مشکلات رایج و ایرادات کولر گازی

0

در این مقاله به ایرادات کولر گازی خواهیم پرداخت . داشتن سیستم تهویه مطبوع بخصوص در فصل تابستان بسیار اهمیت دارد. چه وسیله سرمایشی خانه شما کولر آبی باشد، چه پنکه و چه انواع کولر گازی، ممکن است وقتی بعد از یکسال قصد روشن کردن کولر خود را دارید، اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این خواهد بود که آیا کولر شما بعد از این مدت طولانی درست کار می‌کند؟ احتمالاً به این فکر می‌کنید بهتر بود کمی زودتر آن را سرویس می‌کردید و یا شرایط نگهداری آن را بهینه می‌کردید؛ اما چاره چیست؟ در این شرایط بهتر است با مشکلات رایج کولر گازی آشنا باشید تا از عملکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کنید و در صورت لزوم به حل این مشکلات بپردازید. در ادامه با استادکار همراه باشید .

مانند هر وسیله برقی دیگر، کولرهای گازی نیز برای عملکرد بهینه خود نیاز به اندکی توجه شما دارند! بسته به شرایط جوی منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، میزان مصرف کولر گازی متفاوت است بااین‌حال در کشور ما به‌طور میانگین بیش از ۶ ماه نیازی به استفاده از کولر گازی نیست. ازاین‌رو به هنگام روشن کردن مجدد آن ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین موارد عیب یابی و مشکلات رایج کولر گازی را برای شما شرح دهیم تا در صورت مشاهده با وضعیت مشابه برای کولر گازی خودتان، آگاهانه با آن برخورد کنید.

ایرادات کولر گازی
تمیز نگاه‌داشتن و سرویس کولر گازی رابطه مستقیمی با طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه دارد. پس بهتر است قبل از اینکه از کولر گازی خود استفاده کنید کولر گازی خود را سرویس کنید.

عیب یابی و مشکلات رایج کولر گازی

  1. علت نشتی کولرگازی چیست؟

نشتی کولر گازی یکی از رایج‌ترین مشکلات انواع کولرهای گازی است که به‌طور معمول ناشی از نشت مبرد شیمیایی است (که آن را اصطلاحاً گاز کولر گازی نیز می‌خوانند). مبرد کولر اصلی‌ترین عامل است خنک ساختن هوا توسط کولر گازی به شمار می‌آید. هرچند دلایل متعددی برای آبریزی و نشت کولر گازی وجود دارد بااین‌حال کمبود مبرد در دستگاه یکی از شایع‌ترین علل نشتی کولر گازی به‌حساب می‌آید. در سیستم سرمایش کولرگازی مبرد با فشار زیاد در لوله‌های مسی وجود دارد، از طرفی این فشار زیاد می‌تواند لوله را مخصوصاً در نواحی که خم شدن تحت فشار بگذارد و با توجه به رطوبت و سایر عوامل ایجاد کنندگی خوردگی فلزات در هوا در طول زمان این لوله‌های مسی ممکن است سست شوند و حفرات بسیار ریزی ایجاد کنند که باعث نشت مبرد به‌طور معمول در بخش پنل بیرونی کولر گازی می‌شود. شناسایی و تعمیر این مشکل می‌بایست توسط کارشناسان متخصص سرویس کار کولر گازی صورت پذیرد و در انتها میزان گاز مبرد درون سیستم به مقدار معین شده آن برسد. علاوه بر این دلایل متعددی برای آبریزی کولر گازی وجود دارد، خرابی پمپ تخلیه مایع، بسته شدن راه تخلیه و یا مشکل فیلتر هوا از مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد نشتی کولر گازی شوند.

علت نشتی کولرگازی چیست؟
برای بررسی سریع نشت گاز کولر از آب و کف صابون استفاده کنید. در صورت مشاهده نشتی، حتماً از سرویس کار متخصص کمک بخواهید و سطح گاز مبرد سیستم را متعادل نگه‌دارید.
  1. چرا کمپرسور کولر گازی زود به زود خاموش می‌شود؟

بیشترین گزارش‌ها درباره علت خاموش و روشن شدن متوالی کولر گازی ناشی از بسته شدن مسیر هوای ورودی و خروجی به درون سیستم است که نشان می‌دهد فیلتر هوای کولرگازی آلوده شده و گردوغبار موجود در آن مانع فعالیت درست کولر است. این وضعیت به مرور زمان به دستگاه فشار وارد کرده و موجب خاموش شدن کمپرسور می‌شود. خوشبختانه برطرف کردن این مشکل کار چندان دشواری نیست، فقط کافی است فیلتر را خارج کرده و بشویید و دوباره در جای خود قرار دهید و یا در صورت لزوم اقدام به تعویض فیلتر کولر گازی خود کنید. توجه داشته باشید که یکی از اقدامات مهم جهت نگهداری صحیح کولرگازی که به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند، شستشو و تمیز کردن فیلتر به‌صورت ماهیانه است.

از طرفی با توجه به اینکه وظیفه خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی و فعالیت آن بر عهده ترموستات است. احتمال خرابی آن و یا انتخاب دمای بالا ترموستات نیز می‌تواند علت به وجود آمدن این مشکل باشد.

چرا کمپرسور کولر گازی زود به زود خاموش می‌شود؟
هرماه وضعیت فیلتر کولر گازی را چک کنید. اگر فیلتر کولر شما خراب است و یا و خراش یا پارگی در آن مشاهده می‌شود، بهتر است آن را تعویض کنید، برای تهیه فیلتر جدید شما به مدل و شماره دستگاه که در دفترچه آن نوشته‌شده نیاز دارید.
  1. دلیل برفک زدن کولر گازی چیست؟

وقتی میزان مبرد یا همان گاز خنک‌کننده کولر گازی کمتر از حد معمول باشد، دمای سیم پیچ داخل کولر کاهش می‌یابد. در اثر این پدیده، رطوبت در اتاق موجب منقبض شدن سیم پیچ و در نهایت یخ زدن آن می‌شود. برای برطرف کردن مشکل یخ زدن یا برفک زدن کولر گازی بهتر است با یک متخصص و سرویس کار ماهر کولرگازی تماس بگیرید تا با سرویس کردن صحیح کولر گازی میزان مبرد را به حد نرمال بازگردانده و دمای سیم پیچ داخل کولر گازی را به حد معمول بازگرداند و برفک و یخ‌زدگی داخل آن را برطرف کند.

دلیل برفک زدن کولر گازی چیست؟
در صورت مشاهده برف در پنل داخلی کولر گازی با توجه به نیاز شارژ کردن گاز مبرد، بهتر است سرویس کولر خود را نیز به متخصص این کار بسپارید.
  1. چرا کولر گازی بوی بد می‌دهد؟

اگر هنگام روشن کردن کولر گازی متوجه بوی نامطبوعی شدید، با مشکل جدی روبرو نیستید و علت اصلی آن عدم توجه به نگهداری صحیح و سرویس نکردن کولر گازی شما است. در واقع هنگامی که سیستم تخلیه رطوبت درون کولر گازی یه طور درست کار نکند، به علت گردوغبار دچار گرفتگی شده و موجب شود رطوبت موجود در کولر گازی خارج نشده و در مسیر باقی بماند. این موضوع سبب می‌شود که آب به مرور زمان بوی بد بگیرد و هنگامی که شما کولر گازی را روشن می‌کنید این بوی نامطبوع در هوا پخش شود. برای حل مشکل می‌بایست مسیر خروجی کولر گازی کاملاً تمیز شود. برای این کار می‌توانید از محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن برای شستشو و اسپری پنل داخلی کولر استفاده کنید و هرگونه آلودگی اعم از کپک و قارچ را به زور کامل از بین ببرید. در صورتی که مشکل همچنان وجود داشت بهتر است با همکاران ما در بخش سرویس کولرهای گاری تماس بگیرید تا در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل شما اقدام نمایند.

چرا کولر گازی بوی بد می‌دهد؟
به راحتی به کمک مقداری آب وضعیت مسیر تخلیه آب کولر گازی را بررسی کنید و در صورت وجود هر نوع آلودگی در داخل دستگاه نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید.
  1. چرا دستگاه اسپیلت یا کولر گازی روشن نمی‌شود؟

در اغلب مواقع در چنین شرایطی مشکل از برد مدار الکتریکی دستگاه یا PCB است. هیچ دلیل خاصی برای کار نکردن برد دستگاه وجود ندارد؛ اما برخی موارد از جمله روشن خاموش کردن متعدد دستگاه، یا آسیب فیزیکی رسیدن به آن می‌تواند از دلایل رخ دادن این مشکل باشد. در موارد دیگر ممکن است مشکل از مدار دستگاه شما باشد و IC یا خازنی سوخته باشد که در این صورت تنها گزینه برای رفع مشکل تعویض این قطعات است که تعمیر آن کار تخصصی‌تر از آن است که خودتان انجام دهید و بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. اگر آسیب عمیق‌تر باشد ممکن است برد دستگاه نیاز به تعویض داشته باشد که با توجه به نوع اسپیلت و تکنولوژی که در آن به کار رفته ممکن است هزینه متفاوتی داشته باشد.

چرا دستگاه اسپیلت یا کولر گازی روشن نمی‌شود؟
مشکلات ناشی از آسیب رسیدن به برد الکتریکی کولر گازی معمولاً شامل سرویس خود دستگاه نیست بااین‌حال می‌توانید از راهنمایی تعمیرکار خود استفاده نمایید.
  1. چرا کولر گازی صدا می‌دهد؟

کولر گازی از دو بخش که یکی داخل خانه (پنل داخلی) و یکی خارج از خانه (پنل خارجی) قرار می‌گیرد تشکیل شده است. اگر سروصدای ناشی از کولر گازی از یخش پنل داخلی آن است احتمالاً مشکل جدی نیست و فقط مشکل از فن دستگاه می‌باشد. فن دستگاه گاهی ممکن است در اثر کارکرد کولر گازی، جا به جا یا نامتوازن شود بنابراین لازم است فن را در جای خود جاسازی کنید. علاوه بر این در مقاله بررسی دلایل صدای زیاد کولر گازی مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده صداهای آزاردهنده کولرهای گازی را به همراه راه‌حل آن ذکر کردیم. در بین موارد ذکرشده، تراز نبودن کولرگازی، مشکل در قاب جلوی کولر گازی، لق شدن پیچ و مهره‌ها و تمیز نبودن دستگاه، جزو مواردی است که شما می‌توانید آن را بررسی کنید. عوامل دیگری از قبیل مشکلات پیچیده‌تر فن مثل انحراف تیغه‌های آن و همچنین سروصدای غیرطبیعی کمپرسور جزو مواردی است که برای رفع عیب آن نیاز به کارشناس متخصص آن خواهید داشت.

چرا کولر گازی صدا می‌دهد؟
ورود برخی اجسام و اشیا به داخل پنل کولر می‌تواند موجب شکستگی یا تاب برداشتن پره­‌های فن شود، در صورت مشاهده انحراف و یا خم‌شدگی در این بخش با دقت آن را به وضعیت اول برگردانید و اگر موفق به صاف شدن آن نشدید حتماً از کارشناس متخصص ما کمک بگیرید.
  1. حالت Swing دستگاه کار نمی‌کند

    دو دلیل برای کار نکردن حالت چرخشی یا swing کولر گازی وجود دارد. موتور محرک این قسمت از دستگاه به‌صورت مجزا کار می‌کند؛ بنابراین یا مشکل از برد مدار الکتریکی دستگاه است که نمی‌تواند دستور را به حرکت در آمدن موتورها برساند یا موتور حرکت دهنده Swing دستگاه مشکل دارد که بهتر است برای حل این مشکل نیز از سرویس کار کولر گازی کمک بگیرید.

    حالت Swing دستگاه کار نمی‌کند
    تعمیر تخصصی کولر گازی
  2. فیوز متصل به کولر گازی به‌طور مداوم قطع می‌شود

    علت این امر اورلود کردن مدار کولر گازی است. در مقاله اورلود کولر گازی چیست و دلایل آن چیست؟ به‌طور کامل به این موضوع پرداخته شده است ولی به‌طور خلاصه می‌توان گفت اورلود در وسایل الکترونیکی و برقی برای جلوگیری از آسیب دیدن و یا سوختن احتمالی وسایل به کار می‌رود. زمانی که سیم‌پیچ کمپرسور کولر گازی بیش از اندازه داغ شود، اورلود مسیر جریان اصلی کمپرسور را قطع می‌کند و در نتیجه کمپرسور خاموش می‌شود تا به دستگاه آسیب نرسد. علاوه بر این دقت کنید فیوز مناسب برای دستگاه خودتان تهیه کرده باشید و از فیوز بالاتر از میزان تعیین‌شده برای دستگاه استفاده نکنید.

    فیوز متصل به کولر گازی به‌طور مداوم قطع می‌شود
    در صنعت اورلود به قطعاتی گفته می‌شود که در وسایل الکترونیکی و برقی برای جلوگیری از آسیب دیدن و یا سوختن احتمالی وسایل به کار می‌رود.

چند نکته که باید درباره ایرادات رایج کولر گازی بدانید

اگر توجه کرده باشید اغلب مشکلات ذکر شده با سرویس و نگهداری منظم کولر گازی رفع خواهند شد. از طرفی در برخی موارد می‌توانید خودتان دست به کار شوید و سرویس کولر خودتان را به عهده بگیرد، بااین‌حال در صورت مشاهده هرگونه مشکل خاصی حتماً با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرد تا به دستگاه آسیب نرسانید. علاوه بر این به چند موضوع جانبی نیز باید دقت کنید گاهی اوقات علت خنک نشدن خانه ناشی از ایرادات دستگاه نیست، ممکن است شما کولر گازی مناسب متراژ خانه خود را خریداری نکرده باشید (اغلب افراد با توجه به بودجه خود کولر گازی می‌خرند در حالیکه کولر گازی کوچک برای یک فضای بزرگ مناسب نیست) و یا به محل قرارگیری آن توجه ای نداشته‌اید، کولر گازی باید فاصله مناسبی با دیوار، کمد، مبل و هر چیزی که مانع گردش هوا خنک از آن می‌شود داشته باشد. این موارد سبب می‌شود که در روزهای گرم تابستان به مشکل برخورد کنید و ممکن است تصور کنید کولر گازی شما مشکلی پیدا کرده است.

سخن پایانی

بهتر است سالانه پیش از اینکه کولر گازی را راه اندازی کنید آن را سرویس کنید. سرویس کردن کولر گازی به این معنا نیست که کولر گازی شما مشکلی دارد یا قرار است قطعه‌ای از آن تعویض شود. این کار  قرار نیست برای شما هزینه بر باشد و می‌تواند به تمیز کردن فیلتر هوا، باز کردن مسیر تخلیه آب، جا انداختن فن در سر جایش و مسائل اینچنینی ختم شود که در نهایت موجب می‌شود در تمام تابستان دیگر مشکلاتی نظیر سر و صدای کولر گازی، آبریزی کولر گازی و یا بوی بد آن مواجه نشوید. هر چه زودتر کولر گازی را سرویس کنید دیرتر مجبور خواهید بود قطعه‌ای از آن را تعویض کنید. با یک سرویس کم هزینه از هزینه‌های کلان تعویض قطعات کولر گازی در امان خواهید ماند.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع:aristairmrright

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − دوازده =