قیرگونی بهتر است یا ایزوگام و چه تفاوتی با هم دارند ؟

0

در این مقاله به معرفی مختصری از ایزوگام و قیرگونی خواهیم پرداخت و در آخر مقاله تفاوت ایزوگام با قیرگونی، مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی را بررسی می کنیم و خواهید دانست که فرق قیر و ایزوگام در چیست ، با استاد کار همراه باشید .

استفاده از عایق های رطوبت در بخش های مختلف ساختمان ها، امری است که تقریبا همه افراد از آن آگاهی دارند. معروفترین کاربرد این عایق ها را می توان استفاده از آن ها برروی پشت بام ساختمان ها دانست.

قطعا همه ما صحنه های نصب و اجرای آن ها برروی پشت بام ها به همراه مشعل و… را در ذهن خود داریم. علاوه بر استفاده از آن ها برروی پشت بام ها، هرجای دیگر در حین عملیات ساختمانی که نیاز به عایق شدن در برابر رطوبت داشته باشد، این عایق ها حاضر هستند؛

برای مثال، در زیر کاشی ها در سرویس های بهداشتی و…
عمده ترین عایق هایی که در صنعت ساختمان برای مصون نمودن بنا از رطوبت به کار گرفته می شوند، ایزوگام و قیرگونی هستند .

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ایزوگام چیست ؟

ایزوگام نوعی پوشش مقاوم در برابر رطوبت از جنس قیر و الیاف مصنوعی مختلف است. این عایق به وسیله گرما برروی سطح موردنظر چسبانده شده و آن را از نفوذ رطوبت حفظ می نماید. ساختار آن به صورت لایه لایه بوده تا بتواند مقاومت بهتری در برابر برف و باران و به طورکلی، رطوبت، از خود نشان دهد. از رایج ترین لایه های یک ایزوگام می توان به لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) ، پودر معدنی(mineral powder) ، فویل آلومنیوم (aluminum foil) ، بافت (tissue) ، پلی‌استر (polyester) و مواد افزودنی ویژه لایه‌ی پلی‌اتیلن اشاره نمود.

مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی در چیست
مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی نصب راحت، کم هزینه و ارزان بودن آن است

دسته بندی ایزوگام ها براساس ماده اصلی تشکیل دهنده، لایه های به کار رفته و روکش آنها صورت می گیرد. ایزوگام ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده به دو گروه ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده، براساس لایه های به کار رفته به دو گروه تک لایه و دولایه و بر اساس روکش، به دو گروه با روکش آلومینیومی و بدون روکش آلومینیومی تقسیم می شوند. به طور کلی، نحوه تشکیل آن ها بدین صورت است که تیشو و پلی‌استر وارد تشتک قیر می‌شود و سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته شده و سپس ورق آلومینیوم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب شده و سرد می گردد.

در مرحله بعدی نیز پلاستیک به لایه پشت آن اضافه شده و ایزوگام در مرحله آخر وارد آسانسور ذخیره‌سازی می‌شود.همچنین در پایان کار، فن‌های خشک‌کننده، عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام داده تا بتوان آن را رول نموده و به شکل مخروطی درآورد.

در کل می توان این گونه بیان نمود که ایزوگام پلیمری از ایزوگام دمیده مرغوب تر است و ایزوگام با روکش آلومینیوم نسبت به ایزوگام بدون این روکش، به دلیل عدم انتقال حرارت ناشی از نور آفتاب، عایق مناسبی برای گرما بوده و این دلیل، در کنار عایق بودن مناسب از لحاظ رطوبت، آن را برای پشت بام بسیار مناسب می کند.

قیر کاری و ایزوگام هر دو به یک منظور انجام می شوند.
قیر کاری و ایزوگام هر دو باید به دقت انجام شوند تا سقف تبله نکند.

روشهای شناخت ایزوگام مرغوب

واقعیت این است که استفاده از عایق‌ رطوبتی نامطلوب در ساختمان‌ها مشکلات فراوانی را همچون تخریب بخش‌هایی از ساختمان و متحمل شدن هزینه‌های بسیار برای ساکنان آن به همراه دارد. در ادامه نکات ضروری جهت انتخاب ایزوگام مطرح شده است.

  1.  ایزوگامی را انتخاب کنید که دارای نشان استاندارد ملی ایران باشد.
  2.  عایق باید از دولایه تیشو و پلی استر تشکیل شده باشد که مشخصات آن برروی لیبل آن ذکر شده است؛ زیرا مقاومت ایزوگام دولایه به مراتب بیشتر از ایزوگام یک لایه است.
  3.  عایق متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود را انتخاب نمایید .
  4.  عایق باید کاملا سالم بوده و فاقد هر نوع شکستگی باشد.
  5.  از صلاحیت تیم اجرا و نصب ایزوگام اطمینان حاصل کنید . بعد از اتمام کار از آنها ضمانت اجرایی و بیمه نامه معتبر را بخواهید.
  6.  وزن عایق به کار رفته نباید کمتر از ۳۹ کیلوگرم در هر ورق ایزوگام باشد.
  7.  برای عایق کاری سرویس بهداشتی از ایزوگام دولایه پودری درجه یک استفاده کنید.
  8.  عایق زمستانه با تابستانه از نظر فرمول تولید متفاوت است به تاریخ تولید ایزوگام توجه کنید که بیش از ۶ ماه در انبار نمایندگی دپو نشده باشد.
  9.  به خاطر داشته باشید عایق های تک لایه به دلیل مقاومت کمتر نسبت به عایق های دولایه برای دیوار مناسب هستند؛ لذا از به کار بردن آن ها برای پشت بام خودداری کنید.

به طور تقریبی و به صورت کلی، عمر مفید یک ایزوگام متوسط، در حدود ۱۰ سال بوده و به نسبت قیرگونی، محصولی جدیدتر است.

روشهای شناخت ایزوگام مرغوب
در روشهای شناخت ایزوگام مرغوب اگر ایزوگام دارای ترک و شکستگی بود از خرید آن خودداری کنید.

تشخیص مرغوبیت ایزوگام

نحوه شناسایی مرغوبیت ایزوگام با آزمون های معمولی به شرح زیر است:

  1.  ایزوگام های نامرغوب به دلیل استفاده از پودرهای معدنی به جای پلیمر یا قیر مرغوب، از خود بوی بد متصاعد می کنند.
  2. در صورتی که در ایزوگام از از مواد پلیمری و قیر مرغوب استفاده نشده باشد، با کشیدن دست بر روی قسمتی از ایزوگام که لایه‌های خارجی آن را پوشش نداده‌اند، رنگ سیاهی بر روی دست باقی می ماند.
  3. برای سنجش مقاومت کششی یک ایزوگام مرغوب بدین صورت عمل می کند که از هر طرفی و با هر قدرت کششی کشیده شود، پاره نشده و در صورت تا شدن از پشت نشکند.
  4.  روش دیگر تست دمایی است . به این حالت که یک تکه کوچک از عایق را برش داده و پس از دو ساعت نگهداری در فریزر، آن را تا زاویه حدود ۱۲۰ درجه خم می کنیم. اگر از ناحیه خم شده شکسته یا دچار ترک خوردگی شد، جنس ایزوگام خوب نیست و در غیر این صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترک مناسب است.

بهتر از ایزوگام حلال ایزوگام قیمت ایزوگام

قیرگونی چیست ؟

قیرگونی را می توان نمونه سنتی ایزوگام دانست. عایق به کار رفته در قیرگونی نیز مانند ایزوگام قیر است. گونی نقش تثبیت کنندگی را در این روش به عهده دارد که در ایزوگام جای خود را به الیاف مصنوعی و سایر لایه ها که در بالا ذکر شدند، داده است. قیرگونی از منظر تعداد لایه ها دسته بندی شده و معمولا با این تعداد لایه ها تهیه و اجرا می شود:

  • قیرگونی سه لایه قیر و دو لایه گونی
  • قیرگونی دو لایه قیر و یک لایه گونی
  • قیرگونی سه لایه قیر به همراه گونی درجه یک
مقایسه ایزوگام با قیرگونی، فرق قیر و ایزوگام
در قیرگونی، گونی که نوعی پارچه از جنس کنف است به عنوان تثبیت کننده بکار می‌رود.

به دلیل آنکه اجزا تشکیل دهنده قیرگونی نیاز به توضیح چندانی نداشته و بسیار نام آشنا هستند، پس از این معرفی مختصر، مستقیما به سراغ مقایسه این دو نوع عایق محبوب رفته و نکات شاخص هریک را بیان می کنیم.

فرق قیرگونی و ایزوگام

همانطور که در بالا نیز ذکر شد ماده اولیه هر دو عایق از قیر است، منتهی با این تفاوت که در قیرگونی از گونی که نوعی پارچه از جنس کنف است استفاده می شود که باید کاملا نو، سالم و بدون چروک باشد. قیرگونی برای فضاهای کوچک یا دارای شکستگی زیاد مانند حمام و پایه ستون ها مناسب است و صرفه اقتصادی نسبت به بعضی عایق های رطوبتی دارد.

اما از طرف دیگر در ایزوگام از الیاف مصنوعی در کنار قیر استفاده می شود. به طور کلی این پوشش نسبت به قیرگونی مقاوم تر است و عمری حدود ۱۵ سال دارد. همچنین این ماده از گونی سبک تر است و با مقاومت بالا در مقابل سرما و گرما در هر جایی قابلیت نصب دارد.

مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی

  • ارزان تر است و هزینه نصب کمتری دارد.
  • نصب راحت تری دارد؛ بدین ترتیب که، نیاز به آماده سازی های زیاد نداشته و تنها به کمک یک مشعل و خمیر پرایمر قابل نصب است.
  • عمر مفید بالایی دارد و به دلیل نداشتن گونی، دیرتر پوسیده می شود.
  • سبک تر است.
  • نازک تر است.
  • محیط نصب را کمتر کثیف می کند.
  • خصوصا در نوع با روکش آلومینیوم، مقاومت بالاتری در برابر گرما داشته و برای پشت بام مناسب تر است.
  • انحلال پذیری آن در حلال ها کمتر است.
  • برند های معتبر با خدمات پس از فروش و ضمانت دارد.
  • نیاز به مهارت و تبحر در اجرای درزها و جلوگیری از نشتی ها دارد.
  • در برخی از فصول و در صورت وجود بارش دوره ای، غیر قابل اجراست.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

با توجه به تفاوت قیرگونی و ایزوگام و مواردی که در بالا ذکر شد حتما تا حدودی دستتان آمده است که کدام مورد بهتر است اما در ادامه برای اینکه مقایسه شما در خصوص اینکه قیرگونی بهتره یا ایزوگام را ساده تر کنیم این مقایسه را از چند منظر مهم بررسی می کنیم:

دوام و کیفیت

از منظر کیفیت و دوام باید گفت که قیرگونی عمر مفید پایین تری نسبت به ایزوگام دارد. به طوری که عمر مفید قیرگونی ۱۰ سال و ایزوگام ۱۵ سال است و شاید با اینکه هزینه نصب ایزوگام اندکی گران تر باشد اما برایتان در طولانی مدت به صرفه تر تمام شود و مدت بیشتری بتوانید بام خود را از برف و باران در امان نگهدارید.

میزان مقاومت در مقابل رطوبت

ضمن اینکه قیرگونی نسبت به تغییر شکل در مقابل فشار و حلالها حساس است و به مرور زمان پوسیده می شود. اما ایزوگام دوام بیشتری دارد و در برابر فشار احتمالی در مقابل انقباض و انبساط ساختمان و گرمای ۱۳۰درجه و سرمای ۴۰ درجه سانتیگراد مقاوم تر است و به سادگی پوسیده نمی شود.

وزن

علاوه بر تمامی این مسائل باید گفت که ایزوگام سبک‌تر است و به کارگیری ساده تر و روندگی کمتری دارد، این در حالی است که چنین ویژگی هایی به مراتب کمتر در قیرگونی‌ها دیده می‌شود.

ضخامت

ضخامت ایزوگام کمتر از قیرگونی است. ضخامت بیشتر قیرگونی، نشان‌دهنده نکته مثبت و مقاومت بیشتر آن در هنگام مقایسه ایزوگام و قیرگونی، نیست! با پیشرفته‌تر شدن صنایع ممکن است از این ضخامت روز به روز کاسته شود اما در عین حال مقاومت محصول بیشتر شود. پس ضخامت بیشتر در مقایسه ایزوگام و قیرگونی، نشانه مفیدی نیست.

از نظر نصب و اجرا

اجرای ایزوگام ساده تر است و کمتر محیط را کثیف می کند. نصب ایزوگام توسط یک مشعل و خمیر پرایمر به سادگی امکان پذیر است اما قیرگونی با مشکلات نصب برخوردار است و راه  تمیزی برای عایق کاری نیست و نیازمند آب کردن قیر و پرزحمت بودن کار با قیر داغ است و باید مسائل ایمنی را به درستی در آن رعایت کرد.

در هنگام نصب ایزوگام به اندازه نصب قیرگونی، محیط اطراف کثیف نمی‌شود و همین امر در مقایسه ایزوگام قیرگونی، نکته مثبتی است که می‌تواند موجب افزایش مصرف ایزوگام شود

جمع بندی

با توجه به موارد فوق الذکر اکنون می توانید تصمیم بگیرید که قیرگونی بهتر است یا ایزوگام. اگر شما هم در زمینه استفاده و خرید ایزوگام و انجام امور قیرگونی تجربه ای دارید با ما در میان بگذارید .

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =