همه آنچه باید از راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بدانید

0

تصویر ظروف تلنبار شده در سینک آشپزخانه تصویری نامطلوب برای هر خانم خانه‌دار و کارمندی است که وقت و انرژی ظرف شستن ندارد. اما این روزها با پیشرفت فناوری لوازم خانگی، وسیله‌ای کاربردی به نام ماشین ظرفشویی کار شستشوی بهینه ظروف را در آشپزخانه‌ها بر عهده گرفته است. اگر در صدد خرید یکی از آنها هستید، با راهنمای خرید ماشین ظرفشویی در این مقاله استادکار همراه باشید تا ضمن آشنایی با انواع مدل‌های ماشین ظرفشویی، با ویژگی‌های متفاوت هر کدام نیز آشنا شوید.

ضرورت استفاده از ماشین ظرفشویی

اگر مهمان زیادی دارید یا فرزند کوچک شما مدام ظرف کثیف می‌کند، وقت آن رسیده که به خرید ماشین ظرفشویی فکر کنید. پس از آن دیگر نگران روی هم جمع شدن ظروف کثیف در آشپزخانه نباشید، چرا که ماشین‌های ظرفشویی در کمترین زمان و با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب، این کار را برای شما انجام خواهند داد.

تنها کافی‌ است که ظروف کثیف را مرتب داخل این دستگاه بچینید و ماده شوینده را ریخته و دکمه استارت را بزنید. ظرفشویی شروع به کار می‌کند، فرآیند شستشو و آبکشی را انجام داده و در نهایت آب کثیف را تخلیه می‌کند. حتی در برخی ماشین‌های ظرفشویی‌ فرآیند خشک کردن ظروف نیز انجام می‌شود؛ بدون اینکه نگران برجای ماندن لکه روی آنها باشید.

بهترین روش شستن ظروف مختلف آشپزخانه
اگر ظروف آشپزخانه شما مدام روی هم تلنبار می‌شود و وقت زیادی برای شستشو ندارید، وقت آن است که به خرید ماشین ظرفشویی فکر کنید.

مزایای خرید ماشین ظرفشویی

از جمله مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره کرد. در واقع شما علاوه بر اینکه در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید و استرس کار کسل کننده شستن ظروف را نخواهید داشت، مصرف آب و انرژی و در نتیجه هزینه‌های خود را نیز کاهش خواهید داد. در مورد مصرف آب ماشین ظرفشویی در مدل‌های مختلف بیشتر بخوانید.

تمیزتر شدن ظروف به دلیل دمای بالای مخزن ظرفشویی که گاه به ۷۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد، یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این دستگاه است که هرگونه آلودگی و باکتری را از سطح ظرف‌ها پاک می‌کند.

این امر به خصوص در دوران کرونا اهمیت زیادی دارد و اگر ظرف‌های فردی از اعضای خانواده‌تان که به کرونا مبتلاست را می‌شویید، خیالتان بابت تمیز شدن ویروس و باکتری از روی ظرف‌های او راحت باشد. چرا که با تنظیم ماشین ظرفشویی با آب داغ ویروس‌ها نابود می‌شوند و گفته می‌شود ویروس کووید ۱۹ قادر به زندگی در دمای بالا نیست.

برخی از انواع این ماشین‌ها به تکنولوژی ActiveWater مجهز هستند که آب مرحله آب‌کشی را در مخزنی ذخیره کرده و آن را برای خیس کردن ظرف‌های سری بعدی مورد استفاده قرار می‌دهند و به این صورت در مصرف آب بهینه عمل می‌کنند.

معمولا ماشین ظرفشویی‌های جدید از فناوری‌های بی‌سر و صدا استفاده می‌کنند، اما هرچه میزان صدای آنها کمتر باشد، قیمت بالاتری دارند. تولیدکنندگان ماشین ظرفشویی همواره در حال اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی مانند سبدهای اضافی و بازوهای اسپری‌کننده آب در بخش‌های مختلف ماشین ظرفشویی برای بهبود تمیزی ظروف و بهداشتی بودن آن هستند.

