تفاوت کاشی و سرامیک چیست؟

0

در مقاله قبلی در مورد کاشی شیشه ای صحبت کردیم در این مقاله به روش تشخیص کاشی از سرامیک، کاربرد کاشی و سرامیک، بررسی مقاومت کاشی و سرامیک، بررسی اینکه کاشی بهتر است یا سرامیک می پردازیم .

در هرجایی که حضور دارید اگر کمی به محیط اطرافتان نگاه کنید احتمالاً می‌توانید کاشی یا سرامیک بینید! احتمالاً کاشی‌ها را روی دیوار و سرامیک‌ها را در کف مشاهده می‌کنید. اما تابه‌حال به تفاوت این دو فکر کرده‌اید؟ کاشی و سرامیک ظاهراً به هم شبیه هستند، تفاوت کاشی و سرامیک در چیست؟ کاربرد کاشی و سرامیک چیست؟ آیا کاربرد یکسانی دارند؟ با استادکار همراه باشید تا جواب این سؤالات را به همراه جزییات بیشتر باهم بررسی کنیم.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

تفاوت کاشی و سرامیک

برای اینکه بتوانیم تفاوت کاشی و سرامیک را بفهمیم بهتر است ابتدا تعریفی از هرکدام داشته باشیم.

کاشی : می‌توان گفت کاشی نوعی آجر باضخامت کم است که روکشی لعابی دارد. یک‌طرف کاشی سطح سفالی و استخوان‌بندی کار است و طرف دیگر که لعاب خورده است همان سطح صیقلی و براق کاشی است.

سرامیک : سرامیک در اصل به هر ماده‌ی غیرآلی غیر فلزی گفته می‌شود، این ماده‌ی معدنی به خاطر ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای همچون مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر نفوذ آب و مقاومت در برابر جریان الکتریسیته کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.سرامیک به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها در لعاب کاشی‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.پس می‌توان گفت کاشی‌هایی که در لعاب آن‌ها از سرامیک استفاده می‌شود اصطلاحاً سرامیک نامیده می‌شوند (البته تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم).

تفاوت کاشی و سرامیک تشخیص کاشی از سرامیک
بعضی باستان شناسان اعتقاد دارند نام کاشی از نام شهر کاشان که شهری با قدمت ۵۰۰۰ ساله است گرفته شده است. ایده ی ساخت کاشی در واقع از ساخت آجرها ریشه گرفته است.

تشخیص کاشی از سرامیک

کاشی و سرامیک ازنظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند، اما به دلایل مختلفی مثل روش تهیه متفاوتشان دارای تفاوت‌های ظاهری نیز هستند، یکی از تفاوت‌های کاشی و سرامیک در این است که سرامیک‌ها در دمای بیشتر و دفعات بیشتری پخته می‌شوند و بنابراین گِل آن‌ها به سبب بیشتر پخته شدن پررنگ‌تر است، همچنین سرامیک‌ها ضخامت بیشتری نسبت به کاشی دارند، ولی تنوع طرح و رنگ در کاشی بیشتر از سرامیک است.

کاربرد کاشی و سرامیک مقاومت کاشی و سرامیک
کاشی ها دارای تنوع طرح و رنگ زیادی هستند و از دیرباز جز عناصر زیبایی بناهای تاریخی بوده اند، در مساجد و بناهای تاریخی در اصفهان و شیراز و… نمونه های بسیار زیبای کاشی ها قابل مشاهده است.

کاربرد کاشی و سرامیک

یکی از تفاوت‌های اصلی کاشی و سرامیک مقاومت زیاد سرامیک نسبت به کاشی است، بر همین اساس این دو کاربردهای متفاوتی در ساخت‌وساز بناهای مختلف دارند. کاشی‌ها به خاطر مقاومت کمی که در برابر سرما و گرما دارند انتخاب مناسبی برای محیط‌های بازنیستند، همچنین قدرت جذب آب بالاتری نسبت به سرامیک دارند بنابراین گزینه‌ی بهتری برای پوشش دیوارهای داخلی هستند.کاشی‌ها معمولاً برای دیوارهای آشپزخانه،سرویس بهداشتی و حمام به کار می‌روند.

بیشتر بدانید چسب کاشی بهتر است یا سیمان

سرامیک‌ها دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند، ازاین‌رو گزینه‌ای مناسب برای دیوار و کف ساختمان می‌باشند،البته بیشتر در کف ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. جذب آب سرامیک بسیار کم است و می‌توان از آن در بعضی محیط‌های خارج خانه و یا نمای ساختمان استفاده کرد اما بهترین متریالی که می‌توان در فضاهای بیرونی ساختمان استفاده کرد، نوعی سرامیک موسوم به پرسلان است که دارای جذب آب صفر و مقاومت بسیار بالاست.

کاشی بهتر است یا سرامیک ؟ استفاده کاشی در پشت هود و آشپزخانه
سرامیک در اصل نوعی کاشی است که در لعاب آن از ماده ای به نام سرامیک استفاده شده است، این ماده دارای مقاومت حرارتی و الکتریسیته ی بالاییست و در صنایع مختلفی مثل اتومبیل سازی و یا بدنه ی سفینه های فضایی استفاده می شود.

مقاومت کاشی و سرامیک

همان‌طور که گفتیم یکی از تفاوت‌های اصلی کاشی و سرامیک مقاومت زیاد سرامیک نسبت به کاشی است، این مساله هم مربوط به مواد موجود در لعاب سرامیک‌هاست که موجب استحکام و مقاومت بیشتر آن می‌شوند، و هم به نحوه‌ی ساخت آجر اولیه‌ی سرامیک برمی‌گردد. گِل سرامیک در دمای بالاتری پخته می‌شود، همچنین در دفعات بیشتری پخته می‌شود، و به همین دلیل دارای مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به کاشی است.اما کاشی با توجه به کاربردی که دارد دارای ظرافت بیشتر و مقاومت کمتری است.

در سرامیک هایی که قرار است در کف ساختمان استفاده شوند معمولا از نوعی لعاب به نام لعاب خام استفاده می‌شود که مقاومت شیمیایی سرامیک را بسیار بالا می‌برد.

کاشی بهتر است یا سرامیک؟

این سوالیست که ممکن است تا قبل از خواندن این مطلب برای شما هم پیش‌آمده باشد، اما در حقیقت با توجه ب توضیحاتی که دادیم دسته‌بندی بهتر یا بدتری برای استفاده از کاشی و سرامیک وجود ندارد، بلکه این نیاز شما و کاربرد تخصصی هرکدام از این دو متریال است که تعیین می‌کند کدام را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید آموزش کامل نحوه کاشی کاری با چسب کاشی

برای مثال برای کف ساختمان قطعاً کاشی نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد چون به‌هیچ‌وجه مقاومت لازم برای این استفاده را ندارد و در صورت تمایل باید از سرامیک استفاده شود که هم ظاهر زیبا و هم مقاومت کافی را داراست، باوجود مقاومت زیاد سرامیک‌ها و داشتن ویژگی‌های بهینه نسبت به کاشی‌های معمولی، کاشی‌ها هرگز از دور خارج نشدند و همچنان به خاطر ظرافت و تنوع طرح و زیبایی در قسمت‌های مختلف ساختمان روی دیوارهای آشپزخانه،سرویس بهداشتی،حمام یا راهروها به کار می‌روند.

طرح های جدید کاشی حمام ۲۰۱۹
کاشی‌ها و سرامیک‌ها دارای درجه بندی های مشخصی هستند و کیفیت‌های متفاوتی دارند، لازم است برای انتخاب درست درجه‌ی مناسب دقیقا بودجه و کاربرد کاشی یا سرامیک مورد نظرتان را بدانید.استفاده از مشاوره‌ی یک متخصص در این زمینه بهترین راه است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت کاشی و سرامیک آشنا کنیم اما کاشی ها و سرامیک ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع موادی که در لعاب آن ها به کار می رود دسته بندی می شوند و هرکدام کاربرد ویژه ای دارند، اگر قصد دارید که در بخش هایی از ساختمان مورد نظرتان از کاشی یا سرامیک استفاده کنید می توانید از مشاوره ی رایگان متخصصان استادکار بهره بگیرید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.در بخش خدمات نصب نیز متخصصان استادکار آماده ی ارائه ی خدمات با بهترین کیفیت و قیمت به شما عزیزان هستند.

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =