کمپرسور اسکرو چیست؟ بررسی اجزای تشکیل دهنده کمپرسور باد، مزایا و معایب

2

کمپرسور اسکرو یکی از ماشین آلات پیشرفته است که کاربرد بسیاری در صنعت دارد و می‌توان از آن به عنوان کمپرسور کولر گازی نیز استفاده کرد، که عملکرد خاص خود را دارد. حال ما برای آشنایی بیشتر با این وسیله باید اطلاعات کافی درباره کمپرسور و استفاده‌های آن بدانیم. از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با نوع کمپرسور اسکرو، اجزای کمپرسور اسکرو و مزایا و معایب و  این دستگاه به طور کامل آشنا کنیم. با استادکار همراه باشید .

همانطور که می‌دانید بشر همیشه به دنبال راهی برای داشتن زندگی راحت و رفاه بیشتر بوده از این رو مدام در تکنولوژی در حال پیشرفت است و هر روزه ما شاهد ابداع دستگاه‌های متنوعی هستیم. یکی از وسایل ابداع شده بسیار مفید که توانسته جایگاه خوبی در زندگی بشر برای خود پیدا کند و در حوزه صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار ایت، کمپرسور است. کمپرسور نوعی ماشین آلات است که با قابلیت تراکم پذیری خود برای افزایش فشار سیالاتی مانند گاز و بخار از آن استفاده می‌شود. از کمپرسور در وسایل خانگی، تجهیزات پزشکی، صنایع هواپیما و دیگر صنعت‌ها استفاده می‌شود. حال در این میان کمپرسور اسکرو مدلی از انواع کمپرسور است که بسیاری آن را با نام پمپ باد تعمیرگاهی می‌شناسند و در واقع کار اصلی آن‌ها تولید هوای فشرده پیستونی است.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

معرفی کمپرسور اسکرو

کمپرسورها انواع مختلفی دارند که عملکرد هر یک با دیگری کاملا متفاوت است ارما از تمام آن‌ها در صنعت استفاده می‌شود. به طور مثال کمپرسوری که در صنعت در مقیاس بسیار وسیعی استفاده می‌شود و هوای فشرده سر و کار دارد، کمپرسور اسکرو ایت که به عنوان یک ماشین آلات بسیار کلیدی کاربرد دارد و در کولرهای گازی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

اسکرو در لغت به معنای پیچ است و کمپرسور اسکرو جز دسته کمپرسورهایی است که با تجهیزات مارپیچی خود کار فشرده سازی هوا را انجام می‌دهد. از کمپرسور اسکرو به عنوان یک ابزار بسیار کاربردی و مهم در اجزای تشکیل دهنده کولر گازی نیز استفاده می‌شود. این وسیله از اجزایی مانند هواساز، آنلودر، رادیاتور، الکترومونور، فن خنک کننده، مخزن و فیلتر سپراتور، فیلتر روغن، PLC و تابلو برق است. نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو این چنین است که با حرکت دادن هوا و یا گاز به کمک رتورهای نصب شده در سیلندر فعالیت می‌کنند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله کمپرسور روتاری را نیز بخوانید .

رتورهای مدل کمپرسور اسکو شبیه به مدل حلوزونی و پیچ‌های چند راه است که به صورت نر و ماده در داخل یکدیگر می‌چرخند و گاز هوا را به سمت جلو به حرکت در می‌آورند. همین کار سبب ایجاد خلا و ورود دائمی گاز به داخل کمپرسور کولر گازی شده و هر چه مقدار فاصله بین مولکول‌های گاز کم شود، میزان فشار افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی هوای محیط اطراف به درون کمپرسور اسکرو کشیده شده و در آنجا در میان رتورها به دام افتاده و در برخورد با نر و مادگی رتورها از حجم هوا کاسته شده و به صورت مترکام شده از دستگاه بیرون می‌رود.

قطعات کمپرسور اسکرو اجزای تشکیل دهنده کمپرسور باد
برای جلوگیری از جذب هوای آلوده توسط کمپرسور اسکرو بهتر است فیلتراسیون مخصوص جذب آلودگی هوا بر روی آن نصب شود تا راندمان کاری کمپرسور بالاتر برود.

اجزای کمپرسور اسکرو

در این بخش اجزای تشکیل دهنده کمپرسور اسکرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد ،

آنلودر و یا به عبارت دیگری رگولاتور جز اجزای بسیار مهم کمپرسور اسکرو است که کار اصلی آن کنترل فشار هوا است که توسط شیر برقی متصل به آن، آنلودر هنگام جریان هوا باز شده و پس از مکش هوا بسته شده و به سمت فشرده سازی می‌رود.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور اسکرو
پس از رسیدن میزان فشار تا حد استاندارد شیر مخصوص آنلودر به طور خودکار بسته می‌شود و فرآیند مکش هوا داخل هواساز متوقف می‌شود.

از دیگر اجزای کمپرسور اسکرو، هواساز آن است که بهترین نوع تکنولوژی جدید بر روی آن اجرا شده و مزایای زیادی دارد. به طور مثال بدنه آن طوری طراحی شده است که میزان لرزش و صدا را به حد‌اقل رسانده و شما به راحتی می‌توانید از این مدل کمپرسور کولر گازی در خانه خود استفاده کنید. علاوه بر این همانطور که می‌دانید هوای اطراف توسط یک روتور مارپیچی مکش پیدا می‌کند و متراکم می‌شود حال در این میان روغن به صورت خودکار تزریق شده و سبب می‌شود هواساز خنک شده و موجب آب بندی و پر شدن فضای خالی میان دو روتور شود.

