اصول نقاشی اتاق خواب کودک و نکاتی در رابطه با رنگ آمیزی اتاق کودک

0

هنگامی که کودکی به تازگی متولد می‌شود یا کودکی که پیش‌تر در اتاق دیگری زندگی می‌کرده، پس از اسباب‌کشی به خانه‌ای جدید، بایستی فضایی تازه را به عنوان اتاق خود بپذیرد، پای موضوعی به میان می‌آید که نمی‌باید مورد غفلت والدین یا سرپرستان کودک قرار گیرد. این موضوع، مسئله‌ی رنگ‌آمیزی اتاق کودک به شیوه‌ای مناسب است.

بسیاری از افراد از اهمیت و تأثیر قابل توجه رنگ‌آمیزی انواع فضا و محیط بر افراد چیزهایی شنیده‌اند، اما به خوبی از چند و چون این تأثیرات آگاه نیستند. به عنوان مثال زمانی که پای نقاشی ساختمان و مخصوصا اتاق خواب کودک به میان می‌آید، عموماً رنگ صورتی را برای دختران و رنگ آبی را برای پسران انتخاب کرده و بدین ترتیب مسئله را حل شده تلقی می‌کنند. این در حالی است که توجه به روحیه و خلقیات فردی هر کودک برای نقاشی اتاق او اهمیت بسیار زیادی دارد.

در حال حاضر روان‌شناسان بر اهمیت رنگ‌آمیزی اتاق کودک تأکید بسیار می‌کنند. خلق و خوی کودکان تحت تأثیر محیطی که در آن هستند قرار می‌گیرد و مسلماً در این بین فضای اتاق کودک نیز، که ساعات نسبتاً زیادی را، دست‌کم در شب، در آن سپری می‌کند، بر رفتار و شخصیت او کاملاً موثر خواهد بود. «دانش رنگ» دانشی است که در این ارتباط به کار طراحان دکوراسیون می‌آید تا به آنان در طراحی بهترین فضای ممکن برای اتاق خواب کودک کمک کند.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

به کارگیری دانش رنگ در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک

احتمالاً اگر مدت کم و بیش زیادی را در اتاق انتظار بیمارستان سپری کرده باشید، متوجه رنگ سبز آرامش‌بخش دیوارهای آن شده‌اید. رنگ این فضا کاملاً با رنگ فضایی مانند کلاس‌های یک مهدکودک تفاوت دارد. به احتمال زیاد زمانی که وارد یکی از کلاس‌های مهدکودکی شوید، با رنگ‌های پرانرژی‌تر و شادتری مانند رنگ زرد روبرو خواهید شد. هر کدام از این رنگ‌ها بر اساس «دانش رنگ» و با دقت بسیار انتخاب شده‌اند چرا که این رنگ‌ها روی افرادی که در آن فضا قرار می‌گیرند، تأثیر خواهند گذاشت. مسلماً انتخاب رنگ سبز ملایم برای دیوارهای یک بیمارستان به جای رنگ زرد اتفاقی نبوده است.

تأثیر رنگ‌های مختلف بر خلقیات کودکان

بر اساس اصول «دانش رنگ» هر یک از رنگ‌ها و همچنین ترکیب آن‌ها، تأثیرات متفاوتی را بر افراد، در سنین مختلف، از خود بر جای می‌گذارد. در ادامه به روان‌شناسی برخی از رنگ‌ها در مورد کودکان خواهیم پرداخت.

۱- رنگ قرمز

قرمز به طور کلی رنگی مهیج و پرانرژی است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در فضایی با رنگ قرمز می‌تواند ضربان قلب و میزان تنفس را بیشتر کند. این رنگ علاوه بر آن‌که به صورت بالقوه به کودکان انرژی می‌دهد، باعث افزایش تمرکز آنان می‌شود و به همین دلیل رنگی بسیار مناسب برای استفاده در فضاهایی مانند کلاس‌های مهدکودک است.

البته باید توجه داشت که استفاده از این رنگ به عنوان رنگ اتاق خواب کودک در سنین پایین، ممکن است احتمال پرخاشگری را در او بیشتر کند. رنگ قرمز به طور کلی رنگی تأکیدی است و  در طراحی دکوراسیون داخلی، به ویژه در رنگ‌آمیزی اتاق کودک با درصد کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رنگ برای تعدیل رنگ‌های اتاق‌ خواب کودک، زمانی که بیش از اندازه در آن‌ها از رنگ‌های سرد استفاده شده است، بسیار مناسب است.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک قرمز
رنگ قرمز باعث افزایش تمرکز کودکان شده و برای استفاده در فضاهایی مانند کلاس‌های مهدکودک بسیار مناسب است؛ اما استفاده از این رنگ برای نقاشی اتاق خواب کودک در سنین پایین ممکن است احتمال پرخاشگری را در او بیشتر کند.

۲- رنگ نارنجی

نارنجی رنگی روشن و شاد است. تحقیقات نشان داده‌اند که حضور غالب این رنگ در اتاق خواب کودک می‌تواند توانایی برقراری ارتباطات را در او ارتقاء داده و کودک را اجتماعی‌تر سازد. کودکانی که در اتاق‌هایی با رنگ نارنجی بازی می‌کنند، بیشتر با یکدیگر تشریک مساعی می‌کنند، برون‌گراتر هستند و همچنین اعتماد به نفس بیشتری دارند.

البته باید در استفاده از رنگ نارنجی، همانند هر رنگ گرم دیگری، برای نقاشی اتاق خواب کودک دقت کافی به خرج داد، چرا که استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ‌های گرم، از جمله نارجی، می‌توانند باعث تحریک بیش اندازه‌ی کودک شده و اثرات منفی به دنبال داشته باشند.

استفاده از نارنجی در رنگ‌آمیزی اتاق کودک می‌تواند روی کودکان خجالتی تأثیر گذاشته و روی پر حرف آنان را به شما نشان دهند. همچنین همان‌طور که گفته شد، استفاده‌ی بیش از اندازه از این رنگ ممکن است باعث تحریک‌پذیری و بروز رفتارهایی در کودکان شود که به هیچ عنوان دوستانه و مسالمت‌آمیز نباشند.

نارنجی نیز همانند قرمز رنگی تأکیدی است. می‌توان رنگ نارنجی را با سایه‌های ملایمی از رنگ‌های سبز، بنفش کم‌رنگ و کرمی جفت کرد و بدین ترتیب آن را به تعادل رساند.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک نارنجی
استفاده از رنگ نارنجی در اتاق خواب کودک می‌تواند توانایی برقراری ارتباط را در او ارتقا داده و کودک را اجتماعی‌تر سازد. کودکانی که در اتاق‌هایی با رنگ نارنجی بازی می‌کنند، اغلب برون‌گراتر بوده و از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند.

۳- رنگ زرد

رنگ زرد همواره باعث ایجاد فضایی آفتابی و شاد در اتاق می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که در اتاق‌هایی به رنگ زرد درس می‌خوانند یا کارهای خود را انجام می‌دهند، تمرکز بیشتر و حافظه‌ی بهتری دارند.

نکته‌ای که در استفاده از رنگ زرد در نقاشی اتاق کودک باید به آن توجه داشت این است که استفاده از رنگ زرد در اتاق خواب کودکانی که در به خواب رفتن و یا بیدار شدن از خواب دچار مشکل هستند، مناسب نیست، چرا که استفاده از این رنگ می‌تواند این مشکل کودک را شدت بخشد. چنانچه دیوارهای اتاق، به واسطه‌ی استفاده‌ی نامناسب از رنگ‌های مانند زرد، نور بیش از اندازه از خود ساطع کنند، ممکن است کودک تحریک‌پذیر نتواند به راحتی آرامش خود را در آن فضا بازیابد. بنابراین توجه به روحیات کودک پیش از استفاده از این رنگ برای نقاشی اتاق بچه اهمیت ویژه‌ای دارد.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک زرد
کودکانی که در اتاق‌هایی به رنگ زرد درس می‌خوانند یا کارهای خود را انجام می‌دهند، تمرکز بیشتر و حافظه بهتری دارند؛ اما این رنگ برای اتاق خواب کودکان تحریک‌پذیر چندان مناسب نیست.

۴- رنگ صورتی

صورتی رنگ مورد علاقه بسیاری از دخترهاست. البته مسلماً هر دو جنس می‌توانند از فواید قرار گرفتن در اتاقی با رنگ‌آمیزی صورتی بهره ببرند. صورتی رنگی آرامش‌بخش است و احساساتی مانند همدلی و مراقبت از دیگران را در کودکان برمی‌انگیزد. شاید صورتی به این سبب که رنگی مرتبط با احساس «مادرانه» است، کودک را به داشتن رفتاری باملاحظه‌تر و هم‌دلانه‌تر با دیگران سوق می‌دهد.

نکته‌ای که در مورد استفاده از رنگ صورتی در نقاشی اتاق کودک باید به آن توجه داشت این است که کودکانی که در اتاق‌هایی بزرگ می‌شوند که در آن‌ها بیش از اندازه از رنگ صورتی استفاده شده، ممکن است احساسات آزاردهنده‌ای مانند سردرد و حتی عصبی‌بودن را تجربه کنند.

علاوه بر این رنگ صورتی سریع‌تر از دیگر رنگ‌ها جذابیت خود را برای کودک از دست می‌دهد و چنان‌چه این رنگ به صورت نامتناسبی در نقاشی اتاق کودک استفاده شود، به احتمال زیاد کودک پس از مدتی دیگر آن را دوست نخواهد داشت. به همین دلیل عجیب نیست اگر کودکی که دیوار اتاقش به رنگ صورتی است، پس از مدتی از والدین خود بخواهد تا رنگ آن را عوض کنند.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک صورتی
صورتی رنگی آرامش‌بخش است و احساساتی مانند همدلی و مراقبت از دیگران را در کودکان برمی‌انگیزد.

۵- رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای رنگی کلاسیک است که می‌توان گفت رنگ‌مایه‌ی آن نزدیک به رنگ زمین است. این رنگ به کودکان کمک می‌کند تا احساس ثبات و پایداری بیشتری در اتاق خود داشته باشند. یکی از مزیت‌های قابل توجه رنگ قهوه‌ای این است که می‌توان از آن به عنوان یک رنگ فوق‌العاده برای پس‌زمینه رنگ‌های روشن‌تر‌ استفاده کرد.

در حقیقت می‌توان در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک با انتخاب رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ پایه، علاوه بر به خرج دادن خلاقیت بیشتر، از مزایای برخورداری از یک فضای باثبات نیز بهره برد. البته باید توجه داشت که استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ قهوه‌ای می‌تواند باعث تاریک شدن اتاق شود. این امر علاوه بر این اتاق را کوچک‌تر جلوه می‌دهد و همچنین ممکن است باعث بروز هراس از فضاهای بسته در کودک شود.

استفاده از رنگ قهوه‌ای برای نقاشی اتاق کودکانی که اخمو و بداخلاق هستند، پیشنهاد نمی‌شود. چنانچه قصد استفاده از رنگ قهوه‌ای برای نقاشی کودکی با این خلق و خو را دارید، بهتر است از رنگ پس‌زمینه‌ی روشن‌تری مانند بژ استفاده کنید و از رنگ قهوه‌ای تیره، با درصد کمتر، به عنوان رنگ تأکیدی بهره بگیرید.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک قهوه ای
رنگ قهوه‌ای به کودکان کمک می‌کند تا احساس ثبات و پایداری بیشتری در اتاق خود داشته باشند.

بیشتر بدانید بایدها و نبایدهایی که هنگام انتخاب پرده اتاق کودک باید بدانید

۶- رنگ سبز

سبز رنگی تسکین‌دهنده است که با خود طراوت طبیعت و احساس بازی در فضای باز را به همراه دارد. بسیاری از مدارس، خصوصاً برای کلاس‌های مقاطع متوسطه، از رنگ سبز برای رنگ‌آمیزی کلاس‌ها استفاده می‌کنند، چرا که تحقیقات نشان داده‌اند که رنگ سبز می‌تواند مهارت خواندن و همچنین درک مطلب را بهبود بخشد.

در صورتی‌که کودک بیشتر تکالیف مرتبط با مدرسه‌ی خود را در اتاق خود انجام می‌دهد، رنگ سبز گزینه‌ی بسیاری مناسبی برای رنگ‌آمیزی اتاق او است. در مورد رنگ سبز نیز، همانند تمامی رنگ‌های سرد، می‌توان گفت هرچه رنگ تیره‌تر باشد، فضا دل‌گیرتر می‌شود. به همین سبب بهتر از از رنگ سبز روشن مانند رنگ نعناع یا چای سبز، برای نقاشی اتاق خواب کودک استفاده شود.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک سبز
رنگ سبز تسمین‌دهنده است و می‌تواند مهارت خواندن و درک مطلب کودک را بهبود بخشد.

۷- رنگ آبی

رنگ آبی رنگ اتاق اکثر پسربچه‌هاست. با این حال همان‌طور که در مورد رنگ صورتی گفته شد، هر دو جنس می‌توانند از آرامش این رنگ نیز بهره ببرند و اصولاً اختصاص یک رنگ خاص به یک جنسیت تفکری اشتباه است. استفاده از رنگ آبی برای رنگ‌آمیزی اتاق کودک زمانی که او پرخاشگر است، توصیه می‌شود. این رنگ می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس را کاهش دهد. البته باید دقت داشت که استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ آبی می‌تواند باعث بروز احساس افسردگی در کودک شود. از همین روی توصیه می‌شود این رنگ را با رنگ‌هایی مانند زرد یا قرمز متعادل کرد.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک آبی
رنگ آبی بسیار آرامبخش است و برای اتاق خواب کودکان پرخاشگر گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد.

۸- رنگ بنفش

بنفش عموماً به عنوان دومین رنگ برای اتاق دختران، بعد از صورتی، در نظر گرفته می‌شود. این رنگ الهام‌بخش تفکر، حساسیت و معنویت است. استفاده از رنگ بنفش کمک می‌کنند تا کودکان تا حد زیادی بتوانند افکار و احساسات یکدیگر را در رفتارها و واکنش‌های خود در نظر داشته باشند. در صورتی‌که کودکی به طور کلی حساس است، بهتر است از رنگ بنفش به عنوان رنگ تأکیدی استفاده شود، نه رنگ زمینه.

استفاده بیش از اندازه از این رنگ می‌تواند باعث کج‌خلقی و حتی تنش فیزیکی شود. برای جلوگیری از وقوع چنین حالاتی می‌توان بنفش را با رنگی مانند نارنجی تعدیل کرد. علاوه بر این می‌توان از سایه‌هایی از بنفش تیره برای تعدیل رنگ‌های روشن‌تری مانند سبز یا صورتی استفاده کرد.

اصول نقاشی اتاق خواب کودک | نکات رنگ آمیزی اتاق کودک | اتاق کودک بنفش
رنگ بنفش کمک می‌کنند تا کودکان تا حد زیادی بتوانند افکار و احساسات یکدیگر را در رفتارها و واکنش‌های خود در نظر داشته باشند.

برخی نکات رنگ‌آمیزی اتاق کودک

  1. برای به دست آوردن نتیجه‌ی مطلوب در نقاشی اتاق خواب بچه تنها دقت به رنگ‌ها و روان‌شناسی و همچنین زیبایی‌شان مهم نیست، بلکه شیوه‌ی کار از نظر فنی و اقداماتی مانند زیرسازی دیوار برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک ، استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و … نیز دارای اهمیت ویژه هستند. به همین سبب پیشنهاد می‌شود تا همواره کار نقاشی اتاق بچه را به متخصص این کار بسپارید.
  2. امروزه از روش‌های جدیدی مانند استفاده از عکس‌ها، برچسب‌ها، نقاشی‌ها و … به عنوان ابزارهایی برای استفاده در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک استفاده می‌شود. حتی برخی از طراحان یکی از دیوارهای اتاق کودک را به عنوان بوم نقاشی‌ای طراحی می‌کنند که کودک بتواند روی آن نقاشی کند.
  3. برای انتخاب رنگ مناسب از نظر جنس رنگ، بهتر است رنگی برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک مورد استفاده قرار گیرد که به صورت اختصاصی برای کودکان و نوجوانان ساخته شده باشد. در صورت در دسترس نبودن چنین رنگی باید توجه داشت که استفاده از رنگ‌هایی مانند رنگ روغن، از آن‌جا که ممکن است بر سیستم تنفس کودکان تأثیر بگذارند، برای این کار مناسب نیستند.

سخن پایانی

اتاق کودک قلمرو کوچک‌ترین عضو خانواده است و بهتر است توجهی خاص به طراحی آن شود. توجه به تمامی جزئیات در ارتباط با طراحی و رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک ضروری است. قلمرو شخصی و دنیای درونی، نقش مهمی از دید کودکان دارد و بنابراین می‌توان گفت طراحی دیوارهای اتاق کودک مؤلفه‌ی مهمی در رشد شخصیت اوست. در این نوشته سعی کردیم تا بیشتر به خصوصیات روان‌شناسی رنگ‌ها بپردازیم، اما بایستی خاطر نشان کنیم نقاشی اتاق کودک دارای پیچیدگی‌ها و اصول پیشرفته‌ای است که بیان تمامی آن‌ها در این نوشته میسر نبود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب بهترین نتیجه در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کودک با متخصصان این امر مشورت کرده و مقالات بیشتری را در این زمینه مطالعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =