مزایا و معایب کف‌پوش لمینت چیست؟

0

لمینت (Laminate) در زبان انگلیسی به معنی ورقه ورقه یا لایه­ای بودن است. به همین دلیل به کف‌پوش‌هایی که از چندین لایه‌ی فشرده تشکیل شده‌اند؛ لمینت یا پارکت‌های لمینیت می‌گویند. در این نوشته سعی شده است که ابتدا به صورت اجمالی با کف‌پوش لمینت آشنا شوید و سپس نکات پیرامون آن از جمله مزایا و معایب کف‌پوش لمینت برای شما صحبت خواهد شد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

مزایا و معایب کفپوش لمینت چیست
کف‌پوش‌های لمینت قابل استفاده در منازل، اداره‌ها و محیط‌های تجاری هستند.

کف‌پوش لمینت چیست؟

لمینت یا پارکت لیمنت از الیاف فشرده‌ی چوب ساخته شده است و تنها تفاوت آن با پارکت در این است که مستقیماً از چوب درختان ساخته نمی‌شوند. همانطور که گفته شد، لایه‌های فشرده‌ی چوب باعث این نوع نام گذاری بوده است. طراحی و شکل زیبای این نوع از کف‌پوش‌ها باعث شده که به صورت گسترده در منازل، اداره‌ها و محیط‌های تجاری مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بدانید آموزش نصب کفپوش لمینت

اگر هنگام نصب لمینت در محل حاضر باشید، خواهید دید که ابتدا یک لایه فوم روی سطح پهن شده و سپس لمینت را روی آن نصب می‌کنند. همچنین لمینت‌ها از چهار طرف دارای شیارهایی به نام کلیک هستند که زمان نصب این کلیک‌ها در یکدیگر قفل می‌شوند تا لمینت روی زمین نگه داشته بشود. پس همانطور که مشخص شد لمینت به خودی خود به سطح زیرین نمی‌چسبد و به عبارتی دیگر نوعی کف‌پوش با قابلیت تعویض یا جابه‌جایی می‌باشند.

معایب کفپوش لمینت مزایا و معایب کفپوش لمینت
کف‌پوش‌های لمینت روی زمین نمی‌چسبند و به سطح اصلی آسیب نمی‌رسانند.

در مورد مزایا و معایب کف‌پوش لمینت چه می‌دانید؟

مانند هر چیز دیگری که در این دنیا وجود دارد، می‌توانید فهرست مزایا و معایب کف‌پوش لمینت فراهم کنید. سرفصل این مزیت‌ها و عیب‌ها می‌تواند در بخش‌های مختلفی از جمله نصب، تمیزی و تمیز کردن، دوام، مقاومت در برابر آب و رطوبت، کیفیت عملکردی، ظاهر و طراحی، قیمت و … بررسی شود. در ادامه برخی از موارد مزایا و معایب کفپوش لمینت را برای شما خواهیم گفت.

مزیت‌ها:

  1. همانطور که گفته شد، لمینت‌ها روی زمین نمی‌چسبند و به همین دلیل به سطح اصلی اتاق آسیبی وارد نمی‌کنند. پس می‌توان لمینت را هر تعداد بار که می‌خواهیم نصب، جمع و سپس نصب در محل دیگری بکنیم.
  2. لمینت‌ها نه به کمک چسب بلکه در اثر وزن خود و شیارهایی که گفتیم به آن‌ها کلیک می‌گویند در محل ثابت و روی کف باقی می‌مانند.
  3. فومی که زیر لمینت قرار می‌گیرد هم کاربرد عایق صوتی دارد و هم عایق حرارتی. از طرفی دیگر نرمی سطح زیرین به سطح رویی نیز سرایت کرده و به طور مثال اگر ظرفی شکشتنی روی آن بیافتد، احتمال اینکه نشکند نیز وجود دارد (درست برخلاف سرامیک‌ها).
  4. به علت طراحی خاصی که دارند به سرعت نصب می‌شوند و به طور مثال یک خانه‌ی آپارتمانی را می‌توان در یک روز کامل کف‌پوش لمینت کرد.
  5. نسبت به پارکت‌های چوبی و قدیمی، در برابر اشیاء نوک تیز مقاوم بالاتری دارند.
  6. به لحاظ هزینه‌ای، این نوع از کف‌پوش در برابر رقبای دیگر خود مانند سرامیک و سنگ و … از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

بیشتر بدانید راهکارهای جلا دادن کفپوش و براق کردن آن

معایب:

برای عیب‌هایی که از مجموعه‌ی مزایا و معایب کف‌پوش لمینت می‌توانید مشاهده کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با اینکه امروزه در زمینه‌ی علم مواد پیشرفت‌های قابل توجهی به وجود آمده اما همچنان کف‌پوش‌های لمینت نسبت به رقبای جدی خود از جمله سرامیک در برابر حرارت از تحمل کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل، می‌بینید که لمینت‌ها در برابر سیستم‌های گرمایش از کف دارای مقاومت خوبی نیستند و استفاده هم زمان از این دو (کف‌پوش لمینت و گرمایش از کف) اکیداً توصیه نمی‌شود.
  2. لمینت‌ها درست مشابه با پارکت‌ها معایبی هنگام راه رفتن روی آن‌ها دارند؛ مثلاً ایجاد سر و صدا هنگام راه رفتن و همچنین وجود خطراتی مانند امکان آتش سوزی و استحکام نامنسجم در برابر رطوبت و نم را می‌توان در جبهه‌ی منفی‌ها قرار داد.
  3. ساختار لمینت‌ها براساس چفت و بست شدن کلیک‌ها در یکدیگر است؛ پس فاصله‌ای بین صفحات کف‌پوش به وجود نمی‌آید و به همین دلیل در انبساط و انقباض دچار مشکل می‌شوند. این ایده که جایی دیگر فاصله‌ای برای ملاحظات گرما و سرما در نظر گرفته شود نیز مردود است؛ زیرا از فضای خالی به وجود آمده امکان ایجاد تنش‌های فشاری و نفوذ آب وجود دارد.
  4. نیاز به محافظت سطحی مانند واکس زدن وجود دارد. همچنین در صورت نفوذ کثیفی به زیر آن‌ها اشکلاتی در عملکرد آن‌ها به وجود می‌آید.
  5. معایب دیگری نیز می‌توان برای لمینت‌ها نام برد که شامل نداشتن قابلیت شستشو، امکان ایجاد سریع خط و خش و نیز شکستن کلیک‌ها در اثر گذاشتن اجسان سنگین می‌شود.
بررسی مزایا و معایب کف‌پوش لمینت
با وجود مزایا و معایب کف‌پوش لمینت، در مجموع به عنوان گزینه‌ای مناسب و محبوب بین کاربران مطرح است.

جمع بندی

در این نوشته سعی شد که ابتدا تعریفی کلی و آموزشی از لمینت به عنوان یک نمونه‌ی پرکاربرد از کف‌پوش‌ها، داده شود. سپس به تفکیک مزایا و معایب کف‌پوش لمینت برای شما تشریح شد و اکنون می‌توانید با سبک-سنگین کردن این موارد و براساس امتیاز بندی به آن‌ها، انتخاب کنید که آیا با وجود تمامی مزایا و معایب کف‌پوش لمینت، استفاده از آن در محیط مورد نظر شما درست است یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =