درمان موخوره ؛ چگونه با موخوره مبارزه کنیم؟

0

بیشتر خانم‌ها شیفته‌ی موی بلند و زیبا هستند. اما بلندی مو به تنهایی کافی نیست. یکی از ملاک‌های زیبایی مو، سلامت آن است. ایجاد موخوره که بیماری رایجی است سلامت و زیبایی مو را هدف قرار می‌دهد و موجب شکستگی و نامرتبی در ظاهر مو می‌شود. به همین دلیل شما باید با راه‌های درمان موخوره آشنا باشید.

موخوره چیست؟

موخوره که نام علمی آن تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) است، مشکل رایجی است که اغلب خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. این بیماری انتهای ساقه مو را درگیر می‌کند و موجب دو شاخه یا چند شاخه شدن ساقه مو می‌شود. سپس به سمت ریشه مو پیشروی کرده و موجب شکستن و نازک شدن مو می‌شود. در واقع این بیماری به کوتیکول مو (لایه‌ای که بخش بیرونی مو را می‌پوشاند) آسیب می‌رساند و نظم سلول‌های آن را به هم می‌ریزد.

تصویر مویی که موخوره دارد زیر میکروسکوپ
تصویر میکروسکوپی موخوره

علل ایجاد موخوره

موخوره در میان موهای خشک رایج‌تر است. به طور کلی با بلند شدن موها، رطوبت کمتری به نوک آن‌ها می‌رسد. از سویی دیگر، بخش انتهایی مو مدت زمان طولانی‌تری در معرض نور و مواد شوینده بوده است و به ضعیف‌ترین قسمت مو تبدیل می‌شود.

به طور کلی دستکاری کردن موها دلیل اصلی ایجاد موخوره است. استفاده از مواد شیمیایی در رنگ‌ها، حرارت ناشی از سشوار و اتوی مو و فر کننده ها و حتی مواد شوینده و شامپوهای روزانه موجب ضعف بخش انتهایی مو، خشکی آن و در نهایت ایجاد موخوره می‌شود.

درمان موخوره

خبر بد این است که موخوره هنوز درمان قطعی ندارد. در حال حاضر تنها کاری که برای مقابله با موخوره می‌توان انجام داد، کوتاه کردن موها است. برای درمان موخوره باید نزدیک‌ترین موخوره ایجاد شده به ریشه را پیدا کرد و مو را حداقل از یک سانتی متری بالای آن کوتاه نمود. البته که کوتاه کردن موها برای خانم‌ها کار چندان آسانی نیست . اما با انجام برخی از مراقبت‌های خانگی می‌توان تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کرد.

کوتاه کردن مو هنگام موخوره.
اگر موخوره گرفتید هرچه سریع‌تر مویتان را کمی کوتاه کنید. چون در صورت پیشروی موخوره مجبور به کوتاه کردن حجم زیادی از آن می‌شوید.

 

پیشگیری از موخوره

همانطور که اشاره کردیم علت اصلی موخوره دستکاری کردن موها و خشکی انتهای ساقه مو است. پس اولین قدم برای داشتن موهایی بلند و سالم، این است که مو ها را تحریک نکنیم.

  از مواد شیمیایی بپرهیزید

موی طبیعی به هر رنگ و شکلی که باشد، زیباست. پس سعی کنید تا حد امکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید. اما اگر برای ایجاد تنوع و یا پوشاندن موهای سفید قصد دارید که موهایتان را رنگ کنید، حتما از مواد طبیعی نظیر حنا و قهوه استفاده کنید. یا اینکه نزدیک‌ترین رنگ به موهای خود را انتخاب کنید تا مجبور به دکلره و استفاده از مواد شیمیایی قوی نباشید. در غیر این صورت، به طور مرتب از نرم‌کننده‌ها و مواد مغذی مو استفاده نمایید و در نظر داشته باشید رنگ موهای بدون آمونیاک را خریداری کنید.

رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی از علل ایجاد موخوره
موهای خود را در مدت زمان کوتاه چندین بار رنگ نکنید.

 بیش از حد از برس استفاده نکنید

یکی از دلایل رواج موخوره میان خانم‌ها آن است که خانم‌ها چندین برابر آقایان از برس استفاده می‌کنند. بیش از حد شانه کشیدن و یا شانه کشیدن با خشونت موجب شکستن موها شده و ظاهری نامناسب به آن‌ها می‌دهد.

سعی کنید موها را با ملایمت شانه بکشید و اگر موهایتان به هم گره خورده‌اند، روی آن را شانه نکشید بلکه گره را با دست یا اسپری نرم‌کننده باز کنید و سپس به شانه کشیدن ادامه دهید.

برس کشیدن بیش از حد از علل ایجاد موخوره
گاهی انجام بیش از حد بعضی از کارها که برای سلامت مفید هستند می‌تواند مضر باشد.

 موهایتان را از نور خورشید محفوظ نگه دارید

نور خورشید علی‌رغم تمام فوایدش، ممکن است برای سلامت مو مضر باشد. پس از موی خود در برابر نور مداوم خورشید محافظت کنید. بهتر آن است که بخش انتهایی ساقه مو را حتما بپوشانید.

 بیش از حد موهایتان را نشویید

البته که اولین قدم برای رعایت بهداشت، حمام و شستشوی مرتب است. اما باید بدانید که شستشوی بیش از حد مو موجب موخوره می‌شود. بهتر است تعداد دفعاتی که موهایتان را می‌شویید کاهش دهید. و یا از شامپو های روزانه استفاده کنید. چرا که این شامپوها ترکیبات شیمیایی ملایم‌تری دارند و آسیب کمتری به مو می‌زنند. همچنین از موادی استفاده کنید که رطوبت مو را حفظ میکنند و از خشکی و شکنندگی آن جلوگیری می‌نمایند.

 موهایتان را با روش صحیح بشویید

همچنین نحوه شستن موها در سلامت آن‌ها نقش موثری دارد. با موهایتان با ملایمت رفتار کنید. به هیچ عنوان هنگام شستشو، به موها چنگ نزنید. ساقه‌های مو را روی سر جمع نکنید. بهترین روش آن است که ساقه ها را آویزان گذاشته و با ملایمت روی آنها را کف بزنید و آبکشی نمایید. همچنین نرم کننده را به پایین مو زده و اجازه دهید چند دقیقه‌ای روی مو بماند. سپس موها را با آب ولرم آبکشی کنید. چرا که آب داغ برای سلامت موها مضر است.

شست‌وشوی نادرست از علل ایجاد موخوره
شست‌وشوی نادرست مو باعث آسیب به مو می‌شود.

موها را به درستی خشک کنید

کشیدن حوله روی موها موجب شکست ساقه‌ها و گره خوردن موها می‌شود. پس به آرامی آب موها را بگیرید. بهترین گزینه آن است که اجازه دهید موها به شکل طبیعی خشک شوند. اما اگر به دلایلی مجبور هستید که سریع‌تر موهایتان را خشک کنید، حتما از حرارت متوسط سشوار استفاده کنید. ابتدا ریشه و بخش های میانی ساقه را سشوار بکشید. سشوار را برای مدت کمتری روی نوک موها نگه دارید. فراموش نکنید که پیش از سشوار، از اسپری های محافظ در برابر حرارت روی موی خود استفاده کنید. این اسپری‌ها تا حد زیادی از موی شما محافظت کرده و اجازه نمی‌دهند که نظم سلولی موهایتان در برابر حرارت از بین برود.

خشک کردن نامناسب مو از علل ایجاد موخوره
هنگام سشوار کشیدن آن را زیاد به مویتان نزدیک نکنید.

 ابزار مو را زیاد استفاده نکنید

به طور کلی هر چیزی که موجب فشار به موها شود، ساختار آن‌ها را به هم ریخته و باعث شکستگی و موخوره خواهد شد. استفاده از سنجاق و گیره‌سرهای فلزی، محکم بافتن موها و یا محکم بستنشان (مثل مدل دم اسبی) به موها آسیب می‌زند.

 تغذیه مناسب داشته باشید

ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نقش تعیین کننده‌ای در سلامت مو و پوست دارند. پس ایجاد هر بیماری ممکن است به واسطه کمبود یک ماده حیاتی در بدن باشد. سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که شامل انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باشد. ویتامین ای و اسیدهای چرب امگا۳ را فراموش نکنید. این مواد موجب حفظ سلامت موها می‌شوند.

با مواد طبیعی و غیر طبیعی موخوره را درمان کنید

برای حفظ شادابی و سلامت موها و پیشگیری از موخوره، از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. به این منظور می‌توانید ساقه موها را به روغن آرگان، روغن زیتون و یا روغن بادام آغشته کنید تا رطوبت مو حفظ شده و با مواد مغذی غنی شوند. این روش میتواند تا حدی موجب درمان موخوره شود و از پیشروی آن جلوگیری کند.

همچنین استفاده از نرم‌کننده‌ها و ماسک و کرم مو ضروری است. اما باید در نظر داشت که این مواد به حد اعتدال مصرف شوند. چرا که خودشان می‌توانند موجب بروز بیماری یا ایجاد ضعف در ساختار مو شوند. همچنین از محصولات حاوی پارافین یا نفت سفید خودداری کنید. زیرا  این مواد باعث خشکی مو  و به دنبال آن ایجاد موخوره می شوند.

استفاده از مواد غیرطبیعی از علل ایجاد موخوره
استفاده از مواد طبیعی باعث طراوت و زیبایی مو می‌شود و از موخوره جلوگیری می‌کند.

در صورتیکه که تمام نکات بالا رعایت شود ولی همچنان مشکل موخوره شما درمان نشود، احتمالا مو دچار بیماری جدی ای شده است. این مشکل می‌تواند به خاطر عوامل وراثتی باشد و یا آنکه محیط در ایجاد آن نقش داشته باشد. در هر دو صورت باید با مراجعه به پزشک علت را شناسایی کرده و آن را از میان برد چرا که برطرف کردن موخوره یکی از اولین قدم‌ها برای حفظ زیبایی موها است.

منابع: hairscientists ، highya

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هفده =