همه‌چیز درباره تفاوت پکیج زمینی و دیواری

0

با نزدیک شدن هوای سرد و شروع فصل زمستان، داشتن یک خانه گرم با هوایی مطبوع، بهترین چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم. شاید شما نیز جز افرادی باشید که به‌تازگی خانه‌تان را عوض کرده‌اید و یا به دنبال استفاده از یک پکیج جدید برای خانه‌تان هستید و بین انتخاب پکیج دیواری یا زمینی هنوز هم دودل مانده‌اید. بهتر است بدانید که آشنا بودن با تفاوت پکیج دیواری با زمینی و اینکه کدام‌ یک از این دو برای شرایط شما مناسب‌تر می‌تواند باشد، کمک زیادی به انتخاب بهترین نوع آن می‌کند. در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا با مقایسه پکیج زمینی و دیواری اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنیم.

پکیج، جایگزینی برای موتورخانه‌های قدیمی!

حتماً به یاد دارید که در قدیم برای گرمایش خانه در بسیاری از خانه‌ها یک موتورخانه وجود داشت و سیستم گرمایشی کل خانه از این طریق تأمین می‌شد. هزینه زیاد موتورخانه‌ها و همچنین زمان‌بر بودن سرویس و نگهداری از آن در کنار فضایی که اشغال می‌کرد از مهم‌ترین مواردی بود که خیلی از افراد را به استفاده از وسیله‌ای بهتر برای تأمین گرمایش خانه ترغیب کرد.

مدت زیادی نگذشت که پکیج‌ها وارد بازار شدند و جایگزین این موتورخانه‌های پرسروصدا شدند. البته هنوز هم در بسیاری از نقاط و خیلی از خانه‌ها برای گرم کردن خانه از بخاری و یا هر وسیله گرمایشی دیگری استفاده می‌کنند؛ اما پکیج‌ها به یکی از متداول‌ترین وسایل گرمایشی در میان مردم دنیا تبدیل شده‌اند.

موتورخانه‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کردند، بسیار هزینه‌برتر بودند و امنیت پایین‌تری نسبت به پکیج‌ها داشتند.
موتورخانه‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کردند، بسیار هزینه‌برتر بودند و امنیت پایین‌تری نسبت به پکیج‌ها داشتند.

مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پکیج

امروزه در سراسر دنیا از انواع پکیج برای گرم کردن خانه و گرمایش آب استفاده می‌کنند که ضمن اینکه این وسیله فضای کمتری را اشغال می‌کند، سرویس و تعمیرات راحت‌تری دارد، کار با آن ساده‌تر است و خطر و همچنین سروصدای کمتری نیز برای افراد دارد.

از طرف دیگر با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هزینه کمتری دارد و انرژی کمتری نیز تلف می‌شود. به‌علاوه هزینه راه‌اندازی موتورخانه‌های قدیمی با توجه به میزان تجهیزات و لوله‌کشی و عایق‌کاری‌هایی که مورداستفاده قرار می‌گرفت، قابل‌مقایسه با هزینه نصب و راه‌اندازی یک پکیج نیست. نوسانات گرم و سرد شدن در پکیج‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها گرمایشی بسیار کمتر است و آب را با دمای یکنواخت‌تری گرم می‌کنند.

با انواع پکیج بیشتر آشنا شوید

به‌طورکلی پکیج‌ها به دو نوع زمینی و دیواری تقسیم می‌شوند اما قبل از هر چیزی باید بدانید که این وسایل گرمایشی با توجه به نوع سوختی که مصرف می‌کنند به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • پکیج زمینی گازوئیل سوز
  • پکیج زمینی و دیواری گازسوز
  • پکیج زمینی و دیواری برقی
  • پکیج‌های دوگانه‌سوز

پکیج دیواری یا زمینی؛ کدام برای شما مناسب‌تر است!

برای درک تفاوت پکیج زمینی و دیواری ابتدا باید با دقت مزیت‌ها و مضرات استفاده از هرکدام را بررسی کنیم و بدانیم که استفاده از هرکدام از این انواع پکیج در چه شرایطی مناسب‌تر است. برای مقایسه پکیج دیواری با زمینی در ادامه با استادکار همراه باشید.

