هزینه بازسازی خانه و ساختمان چقدر است و چطور محاسبه می شود؟

1

بازسازی خانه و ساختمان به دو دلیل انجام می‌شود؛ بازسازی خانه قدیمی برای فروش، و یا بازسازی خانه برای استفاده بهینه از آن. وقتی صحبت از بازسازی خانه و ساختمان، برای فروش به میان می‌آید، بیشتر از اینکه کار خلاقانه و هیجان‌انگیز باشد، همه مسائل به سمت و سوی مدیریت هزینه‌ها سوق پیدا می‌کند. اما زمانی که صحبت از بازسازی خانه و ساختمان، برای استفاده بهینه و البته کاربردی‌تر از فضاها می‌شود، موضوع خیلی تفاوت دارد. ما در این مطلب به شما یک راهنمای کامل از مراحل بازسازی خانه و ساختمان، برآورد هزینه های بازسازی خانه و راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های بازسازی ارائه خواهیم داد؛ با استادکار همراه باشید.

بیشتر بدانید بهترین زمان بازسازی خانه

برآورد هزینه بازسازی خانه و ساختمان | محاسبه هزینه بازسازی ساختمان
اولین و بهترین اقدام پیش از بازسازی خانه، مشورت با یک متخصص است تا دربرآورد هزینه‌ها به شما کمک کند.

قبل از بازسازی خانه و ساختمان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

تجربه افرادی که درگیر بازسازی خانه‌های قدیمی و نوسازی آن‌ها هستند، نشان می‌دهد چیزی که تصور افراد طراح است، با خروجی کار متفاوت است؛ یعنی شما در ذهن خود یک طرح دارید و دست آخر، چیزی که تحویل می گیرید، متفاوت است با طراحی ذهنی شما! شاید علت آن هم، شرایط و امکانات باشد. پس این خطر را بپذیرید و تا جایی که ممکن است، منطقی و سنجیده دست به طراحی برای بازسازی خانه بزنید.

طراحی کنید

با اعضای خانواده به گفت‌وگو بنشینید. یک دورهمی خودمانی راه بیندازید و نظرات اعضای خانواده‌تان را برای این پروژه هیجان‌انگیز بپرسید. پس از آن الویت‌بندی کنید. این موضوع خیلی مهم است و در مرحله بودجه‌بندی برای شما اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کند. دقیقا مشخص کنید چه قدر می‌توانید هزینه کنید؟ بعد از گفتگو، چند روز زمان نیاز دارید تا جمع‌بندی طرح و بودجه را انجام دهید.

تمام جزییات را یادداشت کنید

در بازسازی خانه و ساختمان، جزییات مهم‌تر از کلیات است. پس به دقت و باحوصله وقت بگذارید. تمام اندازه‌ها را بگیرید. اندازه دیوارهای موجود؛ متراژ دیوارهایی که قرار است خراب شود. مقدار لوله‌های تاسیسات و سیم و کابل‌های برق و پس از آن، روش‌های ساخت و بازسازی را مطالعه کنید. جزئیات را به طور دقیق مشخص کنید. حتی به رنگ دیوارها، کاشی ها، دستگیره کابینت ها و کمدها هم فکر کنید.

نمونه‌ها را ببینید

در اینترنت گشتی بزنید و طراحی خانه‌ها را جستجو کنید. عکس‌هایی را جمع آوری کنید که به فضای شما نزدیک‌تر است و از ویژگی‌هایی که در عکس‌ها می‌پسندید، برای بازسازی خانه جدید کمک بگیرید. می‌توانید با تغییرات کوچکی بر روی اجزای داخلی خانه و سیستم تاسیسات خانه، منزل خود را تغییر دهید. این کار باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های تعمیرات در آینده می شود.

