دکوراتیو چیست و اجسام دکوراتیو کدامند؟

0

کلمه دکوراتیو یا هنر تزیینی هدفش طراحی و ساخت اشیایی است که علاوه بر زیبایی، کاربردی هستند. استفاده از عبارت دکوراتیو چیست ؛ بیشتر از آن که برای معماری باشد، مربوط به طراحی داخلی است. البته بخشی از هنرهای تزیینی و زیبا را می‌توان در آثاری مثل تابلوهای نقاشی، مجسمه، عکس و.. دید. اما این اشیا بیشتر از اینکه در زندگی مورد استفاده باشند برای مشاهده و تحریک حس زیبایی شناسی در بیننده ایجاد می‌شوند. برای آشنایی با اجسام دکوراتیو در دکوراسیون داخلی خانه و مفهوم دکوراتیو چیست ؟ با ما همراه باشید.

طراحی داخلی دکوراتیو چیست ؟

در طراحی داخلی از طیف وسیعی از اشیا استفاده می‌شود ولی برای شناسایی اشیا و اجسام دکوراتیو باید به دو نکته توجه کرد:

  1. برای ساخت شی دکوراتیو از ترکیب صنعت و هنر استفاده می‌شود.
  2. اجسام دکوراتیو علاوه بر زیبا بودن، کاربردی هستند.

برای ساخت اشیای دکوراتیو از موادی مانند سرامیک، چوب، شیشه، فلز و منسوجات استفاده می‌کنند. اجسام دکوراتیو خانه گاهی مانند کاغذ دیواری، ثابت و گاهی مثل انواع ظروف، آیینه و.. متحرک و قابل جابه‌جایی هستند. در ادامه بخشی از اشیای دکوراتیو خانه را لیست کردیم:

  • آیینه‌های دیواری و قدی
  • دکورهای دیواری
  • نگهدارنده و پایه شمع و گلدان
  • انواع ظروف و گلدان‌های چینی، سفالی و..
  • قاب عکس
  • جعبه و سبدهای ساماندهی وسایل
  • ساعت
  • دستگیره و قلاب آویز
  • صندلی و میز
  • لوازم روشنایی، چراغ و غیره.

اشیای تزیینی مثل گوی‌های رنگی و شیشه‌ای دکوری، مجسمه‌ها و اشکال انتزاعی کوچک نیز جزو اجسام دکوراتیو هستند. البته کاربرد آن‌ها بیشتر برای ایجاد هماهنگی و کنتراست در طراحی داخلی خانه است.

۱۰ ایده برای اجسام دکوراتیو در چیدمان و دکوراسیون خانه

همیشه وقتی می‌خواهیم چیز جدیدی را به دکوراسیون خانه اضافه کنیم دو تا ایده وجود دارد:

  1. بدون هیچ پیش فرضی به فروشگاه برویم و در بین قفسه‌ها بگردیم و هر چیزی که فکر می‌کنیم به درد بخور و زیبا است، بخریم.
  2. ابتدا به محیط اطراف خانه نگاهی بیاندازیم و ببینیم آیا اصلا به شی دکوراتیوی نیاز داریم یا نه؟ و اگر می‌خواهیم محل‌های خالی خانه را پر کنیم این محل‌ها بهتر است با کدام سبک از اجسام تزیینی جایگزین شود. یک قفسه، گلدان یا میز مبلی؟

من به شخصه ایده دوم را بیشتر دوست دارم. بهتر است برای خرید اشیا تزیینی و دکوراتیو خانه عجله نکنید. شاید با روش‌های ساده و خلاقانه این پست بتوانید اشیای دکوراتیو مورد نیازتان را به تنهایی طراحی کنید و بسازید.

سینی دکوراتیو

سینی وسیله پرکاربردی در آشپزخانه به شمار می‌رود ولی شاید تا به حال به کاربردهای تزیینی آن توجه نکرده باشید. سینی دکوری را روی میز کنار در ورودی منزل بگذارید و در حین ورود محتویات جیب یا کلیدهای‌تان را روی آن قرار دهید. ایده بعدی برای استفاده از سینی چوبی دکوری می‌تواند برای ساماندهی به لوازم آرایشی و بهداشتی باشد. نظرتان در مورد یک سینی تزیینی روی مبل برای قرار دادن چند میوه کاج و تعدادی شمع استوانه‌ای چیست؟

دکوراتیو چیست
دکوراتیو چیست ؟ از سینی‌های چوبی در ابعاد مربعی و مستطیلی شکل برای قرار دادن گلدان یا قاب عکس‌های کوچک استفاده کنید.

گلدان‌های تزیینی

گل‌های تازه به محیط خانه زندگی و روح می‎دهند به ویژه اگر در روزهای سرد و بی‌روح زمستانی گل تازه تهیه کنید، این تفاوت فضای خانه را به وضوح می‌بینید. داشتن یکی دو گلدان ساده به شما انگیزه خوبی برای خرید گل می‌دهد. لازم نیست هزینه زیادی برای خرید گلدان‌های فانتزی کنید. از گلدان‌های بلوری و شیشه‌ای توپی شکل (تنگ ماهی) استفاده کنید. اگر از یک نواختی گلدان‌های استوانه‌ای ساده خسته شده‌اید با نخ کناف کمی آن را تزیین کنید.

دکوراتیو چیست
دکوراتیو چیست ؟ ایده خلاقانه بعدی برای افرادی است که هیچ گلدانی در خانه ندارند، برای شما هم راه حل داریم. یک قوطی رب یا ماده غذایی دیگر را بعد از خالی شدن کاملا تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. از کمی چسب و مقداری نخ کناف برای پوشاندن دور بدنه آن استفاده کنید. چند شاخه گل داخلش بگذارید. حالا یک گلدان زیبا برای میز ناهارخوری یا بوفه دارید.

نردبان چوبی و سبد

اتاق نشیمن شما نمی‌تواند یک جو راحت و آرامش بخش داشته باشد مگر اینکه بتوانید روی مبل راحتی و میان کوسن‌ها لم بدهید. در این موقعیت به چه چیزی نیاز دارید؟ یک روانداز یا پتوی مسافرتی!

دکوراتیو چیست
نردبان دکوراتیو چیست ؟ نردبان برای آویزان کردن روانداز، پتوی مسافرتی و خزهای گرم و کوچک مناسب است. از یک نردبان چوبی دکوراتیو، در اتاق نشیمن و یا در اتاق خواب‌های بزرگ استفاده کنید.
دکوراتیو چیست
کاربرد سبد در اشیای دکوراتیو چیست ؟ از سبد برای دکور محل‌های مختلفی از خانه استفاده می‌شود در حمام برای ساماندهی حوله‌ها، نصب روی دیوار آشپزخانه برای نگهداری میوه، سیب زمینی و پیاز، به عنوان حفاظ دور گلدان‌های اتاق نشیمن، برای چیدمان کتاب‌ها و.. .

گل و گیاه

وقتی درباره گلدان‌های دکوری صحبت کردم از گیاهان و شکوفه‌های طبیعی گفتم ولی انتخاب چند شاخه گل یا بوته‌های مصنوعی هم می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد و هم گلدان‌های دکوری‌تان را پر کند.

دکوراتیو چیست
برای استفاده از گل و گیاه به عنوان اشیای دکوراتیو روی انواع پایه‌ها و استندهای فلزی و فرفوژه برای گیاهان آپارتمانی خود سرمایه گذاری کنید.
خدمات آهنگری و جوشکاری

آهنگری و جوشکاری

  • تمامی خدمات آهنگری و جوشکاری سازه های فلزی
  • ساخت انواع در و پنجره ی آهنی و چهارچوب های فلزی
  • ساخت و نصب انواع نرده، پل، سایبان، سقف و حفاظ آهنی
  • ساخت نرده کرکره ای و حفاظ آکاردئونی در آپارتمان
دریافت این خدمت از استادکار

شمع و پایه‌های تزیینی

کاربرد شمع در اشیای دکوراتیو چیست ؟ شمع‌ها عاشقانه‌های دوست داشتنی دکوراتیو هستند که به فضای شما نور و زیبایی بی‌نهایتی می‌بخشند. از خرید تعداد زیادی شمع در ابعاد و اندازه‌های مختلف هیچ وقت پشیمان نمی‌شوید. خرید پایه‌های تزیینی برای شمع رومیزی یک ایده خوب برای دکور میز غذاخوری، روی بوفه یا میز عسلی است. حتی از سینی‌های چوبی دکوراتیو هم می‌توانید برای قرار دادن تعدادی از آن‌ها کنار هم استفاده کنید.

دکوراتیو چیست
قسمت بالای لیواهای پایه بلند را با استفاده از کاغذهای رنگی و طرح‌دار مطابق شکل بپوشانید و یک عدد شمع وارمر داخل آن قرار دهید.

معجزه رنگ‌!

یکی از ایده‌های جالب و کاربردی برای ساختن اشیای دکوراتیو، تبدیل اشیای ساده و روزمره به یک شی تزیینی و خاص است. در این بین می‌توانید از روش‌های مختلفی برای رنگ‌آمیزی هم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند یک گلدان یا کمد دراور کوچک باشد. کافی است به خلاقیت خودتان اجازه بروز و ظهور بدهید.

دکوراتیو چیست
کاربرد رنگ در اشیای دکوراتیو چیست ؟ از طرح‌های شابلونی و اسپری‌های رنگی برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید. رنگ طلایی به محیط خانه احساس گرما می‌دهد.

میزهای کتابی

کتاب‌ها اشیای ارزشمندی هستند ولی اگر جای کافی برای قرار دادن کتابهای‌تان ندارید و آن‌ها را در انبار و زیر تخت جمع کرده‌اید بهتر است دست کم استفاده بهتری مثلا به عنوان یک پایه میز، از آن‌ها داشته باشید. همچنین در این حالت بیشتر چشم‌تان به کتاب‌ها می افتد شاید هوس کردید اوقات بیکاری‌تان کمی آن‌ها را ورق بزنید.

دکوراتیو چیست
یک سطح دایره‌ای یا یک سینی چوبی می‌تواند برای رویه میز کتابی مناسب باشد.
دکوراتیو چیست
کاربرد کاغذ در دکوراسیون دکوراتیو چیست ؟ از ورقه‌های روزنامه، کاغذ کادو یا کاغذهای کرافت به عنوان رومیزی استفاده کنید. چند برگه از کاغذهای کرافت را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و روی آن با ماژیک شکلک بکشید. با استفاده از شابلون آن را به طرح دلخواه‌تان برش دهید سپس با یک گلدان کوچک روی میز بگذارید.

پاف مبل و کوسن‌های توپکی

کوسن‌ها یکی از ساده‌ترین ابزار دکوراتیوی هستند که می‌توانید در خانه با اندکی تجربه در خیاطی آن‌ها را تهیه کنید. کوسن‌های گره‌ای حتی نیازی به دوخت و دوز هم ندارند. همچنین می‌توانید یکی دو عدد پاف مبل در اندازه‌ها و رنگ‌های متناسب با دکوراسیون خانه برای اتاق نشیمن خود تهیه کنید.

دکوراتیو چیست
کوسن دکوراتیو چیست ؟ برای درست کردن کوسن‌های توپکی، از یک گوله کلاف ساده استفاده کنید. آن را دور چهار انگشت یک دست خود بپیچید (هر چه بیشتر بپیچید توپک بزرگتری دارید) سپس با ادامه نخ، وسط آن را گره بزنید. با کمک یک قیچی دو طرف بسته حلقه کلاف را ببرید. این توپک‌ها را به تعداد مورد نظر تهیه کرده و در اطراف کوسن خود بدوزید.

اشیای دیواری دکوراتیو

آویزهای دیواری تزیینی و همینطور قفسه‌ها در انواع مختلفی قابل تهیه و حتی ساختن هستند. اگر می‌خواهید برای فضاهای خالی دیوار پذیرایی از قفسه دکوراتیو استفاده کنید، مدل‌های چند وجهی مثل قفسه‌های کوچک مثلثی، مربع و شش ضلعی ایده‌های خوبی هستند. دو یا سه قفسه کنار هم یا حتی در اندازه‌های مختلف می‌تواند برای گذاشتن کتاب، شمع، گلدان‌های کوچک، قاب عکس و.. مناسب باشد. انتخاب دیگر برای تزیین دیوار نشیمن می‌تواند استفاده از دیوار آجری دکوراتیو باشد.

دکوراتیو چیست
آویز دکوراتیو چیست ؟ سبدهای حصیری را روی دیوار نصب کنید و با استفاده از قلاب گلدان‌های گل را روی آن قرار دهید.

پارتیشن و جداکننده‌های دکوراتیو

پنجره، دیوار و در سه تا از مهم‌ترین اجسام جداکننده در منازل هستند ولی اگر به دنبال یک ایده خلاقانه و جدید برای جداکننده می‌گردید از:

  • چوب‌های بامبو برا جدا کردن فضا در اتاق نشیمن استفاده کنید.
  • ورق کفپوش وینیل را به ابعاد مختلف برش داده و به هم متصل کنید. با آویختن آن به سقف ناحیه مورد نظرتان به عنوان پارتیشن از آن استفاده کنید.
  • دو عدد پنل چوبی به کف و سقف نصب کرده و با استفاده از قلاب، ریسمان‌های کنفی را به پنل وصل کنید.
  • از طرح برش‌های لیزری روی چوب برای پارتیشن کمک بگیرید.
دکوراتیو چیست
نقش پارتیشن به عنوان اشیای دکوراتیو چیست ؟ کاربرد پنل‌های ریسمانی و بامبو به عنوان جداکننده دکوراتیو.
دکوراتیو چیست
قفسه‌های دکوراتیو ایده دیگری برای پاریتشن هستند. در این تصویر از قفسه برای قرار دادن شومینه تزیینی و تلویزیون استفاده می شود.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

اجسام دکوراتیو چوبی بسازید

چوب یکی از عناصر طبیعی در دکوراسیون است. اگر پیرو سبک‌های وابی سابی یا طراحی داخلی مینیمالیستی در چیدمان منزل هستید ایده‌های خلاقانه زیر کمک می‌کند تا به شکلی جدید از چوب برای اشیای دکوراتیو معمول استفاده کنید.

  • کنده‌های قدیمی درخت در خانه‌های ویلایی منبع الهام بخش برای اشیای تزیینی هستند. اگر یکی از این کنده‌ها را در حیاط منزل دارید آن را به ابعاد دلخواه برش زده و با استفاده از چهار میله آهنی با آن یک میز عسلی دکوری درست کنید.
  • این روزها هر پیج سبک زندگی و آشپزی اینستاگرامی را که باز کنید می‌بینید از ظروف زیبا و منحصر به فردی برای سرو غذا استفاده می‌کنند. درست کردن ظروف ساده و مسطح با برش‌های چوب یا پایه کیک و شیرینی به میزهای غذاخوری نمای جذابی می‌دهد.
  • قوطی‌های فلزی روغن جامد یا رب گوجه فرنگی را بشویید و خشک کنید. با استفاده از چسب چوب و تعدادی از برش‌ های یک شاخه درخت خشکیده یک گلدان رومیزی دکوراتیو درست کنید.
  • آیینه به فضاهای داخلی خانه وسعت و روشنایی بیشتری می‌دهد به همین خاطر اکثر طراحان داخلی برای ایجاد خطای دید از آیینه‌های بزرگ در دکور خانه استفاده می‌کنند. یک آیینه گرد تهیه کنید و آن را روی یک تکه مقوایی به همان شکل ولی با ابعاد بزرگتر نصب کنید. با کمک اره یک شاخه خشکیده را برش‌های ریز بزنید سپس با چسب آن برش‌های چوبی را روی مقوا و دور تا دور آیینه بچسبانید.
دکوراتیو چیست
کاربرد چوب در طراحی اجسام دکوراتیو چیست ؟ سینی و پایه شیرینی سه طبقه، میز عسلی دکوراتیو، آیینه تزیینی و گلدان دکوری چوبی.

نظرات و پیشنهادات

استفاده از اشیای دکوراتیو در چیدمان خانه می‌تواند کاملا ساده و ارزان قیمت باشد. کافی است ببینید که چه آیتمی نیاز دارید و دقیقا بر اساس کاربرد مورد نظرتان آن را تهیه کنید. در این پست استادکار درباره ایده‌های اشیای تزیینی خانه و مفهوم اینکه دکوراتیو چیست ، صحبت کردیم. شما چه نظری برای اشیای دکوراتیو خانه دارید؟

از چه لوازم دکوراتیوی برای چیدمان و دکوراسیون خانه‌تان استفاده کرده‌اید؟ ترفندها و تجربیات دکوراسیون منزل خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Homemadelovely | Goodhousekeeping | Freshome

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =