موتورخانه ساختمان چطور کار می‌کند؟

1

موتورخانه ساختمان قلب حرارتی و برودتی هر ساختمان است. هرچند در ساختمان‌های جدید به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری از موتورخانه و همچنین مشخص نبودن میزان مصرف هر واحد آپارتمانی، از موتورخانه کمتر استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از ساختمان‌ها از موتورخانه برای سیستم گرمایش و سرمایش خود استفاده می‌کنند. به ویژه ساختمان‌های اداری و تجاری که موتورخانه جزئی از ساختار اصلی تشکیل دهنده حداقل برای سیستم سرمایش و گرمایش کلی محیط‌های مشاع است. در نتیجه بررسی موتورخانه و اینکه چطور کار می‌کند، می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و برای برخی دیگر کاربردی باشد.

موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه اصولا یک اتاقک در زیر یا بیرون ساختمان است که در آن تجهیزات اصلی سرمایش و گرمایش ساختمان تعبیه شده است. موتور خانه ساختمان بسته به مکانی که قرار است تحت پوشش آن باشد، ابعاد متفاوتی دارد. در واقع ابعاد این اتاقک به حجم تجهیزاتی که باید رد آن قرار گیرد وابسته است.

در برخی از ساختمان‌های بزرگ از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا تجاری و حتی صنعتی، یک اتاقک کوچک جوابگوی حجم بالای تجهیزات نیست و ممکن است چند اتاق یا حتی چند طبقه برای موتورخانه ساختمان در نظر گرفته شود. در نتیجه گستردگی موتورخانه کاملا وابسته به بزرگی و گستردگی محیطی است که باید توسط آن تحت تاثیر گرمایش و سرمایش قرار گیرد.

طراحی موتورخانه اصولا توسط مهندسی مکانیک سیالات انجام می‌شود. تقریبا تمامی تجهیزات به کار رفته در موتورخانه مکانیکی و الکتریکی هستند و مهندس مکانیک مسئول اصلی موتورخانه است. در واقع فردی که به عنوان تعمیرکار موتورخانه یا متخصص سرویس موتورخانه ساختمان معرفی می‌شود، یا مهندس مکانیک است و یا دوره‌های فنی حرفه‌ای کار با موتورخانه را سپری کرده است.

اجزاء تشکیل دهنده یک موتورخانه ساختمان

بهترین تعمیرکار موتورخانه ساختمان

اجزاء مختلفی در موتورخانه ساختمان قرار می‌گیرند. هر کدام از این تجهیزات برای کارایی مختلف به کار برده می‌شوند. مکان قرارگیری وسایل مختلف توسط مهندس طراح تاسیسات مشخص می‌گردد. آشنایی در حد اینکه بدانید در هر موتورخانه چه تجهیزاتی قرار دارد، پاسخ به چگونگی کار کردن موتروخانه را ساده تر می‌کند

  • بویلرها – دیگ‌هایی که در آن‌ها آب به جوش می‌آید و در زیر آن یک مشعل گاز سوز قرار دارد
  • چیلرها – دستگاه‌های مختص سرد کردن آب
  • مبدل حرارتی – در موتورخانه تعداد زیادی مبدل حرارتی وجود دارد که عملیات تبدیل حرارت توسط آن‌ها انجام می‌شود
  • مخازن آب گرم بهداشتی برای آشامیدن و شستشو – این مخازن اصولا دو جداره و دارای مبدل حرارتی هستند
  • پمپ‌ها – پمپ‌های مختلف برای آب گرم، آب سرد و آب آتش‌نشانی
  • لوله‌ها و شیرها
  • تجهیزات الکترونیکی کنترلی و پردازش کننده
  • تجهیزات مختلف مثل هواساز و شوفاژ برای توزیع هوا در ساختمان
  • موارد مختلف دیگر مثل برج خنک کننده و سایر وسایل موتورخانه مثل سوپاپ‌ها بسته به نوع موتورخانه ساختمان تعبیه می‌شود

نحوه کار کردن موتورخانه ساختمان

تعمیرکار موتورخانه کیست؟

همانطور که با اطلاع از تجهیزات درون موتورخانه ساختمان مشخص است، دو قسمت اصلی در موتورخانه وجود دارد. این دو قسمت کمک می‌کنند تا آب گرم و خنک شود. آب گرم مورد نیاز ساختمان در بویلر و آب سرد در چیلر تهیه می‌شود. البته همانطور که اشاره شد آب گرم خوراکی در مخازن دو جداره و خاصی ذخیره می‌گردد تا مشکلی برای آن ایجاد نشود.