  1. پکیج زمینی

این نوع از پکیج‌ها معمولاً برای خانه‌هایی که به آب گرم بیشتری احتیاج دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. داشتن مخزن اضافی در این پکیج‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا با ذخیره آب گرم، امکان استفاده از آب گرم در خانه‌هایی که بیش از یک حمام دارند، ساده‌تر فراهم شود. این نوع پکیج‌ها در اندازه‌های متفاوت و طبق نیاز مشتریان انتخاب می‌شود.

بیشتر بدانید آموزش نحوه رسوب‌زدایی رادیاتور شوفاژ

تأمین آب گرم از طریق پکیج زمینی برای خانه‌های بزرگ‌تر، راحت‌تر است.
تأمین آب گرم از طریق پکیج زمینی برای خانه‌های بزرگ‌تر، راحت‌تر است.

به‌علاوه پکیج‌های زمینی در دو نوع مشعل‌دار و بدون مشعل هستند که معمولاً از پکیج‌های مشعل‌دار برای متراژهای پایین‌تر استفاده می‌شود و دستگاه‌های بدون مشعل نیز در متراژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع بدون مشعل این نوع پکیج‌ها معمولاً به‌صورت گازی، گازوئیل و دوگانه‌سوز است.

معمولاً اندازه و ظرفیت حرارتی خروجی پکیج زمینی با توجه به متراژ مکانی که قرار است نصب شود، انتخاب می‌شود. برای مثال در متراژهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر بهتر است از پکیج‌های ۲۸۰۰۰ Kcal استفاده شود و برای متراژهای بالاتر نیز از پکیج‌های قوی‌تر استفاده می‌شود. معمولاً عواملی نظیر سیستم‌های گرمایشی موجود در خانه، تعداد حمام و سرویس‌های بهداشتی، موقعیت مکانی ساختمان و باز یا بسته بودن اطراف آن، تعداد طبقات بنا، همه و همه در انتخاب میزان قدرت و اندازه ظرفیت پکیج‌های زمینی مؤثر هستند.

مهم‌ترین معایب و مزایای پکیج‌های زمینی

از مهم‌ترین معایب پکیج زمینی، سروصدای آن است و به همین منظور نیز برای واحدهای آپارتمانی کوچک و یا خانه‌هایی که فضای مناسب برای نصب آن را ندارند، توصیه نمی‌شود. بهترین مکان برای نصب این نوع پکیج‌ها در زیرزمین و داخل پارکینگ است. اما در مقایسه پکیج زمینی و دیواری باید بدانید که پکیج‌های زمینی ظرفیت و قدرت بیشتری دارند و از آن‌ها بیشتر در ساختمان‌های چندطبقه و خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود.

از طرفی از مهم‌ترین تفاوت پکیج زمینی و دیواری این است که پکیج‌های زمینی مخرن‌دار علیرغم اشغال فضای بیشتر، آب گرم بهداشتی تولید می‌کنند و در مقابل رسوب بسیار مقاوم بوده و برای استفاده از آن‌ها نیاز به نصب دوباره فیلتر نیست.

بیشتر بدانید دلیل سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ و رفع آن

پکیج‌های مخزن‌دار ضمن اشغال فضای بیشتر، آب گرم بهداشتی بیشتری تولید می‌کنند و در مقابل رسوب نیز بسیار مقاوم هستند.
پکیج‌های مخزن‌دار ضمن اشغال فضای بیشتر، آب گرم بهداشتی بیشتری تولید می‌کنند و در مقابل رسوب نیز بسیار مقاوم هستند.
  1. پکیج دیواری

پکیج‌های دیواری بهترین گزینه برای استفاده در ساختمان‌هایی با متراژ متوسط تا پایین هستند. با توجه به فضای کمتری که اشغال می‌کنند و هزینه کمتری که دارند بیشتر از هر نوع دیگری از وسایل گرمایشی مورد استقبال قرارگرفته‌اند. این پکیج‌ها مخزنی برای ذخیره آب ندارند و آب را به‌صورت لحظه‌ای گرم می‌کنند. پکیج‌های دیواری معمولاً در آشپزخانه یا بهارخواب نصب می‌شوند و برای تأمین هوای موردنیاز پکیج، دودکشی رو به بیرون استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در استفاده از این نوع پکیج‌ها بدانید این است که با توجه به میزان رسوبی که آب منطقه شما دارد، آن را هرچند وقت یک‌بار رسوب‌زدایی کنید و یا با نصب فیلتر در ورودی پکیج خود از بروز مشکل در آن جلوگیری نمایید.

