چرا توالت فرنگی تخلیه نمی‌کند؟

13

برای اینکه بتوانید برخی از ایرادات توالت فرنگی، از جمله تخلیه نشدن آن را برطرف کنید، ابتدا لازم است که با بخش‌های مختلف توالت فرنگی و نحوه تخلیه شدن آب آن آشنا شوید. اغلب اوقات شما خودتان می‌توانید مشکل را برطرف کنید، فقط کافیست تشخیص بدهید ایراد کار از کجاست و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

توالت فرنگی از دو بخش کاسه که روی زمین قرار می‌گیرد و مخزنی که بالا و پشت تکیه گاه قرار می‌گیرد تشکیل می‌شود. این مخزن آب را در خود نگه می‌دارد و با زدن سیفون این آب تخلیه شده و دوباره پر می‌شود. کاسه توالت فرنگی معمولا قسمتیست که ثابت و چسبیده به زمین است و به غیر از چند مورد استثنا، مشکلی برای تعمیرش پیش نمی‌آید. اما از سوی دیگر، مخزن بخش مهمی است که بیشتر مشکلات توالت فرنگی به آن مربوط می‌شود و بیشتر از سایر قسمت‌ها نیاز به تعمیر خواهد داشت. با دانش اولیه از نحوه کارکرد مخزن توالت فرنگی می‌توانید بسیاری از مشکلات آن را خودتان به راحتی حل کنید.

نصب و سرویس توالت فرنگی

نصب و سرویس توالت فرنگی

  • نصب انواع توالت فرنگی زمینی
  • نصب و تعمیر توالت فرنگی وال هنگ، تاشو و دیواری
  • رفع گرفتگی توالت فرنگی
  • تعمیر و تنظیم سیفون توالت فرنگی
دریافت این خدمت از استادکار

مخزن توالت فرنگی چطور کار می‌کند

وظیفه اصلی مخزن توالت فرنگی نگهداری آب تا زمان کشیدن سیفون است، در این زمان راهی که از مخزن به کاسه می‌رسد باز شده و آب با فشار وارد کاسه شده و آن را می‌شوید. دو اجزای اصلی که این کار را ممکن می‌کنند و هر دو در مخزن قرار گرفته است شامل سوپاپ یا دریچه سیفون و سوپاپ پرکردن آب (یا ballcock) هستند.

سوپاپ پرکردن، کار پرکردن مخزن با آب را انجام می‌دهد. سوپاپ پرکردن معمولا در سمت چپ مخزن قرار می‌گیرد بنابراین وقتی درب مخزن را برمی‌دارید و از بالا به درون مخزن نگاه می‌کنید آنچه در سمت چپ شما قرار گرفته مربوط به پرکردن مخزن است. این سوپاپ چهار نوع مختلف دارد:

  • سوپاپ پیستونی (Plunger-type ballcock): قدیمی‌ترین نوع است که اغلب از جنس برنج ساخته می‌شود.
  • سوپاپ دیافراگمی (Diaphragm-type ballcock): مدل‌های قدیمی‌تر این نوع سوپاپ از جنس برنج است اما مدل‌های جدیدتر آن پلاستیکی هستند.
  • سوپاپ شناور (Float cup fill valve): نوع جدیدتر که از پلاستیک درست شده است.
  • سوپاپ بدون شناور ( Floatless fill valve): یکی دیگر از انواع جدید سوپاپ که امروزه در توالت فرنگی‌ها استفاده می‌شود.

فرقی نمی‌کند سوپاپ منبع آب کدام مدل باشد، در هر حال کار همه یکی است و آن هم باز کردن دریچه سیفون و خالی کردن منبع و سپس بسته شدن و پرکردن منبع است. با توجه به اینکه این سوپاپ از کدام نوع است، این کار را یا با یک توپ شناور انجام می‌دهد یا با کاپ شناور که با بالا و پایین آمدن سطح آب در مخزن بالا و پایین می‌رود. سوپاپ بدون شناور با حس کردن فشار آب در انتهای مخزن به کار می‌افتد.

وقتی درب مخزن را بردارید و سیفون را بزنید کاملا متوجه عملکرد آن خواهید شد. حالا با توجه به اینکه توالت فرنگی از چه اجزایی ساخته شده و چطور کار می‌کند، می‌توانید بسیاری از مشکلات اولیه آن از جمله تخلیه نشدن مخزن را به راحتی برطرف کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت هریک از مشکلات توالت فرنگی چطور حل می‌شود.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

چرا دائما توالت فرنگی آب می‌دهد؟

چرا توالت فرنگی تخلیه نمی کند
شناور توپی

شناورها مدل‌های مختلفی دارند و در مدل‌های قدیمی‌تر که به آن Ballcock گفته می‌شد از شناورهای توپی شکل استفاده می‌شود. ballcock فقط به دو مدل سوپاپ پیستونی و دیافراگمی گفته می‌شود که در هر دوی آن‌ها یک شناور توپی شکل که به یک اهرم متصل است کار پر و خالی کردن مخزن را انجام می‌دهد.

اگرچه این نوع سوپاپ در توالت فرنگی‌های جدید استفاده نمی‌شود اما در مدل‌های قدیمی‌تر بسیار معمول است. متداول‌ترین مشکلی که این نوع سوپاپ‌ها دارند زمانیست که بعد از کشیدن سیفون و پرشدن مخزن هنوز آب به درون کاسه سرازیر می‌شود. دلیل اصلی چنین مشکلی این است که سطح آب مخزن خیلی بالا است. در این صورت فقط تنظیم سطح آب در مخزن لازم است که با حرکت دادن اهرمی که به شناور توپی متصل است می‌توانید سطح آب را تنظیم کنید تا دریچه بسته شود.

شناورهای توپی بیشترین مشکل را برای توالت فرنگی ایجاد می‌کنند بنابراین اگر توالت فرنگی شما از این نوع بود شاید بهتر باشد آن را با یک نوع جدیدتر نظیر کاپ شناور تعویض کنید.

بیشتر بدانید نحوه تبدیل توالت ایرانی به فرنگی

چرا توالت فرنگی تخلیه نمی‌کند؟

چرا توالت فرنگی تخلیه نمی کند
سوپاپ سیفون

دومین اجزای اصلی توالت فرنگی سوپاپ یا دریچه سیفون است که در مرکز مخزن قرار گرفته است. سوپاپ سیفون یک شی پلاستیکی یا برنجی است که به انتهای مخزن متصل شده و دریچه مخزن را به سوی کاسه باز می‌کند. این سوپاپ با یک فلاپر پلاستیکی یا نئوپرین یا یک شناور توپی کار می‌کند. این فلاپر یا توپ شناور دریچه مخزن را می‌بندد تا زمانی که سیفون زده شده و توسط یک زنجیر یا سیم که آن را بلند می‌کند از جای خود بلند شده و موجب جریان افتاده آب به کاسه اصلی می‌شود.

وقتی مخزن خالی باشد، فلاپر سر جای خود باز می‌گردد و دریچه را می‌بندد که این کار اجازه می‌دهد آب دوباره داخل مخزن پر شود. بنابراین هرگونه مشکلی در زمینه تخلیه نشدن مخزن وجود دارد مربوط به این وسیله است. در این صورت احتمالا فلاپر پوسیده است و به خوبی سرجای خود قرار نمی‌گیرد، در این صورت معمولا مقداری آب همیشه در حال سرازیر شدن به کاسه توالت است در عین حال هنگام سیفون زدن مخزن خالی نمی شود چرا که فلاپر از جای خود جا به جا نمی‌شود و به همین دلیل آب با فشار از دریچه خارج نشده و مخزن تخلیه نمی‌شود. بنابراین باید فلاپر را تعویض کنید.