پس از اینکه درجه حرارت آب ورودی به میزان مورد نظر چه گرم و چه سرد رسید، باید با استفاده از پمپ‌هایی که در موتورخانه ساختمان وجود دارد، به سمت واحدهای ساختمان پمپاژ شود. پمپ‌های آب سرد وظیفه انتقال آب سرد و پمپ‌های آب گرم وظیفه انتقال آب گرم را دارند. عایق حرارتی که در لوله‌های ساختمان قرار گرفته، باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی و تغییر دمای آب درون لوله‌ها می‌شود. البته قبل از اینکه آب پمپاژ شود، شیرهای تنظیم میزان آب مورد نیاز جهت پمپاژ را مشخص کرده تا تنها آب مورد نیاز وارد لوله کشی مرکزی ساختمان شود.

آب پمپاژ شده برای موارد مختلف ارسال می‌شود. اگر سیستم موتورخانه جدید باشد، آب گرم پمپاژ شده برای سیستم گرمایشی مثل شوفاژ با آب گرمی که به درون لوله‌های متصل به شیرهای مصرفی ارسال می‌شود متفاوت است. در واقع دو لوله کشی مجزا برا هر کدام از این آب‌ها وجود دارد تا آب بهداشتی مورد نیاز به درستی و در جای خود مصرف شود. آب سرد این شرایط را ندارد و تنها به صورت بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی موارد صنعتی و برخی موارد محدود مسکونی، از آب سرد برای سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود. در چنین شرایطی نیز ممکن است تفاوتی بین آب سرد بهداشتی و آب سرد مورد استفاده در سیستم سرمایشی ایجاد گردد.

تعمیر موتورخانه ساختمان

موتورخانه ساختمان و تعمیرکار حرفه ای

به عنوان پایان بخش آشنایی با نحوه عملکرد موتورخانه ساختمان، بد نیست اطلاعات کوتاهی در مورد تعمیرات این قسمت نیز داشته باشید. ساختمان‌های بزرگ که موتورخانه‌های بزرگی را در دل خود جای داده اند، یک تعمیرکار حتی در برخی مواقع مستقر دارند تا مشکلات احتمالی را برطرف کند. ساختمان‌های کوچکتر نیازی به تکنسین موتورخانه به صورت مستقر ندارند و تنها در صورت بروز مشکل از یک فرد متخصص استفاده می‌کنند.

پیچیدگی‌های روش عملکرد موتورخانه مشخص می‌کند که تعمیر مشکلات فنی موتورخانه ساختمان به افراد متخصص و تکنسین‌های حرفه‌ای دارد. بهتر است تا جای ممکن برای برطرف کردن مشکل‌های ساده نیز به تنهایی عمل نکنید. ممکن است یک اشتباه کوچک بر اثر تجربه کم، فاجعه‌ای بزرگ برای ساختمان یا واحد صنعتی ایجاد کند که هزینه‌های به مراتب بیشتر از مراجعه به تکنسین موتورخانه ساختمان داشته باشد.

تعمیر موتورخانه ساختمان با روش های نوین

اپلیکیشن استادکار توانسته با برگزاری سخت ترین آزمون‌ها، جمعی از تکنسین‌های حرفه‌ای برای تعمیرات موتورخانه ساختمان را در پیش روی شما قرار دهد. بسته به کاری که دارید و اهمیت تخصص در آن، می‌توانید اطلاعات کامل هر تکنسین موتورخانه را مطالعه کنید. علاوه بر این بر اساس امتیازی کاربران قبلی پس از استفاده از خدمات به هر تکنیسین داده اند، بهترین‌های این کار را پیدا کنید.

شرایط مناسبی در اپلیکیشن استادکار مهیا شده که شما با استفاده از آن می‌توانید یک تکنسین حرفه‌ای را به صورت کامل برای موتورخانه خود انتخاب کنید تا در صورت بروز مشکلات مختلف تنها یک فرد که با شرایط ساختمان و موتورخانه شما آشنایی دارد برای تعمیرات مراجعه کند. استفاده از تکنیسن خیال شما را برای بهبود کارایی موتورخانه و رفع مشکلات آن راحت خواهد کرد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

راستی شما چه تجربه‌های موفق یا ناموفقی برای استفاده از تکنسین‌های موتورخانه ساختمان خود داشته اید؟ اگر تجربه ای داشته اید از طریق نظرات زیر این مطلب با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. فرامرز اصلانی می گوید

    همونطور که می دانید تعمیر موتورخانه یک امر کاملاً تخصصی هست. به همین دلیل بهتره برای این کار به یک شرکت معتبر تعمیر موتورخانه معتبر مثل استادکار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 6 =