کمپرسور اسکرو pdf کمپرسور باد اسکرو
هواساز موجود در کمپرسور اسکرو از پیشرفته‌ترین تکنولوژی برای استفاده راحت و آسان برخوردار است که می‌ـوان به راحتی در کولر گازی به کار رود.

مخزن جدا کننده یا سپراتور از دیگر اجزای این کمپرسور است که کار اصلی آن جدا کردن روغن و هوا است. علاوه بر این کمپرسور اسکرو دارای یک رادیاتور نیز است که فرآیند خنک سازی هوای بسیار گرم و فشرده در آن انجام می‌شود. در واقع کار رادیاتور خنک سازی هوای متراکم و در بخش دیگر خنک سازی روغن است.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو
اگر کولرگازی به مدت بسیار طولانی خاموش باشد و کمپرسور کار نکند و همچنین دمای روغن بسیار پایین باشد، شیر ترموستاتیک کمپرسور مسیر ورود روغن به رادیاتور را می‌بندد.

مزایا کمپرسور اسکرو

همانطرو که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، کمپرسورها انواع مختلفی دارند و در این میان دو مدل کمپرسور که بسیار با یکدیگر مقایسه می‌شوند، کمپرسور اسکرو و پیستونی است. از این رو به مزایای کمپرسوور اسکرو نسبت به نوع پیستونی اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف انرژی در کمپرسورهای اسکرو حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد نسبت به کمپرسور پیستونی کمتر است و همچنین بازدهی بسیار بالاتری دارد.
  • میزان لرزش و صدا در کمپرسور اسکرو به علت کاربرد هواساز بسیار پیشرفته کمتر از کمپرسور پیستونی است و امکان استفاده از آن در واحد مسکونی بهتر است.
  • کمپرسورهای اسکرو در واحدهای بسیار جمع و جوری طراحی شده‌اند و فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند.
  • اکثر قطعات به کار رفته در کمپرسور اسکرو استاتیک است و میزان استهلاک آن بسیار کم است اما در کمپرسور پیستونی تعداد بسیار زیادی از قطعات به صورت متحرک طراحی شده است که حالت‌های رفت و برگشتی این قطعات موجب ایجاد سر و صدا و استهلاک شدید است.
  • امکان کنترل هوا و نصب اینورتر بر روی کمپرسور اسکرو کولر گازی بسیار راحت‌تر است و علاوه بر این امکان آگاهی از وضعیت دستگاه نیز بسیار ساده است.
  • شما می‌توانید به کمک تابلو سکوئنس چندین کمپرسور اسکرو را با یکدیگر شبکه کنید و برای بهینه سازی مصرف انرژی از آن استفاده کنید.
  • یکی از مهمترین مزایای کمپرسور اسکرو، کیفیت هوایی است که در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد که این کیفیت مربوط به میزان دمای خروجی و مقدار روغن معلق در هوای خروجی است.

معایب کمپرسور اسکرو

همانطور که می‌دانید هر وسیله یا ماشین آلات جدید در کنار مزایایی که دارد می‌ـواند معایبی را نیز شامل باشد. کمپرسور اسکرو به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده کولر گازی دارای معایبینیز است:

  • قیمت بسیار بالای کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسوهای دیگری مانند پیستونی ممکن است یکی از معایب بسیار واضح آن باشد.
  • علاوه بر ارزش قیمتی بالای دستگاه اگر از این مدل کمپرسور در ظرفیت‌های پایین‌تر از ۲۰۰۰ لیتر در دقیقه استفاده شود هزینه نگهداری آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • در کنار به کار رفتن قطعات بسیار پیشرفته و کاربردی در این مدل کمپرسور، در صورت عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آن و یا استفاده از روغن‌های نامناسب و غیر استاندارد ممکن است کمپرسور دچار آسیب جدی شود.

نتیجه گیری

انتخاب کمپرسور کولر گازی مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که برای راندمان کاری بهتر کولر گازی باید به آن توجه کرد. کمپرسور اسکرو یکی از انواع پیشرفته با عملکرد بسیار عالی است که خود انواع مختلفی مانند نوع با روغن و بدون روغن دارد. شما می‌توانید با نگاهی به مزایا و معایب این کمپرسور شرایط را برای خرید یک کمپرسور عالی برای کولر گازی بسنجید.

2 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من قصد خرید کمپرسور برای یک کارگاه نجاری رو داشتم بین کمپرسور اسکرو و یا کمپرسور پیستونی شک دارم. مقالتون خوب بود من یه مقاله در مورد معیارهای خرید کمپرسور هوای هواکوب خوندم کسی هست این موارد رو تائید می‌کنید؟!

  2. com می گوید

    آخه مجبوری راجع به چیزی که بلد نیستی مقاله بزاری؟ هواساز اسکرو برای کمپرسور باد صنعتی استفاده میشه نه کولر گازی!!! به این مقاله استناد نکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 12 =