در این زمان اگر فرصت کافی برای این گشت و گذار در اینترنت را ندارید و یا نمی‌دانید چطور باید به بهترین نتیجه برسید، فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

هوشمندسازی منازل

هوشمندسازی منازل (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • کنترل کلیه سیستم‌های الکترونیکی منزل
  • هوشمندسازی روشنایی،برق و تهویه مطبوع
  • هوشمندسازی شیر برقی آب و گاز
دریافت این خدمت از استادکار

بعد از مشاهده عکس‌ها و پیدا کردن ویژگی‌هایی که برای شما خوشایند و لذت بخش است، اکنون به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛

  • چه چیزهایی را در مورد خانه‌ای که اکنون در آن زندگی می‌کنید، می‌پسندید؟
  • بیشترین وقت خود را در کدام اتاق یا محل می‌گذرانید؟ (بازسازی این فضا در الویت است)
  • کدام فضا نیاز به بازسازی جدی دارد؟
  • آیا فضایی در خانه وجود دارد که شما را آزار می دهد؟
  • اگر فقط می‌توانستید یک فضا، یا یک اتاق را تغییر دهید، آن فضا کجا بود؟ (صرف‌ نظر از هزینه و عملی بودن)
هزینه های بازسازی خانه و ساختمان
برای محاسبه هزینه‌های بازسازی خانه نیاز به یک چک لیست اولیه دارید.

اکنون لیست خود را با شرایط واقعی مطابقت دهید. مثلا اگر علاقه دارید برای بچه‌ها، یک اتاق بازی طراحی کنید، و در خانه شما تنها ۲ اتاق خواب است که هر دو آن‌ها را لازم دارید، پس باید به گزینه دیگری برای ایجاد این اتاق بازی فکر کنید. مثل زیرزمین یا بخشی از پیلوت، یا حتی پارکینگ خانه. کمی خلاقیت داشته باشید و به فضاهایی که بدون استفاده مانده هم فکر کنید!

در بازسازی خانه و ساختمان گاهی شما می خواهید دست به تغییر در دکوراسیون هم بزنید. برای این کار می‌توانید پرده های خانه را تغییر دهید و یا یک مبلمان جدید خریداری کنید. اگر از قبل برنامه ریزی کنید، این موضوع به نحو چشم گیری شما را در بازسازی خانه و ساختمان، موفق نشان می‌دهد. فقط باید به دقت جزییات را بررسی کنید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

هزینه‌های بازسازی خانه و ساختمان چطور محاسبه می‌شود؟

هزینه‌های بازسازی خانه و ساختمان را می‌توان با یک روش ساده در سه مرحله مشخص کرد؛ به شرط آن‌که پیش از این مشخص کرده باشید چه قسمت‌هایی از خانه یا ساختمان نیاز به تغییر و بازسازی دارد. اکنون این سه مرحله را دنبال کنید:

  • دقیقا اندازه‌های محل تغییر را مشخص کنید

مثلا اگر قرار است پارکت یا کفپوش اتاق خواب را تغییر دهید، ابعاد دقیق آن را در مترمربع به دست بیاورید و یا اگر قرار است دیوار راهرو را رنگ آمیزی کنید، متراژ دقیق را بگیرید.

  • چک لیست تهیه کنید

یک چک لیست از اقلام و وسایل مورد نیاز که برای بازسازی خانه‌تان به آن نیاز دارید، تهیه کنید؛ مثل پنل‌های دیواری، کف پوش، دیوارهای گچی، سیمان و… حتی اقلام ریز مثل میخ، کابل برق، لوله آب و این دست موارد را هم به دقت یادداشت کنید.

  • برای تهیه مصالح اقدام کنید

می‌توانید قبل از خرید، قیمت مصالح را از فروشگاه‌های اینترنتی دریافت کنید و یا اینکه مستقیما برای خرید مراجعه کنید و از راهنمایی فروشنده، برای میزان به کار رفته مصالح کمک بگیرید. این کار به تجربه نیاز دارد، پس حتما مشورت کنید و بیش از اندازه‌ای که نیاز دارید، خرید نکنید.

  • تهیه مصالح را بهینه کنید

چک لیست خرید را طبقه‌بندی کنید و الویت خرید را ببندید. یعنی اگر قرار است ۲۰ متر لوله آب فلزی دیگر به خانه اضافه شود، به دقت بررسی کنید و ببنید می‌توانید این مقدار لوله آب را از انباری خانه اقوام با هزینه کمتری تهیه کنید یا نه؟ یا در مثال دیگر، اگر قرار است ۳ پاکت سیمان در بازسازی خانه (به طور تقریبی محاسبه کنید) استفاده شود، این مقدار را می‌توانید از همسایه خود که به تازگی ساخت و ساز داشته و احتمالا در میان وسایلش چند کیسه سیمان هنوز باقی است، خریداری کنید؟ با این کار هزینه‌های باربری و انتقال مصالح را کاهش داده اید. گاهی هزینه‌های جزیی که به شکل جاری و پیاپی، مبالغ زیادی را به شما تحمیل می‌کنند در حالی که می‌توانستید با الویت‌بندی و مدیریت خرید، این هزینه‌ها را کاهش دهید.

بعد از تهیه چک لیست طبقه‌بندی‌شده، به سراغ نقشه ترسیم‌شده‌ای که در جلسه دورهمی‌تان به آن رسیده‌اید، بروید و دست به کار شوید.

دستمزد پیمانکار برای بازسازی خانه و ساختمان | هزینه مصالح ساختمانی
به طور مشخص و واضح آن‌چه در ذهن از خانه جدید در ذهن دارید را روی کاغذ پیاده کنید.

هزینه بازسازی خانه چقدر است؟

بازسازی منزل می‌تواند خانه قدیمی شما را به مکانی مدرن و زیبا تبدیل کند که همیشه آرزویش را داشتید؛ جایی که درست طبق سلیقه خودتان طراحی شده و وقت گذراندن در آن حس لذت‌بخشی به شما می‌بخشد. به طور کلی متوسط هزینه بازسازی خانه از ۱۶ تا ۶۰۰ میلیون تومان است که با توجه به عواملی که پیش‌تر ذکر شد، متفاوت خواهد بود. در ادامه می‌توانید با حداقل و حداکثر هزینه بازسازی خانه در هر بخش از منزلتان آشنا شوید و پاسخ مناسبی به این سؤال دهید که هزینه بازسازی خانه چقدر است؟

بازسازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مکان‌های پرخرج برای بازسازی است و معمولاً میزان هزینه‌های آن به عوامل متعددی بستگی دارد. به طور کلی هزینه‌ها به صورت زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • حدود ۱۸ میلیون تومان برای یک بازسازی کم هزینه
  • حدود ۸۵ میلیون برای بازسازی در سطح متوسط
  • حدود ۲۰۸ میلیون تومان برای بازسازی‌های پرهزینه
هزینه بازسازی آشپزخانه به عوامل متعددی بستگی دارد.
هزینه بازسازی آشپزخانه به عوامل متعددی بستگی دارد.

مهم‌ترین هزینه‌های بازسازی آشپزخانه مربوط به کابینت، قفسه‌بندی، نصب و اجرای کارهای تأسیساتی، صفحه کابینت و کف‌پوش است که به هزینه بازسازی هرکدام به تفکیک در ادامه اشاره می‌شود:

کابینت:

  • هر ۳۰ سانتی‌متر کابینت معمولی از ۲۵۰٫۰۰۰ تا ۱٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان
  • هر ۳۰ سانتی‌متر کابینت در حد نیمه سفارشی از ۴۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان
  • هر ۳۰ سانتی‌متر کابینت سفارشی و درجه یک از ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

صفحه کابینت

  • صفحه کابینت جنس لمینت هر صفحه از حدود ۵٫۲۰۰٫۰۰۰ تا ۸٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان
  • صفحه کابینت جنس بتون هر صفحه از حدود ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • صفحه کابینت جنس گرانیت هر صفحه از حدود ۸٫۳۰۰٫۰۰۰ تا ۱۶٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

کف‌پوش

  • هر ۳۰ سانتی‌متر کف‌پوش لمینت از حدود ۸۰۰۰ تا ۳۳٫۰۰۰ تومان
  • هر ۳۰ سانتی‌متر کف‌پوش سرامیک از حدود ۲۰٫۰۰۰ تا ۴۱٫۵۰۰ تومان
  • هر ۳۰ سانتی‌متر کف‌پوش سنگی از حدود ۲۰٫۰۰۰ تا ۴۱٫۵۰۰ تومان
  • هر ۳۰ سانتی‌متر کف‌پوش چوبی از حدود ۲۵٫۰۰۰ تا ۶۰٫۰۰۰ تومان

هزینه بازسازی آشپزخانه‌های کوچک

هرچقدر مکان مورد نظر شما کوچک‌تر باشد، هزینه بازسازی آن نیز به همان نسبت کمتر خواهد بود. به طور کلی بازسازی آشپزخانه کوچک از حدود ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت که شامل تعویض و بازسازی قسمت‌هایی نظیر پنجره‌ها، نورپردازی، بازسازی فضای و برداشتن دیوارهای اضافی خواهد بود.

هزینه بازسازی آشپزخانه‌های کوچک
هر چقدر مکان مورد نظر شما کوچک‌تر باشد، هزینه بازسازی آن نیز به همان نسبت کمتر خواهد بود.

هزینه بازسازی آشپزخانه‌هایی با سایز متوسط

اکثر آشپزخانه‌های نرمال معمولاً سایزی در حد متوسط دارند و هزینه نوسازی ساختمان در این شرایط از حدود ۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد شد. مهم‌ترین تغییراتی که در این آشپزخانه‌ها انجام می‌شود، تعویض سینک و شیرآلات، صفحه کابینت، تعویض کاشی‌ها، نقاشی‌ها دیوارها و سقف‌ها، نصب کابینت‌های جدید یا تعمیر کابینت‌های قبلی است. با در نظر گرفتن تقریباً ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌توانید مدرن‌ترین و گران‌ترین صفحه کابینت موجود را در آشپزخانه خود نصب کنید.

هزینه بازسازی آشپزخانه‌های بزرگ

بازسازی آشپزخانه‌های بزرگ با بهترین کیفیت تقریباً بیشتر از ۱۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت.

بازسازی حمام و دستشویی

یکی دیگر از بخش‌هایی که معمولاً بازسازی آن می‌تواند تغییرات اساسی در منزلتان ایجاد کند، بازسازی حمام و دستشویی است که به طور کلی هزینه‌ها به صورت زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • حدود ۱۰ میلیون تومان برای یک بازسازی کم هزینه
  • حدود ۴۳ میلیون برای بازسازی در سطح متوسط
  • حدود ۲۰۸ میلیون تومان برای بازسازی‌های پرهزینه

در ادامه به رایج‌ترین هزینه‌های بازسازی این بخش از خانه و قیمت متوسط آن‌ها اشاره شده است:

  • سینک دستشویی: از ۲۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • کمد روشویی: از ۸۰۰٫۰۰۰ تا ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • توالت: از ۴۰۰٫۰۰۰ تا ۴۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • دوش حمام: از ۸۰۰٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • روشنایی: از ۸۰٫۰۰۰ تا ۴۰۰٫۰۰۰ تومان

هزینه بازسازی حمام و دستشویی کوچک

بازسازی برخی بخش‌های یک حمام و دستشویی کوچک از حدود ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که شامل تعویض سینک و توالت خواهد بود. در حالی که بازسازی کامل یک حمام و دستشویی کوچک از حدود ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۲۹٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت و شامل بازسازی کف‌پوش، سینک و توالت خواهد بود.

هزینه بازسازی حمام و دستشویی با سایز متوسط

همان‌طور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، برآورد هزینه بازسازی ساختمان به اندازه و متراژ آن نیز بستگی دارد. برای بازسازی حمام و دستشویی با سایز متوسط باید تقریباً از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کنید که شامل تعویض کاشی‌ها، توالت و سینک خواهد بود. اگر در این بازسازی اقدام به تعویض دوش، کف‌پوش، توالت و سینک کنید هزینه کلی شما چیزی در حدود ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.

برای بازسازی حمام و دستشویی
برای بازسازی حمام و دستشویی با سایز متوسط باید تقریباً از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کنید.

هزینه بازسازی حمام و دستشویی بزرگ

بازسازی‌های جزئی یک حمام بزرگ با بازسازی بخش‌هایی همانند دوش، سینک و کمد زیر آن، توالت و کف‌پوش تقریباً از ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود. بازسازی کامل حمام و دستشویی معمولاً ۲ برابر هزینه در بردارد و تقریباً از ۱۰۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۱۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌شود که شامل عوض کردن دوش و وان، کمد روشویی، سینک، توالت و کف‌پوش جدید است.

بازسازی اتاق‌های یک خانه

  • حدود ۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان برای یک بازسازی کم هزینه
  • حدود ۶۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۲۷۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون برای بازسازی در سطح متوسط
  • حدود ۵۸۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان برای بازسازی‌های پرهزینه

در این میان اگر لازم به خراب کردن دیوار باشد ممکن است از ۱٫۲۵۰٫۰۰۰ تا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان نیز بر هزینه‌های شما اضافه خواهد شد.

هزینه بازسازی اتاق‌های خانه | هزینه بازسازی خانه و ساختمان
برای بازسازی پرهزینه اتاق‌های خانه باید از حدود ۵۸۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ هزینه کنید.

چگونه خانه و ساختمان را بازسازی کنیم؟

در بیشتر مواقع بازسازی خانه و ساختمان، نیاز به تخریب بخشی از دیوارها دارد. قبل از اینکه دست به تخریب بزنید، بررسی کنید تا از محل گذر کردن جریان برق و همین طور لوله‌های گاز مطمئن شوید. چنان‌چه نگران این موضوع هستید و نمی‌دانید به طور دقیق این تاسیسات در چه قسمت‌هایی از دیوار قرار گرفته اند، دست نگاه دارید و با کارشناسان ما  تماس بگیرید. همکاران ما در کمترین زمان ممکن به کمک شما می‌آیند.

بعد از بازرسی و کنترل تاسیسات خانه، شما با داشتن نقشه راه که همان طراحی ایده‌های جدید است، و چک لیست هزینه‌ها، و لیست وسایل و تجهیزات جدید که نیاز به خریداری یا جایگزین دارد، باید دست به کار شوید و وارد مرحله اجرایی بازسازی خانه شوید. استادکار با داشتن نیروهای متخصص می‌تواند بهترین راه برای جایگزینی سیم‌کشی قدیمی و فرسوده و کم شدن هزینه‌های بازسازی خانه به شما کمک کند.

این مرحله کار بسیار سخت و وقت گیر است، اما همان‌طور که در ابتدا گفتیم، فرآیند و نتیجه کار را در نظر بگیرید. از ایجاد استرس و شلوغی در برنامه‌هایتان پرهیز کنید. مدیریت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشید. تا آن‌جایی که ممکن است از تغییر نظرات پرهیز کنید، چون این موضوع باعث می شود وارد مراحل غیرقابل پیش بینی شوید که به شما هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که اصلا برای آن‌ها برنامه‌ریزی و محاسبه نداشته‌اید. شما می‌توانید خالق رویاهای خودتان باشید اگر بدانید دقیقا چه چیزهایی را می خواهید و چه چیزهایی را نمی‌خواهید. موفق باشید.

جمع‌بندی

برآورد هزینه بازسازی ساختمان نیاز به در نظر گرفتن جزئیات و عوامل مختلفی را دارد. همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، متراژ، نوع مصالح و دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان و عوامل زیاد دیگری هستند که همگی می‌توانند روی میزان هزینه‌های شما تأثیر بگذارند. فراموش نکنید که میزان هزینه‌های ذکر شده در این مقاله به صورت تقریبی هستند و ممکن است هر سال تغییر کنند.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. milad peace می گوید

    ماشالله بسیارعالی. با دیدن عکسای پست امیدم به زندگی بیشتر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + نوزده =