چیلر جذبی دو اثره چیست و چگونه کار می کند؟

1

بالا بردن راندمان کار و کاهش اتلاف منابع مختلف انرژی امروزه به دغدغه اصلی سازندگان سیستم ها و وسایل صنعتی تبدیل شده است. در ادامه با طرز کار چیلر جذبی دو اثره به عنوان یکی از اجزای صنعتی آشنا خواهیم شد.

چیلرهای جذبی دو مرحله ای

در روزگاری که انرژی به دغدغه اصلی بشر صنعتی تبدیل شده، استفاده هرچه بهینه تر از این دغدغه، هدف اصلی طراحان و سازندگان سیستم ها و دستگاه های صنعتی به شمار می رود. امروزه هر دستگاه و سیستمی اول با میزان مصرف و هدر رفت انرژی سنجیده می شود و یک دستگاه هرچقدر هم کارکرد خوبی داشته باشد، اگر انرژی را بیشتر از دیگران مصرف کند یا هدر بدهد، دستگاهی مناسب سیستم های پرکاربرد صنعتی، تجاری و مسکونی به شمار نخواهد رفت.

در استفاده از چیلرهای جذبی دو مرحله ای هم این اصل اساسی همواره رعایت می شود. تغییرات زیادی که این سیستم های سرمایشی از زمان اختراع تا امروز پشت سر گذاشته اند، موید این موضوع است که مهندسان و تصمیم گیران این صنعت همواره به دنبال بهینه سازی این سیستم های پرکاربرد هستند.

مهندسان و تصمیم گیران این صنعت همواره به دنبال بهینه سازی این سیستم های پرکاربرد هستند
مهندسان و تصمیم گیران این صنعت همواره به دنبال بهینه سازی این سیستم های پرکاربرد هستند

کاربرد چیلر جذبی دو اثره

یکی از تغییرات اساسی که در ساختمان چیلرهای جذبی ایجاد شد، ظهور چیلر جذبی دو اثره بود. این چیلرها برای استفاده هرچه بیشتر از انرژی به ظاهر هدر رفته در سیستم طراحی شده اند و خیلی زود با این قابلیت به یکی از کاربردی ترین سیستم های تهویه مطبوع تبدیل شدند.

سیکل چیلر جذبی دو اثره شباهت زیادی به سیکل چیلر جذبی تک اثره دارد. با این تفاوت که محلول لیتیوم بروماید در دو مرحله در ژنراتور دما بالا و ژنراتور دما پایین غلیظ می شود که این روش باعث افزایش راندمان سیکل می شود.

سیکل چیلر جذبی دو اثره شباهت زیادی به سیکل چیلر جذبی تک اثره دارد
سیکل چیلر جذبی دو اثره شباهت زیادی به سیکل چیلر جذبی تک اثره دارد

اجزای چیلر جذبی دو اثره

چیلر جذبی دو اثره از بخش های زیادی تشکیل شده است. در این جا بخش های اصلی این سیستم را بررسی می کنیم:

  • اوپراتور

اواپراتور یا تبخیر کننده بخش خنک کن چیلر جذبی است. در اینجا گاز مصرفی سیستم خنک می شود و سرمای خود را به سمت بخش خروجی می فرستد.

  • ابزوربر

ابزوربر حاوی ماده جذب کننده لیتیم بروماید است. محفظه ابزوربر مانند اواپراتور یک مبدل دو لایه  است که در لوله های آن آب برج خنک کننده جریان دارد. در بخش بیرونی ابزوربر ماده جذب کننده قرار دارد.

  • ژنراتور

عملیات تغلیظ محلول لیتیم بروماید در ژنراتور انجام می شود. ماده جذب کننده بعد از غلیظ شدن مجدد، دوباره به ابزوربر برمی گردد تا سیکل کار را ادامه دهد.

عملیات تغلیظ محلول لیتیم بروماید در ژنراتور انجام می شود
عملیات تغلیظ محلول لیتیم بروماید در ژنراتور انجام می شود
  • کندانسور

کندانسور یا تقطیرکننده، وظیفه تقطیر دوباره بخار جدا شده از محلول رقیق در ژنراتور و تبدیل دوباره آن به مایع مبرد را برعهده دارد.

  • مبدل حرارتی

مبدل حرارتی امکان تبادل حرارت بین محلول رقیق خروجی از ابزوربر و محلول غلیظ خروجی از ژنراتور را فراهم می کند.

  • پمپ

چیلرهای جذبی معمولا دو پمپ برای ماده مبرد و محلول هستند که وظیفه جابجایی این مواد در سیستم را برعهده دارند.

طرز کار چیلر جذبی دو اثره

همانطور که گفته شد سیستم کار چیلر جذبی دو اثره تفاوت چندانی با چیلر جذبی تک اثره ندارد اما همین تفاوت های اندک، باعث ایجاد تغییرات زیادی در محصول نهایی سیستم و راندمان کاری آن می شود. در یک چیلر جذبی دو اثره مایع مبرد (مانند اغلب چیلرها آب) توسط انژکتورهای مخصوص روی لوله های مسی اوپراتور پاشیده می شود. محفظه داخلی اوپراتور در چیلر جذبی دو اثره مانند سایر چیلرها دارای فشار پایین است و همین مسئله موجب بخار شدن این آب می شود.

در یک چیلر جذبی دو اثره مایع مبرد توسط انژکتورهای مخصوص روی لوله های مسی اوپراتور پاشیده می شود
در یک چیلر جذبی دو اثره مایع مبرد توسط انژکتورهای مخصوص روی لوله های مسی اوپراتور پاشیده می شود

در همین زمان آبی که در لوله ها جریان دارد هم سرد می شود. بعد از مدتی بخار جمع شده در این محیط، به خارج مکیده می شود. برای این کار لیتیوم بروماید غلیظ که یکی از بهترین جذب کننده های بخار آب است، در بخش ابزوربر توسط انژکتورهای تزریق کننده روی لوله های مسی که حاوی آب برج خنک کننده است، ریخته می شود. لیتیوم بروماید غلیظ پس از جذب بخار آب در ابزوربر رقیق می شود. پمپ محلول این ماده رقیق را به سمت مدبل حرارتی میکشد و حجم آن را به دو بخش تبدیل می کند.

محلول لیتیوم بروماید رقیق شده همزمان به سمت ژنراتورهای دما پایین و دما بالا می رود. در ژنراتور دما بالا این ماده بعد از برخورد با لوله های حامل آب گرم یا بخار داغ به دمای جوش می رسد و غلیظ می شود. بخاری که از این فرایند تولید می شود به سمت لوله های ژنراتور دیگر (دما پایین) می رود و در برخورد با محلول لیتیوم بروماید رقیق این ماده را به نقشه جوش می رساند. محصول حاصل از این واکنش وارد محفظه بالا برنده چگالی می شود.

 در ژنراتور دما بالا این ماده بعد از برخورد با لوله های حامل آب گرم یا بخار داغ به دمای جوش می رسد و غلیظ می شود
در ژنراتور دما بالا این ماده بعد از برخورد با لوله های حامل آب گرم یا بخار داغ به دمای جوش می رسد و غلیظ می شود

بخاری که از چگالش انجام شده در کندانسور باقی می ماند به همراه آبی که از چگال کردن بخار ژنراتو دما پایین باقی مانده کف کندانسور جمع می شود. این محصول دوباره به عنوان مبرد وارد مدار اوپراتور چیلر می شود. لیتیوم بروماید غلیظ شده در ژنراتور دما بالا هم از گرم کن عبور می کند و با همین ماده که در ژنراتور دما پایین باقی مانده ترکیب می شود. این ماده دوباره وارد ابزوربر می شود.

تکرار این سیکل، فرایند کاری یک چیلر جذبی دو اثره را تشکیل می دهد.

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. علی می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =