آن‌چه که باید در مورد نصب سقف کاذب بدانید

0

مدتی است که در همین ایران خودمان سقف کاذب به یک عنصر پراستفاده در معماری تبدیل شده است. در واقع این عنصر معماری جای خود را در دل طراحان داخلی به قدری باز کرده که در بسیاری موارد برای زیباتر ساختن فضا از آن استفاده می‌کنند. احتمالاً شما نیز درصدد استفاده از سقف کاذب هستید و به همین دلیل است که با کلیدواژه‌ی نصب سقف کاذب وارد این صفحه شده‌اید. این نوشتار بر روی نصب سقف کاذب تمرکز دارد. در ادامه با شما خواهیم بود با نحوه نصب سقف کاذب . اما پیش از پرداختن به مراحل نصب سقف کاذب، به ذکر یک سری نکته‌ی مقدماتی نیاز است.

مقدمه در ارتباط با نصب سقف کاذب

سقف کاذب در واقع سقفی است که به هنگام ساخت ساختمان وجود نداشته و بعدها از آن برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای سقف کاذب این است که به شدت موجب افزایش زیبایی ساختمان می‌شود. می‌دانید که مکان‌های مسکونی اهمیت بیشتری از لحاظ زیبایی نسبت به سایر مکان‌ها دارند و از طرفی سقف کاذب انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری بالایی دارد و همین امر موجب می‌شود که طراحان داخلی به‌واسطه‌ی نصب سقف کاذب با خلق طرح‌های زیبا و چندبعدی، به همراه نورپردازی هماهنگ و مناسب، فضایی چشم گیرتر به خانه ببخشند.

نصب سقف کاذب
سقف کاذب برای مکان‌های مختلفی از جمله پذیرایی، حمام و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تصویر مربوط به سقف کاذب آشپزخانه است.

البته سقف کاذب مزیت مهم دیگری نیز دارد و آن کاهش انتقال حرارت و در نتیجه کاهش مصرف سوخت است. در این بین، آن‌چه که برای نصب سقف کاذب باید در نظر داشت این است که این کار نیاز به تخصص و تجربه دارد و برای آن که به بهترین شکل ممکن انجام شود باید آن را به دست متخصص سپرد.

متخصص مواردی را پیش از نصب سقف کاذب مورد بررسی قرار می‌دهد از جمله:

  • آیا مکان مورد نظر مناسب سقف کاذب است یا نه؟
  • با نصب سقف کاذب، نحوه نور پردازی متناسب با فضای خانه چگونه باشد؟
  • میزان رطوبت مکان جهت نصب سقف کاذب چقدر است؟
  • نوع، طرح، جنس سقف کاذب چه باشد که فضای مورد نظر زیباتر از قبل جلوه کند؟
  • و …

درست است که نصب سقف کاذب کار متخصص است، ولی می‌توان به صورت کلی با نحوه نصب سقف کاذب آشنا شد و این دقیقاً کاری است که ما در ادامه‌ی این متن انجام می‌دهیم. در ادامه مراحل نصب سقف کاذب را به همراه یکدیگر مرور خواهیم کرد، اما پیش از آن بد نیست نگاهی به مهم‌ترین نوع سقف کاذب یعنی سقف کاذب کناف داشته باشیم.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب انواع مختلفی دارد که ما پیش‌تر در مجله استادکار به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. برای آشنایی با انواع سقف کاذب می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

انواع سقف کاذب

اما یکی از انواع سقف کاذب که در بسیاری موارد برای نصب سقف کاذب از آن استفاده می‌شود، سقف کاذب کناف است. سقف کاذب کناف یک صفحه روکش دار است که در منازل و مکان‌های اداری و تجاری از آن استفاده می شود. این سازه اغلب به شکل پانل گچی و غیر گچی وجود دارد که مجریان نصب سقف کاذب کناف، با اندازه‌گیری و محاسبه حد فاصل آن با سقف اصلی، آن را نصب کرده و از فضای خالی بین آن و سقف اصلی جهت استفاده‌های مختلفی نظیر به کارگیری انواع عایق بهره می‌برند.

نصب سقف کاذب
نمونه‎ای از سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف به دو دسته تقسیم می شود:

  • سقف کاذب کناف ثابت (که به دو دسته‌ی ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شود)
  • سقف کاذب کناف متحرک

سقف کاذب کناف ثابت بسیار سبک و بدون تو رفتگی و درز است و نصب آن به سرعت انجام می‌شود. در این نوع از سقف کاذب کناف، دست نصاب باز نیست که هر مدل دلخواه را پیاده سازی کند. اما بر خلاف مدل ساده، سقف کاذب کناف ثابت طرح دار این امکان را برای هر نوع ذهن و سلیقه و طرح فراهم می‌کند که شکل دلخواه خود را از دنیای خیال به دنیای واقعیت انتقال دهد و به تصویر بکشد. این مدل از سقف کاذب کناف بسیار محبوب است و با آن می‌توان پیاده سازی سقف‌هایی هم‌چون: سقف کاذب تونلی، سقف کاذب گنبدی، سقف کاذب قوسی، سقف کاذب منحنی، سقف کاذب کمانی و انواع باکس‌های حاشیه و نورهای مخفی را امکان‌پذیر ساخت.

نصب سقف کاذب
نمونه‌ای از سقف کاذب کناف

اما در پاسخ به این‌که چه چیزی موجب می‌شود که از سقف کاذب کناف نسبت به سایر انواع سقف کاذب استفاده‌ی بیش‌تری شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سرعت نصب سقف کاذب کناف بیش‌تر از نصب سایر انواع سقف کاذب است.
  • هزینه آن  نسبت به سایر انواع کمتر است.
  • نصب سقف کاذب کناف نسبت به نصب سایر انواع سقف کاذب، با دردسر کمتر و با تمیزی بیش‌تری انجام می‌گیرد.
  • نصب سقف کاذب کناف مصالح کمتری نیاز دارد.
  • در مواقعی که تأسیسات زیر سقف‌های کاذب نیاز به تعمیر داشته باشند، این کار راحت‌تر انجام می گیرد.
  • اگر هدف نورپردازی‌های خاص باشد، در سقف کاذب کناف این کار بسیار ساده و کم‌هزینه‌تر از سایر سقف‌های کاذب نظیر رابیتس انجام می شود

نصب سقف کاذب

حال که مقدمه‌ای طولانی برای نصب سقف کاذب ذکر شد، نوبت به آن رسیده که به مراحل نصب سقف کاذب بپردازیم. اما پیش از پرداختن به مراحل نصب سقف کاذب بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • میزان دمای محل تایل‌ها مهم است و باید بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد باشد.
  • یک روز (۲۴ ساعت) قبل از شروع کار، تایل‌ها باید در مکانی که سقف کاذب می خواهد نصب شود، قرار گیرند.
  • هیچ وزنی نباید روی تایل‌ها باشد و برای همین مجری نصب باید دقت داشته باشد که ایزولاسیون های صوتی، اسپری‌هایی مثل اسپری فوم و … را داخل سقف کاذب نگذارد.
  • یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد تمیز بودن عدم وجود لک و آثار کثیفی روی تایل‌هاست، برای همین مجری نصب سقف کاذب باید از تمیزی دستان خود اطمینان حاصل کند.
  • اصولاً ابعاد محل نصب سقف کاذب باید مضربی از ۶۰ سانتی متر باشد، اما در مواردی که مجری نصب سقف کاذب با خلاف این امر مواجه شد باید از تایل‌هایی که برش‌خورده و قطعه قطعه هستند استفاده کند.

مراحل نصب سقف کاذب

۱- محل قرارگیری تایل‌ها بسیار مهم است و مجری نصب سقف کاذب ابتدا باید نحوه گذاشتن تایل‌ها را مشخص کند چون در بعضی موارد مجری با سقف مربع رو به رو نیست. قدم بعدی در این مرحله تعیین ارتفاع است. مجری در این گام باید ارتفاع این سازه فرعی را نسبت به سقف اصلی تعیین کند و اگر با مشکل مواجه شد می تواند از محل فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری نسبت به سقف اصلی این کار را انجام دهد.

۲- دور تا دور سقف کاذب، باید نبشی ها(L-Channel)  نصب شوند که نقش سازه‌های باربر را ایفا می کنند. این نبشی‌ها با مشخص کردن ارتفاع درست و مناسب با سقف کاذب، تعیین مکان می‌شوند. در قدم بعدی، مجری باید با دقت نبشی‌ها را تنظیم کرده و علامت گذاری محل اتصال نبشی‌ها با دیوار قطع کننده را انجام دهد.

نصب سقف کاذب
نصب سقف کاذب

برای این کار نصاب سقف کاذب باید توجهی بسیار به جنس دیوار داشته باشد. در صورتی که جنس دیوار از بتن بود، بایستی از میخ چاشنی استفاده شود، در صورتی که دیوار جنسی از کاشی سرامیک داشت بهترین گزینه میخ پرچ است و چنان‌چه دیوار گچی بود می‌توان از رول پلاک استفاده نمود.

۳- در این مرحله باید سازه‌های سپری (T-Channel) نصب شوند. با توجه به چیدمان تایل‌ها سازه‌های سپری به شکل عمود بر نبشی‌ها نصب شوند. عمده‌ترین دلیل استفاده از سازه‌های سپری این است که بار تایل‌ها را تحمل کنند.

مجری جهت نصب سازه‌های سپری باید در فاصله ۱۲۰ سانتی متری و با استفاده از یک نخ یا طناب، یک نبشی را به نبشی مقابل وصل کرده و این کار را تا پایان چند بار تکرار کند.

۴- این مرحله گام نهایی است و مجری باید با استفاده از ابزاری مثل سیم مفتول و یا فنر آویز، نبشی‌ها را به سقف اصلی وصل کند. رعایت فاصله در این مرحله مهم است و این کار با توجه به جنس سقف کاذب و میزان روشنایی و تعداد محل‌های روشنایی انجام می‌گیرد. بعد از اینکه نبشی‌ها نصب شدند، محل دقیق لامپ‌ها مشخص می شود و بعد از آن مجری با محاسبه محل نصب سپری‌های اصلی، نصب آویزها را شروع می‌کند که کنترل وزن سقف کاذب از وظایف اصلی این آویز هاست.

نصب سقف کاذب
نصب سقف کاذب

سخن آخر در ارتباط با نصب سقف کاذب

گفته شد که نصب سقف کاذب کاری است که فقط باید توسط متخصص انجام شود. متخصص نسبت به یک فرد غیر متخصص مزایای متعددی دارد از جمله:

  • با انواع سقف کاذب آشنا است.
  • با انواع عایق‌های صوتی و حرارتی آشنایی دارد.
  • دارای مهارت در ترازکردن یا همان شاقول‌کاری است.
  • به‌خوبی می‌داند که برای نصب سقف کاذب با توجه به شرایط چه مصالحی باید استفاده شوند.
  • بر تمامی اصول برش‌کاری تسلط دارد.
  • کاملاً اصول ایمنی را رعایت می‌کند.

افزون بر این، موردی که متخصص کاملاً به آن مسلط است و البته یکی از مراحل اصلی نصب سقف کاذب نیز به شمار می‌رود انجام نورپردازی است. بنا به این دلایل، باید کار نصب سقف کاذب را به دست متخصص سپرد. با انجام کار توسط متخصص می‌توان اطمینان داشت که کار به بهترین شکل ممکن انجام خواهد پذیرفت.

اما برای آن که نصب سقف کاذب را به متخصص بسپارید، هیچ نیازی نیست که کل شهر را بگردید، ترافیک را تحمل کنید و کلی از زمان‌تان را هدر دهید بلکه می‌توانید از طریق اپلیکیشن و یا سایت استادکار در کم‌ترین زمان به بهترین متخصصین در راستای نصب سقف کاذب دسترسی داشته باشید.

برای ثبت سفارش نصب سقف کاذب از طریق سایت می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

اجرای  سقف کاذب

باکس زیر نیز مخصوص استفاده از اپلیکیشن استادکار است. با استفاده از اپلیکیشن استادکار، به راحتی، بدون صرف زمانی طولانی، به بهترین متخصصین دسترسی خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که هزینه‌ها در استادکار کاملاً شفاف هستند و در صفحه‌ی مخصوص نصب سقف کاذب می‌توانید کاملاً از هزینه انجام کار آگاه شوید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

همچنین تیم پشتیبانی استادکار در تمامی مراحل انجام کار در کنار شماست و هر گونه مشکلی که بروز کند را در سریع‌ترین زمان برطرف خواهد ساخت تا سرویس مدنظر شما به بهترین شکل انجام گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 2 =