رایج‌ترین نوع پکیج‌های دیواری مدل گازی آن است که با توجه به عوامل متعددی نظیر متراژ واحد، مقدار آب گرم مصرفی، داشتن موقعیت مناسب و هوای تازه برای نصب و جاگذاری هواکش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از پکیج‌ها باید از دیوار مقابل حداقل ۱ متر فاصله داشته باشند، از مجاور حداقل ۱۵ سانتیمتر با دیوار و کابینت فاصله داشت باشند. حداقل فاصله پکیج تا زمین ۱۲۰ سانت باشد که همه این امور باید توسط یک فرد ماهر مورد ارزیابی قرار بگیرد که پیشنهاد می‌شود برای نصب و راه‌اندازی پکیج خود، کار را به متخصصان استادکار واگذار کنید.

پکیج‌های دیواری با توجه به فضای کمتری که اشغال می‌کنند و هزینه کمتری که دارند بیشتر از هر نوع دیگری از وسایل گرمایشی مورد استقبال قرارگرفته‌اند.
پکیج‌های دیواری با توجه به فضای کمتری که اشغال می‌کنند و هزینه کمتری که دارند بیشتر از هر نوع دیگری از وسایل گرمایشی مورد استقبال قرارگرفته‌اند.

مهم‌ترین معایب و مزایای پکیج‌های دیواری

کوچک بودن این نوع از پکیج‌ها و در دسترس بودن آن موجب شده تا تنظیم آن برای افراد بسیار راحت‌تر باشد. استفاده از هر پکیج در یک واحد از آپارتمان موجب کاهش هزینه‌های اشتراکی در آپارتمان‌ها می‌شود. مصرف برق پکیج دیواری بسیار پایین و به‌صرفه است و تا میزان زیادی نیز از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. نصب و راه‌اندازی این نوع از پکیج‌ها نیاز به لوله‌کشی و صرف هزینه وقت زیادی ندارد و هزینه سرویس کردن آن نیز نسبت به سایر لوازم گرمایشی پایین‌تر است. کار با پکیج‌های دیواری امنیت بیشتر و سروصدای بسیار کمتری دارد و برای متراژهای زیر ۳۰۰ متر بهترین گزینه محسوب می‌شود.

کوچک بودن این نوع از پکیج‌ها و در دسترس بودن آن موجب شده تا تنظیم آن برای افراد بسیار راحت‌تر باشد.
کوچک بودن این نوع از پکیج‌ها و در دسترس بودن آن موجب شده تا تنظیم آن برای افراد بسیار راحت‌تر باشد.

جمع‌بندی

به یاد داشته باشید برای انتخاب بهترین گزینه گرمایشی برای خانه یا محل کارتان باید همه جزئیات و شرایط خودتان را بررسی کنید و تفاوت پکیج زمینی و دیواری را به خوبی بدانید.اگر فضایی زیر ۳۰۰ متر دارید و مصرف آب گرمتان بیش‌ازحد زیاد نیست و فضای مناسبی نیز برای نصب پکیج‌های دیواری دارید، بهتر است لحظه‌ای در این مورد درنگ نکنید و با توجه به دسترسی راحت و کم بودن مصرف پکیج دیواری، این نوع از پکیج را برای خود انتخاب کنید. اما اگر قصد نصب یک پکیج در متراژی بالاتر را دارید و همه شرایط نصب پکیج‌های زمینی را که پیش‌تر ذکر شد دارید، بهترین گزینه برای شما این نوع از پکیج‌ها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =