آموزش گام به گام طریقه جابجایی و جمع کردن کولر گازی

1

پمپ دان کردن کولر گازی یا جمع کردن کولر گازی ممکن است به نظر کار چندان معمولی نیاید اما برعکس شما ممکن است در طول یک سال حداقل یک بار نیاز به انجام این کار داشته باشید. اگر دوست دارید موقعیت کولرگازی را در منزل خود جابجا کنید، در این مقاله در خصوص جمع کردن کولر گازی برای جابجایی و زمان مورد نیاز برای این کار صحبت کرده ایم.

پیش از این مطالب زیادی درباره کولرهای گازی، اجزای آنها  مانند شیر برقی، عیب یابی فن کولر گازی و سایر موارد مرتبط با این وسیله بسیار پرکاربرد در استادکار منتشر شده است. یکی از سرویس های به ظاهر غیرمعمول اما در واقع معمول کولر گازی، جمع کردن گاز کولر گازی است. پیش از این در چندین مقاله نحوه شارژ گاز کولر گازی را باهم مرور کردیم اما در این مطلب می خواهیم روند کاملا برعکس آن یعنی خارج کردن مبرد از کولر گازی را با هم بررسی کنیم.

یکی از سرویس های به ظاهر غیرمعمول اما در واقع معمول کولر گازی، جمع کردن گاز کولر گازی است
یکی از سرویس های به ظاهر غیرمعمول اما در واقع معمول کولر گازی، جمع کردن گاز کولر گازی است

جمع کردن کولر گازی برای جابجایی

یکی از مواقعی که باید مبرد داخل کندانسکور کولر گازی را خارج کنید، زمانی است که می خواهید کولر را جا به جا کنید. توجه داشته باشید که حتی در صورتی که می خواهید کولر را داخل ساختمان یا منزل خود جا به جا کنید هم نیاز دارید که مبرد آن را خارج کنید. این کار برای افزایش ایمنی و پایین آوردن ریسک آسیب به لوله های کندانسور بر اثر بالا و پایین رفتن فشار مبرد داخل آنها انجام می شود.

مراحل انجام پمپ دان کردن کولر گازی

  • کولر را روشن کنید. اجازه دهید دستگاه دست کم ۱۵ دقیقه کار کند تا سیکل تبرید کولر گازی کامل شود.
  • در حالتی که کولر روشن است، درپوش شیر سرویس که روی کندانسور قرار گرفته است را باز کنید.
  • گیج را کامل ببندید و شلنگ گیج را به شیر سوزنی لوله با قطر بیشتر (لوله رفت و برگشت) شیر سرویس وصل کنید.
  • با کمک آچار آلن شیر رفت را که در مسیر لوله نازک قرار دارد رفته رفته ببندید. در حین انجام این کار عقربه گیج را مدام زیرنظر داشته باشید. درجه این عقربه با هربار بسته شدن پیج کمتر می شود. بستن پیج را باید طوری انجام دهید که وقتی عقربه به ۱۰ رسید، شیر رفت که شما در حال بستن پیج آن هستید کاملا مسدود شده باشد.

بیشتر بدانید راهنمای کامل استفاده از کولر گازی

با کمک آچار آلن شیر رفت را که در مسیر لوله نازک قرار دارد رفته رفته ببندید
با کمک آچار آلن شیر رفت را که در مسیر لوله نازک قرار دارد رفته رفته ببندید
  • سراغ لوله رفت یا همان لوله ضخیم بروید و بستن آن را آغاز کنید. در حین انجام این کار هم عقربه گیج را زیر نظر داشته باشید. زمانی که فشار به زیر صفر رسید باید شیر لوله ضخیم را کاملا بسته باشید.
  • در این مرحله و بلافاصله بعد از بسته شدن شیر دوم دستگاه باید خاموش باشد. زمانی که کولر شما در این مرحله خاموش شد، فرایند پمپ دان با موفقیت انجام شده است.

حالا می توانید لوله های کندانسور را باز کنید یا سرویس مورد نظر خود را که برای انجام آن مبرد کولر گازی را خارج کرده اید، آغاز کنید.

چه زمانی نیاز به جمع کردن کولر گازی داریم؟

احتمالا یکی از سوالاتی که برای شما ایجاد شده این است که چه زمانی نیاز به جمع کردن کولر گازی داریم؟ معمولا در دو حالت نیاز داریم که مبرد کولر گازی را خارج کنیم:

  • سرویس کولر گازی که ممکن است به دلایل مختلف لازم باشد مبرد در کولر نباشد
  • جا به جا کردن کولر گازی

در برخی موارد  نیز به خصوص مواردی که لوله های کندانسور کولر گازی آسیب دیده باشند، مبرد باید کامل تخلیه شود. این کار معمولا به دلیل افزایش حداکثری ایمنی انجام می شود. همچنین ممکن است در برخی موارد فشار گاز موجود در لوله های کندانسور مانع از انجام سرویس / تعمیر مورد نظر باشد. در این مواقع نیاز دارید پمپ دان کردن کولر گازی را انجام دهید.

برای جا به جا کردن کولرگازی مبرد باید کامل تخلیه شود
برای جا به جا کردن کولرگازی مبرد باید کامل تخلیه شود

جمع بندی

حتما شما هم بعد از مطالعه این راهنما متوجه شده اید که انجام عمل پمپ دان کولر گازی یک کار کاملا تخصصی است. نکته بسیار مهم این است که شما برای انجام این کار به وسایلی مثل فشار سنج و شلنگ گیج نیاز ندارید؛ وسایلی که خیلی بعید می دانم در جعبه ابزار خانه شما پیدا شوند. حتی اگر این ابزار را هم در خانه داشته باشید، انجام مراحل جمع کردن کولر گازی هرچند در نگاه اول پیچیده نباشند، یک کار کاملا تخصصی به شمار می رود.

 انجام مراحل پمپ دان کولر گازی هرچند در نگاه اول پیچیده نباشند، یک کار کاملا تخصصی به شمار می رود
انجام مراحل پمپ دان کولر گازی هرچند در نگاه اول پیچیده نباشند، یک کار کاملا تخصصی به شمار می رود

انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص می تواند ضمن بالا بردن احتمال ایجاد خطر، ریسک آسیب رساندن به کندانسور یا بخش های دیگر کولر گازی را هم افزایش دهد. بنابراین اکیدا توصیه می کنیم حتی اگر فکر می کنید با مطالعه این راهنما می توانید این کار را انجام دهید و ابزار لازم برای انجام آن در دسترس شما قرار دارد، از یک متخصص یا سرویس کار کمک بخواهید. در آخر این مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله جذاب معرفی تاسیسات سرمایشی گرمایشی روز دنیا را مطالعه کنید .

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. سامر می گوید

    این مقاله چه از لحاظ ادبیاتی و چه از لحاظ فنی مشگل داره .اولا پمپ دان غلطه و پمپ کردن درسته. دوما ما با این کار گاز مبرد رو خارج نمیکنیم بلکه اونو جمع میکنیم. سوما من نفهمیدم لوله مسی با قطر بزرگتر لوله رفته یا برگشت و ایراداتی از این قبیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =