ارتفاع آنتن چه تاثیری در کیفیت سیگنال دریافتی دارد؟

0

تلویزیون یکی از مهمترین و کاربردی ترین وسایل زندگی در دنیای امروز است. به همین علت توجه به دریافت هرچه بهتر تصاویر اهمیت زیادی دارد. عوامل مختلفی در کیفیت سیگنال‌های دریافتی اثرگذار هستند که یکی از مهمترین آن‌ها ارتفاع آنتن است.

بسیاری از افراد توجهی به موضوع ارتفاع آنتن ندارند. به همین علت نمی توانند تصاویر با کیفیت از تلویزیون خود دریافت کنند و به همین سادگی لذت کافی از تماشای تلویزیون را نمی برند. به ویژه برای دریافت کانال‌های با کیفیت HD نقش ارتفاع پر رنگ تر می‌شود.

در ادامه سعی می‌کنیم به نکاتی در مورد ارتفاع آنتن و تاثیر آن بر کیفیت سیگنال‌های تلویزیون اشاره کنیم. البته شاید قبل از هر چیز باید به نحوه دریاقت سیگنال توسط تلویزیون اشاره کنیم تا اهمیت ارتفاع و به سمت فرستنده بودن آنتن بیشتر مشخص شود.

تلویزیون چطور کار می‌کند؟

سوالی ساده که شاید توجه کمی به آن شده است. تلویزیون بر اساس سیگنال‌های قابل تعریف به تصویر کار می‌کند. این بدان معنی است که اگر بخواهید یک تلویزیون تصویری را پخش کند، باید سیگنال‌هایی را از طریق سیم متصل به تلویزیون و یا روش‌های بدون سیم به تلویزیون وارد کنید. این سیگنال‌ها باید قابل تفسیر توسط تلویزیون باشد تا بتواند هر کدام از آن‌ها را به تصویر یا صوت تبدیل کند.

اگر سیگنال‌های وارد شده به تلویزیون کیفیت لازم را نداشته باشند، تقسیر آن‌ها به صوت یا تصویر به خوبی انجام نمی شود. در نتیجه شما نمی توانید تصویر مناسبی را از تلویزیون مشاهده کنید. در چنین شرایطی ممکن است مشکل از سیگنال‌های ارسالی، نحوه دریافت سیگنال‌ها و یا تفسیر سیگنال‌ها توسط تلویزیون باشد.
حالا که به صورت ساده نحوه عملکرد تلویزیون را دانستید، شاید بهتر بتوانیم در مورد اهمیت ارتفاع آنتن برای دریافت تصاویر با کیفیت صحبت کنیم.

نقش ارتفاع آنتن در کیفیت تصویر تلویزیون

نقش ارتفاع آنتن تلویزیون در سیگنال

همانطور که اشاره کردیم، سیگنال‌ها باید به طور دقیق به تلویزیون برسند. اگر تلویزیون به سیگنال‌های دقیق و صحیح دسترسی نداشته باشد، نمی تواند تصویری با کیفیت به نمایش بگذارد و پردازنده تصویر به خوبی عمل نمی کند. در واقع هرچند هم که سیگنال‌های ارسالی کیفیت داشته باشند، عدم دسترسی تلویزیون به سیگنال‌های با کیفیت، باعث پخش تصاویر بی کیفیت یا صدای نامشخص از تلویزیون می‌شود.

موارد مختلفی برای دریافت سیگنال‌ها به طرز مطلوب وجود دارد. یکی از مهمترین این عوامل ارتفاع آنتن است. موضوعی که بسیاری از افراد به آن دقت نمی کنند و تنها به فکر تنظیم جهت آنتن در راستای فرستنده هستند. البته تنظیم آنتن در راستای فرستنده نیز اهمیت دارد؛ اما به هیچ وجه کافی نیست.

ارتفاع آنتن کمک می‌کند تا وجود ساختمان‌ها و متریال‌های به کار رفته در آن‌ها برای جذب سیگنال یا اثرگذاری بر روی آن‌ها، کم شود. در نتیجه نصب آنتن در ارتفاع به دریافت سیگنال‌های باکیفیت تر کمک می‌کند. به همین علت است که اصولا آنتن‌ها بر روی پشت بام نصب می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا عوامل مختلف تاثیر کمتری روی کیفیت سیگنال داشته باشند.

در آپارتمان‌ها بدون آنتن مرکزی چطور ارتفاع آنتن را ایجاد کنیم؟

بهترین کار برای ساختمان‌های بلندی که آنتن مرکزی ندارند این است که به نحوی به پشت بام سیم کشی شود تا آنتن در پشت بام نصب گردد تا ارتفاع آنتن رعایت شود. البته در چنین شرایطی بهتر است سیم از جعبه‌های تقسیم به پشت بام منتقل شود. به طور کلی سیم کشی روکار آنتن تلویزیون هم باعث زشت شدن نمای ساختمان می‌شود و هم نور آفتاب و باران باعث پوسیدگی سیم آنتن می‌شود و مجبور هستید هر سال آن را عوض کنید.

در صورتی که نمی توانید به پشت بام سیم کشی کنید، باید آنتن را در قسمتی از ساختمان خود نصب کنید. در چنین شرایطی نیز بهتر است ارتفاع آنتن را در بالاترین نقطه ممکن قرار دهید. اگر واحد شما دارای بالکن است، گزینه مناسبی این است که انتن را در بالکن نصب کنید. البته این به این شرط است که بتوانید جهت آنتن را به سمت فرستنده تنظیم نمایید و در بالاترین ارتفاع آنتن را نصب کنید.

در برخی موارد به دلیل وجود برخی متریال‌ها در ساختمان، ممکن است حتی رعایت ارتفاع آنتن هم نتواند به بالا رفتن کیفیت تصویر کمک کند. بهتر است در این مواقع جای آنتن را تغییر دهید و به سمت دیگری از واحد خود ببرید. در این صورت به احتمال زیاد مشکل تصویر تلویزیون برطرف خواهد شد.

چگونه به آنتن ارتفاع بدهیم؟

نصب آنتن تلویزیون بر روی پایه

بهترین راهکار برای اینکه به آنتن خود ارتفاع بدهید، نصب آنتن بر روی یک پایه است. بهتر است این پایه آهنی باشد تا خود به تقویت قدرت جذب سیگنال توسط آنتن کمک کند. ابتدا آنتن را بر بالای لوله نصب کرده و سپس با تنظیم ارتفاع آنتن، لوله را به یک قسمت محکم کنید. برای این کار می‌توانید از بست استفاده کنید. سعی کنید حواستان به شدت باد باشد و تا جای ممکن مجکم کاری کنید.

ارتفاع آنتن هرچه بالاتر برود، سیگنال بیشتر و باکیفیت تری دریافت می‌کند؛ اما ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. بهتر است ارتفاع آنتن را در حد معقولی قرار دهید تا شدت باد باعث افتادن آن نشود. علاوه بر این، افزایش ارتفاع آنتن بیش از اندازه، حرکت کردن آن را نیز راحت تر کرده و مدام تغییراتی در جهت آنتن ایجاد می‌شود. پس ارتفاع زیاد نیز برای آنتن آنقدرها خوب نیست.

ایمنی را فراموش نکنید

نکته بعدی که باید توجه کنید این است که آنتن را در قسمتی از پشت بام نصب کنید که دسترسی به آن راحت باشد. ایمنی شما در هنگام نصب یا زمانی که آنتن به هم ریخته است، از هر چیز دیگری مهم‌تر است. ممکن است در نیمه‌های شب آنتن تلویزیون نیاز به تنظیم داشته باشد و شما باید قبل از نصب اولیه به فکر همه چیز باشید. حتی سعی کنید آنتن را در جایی قرار دهید که روشنایی لازم در شب را داشته باشد. اگر روشنایی در پشت بام وجود ندارد، حتما در منطقه‌ای که ارتفاع آنتن را تنظیم می‌کنید، یک لامپ نیز قرار دهید تا در مراجعات شبانه مشکلی برای شما پیش نیاید. خلاصه اینکه اول ایمنی اهمیت دارد و بعد تماشای تلویزیون!!

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

حتما شما هم تجارب زیادی که برخی حتی شیرین و خنده دار هستند برای تنظیم ارتفاع آنتن یا تنظیم جهت آنتن داشته اید. اگر دوست دارید با ما به اشتراک بگذارید. فیلد زیر برای همین منظور تعبیه شده تا ما و دیگر کاربران سایت از تجربیات شما استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =