نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر

0

اتومات کردن یخچال و فریزر و روشن و خاموش شدن آن به‌ طور خودکار به وجود قطعه‌ای به نام ترموستات یخچال فریزر مربوط می‌شود. ممکن است برای خیلی از شما نیز پیش آمده باشد که به دلیل عدم تنظیم ترموستات یخچال، دستگاه مدتی به‌ صورت یک‌سره کار می‌کند و در این حالت اگر شما با نحوه تنظیم ترموستات یخچال آشنا باشید و بدانید چطور انواع ترموستات یخچال را تعویض و تعمیر کنید، می‌توانید خودتان به تنهایی مشکل یخچال و یا فریزرتان را برطرف کنید. در این مقاله قصد داریم تا با استادکار یاد بگیریم چگونه ترموستات یخچال را تعمیر کنیم و با نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر آشنا شویم؛ پس با استادکار همراه باشید.

ترموستات یخچال فریزر چیست و چطور کار می‌کند

ترموستات یخچال و فریزر یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال فریزر شما است که نقش مهمی نیز در عملکرد آن دارد. ترموستات یخچال فریزر با تنظیم خودکار دمای داخل دستگاه آن را به‌ صورت ثابت و بر روی دمای مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای نگاه می‌دارد. به‌ علاوه زمانی که فرد با طریقه تنظیم ترموستات یخچال فریزر آشنا باشد، می‌تواند در فصول مختلف آن را روی دمای معین و متناسبی تنظیم کند و با این کار از تلف شدن انرژی جلوگیری نماید. نحوه تنظیم ترموستات یخچال به‌ وسیله تنظیم دمای یخچال از طریق دکمه‌ای که روی آن قرار دارد صورت می‌گیرد.

برای مثال زمانی که شما دمای فریزر را روی ۲ درجه قرار می‌دهید، در واقع به ترموستات دستور می‌دهید که دمای داخل دستگاه را در این دما تنظیم کند و زمانی که به این دما رسید خودبه‌خود خاموش شود و در صورت نیاز دوباره شروع به فعالیت کند.

امروزه در یخچال‌های دیجیتالی با سیستم بدون برفک دو عدد ترموستات قرار گرفته است که یکی از آن‌ها مسئول تنظیم دمای یخچال و دیگری مربوط به کنترل یخ‌زدایی آن است. در واقع این کار به‌ وسیله حسگرهایی که در پشت یخچال وجود دارد انجام می‌شود.

بیشتر بدانید راهنمای تمیز کردن یخچال و فریزر

شما با تنظیم دمای یخچال به ترموستات دستور می‌دهید تا دمای داخل دستگاه را در این دما تنظیم کند.
شما با تنظیم دمای یخچال به ترموستات دستور می‌دهید تا دمای داخل دستگاه را در این دما تنظیم کند.

نحوه تنظیم ترموستات

قبل از هر چیز باید بدانید که نحوه تنظیم ترموستات در یخچال‌های مختلف و در فصول متفاوت سال نیز متفاوت است. در قدیم اکثر مدل‌ها ترموستات به‌ صورت مکانیکی بودند و امروزه در بیشتر یخچال‌ها از ترموستات دیجیتالی استفاده می‌شود. تنظیم یخچال‌هایی که ترموستات مکانیکی دارند، به این صورت است که هر چقدر روی عدد بیشتری باشد، کار کمپرسور نیز طولانی‌تر خواهد بود و بهتر است دمای معمول این یخچال‌ها روی ۲ تا ۳ درجه تنظیم شود که در زمستان تنظیم دما معمولاً روی دمای ۱ تا ۲ درجه تنظیم می‌شود و در تابستان درجه دمای ترموستات روی ۲ تا ۴ درجه قرار می‌گیرد.

در مدل‌ها جدید یخچال‌های مدرن و انواع ساید بای ساید، این سیستم کمی متفاوت است. این یخچال‌ها دارای بردهای دیجیتالی هستند که با دریافت دمای تقریبی هر چه دمایی نزدیک‌تر به صفر دریافت کنند، کار کمپرسور بیشتر می‌شود و دمای پیشنهادی برای این مدل یخچال‌ها بین ۵ تا ۷ درجه و در فریزر حدود منفی ۱۸ تا منفی ۲۰ درجه است. امروزه انواعی از ترموستات‌ها وارد بازار شده‌اند که عملکردی هوشمند دارند و با اتصال به اینترنت حتی می‌توان از راه دور به وسیله کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند آن‌ها را کنترل و یا تنظیم نمود.

به‌ علاوه آشنا بودن در مورد تنظیم ترموستات یخچال و همچنین شناسایی اختلالات آن به شما کمک می‌کند تا حتی در صورت آشنایی با نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر، خودتان قادر به تعویض و یا حتی تعمیر باشید و برای این کار به کسی نیاز نداشته باشید.

امروزه انواعی از ترموستات‌ها وارد بازار شده‌اند که عملکردی هوشمند دارند و با اتصال به اینترنت می‌توان از راه دور  آن‌ها را تنظیم نمود.
امروزه انواعی از ترموستات‌ها وارد بازار شده‌اند که عملکردی هوشمند دارند و با اتصال به اینترنت می‌توان از راه دور  آن‌ها را تنظیم نمود.

انواع ترموستات یخچال و فریزر

به‌ طور کلی در انواع یخچال و فریزر ۳ نوع ترموستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترموستات مدل فشار بخار

این مدل ترموستات هم در مدل‌های مکانیکی و هم دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این ترموستات‌ها به‌ وسیله یک میله شیشه‌ای که درون آن مایعی همانند الکل وجود دارد، است. این مایع نسبت به دما بسیار حساس است و لوله آن به‌ وسیله لوله نازک دیگری به یک دیافراگم وصل می‌شود. زمانی که دمای داخل آن زیاد شود، مایع منبسط شده و به دیافراگم فشار می‌آورد و در آن کلید مربوط به سیستم سرمایشی فعال می‌گردد. در زمان کم شدن دما نیز این مایع منقبض شده و موجب کشیدگی دیافراگم و روشن شدن موتور یخچال می‌گردد.

ترموستات دو قطبی

تنظیم ترموستات یخچال در این مدل از طریق یک نوار حسگر با دو فلز مختلف انجام می‌شود. این دو فلز در دمای مختلف از خود واکنش نشان می‌دهند. یکی از آن‌ها به‌ شدت به تغییر دما حساس است و با زیاد شدن دما به یک سمت منبسط شده و موجب روشن شدن موتور سرمایشی و با کاهش دما به سمت جهت مخالف رفته و موجب خاموش شدن موتور می‌گردد.

ترموستات جامد و الکتریکی

در این نوع از انواع ترموستات یخچال که به صورت الکترونیکی کار می‌کند، در دماهای متفاوت میزان الکتریسیته موجود در آن کم یا زیاد می‌شود. حساسیت این قطعه توسط یک پردازنده ارزیابی می‌شود و با دمای بیرون مقایسه می‌شود. اگر دمای یخچال بیشتر از محیط بود، موتور روشن می‌شود و اگر کمتر بود عملکرد آن متوقف می‌گردد.

دلایل و علائم خرابی ترموستات

تا به اینجای این مقاله با عملکرد ترموستات و انواع آن به خوبی آشنا شدید اما حال زمان شناسایی اختلالات این قطعه مهم در یخچال فریزر شماست. زمانی که ترموستات یخچال شما خراب شود، مسلماً عملکرد تنظیم دما و روشن و خاموش شدن موتور دستگاه به خوبی انجام نمی‌شد و یخچال شما به‌ صورت یک‌سره به کار خود ادامه می‌دهد. این موضوع می‌تواند زمینه آسیب به موتور و داغ کردن آن را فراهم کند و موجب یخ زدن خوراکی‌ها در قسمت یخچال شود. در حالت دوم خراب شدن ترموستات نیز ممکن است اصلاً موتور دستگاه شما روشن نشود. در این زمان یخچال از کار می‌ایستد و همه مواد غذایی موجود در فریزر آب شده و شروع به فاسد شدن می‌کنند. در چنین شرایطی خوب است تا با نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر نیز تا حدودی آشنا باشید و بتوانید علت به وجود آمدن مشکل یخچال را پیش‌بینی کنید.

بیشتر بدانید چگونه فر اجاق‌ گاز خود را به راحتی تمیز کنیم؟

یکسره کار کردن یخچال موجب یخ زدن خوراکی‌ها در یخچال می‌شود.
یکسره کار کردن یخچال موجب یخ زدن خوراکی‌ها در یخچال می‌شود.

به‌ علاوه از دیگر علائم خرابی ترموستات، این است که در صورت اتصال به برق، کمپرسور یخچال که در پشت آن قرار دارد، سرد است. در این شرایط باید خودتان را آماده تعویض ترموستات یخچال نمایید.

از طرفی ممکن است متوجه شوید که موتور روشن نمی‌شود اما لامپ داخل یخچال یا فریزر روشن می‌شود و یا یخچال بی وقفه و بدون ایستادن کار می‌کند؛ یا ترموستات از یخچال جدا شده و نیاز به بررسی مجدد دارد.

در این شرایط اگر خودتان با علائم خرابی ترموستات و همچنین نحوه تعویض ترموستات یخچال آشنا باشید، می‌توانید بدون اینکه به هزینه تعویض ترموستات یخچال فکر کنید، خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

خرابی ترموستات ممکن است به مرور زمان اتفاق بیفتد و دستگاه بعد از سال‌ها استفاده کارایی خود را از دست دهد. از طرفی ممکن است اتصالات دچار اختلال شده باشد و نیاز به بررسی مجدد آن باشد.

نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر

در این بخش از مقاله می‌توانید با آموزش تعویض ترموستات یخچال آشنا شوید و همچنین با نحوه تنظیم پیچ ترموستات یخچال آشنا شوید، با ما همراه باشید.

نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر به این صورت است که ابتدا سیم برق را از یخچال جدا می‌کنید و قاب روی بخش ترموستات آن را باز می‌کنید. با پیدا کردن سیم سنسور ترموستات به بدنه یخچال آن را جدا نموده و نگه‌دارنده اتصال ترموستات به قاب را باز می‌کنید. نحوه سیم بندی ترموستات یخچال را به خاطر می‌سپارید و برای نصب ترموستات جدید، تمامی سیم‌های هم رنگ ترموستات را به سیم‌های همان رنگ متصل می‌کنید. برای این کار می‌توانید قبل از جدا کردن ترموستات از همه سیم‌کشی‌ها عکس بگیرید و سپس همانند عکس همه سیم‌ها را بر سر جای خود نصب کنید. در انتها سیم سنسورها را به بدنه متصل می‌کنید و بعد از گذاشتن قاب ترموستات بدون اینکه هزینه تعویض ترموستات یخچال را به فردی دیگر بپردازید، خودتان به راحتی آن را انجام می‌دهید.

اگر در زمینه تعویض ترموستات تجربه‌ای ندارید بهتر است از کمک یک تکنسین استفاده کنید.
اگر در زمینه تعویض ترموستات تجربه‌ای ندارید بهتر است از کمک یک تکنسین استفاده کنید.

نصب ترموستات سه فیش یخچال کمی با ترموستات دو فیش یخچال متفاوت است و اگر در مورد این موضوعات اطلاعات کاملی ندارید، حتماً برای تعویض ترموستات یخچال معمولی خود از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید. ترموستات سه فیش معمولاً در یخچال‌های بدون برفک به کار گرفته می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که هوای سرد با استفاده از فن در سراسر یخچال پخش می‌گردد و برای یخ‌زدایی نیز از المنت‌های گرم‌کننده استفاده می‌شود.

کلام آخر

بدون شک لذت انجام دادن کارهای فنی برای کسی که به انجام آن علاقه‌مند است، بسیار ارزشمند است و از طرفی نیز می‌تواند به کاهش هزینه‌های فرد هم کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که اگر تجربه‌ای در زمینه تعمیر و تعویض قطعات فنی یخچال ندارید، هرگز این کار را خودتان انجام ندهید، زیرا هم امنیت خود را به خطر می‌اندازید و هم ممکن است یک ایراد کوچک در یخچال شما به مشکلی بزرگ‌تر تبدیل شود و هزینه و زمان بیشتری برای تعمیر آن نیاز باشد. همکاران ما در استادکار می‌توانند به شما کمک کنند تا در مدت زمانی کوتاه و باکیفیتی بی‌نظیر خدمات تعمیر و تعویض مربوط به یخچال را انجام دهید. پس اگر به تعمیرکار یخچال نیاز داشتید می توانید روی متخصصان استادکار حساب کنید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 8 =