چطور دکمه سیفون توالت فرنگی را تعمیر کنیم؟

چرا توالت فرنگی تخلیه نمی کند
تعمیر دکمه توالت فرنگی

یکی دیگر از مشکلاتی که به سادگی می‌توانید برطرف کنید، تعمیر دستگیره یا دکمه‌ی سیفون است. به مرور زمان ممکن است این دکمه شل شده و یا از سایر اجزای درون مخزن جدا شود بنابراین هر بار که دکمه را می‌زنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد و مخزن نیز تخلیه نمی‌شود. بنابراین یکی دیگر از دلایل اینکه چرا توالت فرنگی تخلیه نمی‌شود دکمه‌ آن است. برای رفع این مشکل می‌توانید سیم یا زنجیری که به اهرم فلاپر متصل است را دوباره به دکمه یا اهرم اصلی متصل کنید.

چرا از زیر توالت فرنگی آب می‌آید؟

چرا توالت فرنگی تخلیه نمی کند
دلیل آب دادن توالت فرنگی

در حالیکه بیشتر مشکلاتی که با آن برخورد می‌کنید مربوط به مخزن است، یک مشکل اساسی وجود دارد که به بدنه اصلی مربوط می‌شود. آن هم زمانیست که از زیر بدنه اصلی آب جاری می‌شود. این یک مشکل اساسی است که باید خیلی سریع برطرف شود و احتمالا مشکل از حلقه مومی که توالت فرنگی را به زمین چسبانده، است. بنابراین برای تعمیر آن باید توالت فرنگی را جابه جا کنید تا بتوانید این حلقه مومی را تعویض کنید. در حالیکه این کار خیلی دشوار به نظر می‌رسد اغلب اوقات خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید هرچند پیشنهاد می‌شود برای اینکه کارتان سریع‌تر پیش برود حتما از لوله کش کمک بگیرید.

 

توالت فرنگی با اجزای ساده‌ای کار می‌کند، دانستن اینکه هر یک از این اجزا مسئول چه کاری هستند می‌تواند به شما در رفع مشکلات توالت فرنگی کمک کند. اگر بدانید وظیفه سوپاپ سیفون چیست می‎توانید معمول‌ترین مشکلات از  جمله تخلیه نشدن توالت فرنگی را بدون اینکه به لوله کش نیاز داشته باشید خودتان برطرف کنید. این بار اگر با مشکلی برخورد کردید از استادکار کمک بگیرید و اگر با توجه به نکاتی که گفته شد باز هم مشکل حل نشد در کامنت‌ها مشکل را با ما در میان بگذارید.

نصب و سرویس توالت فرنگی

نصب و سرویس توالت فرنگی

  • نصب انواع توالت فرنگی زمینی
  • نصب و تعمیر توالت فرنگی وال هنگ، تاشو و دیواری
  • رفع گرفتگی توالت فرنگی
  • تعمیر و تنظیم سیفون توالت فرنگی
دریافت این خدمت از استادکار

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب شیرآلات اهرمی، مخلوط و پیچی
  • نصب شیر ظرفشویی، روشویی و شیرآلات دیواری
  • نصب دوش حمام و شیرهای سرویس بهداشتی
دریافت این خدمت از استادکار
13 نظرات
  1. سکوت می گوید

    سلام با اینکه فلاپر را تعویض کردم باز هم تخلیه درست انجام نمیگیرد و چند بار باید عمل تخلیه را انجام بدهم تا کار انجام پذیرد لطفا راهنمایی بفرمائید

  2. ارزو می گوید

    با سلام دکمه فشاری سیفون گیر کرده و نمیشه فشار داد و داخل نمیره چکار کنیم

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      سلام.
      وقتتون بخیر
      در صورتیکه دکمه فلاش تانک یا سیفون توالت گیرکرده باشد چند مساله محتمل است:

      1. گیر کردن دکمه از تنگ بودن پلاستیک فلاشتانک است و ممکن است با ضربه به جای عادی برگردد
      2. داخل نرفتن دکمه فلاش تانک به دلیل شکستن پلاستیک یا فنر پشت دکمه است و نیاز هست تا آن را تعمیر کنیم
      3. کار نکردن یا گیر کردن دکمه به خود دکمه مربوز نیست و ساختار داخلی فلاش تانک یا اهرم پشتی آن شکسته یا خراب شده است

      البته تصویر زیر مربوط به گیر کردن دکمه فلاش تانک است که اندکی به دکمه توالت فرنگی شباهت دارد.
      گیر کردن دکمه فلاش تانک که اندکی به دکمه توالت فرنگی شباهت دارد و راهکار رفع آن

      در تمام این احوالات بهتر است این مساله را بررسی کرده و در صورتیکه مشکلتان توسط خودتان قابل حل نبود میتوانید از یک استادکار معتمد برای بررسی و درست کردن آن کمک بگیرید.

      امیدوارم موفق باشید

  3. صبا می گوید

    سلام وقت بخیر
    مخزن سیفون تخلیه میشه کامل ولی کاسه تخلیه نمیشه و کاسه تمیز نمیشه اشکال از چیه و چطور میشه درستش کرد؟ اوایل حالت مکش داشت و تمام محتویات کاسه تخلیه و تمیز میشد ولی الان مکش نداره و تمیز نمیشه لطف بفرمائید راهنمایی کنید سپاسگزارم

  4. حمید می گوید

    با سلام
    من این مشکل را داشتم، با کندن چسب اکواریوم قسمت جلویی کاسه و ایجاد شرایطی که هوا از بیرون به زیر کاسه جریان داشته باشه مشکل حل شد، وقتی مجدد چسب می زدم کاسه تخلیه نمی شد ، خودم به طور تجربی و با ایجاد شرایطی که هوا به زیر کاسه جریان داشته باشه مشکل را حل کردم،

    1. امید می گوید

      برای منم همینطوری شده ولی چسبی دور توالت فرنگی نداره قبلا داشت الان نداره
      نه سیفون مشکل داره نه چاه که گیر کرده باشه یا لوله توالت
      ولی نمیدونم چرا گاهی مکش داره
      گاهی اب مخزن تخلیه میسه ولی کاسه نه
      ممنون میشم راهنمایی کنید
      فکرم دذگیر شده

  5. حسینی می گوید

    درود
    چرا بعد از تخلیه کامل فضولات در توالت فرنگی بخش ناچیزی از آن برمی‌گردد وباعث زشتی توالت میشود

  6. بهرام می گوید

    سلام
    توالت فرنگی ما هیچ ایرادی نداره
    فقط قبلا با زدن سیفون مکش داشت و کامل تخلیه میشد
    ولی الان مکش نداره و مقداری جا میمونه
    لطفا راهنمایی کنین
    ممنون میشم

  7. حسن نژادفرد می گوید

    ممنون از راهنمایی های تان آب داخل کاسه بالاتر میاد تا سیفون و نکشی تخلیه نمیشه و می پاشه به همه جا چاره جیه

  8. مهدی می گوید

    کلا چیزه بیخودیه همیشه داخلش کثیفه مکش نداره و هزار دنگ و فنگ دیگه

  9. اسماعیل می گوید

    کاسه توالت فرنگی ارمیتاژ دارم اوایل خیلی خوب تخلیه میشد و هیچ فضولاتی درون کاسه باقی نمی ماند ولی دوسالی هست که درست عمل نمیکنه؟ تانک پر آب میشه و تا آخر هم تخلیه میشه ولی مشگل از شتر گلوی کاسه است لطفا راهنمایی کنید

  10. اسفندیاری می گوید

    سلام توالت فرنگی ما وقتی سیفون را میزنیم ای کامل تخلیه میشود ولی داخل کاسه مکش ندارد و فضولات باقی میماند لطفا راهنمایی نمایید ممنون

  11. علی می گوید

    سلام
    آب داخل مخزن کامل تخلیه نمیشه و باعث میشه که دریچه فلاپر نبنده. کل سیستم تخلیه رو تعویض کردم ولی بازم فایده نداره
    ممنون میشم اگه کمک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + پانزده =