تفاوت گاز r22 با گاز r410 در کولر گازی چیست؟ قسمت دوم

0

در قسمت اول تفاوت گاز r22 با گاز r410 به صورت خلاصه به این موضوع پرداختیم .

در کولر گازی معرفی متداول‌ترین گازهای قابل استفاده در اسپلیت موضوع این مقاله است. اگر می‌خواهید درباره انواع گاز کولر گازی و شارژ کولر گازی اطلاعات بیشتری بدست آورید پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را دنبال کنید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

معرفی انواع گاز کولر گازی

با پدیده کولر گازی و اسپیلت که قطعا آشنا هستید و می‌دانید که این مدل کولر برای کار کردن نیاز به گاز دارد. R22 و r410 که احتمالا اسمشان به گوشتان خورده است و یا اگر نمی‌شناسید بهتر است با آن‌ها آشنا شوید زیرا این دو از متدوال‌ترین گازهایی هستند که در اسپیلت استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید تفاوت کولرهای آبی پوشالی با کولرهای آبی سلولزی

گاز r22 چیست؟

هیدروکلوروفلوئورمتان یا همان R22 که بسیاری به نام گاز فریون آن را می‌شناسند یکی از گازهای کولر گازی بسیار پرکاربرد در زمان گذشته است اما متاسفانه به علت داشتن مضرات بسیار زیاد مانند خسارت زدن به جو زمین اخیرا استفاده کمتری از آن می‌شود. متاسفانه نشت و انتشار گاز r22 تاثیرات بسیار مخربی بر روی لایه اوزون می‌گذارد و علاوه بر این گاز فریون به عنوان یک گاز گلخانه‌ای تاثیر بسزایی بر روی گرم شدن کره زمین نیز می‌گذارد.

به همین دلایل مخرب است که دیگر از سال ۲۰۱۲ استفاده از گاز r22 به عنوان گاز قابل استفاده در دستگاه‌های تهویه مطبوع مانند اسپیلت ممنوع شد و هر شرکتی که از این گاز استفاده کرده بود ممنوع‌الکار شد اما متاسفانه همچنان در بسیاری از کشورهای جهان سومی از آن استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که با ممنوع کردن گاز r22 جایگزین بهتری به نام گاز r410 ارائه شد که امروزه در بسیاری از کولرهای گازی اینورتر از آن استفاده می‌شود.

گاز r410 چیست؟
گاز r22 یا فریون به علت عوامل تخریب زیست محیطی که در پی دارد سال‌ها است کاربردی در صنعت ندارد و بهتر است به عنوان گاز کولر گازی استفاده نشود.

گاز r410 چیست؟

حال که متوجه شدیم گاز r410 یکی از جایگزین‌های گاز مخرب فریون است بهتر است با مشخصات آن بیشتر آشنا شویم. گاز r410 دارای نقطه حوش -۵۱٫۴ است و در مقایسه با گاز r22 که نقطه جوش -۴۰٫۸ درجه دارد، عملکرد متفاوتی دارد. بازدهی گاز r410 بسیار بالا است و با ODP(Ozone- Depleting- Potential) کاملا سازگار است و ظرفیت سرماسازی به نسبت خوبی دارد و برای استفاده به عنوان مبدل حرارتی کوچک مانند کولر گازی گزینه بسیار مناسب و عالی است.

تفاوت شارژ کولر گازی با گاز r22 و گاز r410
شارژ کولر گازی با گاز r410 به مراتب بهتر از گاز r22 است و عملکرد دستگاه نیز بالاتر می‌رود.

تفاوت شارژ کولر گازی با گاز r22 و گاز r410

همانطور که می‌دانید گاز r410 بهتر و جدیدتر از گاز مضر r22 است و در حال حاضر توصیه متخصصین در زمینه کولر این است که از گاز r410 استفاده شود. حال نگاهی به تفاوت این دو گاز یا بهتر بگویم مزایای گاز r410 نسبت به گاز r22 می‌اندازیم:

  • در جذب و آزاد شدن گرما از مبرد گاز r410 بسیار بهتر از گاز r22 عمل می‌کند.
  • شارز کولر گازی با گاز r410 سبب می‌شود تا کمپرسور خنک‌تر کار کند و علاوه بر این ریسک خراب شدن آن به دلیل over heat( گرمای بسش از اندازه) کاهش پیدا می‌کند.
  • تفاوت دیگر در نسبت حلالیت روغن است. درواقع نسبت حلالیت گاز r410 در روغن سنتیتک بسیار بیشتر از میزان حلالیت گاز r22 در روغن ماینرال است.
  • به علت نسبت حلالیت بالا در گاز r410، خوردگی و سایش در سیستم خنک کننده کمتر از سیستم خنک کننده حاوی گاز r22 است.
  • کولر گازی حاوی گاز r410 به نسبت شارژ کمتری نسبت به کولر گازی با گاز r22 دارد.
  • نقطه جوش گاز r410 به نسبت پایین‌تر از گاز r22 است و همنیطور آنتالپی گاز r410 بالاتر است.
  • شارژ کولر گازی با گاز r410 سبب می‌شود تا طول عمر قطعات سیستم خنک کننده بالاتر رود، سرمای بیشتر و بهتری در محیط ایجاد شود و ماندگاری قطعات کولر گازی بیشتر شود.
  • کولر گازی که کمپرسور آن از مبرد گاز r410 استفاده می‌کندف فشار بیشتری نسبت به کمپرسور کولرهای گازی که حاوی گاز r22 هستند، به سیستم و لوله‌ها انتقال می‌دهد و در نتیجه باعث بهبود سرما می‌شود.

بیشتر بدانید نحوه تعویض شیر برقی کولر گازی

سخن پایانی

از آنجا که سال‌ها است استفاده از گاز r22 برای شارژ کولر گازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ممنوع اعلام شده است بهتر است همه ما درباره این گازها بیشتر بدانید تا فهنگ سازی زندگی بهتر در کره زمین سالم‌تر رواج پیدا کند و همه ما بتوانید طول عمر کره زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم را بالا ببرید پس شما هم اگر به فکر شارژ مجدد کولر گازی خود هستید و یا می‌خواهید برای نخستین بار گاز آن را انتخاب کنید بهتر است از گاز r140 استفاده کنید.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =