برای طراحی اتاق بازی در خانه، چه قوانینی را رعایت کنیم؟

0

روانشناسان کودک معتقدند محیط فیزیکی کودک تأثیر عمیقی بر چگونگی رشد او در دوران بزرگسالی دارد. پس ناگفته پیداست که اتاق بازی کودک یکی از مهم ترین مکان‌های خانه خواهد بود. تمرکز بر طراحی اتاق بازی و ایجاد فضاهای بازی فکری و آموزشی، خلاقیت فرزند شما را شکوفا می‌کند. اتاق بازی باید مکان ویژه‌ای باشد که کودک بتواند در آن بازی کند، خلق کند و سرگرم شود. فضاهای بازی باید از نظر زیبایی شناختی هم چشم‌نواز باشند تا کودک را مدت‌ها به خود جذب کنند. ما در این مقاله 12 نکته در مورد طراحی اتاق بازی کودکان به شما ارائه خواهیم کرد. 

۱- در طراحی اتاق بازی، از رنگ‌های تند و الگوهای جالب استفاده کنید

هنگام انتخاب رنگ‌برای طراحی اتاق بازی، همیشه باید اندازه اتاق و میزان نور طبیعی را در نظر گرفت. می‌توانید فرشی را انتخاب کنید که دارای رنگ‌های تند وجسورانه باشد. انتخاب رنگ‌های روشن و شاد هم برای دکوراسیون اتاق عالی است. زیرا رنگ‌ها می‌توانند به یادگیری و شکوفایی خلاقیت بچه‌ها کمک کنند. به این روش یک منطقه امن و راحت برای بازی بچه‌ها فراهم می‌شود و در زمان بازی خود، حداکثر لذت را خواهند برد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مدل پرده اتاق کودک از رنگ تا طرح

ایده‌های خلاقانه و کاربردی برای طراحي اتاق بازی کودک در خانه با تم آبی
استفاده از رنگ‌ها و فرم‌های مناسب برای طراحي اتاق بازی، مي‌تواند مکان مناسبي را براي رشد ذهنی کودک فراهم کند.
خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

۲- بازی‌های فیزیکی را به خانه بیاورید

کودکان عاشق فعالیت، بالا رفتن، پریدن و تاب خوردن هستند. پدر و مادر‌ها معمولا برای این نوع فعالیت‌ها، کودکان خود را به فضاهای آزاد مانند پارک می‌برند. اما همیشه هوا برای رفتن به فضاهای آزاد مساعد نیست. پس سعی کنید این فعالیت‌ها را به آب و هوا وابسته نکنید. می‌توانید یک فضای بازی فیزیکی در داخل خانه طراحی کنید تا بچه‌ها بتوانند هر روز از آن استفاده کنند.

اصول طراحی فضاهای بازی کودکان در خانه برای افزایش فعالیت فیزیکی
فعالیت‌های بدنی باعث می شود که کودکان مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند و حس خوبی داشته باشند. پس طراحی اتاق بازی را به گونه‌ای انجام دهید که کودکان بتوانند فعالیت‌های فیزیکی هم داشته باشند.

۳- برای طراحی اتاق بازی، اثاثیه‌های مدرن انتخاب کنید

کودکان بعد از درست کردن پازل، انجام فعالیت‌های هنری و بالا و پایین پریدن، برای استراحت به صندلی نیاز دارند. آن‌ها عاشق صندلی‌های استراحت شیک و مدرن هستند، مخصوصا اگر از بالا تا پایین صندلی روکش شده‌ باشد چون فوق‌العاده نرم و راحتند.

نکات مهم انتخاب اسباب‌بازی و خرید کاناپه و مبل اتاق کودک راحت و مدرن
برای اتاق بازی کودک در خانه، از وسایلی استفاده کنید که هم مدرن و هم راحت باشند.

۴- اسباب بازی‌ها و وسایل را سازماندهی کنید

سازمان‌دهی و مرتب بودن همیشه یکی از اولویت‌ها در طراحی اتاق بازی محسوب می‌شود. بخش هنری اتاق بازی اغلب مملو از وسایل در اشکال و اندازه‌های مختلف بوده و مرتب کردن وسایل این بخش برای والدین بسیار مشکل است. اما با اضافه کردن فضاهای دیواری مانند صفحه ابزار و وسایل، موارد مشابه در یک مکان قرار می‌گیرند و در عین حال دسترسی به آنها راحت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نظم‌دهی اتاق کودک با ایده‌های جالب و مادرانه

اصول . ر.ش‌های کاربردی برای نظم‌دهی و مرتب کردن اتاق بازی دخترانه و پسرانه
طراحی اتاق کودک باید به گونه‌ای باشد که هر وسیله جای خود را داشته باشد. در این فضا، کودک از همان بچگی، رعایت نظم و ترتیب را یاد خواهد گرفت.

۵- برای جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها، از سطل‌ یا سبد‌های رنگارنگ استفاده کنید

بچه‌ها عاشق استفاده از سطل‌ یا سبد‌های رنگارنگ برای نگهداری اسباب‌بازی‌هایشان هستند. این ظروف ظاهری مدرن و بعضی هم بافت زیبایی دارند. می‌توانید کودکان را تشویق کنید که در هر سطل، یک وسیله قرار دهند. مثلا در یک سطل، لگو بریزند و در سطل دیگر، ماشین‌های اسباب‌بازی خود را نگهداری کنند.

خرید انواع سطل و سبد برای مرتب کردن و نظم‌دهی اسباب‌بازی کودکان
اتاق بازی کودک در خانه نباید درهم و برهم باشد. چون بی‌نظمی، از بروز خلاقیت کودکان جلوگیری می‌کند.

۶- برای طراحی اتاق بازی کودک، یک تاب در نظر بگیرید

هر اتاق بازی نیاز به یک تاب دارد. تاب‌بازی فعالیتی است که بچه‌ها می‌توانند به تنهایی هم از آن لذت ببرند. تاب خوردن با تحریک حواس برای تمرکز، به بچه‌ها کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کنند. همچنین این فعالیت به کنترل ماهیچه‌ها نیاز دارد، بنابراین یکپارچگی حسی کودکان را هم تقویت می‌نماید.

خرید انواع وسایل و تاب اتاق بازی کودک پسرانه و دخترانه
آویختن تاب چه در اتاق بازی پسرانه و چه در اتاق بازی دخترانه، کمک می کند که کودک مهارت‌های هماهنگی عضلات را یاد بگیرد.

۷- در طراحی اتاق بازی کودک، از نور مناسب استفاده کنید

وجود نور خوب در اتاق بازی بسیار مهم است، زیرا نور‌پردازی درست می‌تواند محیط امن و راحتی برای بچه‌ها ایجاد کند. نور‌پردازی روی میزهای هنری و محل ساخت لگو به بچه‌ها حس خوبی می‌دهد. همچنین نصب تابلوهای نئونی با اشکال مختلف برای کودکان بسیار جذاب است. نصب چراغ‌های بچگانه روی دیوارها و نور‌سازی در داخل خانه‌های بازی و قلعه‌ها، می‌تواند احساس امنیت بیشتری به کودکان بدهد.

ایده‌های جذاب برای خرید چراغ خواب نئون و نورپردازی اتاق بازی کودک در خانه
برخی از کودکان از تاریکی می‌ترسند. با استفاده از نور‌پردازی مناسب در طراحی اتاق بازی، شما می توانید احساس امنیت بیشتری برای فرزند خود فراهم آورید.
اجرای نورمخفی و نورپردازی ساختمان

نورمخفی و نورپردازی ساختمان

  • طراحی و اجرای خدمات نورپردازی ساختمان
  • اجرای نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه، استخر، حوض و آبنما
  • طراحی و اجرای نورمخفی سقف و دیوار، کناف، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و...
دریافت این خدمت از استادکار

۸- روی دیوار، پانل‌های صخره‌نوردی نصب کنید

از دیوارهای اتاق بازی می‌توان هم برای دکوراسیون و هم برای تشویق کودک به فعالیت‌های فیزیکی استفاده کرد. با اضافه کردن پنل‌های رنگارنگ دیواری صخره‌نوردی، می‌توانیم انفجاری از رنگ را به اتاق بیاوریم و در عین حال قدرت عضلات کودکان را هم تقویت کنیم.

کاربرد نردبان، دارحلقه و پانل صخره‌نوردی در طراحی اتاق بازی کودک دخترانه و پسرانه
در طراحی اتاق بازی از آیتم‌هایی استفاده کنید که کودک بتواند از آن‌ها برای فعالیت فیزیکی استفاده کند. نردبان و دار‌حلقه ژیمناستیک، یکی از این وسایل است.

۹- هنگام طراحی اتاق بازی، زیبا‌سازی دیوارها را فراموش نکنید

برای طراحی اتاق بازی، با استفاده از استیکر‌های دیواری به دیوارها رنگ و جذابیت ببخشید. این استیکر‌ها که می‌توانند از بازی‌ها و کارتون‌های مورد علاقه کودکان نشات بگیرند، بذر هنر را در ذهن کودکان می‌کارند.

