کراتینه مو چیست؟ فواید و ضررهای کراتین کردن مو

0

فرقی نمی‌کند خانم باشید یا آقا، اکثر افراد از داشتن موهای صاف و براق خوششان می‌آید. برای بسیاری از افراد داشتن موهای صاف یعنی دغدغه کمتر برای نگهداری و مراقبت از مو. هرچند این حقیقت ندارد چرا که موهای صاف نیز به اندازه موهای فر نیاز به مراقبت دارد. اما حداقل می‌دانید داشتن موهای صاف یعنی نیاز نیست دائم به سمت سشوار و اتو مو بروید تا موهایتان را صاف کنید. به همین دلیل است که روش صاف کردن مو یا کراتینه کردن مو برای صاف کردن و از بین بردن وز موها بسیار رواج دارد. اما کراتینه مو چیست و چطور عمل می‌کند؟

کراتینه کردن مو چیست؟

همانطور که اشاره شد، کراتینه مو روشی است برای صاف کردن مو و از بین بردن وز موها یا ترمیم موهای آسیب دیده. به مرور زمان موهای ما در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد – اتومو یا سشوار و مواردی دیگر- یا مواد شیمیایی نظیر رنگ مو یا دکلره مو، دچار آسیب شده و کراتین طبیعی خود را از دست می‌دهد. کراتینه کردن مو، همانطور که از نامش پیداست، روشیست که به کمک آن کراتین از دست رفه مو بازسازی شده و به مو باز می‌گردد. این کار با استفاده از یک سرم که حاوی کراتینه مو است انجام می‌گیرد. اما شاید تا به اینجا برایتان این سوال پیش آمده باشد که کراتین مو چیست که از بین رفتنش موجب آسیب دیدن موها می‌شود؟

کراتینه مو چیست؟ فواید و ضررهای کراتین کردن مو
وقتی موهایتان را کراتینه می‌کنید تفاوت را از همان لحظه اول در موهایتان خواهی دید.

کراتین مو چیست؟

کراتین مو در حقیقت پروتئین طبیعی است که در موی همه افراد وجود دارد. کراتین در واقع ماده‌ای است که از موهای شما محافظت کرده و حالتی زیبا به آن می‌بخشد. به همین دلیل است که نبود یا حتی کمبود آن در مو موجب می‌شود موهایمان آسیب دیده، نامرتب، بیروح و بد حالت دیده شود. کراتینه مو روشی است که به کمک آن یک لایه از کراتین یا پروتئین به روی مو قرار می‌گیرد که موجب صاف شدن و خوش حالت شدن مو می‌شود. پس از کراتینه کردن مو حتما متوجه برقی که در موهایتان افتاده می‌شوید و به نظر می‌رسد هر روز از سالن زیبایی خارج شده‌اید.

کراتینه کردن مو چطور انجام می‌شود؟

کراتینه کردن مو به روش زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا مو کاملا شسته و تمیز می‌شود. اگر در خانه می‌خواهید این کار را انجام دهید حتما از شامپوی مخصوص نوع موهایتان استفاده کنید.
  2. سپس از سرم صاف کننده مو که حاوی کراتین و نرم کننده مو است استفاده می‌شود. موها به چند دسته تقسیم می‌شود و این سرم به روی کل موها زده می‌شود به طوری که کل مو به این مواد آغشته می‌شود.
  3. در مرحله بعد به روی مو اتو کشیده می‌شود تا کراتین با حرارتی که می‌بیند جذب مو شود و به نوعی به روی موها فعال شود. در نتیجه مو صاف‌تر و براق‌تر می‌شود.
  4. در مرحله نهایی موها شسته می‌شود تا مواد باقی مانده در مو پاک شوند و سپس مو دوباره خشک و صاف می‌گردد.

معمولا پس از کراتینه کردن موهایتان به مدت حداکثر سه ماه صاف و براق باقی می‌ماند.

کراتینه مو چیست؟ فواید و ضررهای کراتین کردن مو
وقتی مواد کراتینه مو به روی مو زده شد باید حرارت ببیند تا به خوبی جذب موها شود. برای این کار اغلب از اتو مو استفاده می‌شود که همزمان مو را صاف کرده و مواد کراتینه را جذب مو کند.

مراقبت‌های پس از کراتینه مو چیست؟

برای داشتن موهای صاف و زیبا همه چیز به کراتینه کردن مو ختم نمی‌شود بلکه لازم است همچنان مراقبت‌هایی از موهایتان صورت بگیرد:

  • تا ۴۸ ساعت پس از کراتینه مو نباید موهایتان را بشویید. حتی یک قطره آب نیز نباید با موهایتان برخورد کند.
  • تا ۲ روز نباید موهایتان را با کش ببندید. بهتر است مراقب حالت خوابیدنتان نیز باشید.
  • تا چند روز از هیچ روش آرایش مو از جمله سشوار یا اتوی مو استفاده نکنید.
  • همچنین زین پس برای شستشوی موهایتان باید از شامپوها و نرم کننده‌های بدون سولفات استفاده کنید.

آیا کراتینه مو خطرناک است؟

نمی‌توان کراتینه مو را خطرناک دانست. هرچند مشکلی که در این نوع صاف کردن مو وجود دارد وجود گاز فرمالدهید در آن است. هرچند میزان فرمالدهید موجود در کراتینه مو بسیار کم است اما قرار گرفتن مداوم در معرض این گاز می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. تنفس این گاز می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند یا همچنین موجب خارش پوست یا چشم شود.  به همین دلیل اغلب گفته می‌شود از روش‌هایی برای صاف کردن مو استفاده شود که عاری از این نوع گاز است. معمولا خطرات کراتینه کردن مو برای آرایشگر بیشتر از فردیست که موهایش در حال کراتینه شدن است. روش‌هایی که در پروسه انجام آن هیچ فرمالدهیدی تولید نمی‌شود شاید ماندگاری کمتری داشته باشد اما روش سالم‌تری است.

فواید کراتینه کردن مو

  • بدون شک اولین فایده کراتینه کردن مو از بین رفتن وز مو و صاف شدن مو است.
  • پوشش کراتین ایجاد شده روی مو توسط این روش موجب می‌شود مو در برابر نور خوشید و آسیب‌های دیگر طبیعی در امان بماند.
  • کراتینه مو موجب می‌شود موهایتان براق‌تر و نرم‌تر شود.
  • نیاز به اتوکشیدن مو یا سشوار کشیدن نیست، می‌توانید تا مدت‌ها از این وسایل حرارتی و آرایشی خدافظی کنید.
کراتینه مو چیست؟ فواید و ضررهای کراتین کردن مو
با کراتینه کردن مو، موهایتان صاف و صیقلی می‌شود و به نظر می‌رسد همیشه آرایشگاه بوده‌اید.

معایب کراتینه کردن مو

  • موهای صاف حجم کمتری دارد بنابراین اگر موی کمی داشته باشید شاید بعد از مدتی از صاف بودن آن خسته شوید و دلتان بخواهد موهایتان حجم بیشتری داشته باشد. هرچند این روش دائمی نیست و فقط باید صبر کنید تا دوباره موهایتان رشد کرده و به حالت اولیه بازگردد.
  • اگرچه از بین رفتن وز مو برایتان خوشایند خواهد بود اما از سوی دیگر این مساله می‌تواند موجب چرب شدن مو شود.
  • باید از شامپو و نرم کننده مخصوص استفاده کنید تا موهایتان را در بهترین حالت نگه دارید.
  • این روش دائمی نیست و ممکن است نیاز باشد دوباره موهایتان را کراتینه کنید که برایتان هزینه بر خواهد بود.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید تا مدتی از شر صاف کردن موهایتان توسط اتومو یا سشوار خلاص شوید می‌توانید روش کراتینه کردن مو را انتخاب کنید. کراتینه موجب می‌شود موهایی صاف، سالم‌تر و براق‌تر داشته باشید. اگرچه می‌توانید خودتان نیز این کار را در خانه انجام دهید اما باید در نظر داشته باشید کراتینه کردن مو کار آسان و سریعی نیست و ممکن است پروسه انجام گرفتن آن شما را خسته کند. بخصوص اگر موهای بلندی داشته باشید. همچنین یک فرد خبره در انجام کراتینه مو بهتر می‌تواند تشخیص دهد چه میزان کراتینه به موهایتان بزند و چطور به بهترین شکل موهایتان را صاف کند.

منابع: beautyglimpse ، webmd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 10 =