید که احتمالاً این محصولات نیز در چرب‌شدن موهای‌تان نقش دارند، خصوصاً اگر یک یا چند مورد از آن‌ها بر پایه‌ی الکل ساخته شده باشند.

۸- استفاده‌ی زیاد از حد از شامپو

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
ممکن است فکر کنید زیاد شستن موها می‌تواند در کاهش چربی آن‌ها مفید باشد، اما احتمالاً متعجب می‌شوید اگر بدانید که زیاد شستن موها با شامپو نه‌تنها کاهش چربی موی سر را در پی ندارد بل گاه می‌تواند افزایش آن را در پی داشته باشد. در وضعیتی که زیاد از شامپو استفاده می‌کنید پوست سرتان تشویق می‌شود که سبوم بیش‌تری تولید کند و این برابر است با افزایش چربی روی پوست سر و موهای‌تان.

۹- سایر علل افزایش چربی موی سر

استفاده‌ی بیش از حد از اتومو و سایر ابزارهای گرما دهنده، کمبود ویتامین‌های گروه B و استفاده از شامپوها و محصولات بهداشتی غیراستاندارد نیز می‌توانند عللی برای موهای چرب باشند.

پیشگیری از چرب‌شدن موها | درمان چربی موی سر

حال که به طور مختصر نگاهی به علل احتمالی چربی موی سر داشتیم نوبت به آن رسیده که به معرفی راه‌های پیشگیری از چرب‌شدن موها بپردازیم و ببینیم که چه روش‌هایی می‌توانند موجب شوند که از شر چربی موی سر رها شوید.

الف) کارهای ساده‌ای که می‌توانند برای درمان موهای چرب مفید باشند

۱- با موهای‌تان مهربان باشید. هر زمان که به طرق مختلف درگیر موهای‌تان هستید، چه شامپو زدن، چه شانه‌کردن، چه اتومو کشیدن و …، سعی کنید کارها را با لطافت انجام دهید و به سختی با پوست سر و موها برخورد نکنید.

۲- از محصولات دارای سیلیکون استفاده نکنید. شامپوها و سایر محصولات بهداشتی مخصوص مو اگر دارای سیلیکون باشند موهای‌تان را روغنی می‌کنند. بهتر است تا حد امکان از این محصولات استفاده نکنید.

۳- زود به زود برس‌تان را تمیز کنید. کثیف‌بودن برس نیز می‌تواند موهای‌تان را چرب کند.

۴- هنگام استفاده از نرم‌کننده دقت داشته باشید. استفاده از نرم‌کننده می‌توانند موجب چرب‌شدن موهای‌تان شود. اما برای جلوگیری از چرب‌شدن موها در اثر استفاده از نرم‌کننده، اولاً باید نرم‌کننده را فقط به نیمه‌ی بالایی موها بزنید و مواظب باشید که نرم‌کننده به ریشه‌ی موها نخورد و ثانیاً باید موها را پس از استفاده از نرم‌کننده کاملاً بشویید تا هیچ اثری از ماده‌ی نرم‌کننده روی موها باقی نماند.

۵- از محصولات مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

۶- سعی کنید از بازی‌کردن با موها بپرهیزید.

ب) ماسک‌هایی که می‌توانند برای کاهش چربی موی سر مفید باشند

۱- استفاده از ماسک چای سبز

چای سبز سرشار از پلی‌فنول‌ها است و می‌تواند برای سلامت پوست سر مفید باشد. افزون بر این دریافته شده که این ماده می‌تواند برای کاهش سبوم نیز مفید باشد. (منبع)

چای سبز را بجوشانید و پس از خنک‌شدن روی موها بمالید. اجازه دهید ۳۰ الی ۴۵ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم موها را بشویید. از این ماسک می‌توانید یک بار در هفته استفاده کنید.

۲- استفاده از پودر کاکائو

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
پودر کاکائو یک ماده‌ی عالی برای کاهش چربی موی سر است و در واقع به‌مانند یک شامپوی خشک‌کننده عمل می‌کند.

