تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی در کولرگازی

2

اینورتور چیست و چه کاربردی دارد؟ کمپرسور از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم خنک‌کننده هوا است که با فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌شود. این کمپرسور کولرگازی است که گاز مبرد را که عنصر اصلی فرآیند ایجاد سرمایش است از اپراتور مکش کرده، آن را فشرده می‌کند و به کندانسور می‌دمد. انواع مختلف کمپرسور در سیستم‌های کولرگازی استفاده می‌شوند که از نظر کارآمد بودن در ایجاد سرمایش، مصرف انرژی و دوام با هم متفاوت هستند، در ادامه با استادکار همراه باشید . دانستن تفاوت‌های میان انواع مختلف کمپرسور می‌تواند به شما در انتخاب مناسب‌ترین کولرگازی کمک کند. سه نوع رایج کمپرسور کولرگازی عبارت‌اند از:

در این مقاله نحوه عملکرد هر یک از این انواع کمپرسور را بررسی کرده و تفاوت‌های آن‌ها را با یکدیگر شرح دهیم.

کمپرسور اسکرول

نحوه عملکرد کمپرسور اسکرول به این صورت است که گاز به داخل محفظه کشیده شده و در آن حبس می‌شود تا کمپرسور با فشرده کردن هوا حجم آن را کم کرده و سپس به سمت کندانسور هدایت می‌کند. دو جزء اصلی تشکیل‌دهنده این نوع کمپرسور یک اسکرول ثابت و یک اسکرول مشابه متحرک است. هر کدام از این اسکرول ها به شکل یک مارپیچ ساخته شده‌اند. اسکرول اول به اندازه ۱۸۰ درجه نسبت به اسکرول دیگر می‌چرخد و اجازه می‌دهد قسمت حلزونی این دو با هم جور شوند. گاز کشیده شده بین این دو قطعه با حرکت اسکرول متحرک فشرده می‌شود و فشار لازم برای دمیدن گاز به سمت خروجی فراهم می‌شود. بدنه این کمپرسور به‌گونه‌ای طراحی‌شده که مانع نشت پیدا کردن گاز به سمت بیرون می‌شود.

کمپرسور اسکرول از قوی‌ترین اجزای دستگاه‌های ایجادکننده هوای سرد در بازار هستند. به همین دلیل است از این نوع کمپرسور در اغلب یخچال‌ها و کولرهای گازی استفاده می‌شود. مزیت کمپرسور اسکرول در مصرف بهینه انرژی است. اما ظرفیت سرمایشی بالای آن هنگام کار کردن، گاهی باعث داغ شدن بدنه کولرگازی می‌شود. این خود می‌تواند در درازمدت در عملکرد کولرگازی اختلال ایجاد کند.

کمپرسور اسکرول چیست ؟

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری (غلتکی) برای فشرده کردن هوا از دو غلتک قرینه هم که به آن‌ها پیچ هلیکال هم گفته می‌شود استفاده می‌کند. این دو غلتک در جهت مخالف یکدیگر می‌چرخند و با گردش ۳۶۰ درجه‌ای تیغه‌ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می‌گیرد. وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود در اثر چرخش غلتک‌ها و برخورد پره‌های غلتک با گاز، هوا با فشار به سمت خروجی هدایت می‌شود. کمپرسور روتاری برای سازه‌های صنعتی و ساختمان شرکت‌های بزرگ مناسب است.

کمپرسور روتاری چیست

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی همان‌طور که از نام آن پیداست از پیستون برای فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده می‌کند. این کمپرسور طراحی مشابه یک موتور احتراق داخلی دارد. در درون بدنه کمپرسور پیستونی یک شفت مرکزی وجود دارد که بسته به ظرفیت کمپرسور دو تا شش پیستون را درون محفظه استوانه‌ای شکل حرکت می‌دهد. این شفت مرکزی به‌طور معمول از یک موتور خارجی نیرو می‌گیرد. با کشیده شدن پیستون‌ها به عقب گاز به درون محفظه استوانه‌ای شکل کشیده می‌شود، متراکم شده و سپس به داخل سیستم دمیده می‌شود.

این کمپرسورها به دلیل ساختار ساده خود هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند. بااین‌وجود باید سروصدا و حرارت زیادی که تولید می‌کنند را هم هنگام خرید در نظر گرفت.

مقایسه کمپرسورهای اسکرول، روتاری و پیستونی

مقایسه کمپرسورهای اسکرول، روتاری و پیستونی

بالاترین سرعت ایجاد سرمایش و مصرف بهینه انرژی: کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول می‌توانند حجم مشخصی از هوا را با سرعت بیشتری نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی خنک کنند. همچنین این نوع کمپرسورها کم‌مصرف‌تر از دو کمپرسور دیگر هستند و در مجموع استفاده از کمپرسور اسکرول در کاهش هزینه‌های انرژی به شما کمک می‌کند.

کمپرسورهای روتاری و پیستونی با سرعت کمتری دمای هوا را کاهش می‌دهند اما در عوض ظرفیت سرمایش بالاتری دارند. کمپرسور اسکرول قیمت بالاتری نسبت به این دو کمپرسور دارد.

ظرفیت سرمایشی بالا با قیمت کم: کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور اسکرول قوی‌تر است و بنابراین می‌تواند حجم هوای بیش‌تری را نسبت به کمپرسور اسکرول خنک کند. اما قدرت سرمایش کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور پیستونی کم‌تر است. در عوض نسبت انرژی مصرفی به سرمای تولیدشده کمپرسور روتاری از پیستونی کم‌تر است و در نتیجه راندمان بالاتری دارد. با وجود توانایی بالای کمپرسور روتاری در خنک کردن حجم زیادی از گاز، این کمپرسور معمولاً قیمت پایین‌تری دارد.

قدرت سرمایشی بالا و هزینه تعمیر و نگهداری کم: کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای اسکرول و روتاری هر دو مشکلاتی در زمینه تعمیر و نگهداری دارند. زیرا هر دو این کمپرسورها (به خصوص کمپرسور اسکرول) ساختار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند و در صورت خراب شدن قطعات آن‌ها، فرآیند تعمیر آن سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود. کمپرسور پیستونی قدمت طولانی و ساختار ساده‌تری نسبت به دو کمپرسور دیگر دارد و در صورت بروز مشکل تعمیر آن ساده‌تر است. همچنین ظرفیت سرمایشی بالای کمپرسور پیستونی آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای مناطق بسیار گرم می‌سازد.

سخن پایانی

کمپرسور در کنار کندانسور و اپراتور از بخش‌های مکانیکی اصلی کولرگازی است. کمپرسور در واقع قلب یک سیستم سرمایشی است و اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می‌سازد. در این مقاله سه نوع رایج کمپرسور کولرگازی یعنی پیستونی، روتاری و اسکرول را معرفی کردیم. هر یک از این کمپرسورها ویژگی و عملکرد مخصوص به خود را  دارند که باید در نظر گرفتن کاربرد آن انتخاب شوند.

2 نظرات
  1. ناصر می گوید

    سلام و تشکر بابت مقاله‌خوبتون
    میخواستم بپرسم کمپرسورهای دیزلی هواکوب از نوع کمپرسور چیلر محسوب میشن؟

  2. حسین می گوید

    با سلام و احترام
    من یک کولرگازی ال جی ۲۴ هزار مدل next fighting 2 خریدم و نصاب خود گلدایران نصبش کرد . بعد از دو روز به شدت سرمادهی کولر کم شده . جالبه که بین درجات ۱۸ تا ۲۲ سرمادهی خیلی خیلی کمی داره و مثلا درجه ۲۵ که تنظیم میشه سرمادهی خوبی داره و دمای خونه رو به ۲۳ درجه میرسونه . با کارشناس نصب تماس گرفتم میگه کولر چون توی مشهد نصب شده و نمیتونه دما رو به ۱۸ درجه برسونه برای همین به صورت خودکار کندانسور رو خاموش میکنه تا فشار روی کولر نیاد . کارشناس نصب میگه سنسورها هستند که برای شرایط کولر تصمیم گیری می کنن . ولی دو روز اول سرمادهی به حدی بود که اصلا نمیشد توی اتاق نشست و بعد از ده دقیقه عملا سرما غیر قابل تحمل میشد . میشه لطفا راهنمایی بفرمائید ممکنه اشکال از چه چیزی باشه . ممنون از لطف شما .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 20 =