کولر آبی سلولزی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

0

همانطور که می‌دانید فصل گرم تابستان را پیش رو داریم و شاید برای برخی از افراد که به تازگی قصد خرید کولر را دارند سوالات مختلفی درباره انواع کولر آبی و عملکرد آن پیش آید. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با یکی از انواع کولر به نام کولر آبی سلولزی آشنا کنیم.

معرفی انواع کولر آبی

کولر آبی به عنوان یک سیستم سرمایشی با انجام عمل تبخیر به کمک عبور دادن باد و آب از روی واسطه‌های موجود در کولر سبب خنک سازی می‌شود حال این واسطه‌ها می‌تواند پوشال و یا پدهای سلولزی باشد از این رو کولرهای آبی در دو مدل پوشالی و سلولزی ارائه می‌شوند.

کولر آبی سلولزی چیست؟

همانطور که می‌دانید کولر آبی پوشالی یکی از قدیمی‌ترین انواع کولر آبی است و تقریبا بیشتر ما با این مدل کولر آشنا هستیم. حال با نوع جدیدتری از کولر آبی به نام کولر آبی سلولزی می‌خواهیم آشنا شویم. این مدل کولر عملکردی کاملا مشابه با کولر آبی پوشالی دارد و تنها تفاوت آن در این است که در نوع اول از پوشال استفاده شده اما در نوع دوم از پدهای مترکام سلولزی استفاده می‌شود.

پدهای کولر آبی سلولوزی
کولر آبی سلولزی به کمک پدهای سلولزی آب را به صورت یک نواخت جذب کرده و با مکانیسم پیشرفته بادی بسیار خنک تولید می‌کند و با جذب ذرات معلق مانع ورود هرگونه آلودگی از طریق کانال کولر می‌شود.

عملکرد پدهای سلولزی در کولر آبی چگونه است؟

پدهای سلولزی مجموعه‌ای از ورقه‌های نازک، موج‌دار و منظم هستند که همانطور که از نام این ورقه‌ها مشخص است از جنس سلولز است. یکی از خاصیت‌های بسیار خوب سلولز رطوبت پذیری بسیار بالای آن است از این رو ورقه‌های سلولزی پیوندخورده بر روی کولر آبی، آب را به میزان بالایی جذب خود کرده و هوای خنک‌تری را تولید می‌کنند. در واقع این پدها با جذب آب کاملا مرطوب شده و با عبور هوای گرم و خشک از خود انرژی گرمایی را با رطوبت خود مبادله کرده و با فرایند تبخیر سازی، هوایی بسیار خنک تولید می‌کنند.

کولر آبی سلولزی
ورقه‌های سلولزی عملیات تبخیرسازی را به صورت یکدست انجام می‌دهند در نتیجه هیچ گونه باکتری و یا میکروبی به خود جذب نمی‌کنند و در مقابل تجزیه شدن و فاسد شدن کاملا مقاوم هستند.

ویژگی‌های کولر آبی سلولزی چیست؟

کولر آبی سلولزی جایگزینی برای  کولر آبی پوشالی است و هدف از طراحی و ساخت این مدل کولر آبی در واقع استفاده از به روزترین و هوشمندترین نوع قطعات برای داشتن عملکرد بهتر و در نتیجه آسایش بیشتر افراد است. در این مدل کولر سعی شده از از قطعات تهویه و ترموستات هوشمند استفاده شود تا بتوان میزان باد خنک را با توجه به ظرفیت فضا ایجاد کند. علاوه بر این ویژگی‌های دیگری چون بازدهی بیشتر، کاهش مصرف برق، کاهش میزان رسوب گیری، افزایش درصد جذب آب و عدم نفوذ هرگونه باکتری و میکروب و آلودگی جز مواردی است که در کولر آبی سلولزی به طور کامل رعایت شده است از این رو خنک سازی محیط نیز افزایش یافته و میزان نگه داشتن سرما در محیط بیشتر از قبل شده است.

پدهای سلولزی موجود در کولر آبی
پدهای سلولزی موجود در کولر آبی، سیستم سرمایشی را از نظر مصرف انرژی بهینه کرده و سرمای بیشتری را در محیط نگاه می‌دارد و البته مانع ورود گرد و غبور به درون فضا می‌شود.

تقاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی چیست؟

پوشال به کار رفته در کولر آبی پوشالی بافتی بسیار نامتراکمی دارد و امکان پراکنده شدن بافت‌های پوشال هنگام وزیدن باد وجود دارد و ممکن است پراکنده شدن این ذرات با انواع آلرژی، مشکل تنفسی و یا سوزش چشم همراه باشد. از طرفی سطح پوشال به صورت ناهموار است و ممکن است آب به صورت یکنواخت در سطح پوشال نفوذ پیدا نکند از این رو راندمان کار کولر به تدریج کاهش می‌یابد و ممکن است با انباشته شدن آب در برخی از مناطق محل مناسبی برای رشد باکتری و انواع میکروب باشد. علاوه بر این پوشال‌ها سالیانه باید تعویض گردند تا راندمان کار کولر کاهش نیابد. در کنار معایبی که این کولر دارد، قیمت آن بسیار مناسب است و تقریبا جز انواع کولرهایی است که همیشه در بازار وجود دارد و می‌توان خریداری کرد.

معرفی کولر آبی سولولزی
خیس ماندن پوشال کولر آبی‌های پوشالی ممکن است به مرور زمان موجب ایجاد شوره در کولر شوند.

و اما کولر آبی سلولزی که بسیاری از متخصصین در این زمینه، این مدل را جایگزین خوبی برای نوع پوشالی کولرها می‌دانند، عملکردی مشابه دارد اما تفاوت‌های خاصی را نیز شامل می‌شود. به طور مثال پدهای سلولزی به کار رفته در این کولر ساختار و بافت بسیار منظم و متراکمی دارد و این کمک می‌کند تا آب به صورت یکنواخت در سطح این پدها جاری شود از این رو باد بسیار خنکی نیز تولید می‌شود. هوای خروجی از کولر آبی سلولزی از هرگونه آلاینده‌ای به دور است و نیاز به تعویض سالیانه ندارد بلکه اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد می‌توان هر چهار سال یک بار آن‌ها را تعویض کرد. علاوه بر این کولر آبی سلولزی هزینه بیشتر نسبت به نوع پوشالی دارد.

معرفی کولر آبی سولولزی

نکاتی درباره خرید کولر آبی:

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید کولر آبی باید به آن توجه کنید، این است که در بازار ایران کولرهای آبی با توان‌های مختلفی وجود دارد و از رایج‌ترین انواع کولر می‌توان به توان ۵، ۷ و ۱۲ هزار اشاره کرد. منظور از توان کولر میزان قدرت مکش و دمش کولر آبی برای ایجاد باد خنک است. حال هرچه میزان توان موتور کولر آبی بالاتر باشد، قدرت مکیدن آن نیز بالا رفته و در نتیجه میزان سرمای بسیار زیادی وارد فضا می‌شود.
  • و اما یکی دیگر از نکات مهم این است که اگر بتوانید به کولر آبی منزل و یا محل کار خود رسیدگی کامل داشته باشید و سالیانه پوشال آن را تعویض کنید و یا تعمیرات آن را به موقع انجام دهید، راندمان کار کولر آبی بالا رفته و عمر آن بیشتر می‌شود.

سخن آخر:

پیشنهاد ما به شما برای خرید کولر آبی این است که قبل از هرچیز با معایب و مزایای کولر آبی به طور کامل آشنا شوید و سپس مدل‌های مختلف آن را نیز بررسی کنید تا با توجه به شرایط مورد نظر بهتر نوع کولر آبی را خریداری کنید. با این حال بهتر است برای داشتن آسایش و آرامش بیشتر خود در تابستانی که پیش رو دارید کولر آبی سلولزی را جایگزین کولر آبی پوشالی کنید تا از مزایای این کولر آبی برخوردار شوید و تابستانی خنک را تجربه کنید.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: dpengineer

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − 4 =