برای استفاده از خواص پودر کاکائو، مقداری پودر کاکائو را روی موها بپاشید. سعی کنید طوری از پودر استفاده کنید که تمامی موهای‌تان از پودر کاکائو بهره‌مند شوند. این کار را می‌توانید هر زمان که فرصت کافی برای حمام‌رفتن ندارید انجام دهید.

۳-  استفاده از ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا می‌تواند در کنترل سبوم پوست سر مفید باشد. دو قاشق چای‌خوری از ژل آلوئه‌ورا را با یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه ترکیب کنید و روی موها بمالید. اجازه دهید ترکیب چند دقیقه روی موهای‌تان بماند و سپس با آب سرد و شامپو بشویید. بهتر است ترکیب را زمانی روی موهای‌تان بمالید که حداقل یک بار موها را شامپو کشیده‌اید.

از این ترکیب می‌توانید یک بار در هفته استفاده کنید.

۴- روغن درخت چای (روغن تی تری)

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
روغن درخت چای می‌تواند موجب کنترل تولید سبوم شود. بنابراین از این روغن می‌توان برای کاهش چربی موی سر و هم‌چنین درمان آکنه پوست سر استفاده کرد. (منبع)

۱۵ قطره از روغن درخت چای را با ۳۰ میلی‌لیتر از یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کرده و ترکیب را به موها بمالید. اجازه دهید ترکیب یک ساعت روی موها بماند و سپس با استفاده از آب و شامپو موهای‌تان را بشویید. از این ترکیب می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

۵- استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم به‌عنوان منبعی غنی از منیزیم می‌تواند موجب کاهش التهاب پوست سر و هم‌چنین کنترل تولید سبوم شود. (منبع)

یک یا دو قاشق چای‌خوری نمک اپسوم را با شامپو ترکیب کرده و موهای‌تان را با این ترکیب بشویید. می‌توانید یک یا دو بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید.

۶- استفاده از زرده تخم مرغ

چربی موی سر ؛ از علل تا درمان
زرده تخم مرغ نیز می‌تواند در کاهش چربی موی سر مفید باشد.

یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه ترکیب کرده و روی موها بمالید. اجازه دهید ترکیب نیم ساعت روی موهای‌تان بماند و سپس برای شست‌وشوی آن اقدام کنید.

۷- استفاده از ماست

استفاده از ماسک ماست می‌تواند برای تغذیه‌ی موها و تنظیم PH آن‌ها مفید باشد (منبع).

برای استفاده از خواص ماست، می‌توانید نصف فنجان ماست را با دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین ترکیب کرده و خمیر حاصل‌شده را روی موها بمالید. بگذارید ترکیب نیم ساعت روی موهای‌تان باشد و سپس با آب و شامپو موها را بشویید. از این ترکیب می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

چند نکته در ارتباط با چربی موی سر

  • زیاد شستن موها، همان‌طور که در بالا گفته شد، نه تنها تأثیر مثبت ندارد بلکه موجب بدتر شدن چربی موی سر می‌شود. هر دو سه روز یک بار موهای‌تان را با شامپویی که فاقد سیلیکون است بشویید.
  • برخلاف باور عموم، سبوم و چربی موی سر موجب ریزش مو نمی‎شوند.
  • از استرس دوری کنید. روغن‌های ضروری، دم‌نوش‌های گیاهی و مدیتیشن در کاهش استرس مفید هستند.
  • از مصرف زیاد شکر و غذاهای سرخ‌شده بپرهیزید.
  • برای شستن موها از آب داغ استفاده نکنید. آب ولرم و آب سرد گزینه‌هایی مناسب اند.
  • به میزان کافی آب بنوشید.

کلام آخر

در این نوشتار به علل چربی موی سر و روش‌هایی که می‌توانند در کاهش چربی موهای چرب مفید باشند پرداختیم. اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید لطف کرده و آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.

منابع: draxe | healthline | stylecraze| stylecraze |

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + شانزده =