بیشتر بخوانید: اصول نقاشی اتاق خواب کودک و نکاتی در رابطه با رنگ آمیزی اتاق کودک

ایده‌های جذاب برای رنگ‌آمیزی دیوار و استیکرهای دیواری برای طراحی اتاق بازی کودکان
رشد ذهنی هنر در مغز بین سنین 4 تا 6 سالگی انجام می‌شود. در این سنین، خلاقيت کودکان با ديدن ترکیب‌های رنگي متفاوت پرورش مي‌یابد و کودک دید هنری پیدا می‌کند.

۱۰- کف اتاق بازی را با کفپوش‌های نرم و بهداشتی بپوشانید

کفپوش‌های مناسب علاوه بر ایجاد یک نقطه فرود امن برای کودکان، آنها را به انجام فعالیت‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی، انواع حرکات ژیمناستیک و یوگا تشویق می‌کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند انعطاف‌پذیری، قدرت، تعادل و هماهنگی عضلات را در کودکان افزایش دهند. پس در طراحی اتاق کودک از این کفپوش‌های نرم و گاها رنگارنگ، بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:  نکاتی که باید در هنگام خرید فرش اتاق کودک مد نظر بگیریم

انتخاب کفپوش مناسب برای طراحی فضای بازی کودکان در خانه
کفپوش‌ها به خاطر نرمی و انعطاف‌پذیریشان، خاصیت ضد‌ضربگی دارند. بنابراین هنگام زمین خوردن، به کودکان آسیب جدی نخواهد رسید.

۱۱- کودکان خود را به بازی با اسباب‌بازی‌های چند‌منظوره تشویق کنید

اتاق‌های بازی پر از اسباب‌بازی‌هایی هستند که بچه‌ها هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارند! هنگام خرید اسباب‌بازی، از خود سوال کنید: آیا این یک اسباب‌بازی چند‌منظوره است؟ با اسباب‌بازی‌های چند‌منظوره می‌توان به بیش از یک روش بازی کرد. بنابراین تهیه چنین اسباب‌بازی‌هایی قدرت تخیل و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: شستن اسباب‌بازی کودکان و ضدعفونی آن‌ها

راهکارهای افزایش خلاقیت و قدرت تخیل کودکان با انواع اسباب‌بازی چندمنظوره
اسباب‌بازی‌های چند‌منظوره، باعث می‌شوند که کودکان بیشتر به اکتشاف بپردازند و از قدرت تخیل خود استفاده کنند.

۱۲- وقتی جای مناسبی برای طراحی اتاق بازی پیدا نمی‌کنید، از پارکینگ خود استفاده کنید

پارکینگ خانه، لزوما همیشه محلی برای پارک کردن ماشین یا نگهداری دوچرخه نیست. شما می‌توانید طراحی و چیدمان پارکینگ خود را با توجه به سن و علایق کودک دلبند خود بازسازی کنید. می‌توان به دیوارها استیکر چسباند یا پنل صخره‌نوردی روی دیوارها نصب کرد. به‌علاوه، می‌توان یک کیسه بوکس هم برای کلاس‌های آنلاین بوکس از سقف آویزان کرد. اضافه کردن یک تاب برای کودکان هم در این فضا خالی از لطف نخواهد بود.

ایده‌های جالب برای تبدیل انباری و پارکینگ به فضای بازی کودکان در خانه
طراحی اتاق بازی کودک را در هر فضایی می‌توان انجام داد. حتی شما می‌توانید یک اتاق زیر شیروانی یا یک انباری را پس از تمیز کردن به اتاق بازی تبدیل کنید.

سخن پایانی

برای طراحی اتاق بازی کودک، از حداکثر خلاقیت خود بهره بگیرید. در این فضا از رنگ‌ها و طرح‌های شاد استفاده کنید. حتما نور‌پردازی این فضا را هم به گونه‌ای انجام دهید که کودک با آرامش کامل در آن بازی کند. برای حفظ سلامتی کودکان، زمین را با کفپوش‌های مناسب پوشش دهید. اگر خانه شما کوچک است و اتاق اضافی برای اجرای اتاق بازی ندارید، می توانید فضاهای بلا‌استفاده مثل انباری یا پارکینگ خود را به اتاق بازی تبدیل کنید. حتما شما هم به اندازه کودکتان از این اتاق بازی لذت خواهید برد.

منبع: elledecor 

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − دوازده =