بهترین مارک ماشین ظرفشویی برای خرید
اگر کم‌سروصدا بودن ماشین ظرفشویی برایتان مهم است، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

معایب

از معایب این دستگاه نیز می‌توان به جاگیر بودن آن اشاره کرد. در آشپزخانه آپارتمان‌های کوچک معمولا فضایی برای نصب ماشین ظرفشویی بین کابینت‌ها وجود ندارد و اگر می‌خواهید این دستگاه را بخرید، بهتر است نوع رومیزی آن را انتخاب کنید که در ادامه در موردش توضیحاتی خواهیم داد.

همچنین اگر ظرفیت‌های بالا مانند ۱۴ نفره را انتخاب کنید، نیاز است که برای روشن کردن دستگاه تعداد زیادی ظرف‌ متناسب با حجم ماشین ظرفشویی کثیف شوند.

از آنجایی‌که این دستگاه مانند هر دستگاه برقی دیگر برق مصرف می‌کند، نیازمند سرویس دوره‌ای است. همانند سایر وسایل و لوازم خانگی، دستگاه‌های ظرفشویی نیز هر چند سال یکبار نیاز به سرویس و در صورت خرابی نیاز به تعمیرات دارند.

در صورت پایان ضمانت‌نامه گارانتی، طبیعتا باید هزینه‌های مربوطه را خودتان پرداخت کنید که البته هزینه‌های مربوط به نصب یا تعویض قطعات معمولا هزینه‌های چندان بالایی نخواهد بود اما خرید قطعه با توجه به شرایط تحریم و تورم موجود در کشور، ممکن است هزینه زیادی در برداشته باشد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

انواع ماشین ظرفشویی

انواع مختلفی از ماشین ظرفشویی شامل مدل‌های زیر در بازار وجود دارد:

  • مدل رومیزی

این نوع ماشین ظرفشویی برای خانواده‌هایی با این ویژگی‌ها مناسب است: آشپزخانه آنها مکانی برای ماشین ظرفشویی ندارد و خانواده آنها کم جمعیت است. پس اگر زیاد اهل مهمانی دادن نیستید و به دستگاه کم‌ظرفیت و کم‌جا نیاز دارید، ماشین ظرفشویی رومیزی ۶-۸ نفره بهترین انتخاب شماست. این مدل از لحاظ قیمت نیز نسبت به مدل ایستاده به صرفه‌تر است و با توجه به شرایط اقتصادی امروزه دختران دم بخت زیادی آن را انتخاب می‌کنند.

هنگام خرید ماشین ظرفشویی رومیزی، حواستان باشد که سیستم شستشوی آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید قدرت شستن ظرف‌های خیلی چرب و خشک را هم داشته باشد. این نوع دستگاه، قدرت شستشوی ظرف کمتر اما در عوض مصرف آب و برق کمتری نیز دارد.

با توجه به نکات بالا می‌توانید بهترین ماشین ظرفشویی رومیزی را با در نظر گرفتن میزان قدرت، ظرفیت، کم‌جا بودن و تعداد طبقات و … از میان برندهای معروف بازار مانند بوش، سامسونگ، اسنوا، پاکشوما و … انتخاب کنید. نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین را هم بخوانید.

نکات طلایی انتخاب بهترین ماشین ظرفشویی رومیزی برای آشپزخانه کوچک
برای خانواده‌های کم‌جمعیت و کم‌رفت‌وآمد که آشپزخانه کوچکی نیز دارند، مدل رومیزی بهترین انتخاب است.
  • مدل ایستاده

این ماشین ظرفشویی فضای بیشتری اشغال می‌کند و برای شستن زمان بیشتری نیاز دارد، چرا که ظرفیت‌ آن نیز بیشتر است. در عوض فناوری‌های داخل آن هم با قدرت بیشتر ظروف را تمیز می‌کند و هم برخی از مدل‌هایش امکان خشک کردن را نیز می‌دهد. این ماشین ظرفشویی‌ معمولا در مدل‌های بالای ۸ نفر تا ۱۴ نفره تولید می‌شود و برای خانواده‌های پرجمعیت و پر رفت‌وآمد مناسب ‌‌است.

اگر آشپزخانه شما فضای مناسب برای نصب و قرار دادن این دستگاه را دارد و هزینه‌ آن نیز برایتان مهم نیست، از مدل ایستاده یا زمینی استفاده کنید. در حال حاضر ماشین ظرفشویی ایرانی ارزان هم در مدل ایستاده و رومیزی در بازار وجود دارد که می‌توانید پیش از خرید در مورد آنها تحقیق کنید.

ماشین‌های ظرفشویی ۱۴ نفره، پرحجم‌ترین و بزرگ‌ترین انواع مدل‌های ایستاده موجود در بازار هستند که ظرفیت شستشوی حدود ۱۶۰ تکه یا پارچه ظرف را دارند، در حالی‌که در مدل ۱۲ نفره تنها می‌توان ۱۴۴ تکه ظرف را شستشو داد.

انتخاب بهترین ماشین ظرفشویی ایستاده یا زمینی
مدل‌های ایستاده در ابعاد و ظرفیت‌های بزرگ‌تر تولید می‌شوند و قدرت بیشتری هم در شست‌وشو دارند.
  • مدل توکار

این مدل جدیدترین مدل ماشین ظرفشویی است که به صورت کاملا مدرن در فضای بین کابینت‌ها جا داده می‌شود و مانند فرهای توکار فضای کم‌تری نسبت به مدل مبله یا ایستاده اشغال می‌کند. معمولا در آشپزخانه‌هایی با سبک مدرن از این نوع ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود.

بوش یکی از برندهایی است که بهترین ماشین ظرفشویی توکار را تولید می‌کند و ضمن طراحی زیبا، دارای برچسب انرژی  +++A در مصرف آب است. در مورد برچسب انرژي روی وسایل مختلف بیشتر بخوانید.

انتخاب بهترین برند ماشین ظرفشویی توکار برای آشپزخانه مدرن
مدل‌های توکار متناسب با کابینت‌های شما فضا را اشغال می‌کنند و در سبک مدرن آشپزخانه بهترین انتخاب‌اند.

ویژگی‌های متفاوت در ماشین ظرفشویی

حال که با مزایا و معایب و انواع مدل‌های ظرفشویی آشنا شدید، لازم است که نکاتی را پیش از خرید این دستگاه در ذهن خود داشته باشید.

  • اول اینکه پیش از خرید به تعداد افراد خانواده خود نگاه کنید و متناسب با نیازتان خرید کنید. اگر خانواده کم جمعیتی دارید و می‌توانید ظروف بزرگ مانند قابلمه‌ها را خودتان بشویید چه نیازی به مدل ایستاده دارید؟ بهتر است نوع رومیزی را که قیمت‌ کمتری هم دارد انتخاب کنید.
  • همچنین پیش از خرید به ظرفیت دستگاه و نوع نیازتان دقت کنید. اگر انتظار شستشوی بی‌عیب و نقص و قدرتمند دارید، طبیعتا مدل‌های ایستاده که گنجایش و قدرت بیشتری دارند، می‌توانند شما را بیشتر راضی کنند.
  • رده مصرف انرژی ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و مدل‌هایی را بخرید که انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • نوع موتور را از فروشنده جویا شوید و مدل‌هایی را انتخاب کنید که میزان صدا و لرزش بدنه کمتری دارند.
  • سیستم باکتری‌زدایی با اشعه UV در برخی مدل‌ها وجود دارد و اگر این موضوع برایتان مهم است، پیش از خرید به آن دقت کنید.
  • از برندهایی خرید کنید که سال‌هاست امتحان خود را پس داده‌اند و دارای گارانتی باشند.

خواندن مقاله دلیل گرفتگی لوله ماشین ظرفشویی و رفع آن توصیه می‌شود.

  • امکانات ماشین ظرفشویی را پیش از خرید حتما از فروشنده بپرسید. این امکانات شامل باکتری‌زدایی، صفحه‌های لمسی، برنامه‌های شستشوی مختلف و… هستند که می‌توانند روی قیمت نهایی تاثیرگذار باشند.
  • هر چه تعداد برنامه‌های دستگاه بیشتر باشد شما از کارایی بهتری بهره‌مند خواهید شد. برنامه‎‌های شستشو شامل شستشوی بهداشتی، شستشو با تاخیر، شستشوی سریع و شستشوی اقتصادی و … است.
  • دقت کنید دستگاهی انتخاب کنید که ارتفاع سبد آن قابل تنظیم بوده، سیستم آب‌پاشی، سبد مخصوص قاشق و چنگال، سیستم شستشوی ظرف‌های خیلی چرب، میوه و … را هم در صورت نیاز داشته باشد.
  • به نوع شوینده مناسب دستگاه مورد نظرتان در هنگام خرید نیز توجه کنید و حتما از فروشنده درمورد آن سوال کنید.
کاربرد انواع برنامه شستشو
برنامه‌های مختلف شستشو مانند شست‌وشوی سریع، با تاخیر و … کارایی بیشتری دارند و می‌توانند دست شما را در انتخاب حالت شست‌وشو باز بگذارند.

معرفی برندهای معروف

در این بخش به معرفی تعدادی از مدل‌های مشهور و پرطرفدار موجود در بازار اقدام کردیم تا انتخاب هوشمندانه‌تری برای بهترین ماشین ظرفشویی موجود در بازار داشته باشید. در حال حاضر شرکت‌های ال جی (LG)، بوش (Bosch)، سامسونگ (Samsung) و … جزو بهترین سازندگان و برندهای تولید کننده ظرفشویی هستند که محصولات آنها در بازار ایران موجود است.

این شرکت‌ها سابقه تولید بهترین ماشین‌های ظرفشویی را در سال‌های اخیر داشته و کیفیت بالای تولیدات آنها زبانزد خاص و عام است. همچنین برندهای پاکشوما، اسنوا و ایکس ویژن نیز از جمله برندهای مشهور تولیدات داخلی هستند که درصدد رقابت با محصولات خارجی موجود در بازار هستند.

ماشین ظرفشویی ال جی

ماشین‌ ظرفشویی‌های ال جی دارای کیفیت ساخت بالایی هستند و میزان مصرف انرژی بهینه‌ دارند. بیشتر مدل‌های آن دارای برچسب انرژی A+++ هستند. این مدل‌ها دارای فناوری‌هایی چون سیستم تصفیه و دفع مواد زائد، سیستم overflow جهت جلوگیری از نشت آب، شستشوی با تاخیر، قابلیت هوشمند تشخیص مقدار ظروف، شاخص تسکین‌دهنده شستشو، سیستم نصف ظرفیت، قابلیت جت واش (Jet wash)، سیستم آکوا سنسور و… هستند.

ظرفشویی‌های ال جی در ظرفیت‌ها و رنگ‌های مختلف و با دارا بودن دکمه‌های فیزیکی و لمسی کاملا کاربر پسند هستند. قیمت ماشین ظرفشویی‌های ال جی بسته به مدل از ۲۳ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان در بازار است. دو مدل محبوب ماشین ظرفشویی ال جی را می‌توان مدل XD64W با قیمت حدودی ۲۵ میلیون تومان و مدل DE24 با قیمت ۲۳ میلیون دانست.

ماشین ظرفشویی سامسونگ

سامسونگ دیگر برند محبوب کره‌ای نیز محصولات باکیفیت با امکانات متنوع در این دستگاه ارایه کرده است. از مهمترین قابلیت‌ها، امکانات و سیستم‌های ماشین ظرفشویی سامسونگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم Active Water، حالت SuperSilence، فناوری حفاظت شیشه، سیستم آکوا سنسور، شاخص مواد کمک‌شوینده، سیستم جت واش، سیستم نصف ظرفیت، قفل کودک، دکمه‌های لمسی و نمایشگر، شست‌وشوی ترکیبی، سنسور تشخیص نشتی آب، تایمر الکترونیکی پیشرفته و… . قیمت ظرفشویی سامسونگ نیز از ۱۷ میلیون تومان شروع می‌شود. از مدل‌های محبوب ماشین ظرفشویی سامسونگ می‌توان به مدل ماشین ظرفشویی سامسونگ مدل D175 اشاره کرد که حدودا ۱۶ میلیون تومان دارد.

خرید مدل‌های ماشین ظرفشویی سامسونگ
سنسور تشخیص نشتی آب، تایمر الکترونیکی پیشرفته، قفل کودک و … از مزایای ظرفشویی سامسونگ است.

ماشین ظرفشویی بوش

بوش با فناوری شرکت آلمانی خود یک برند شناخته شده و اصیل در لوازم خانگی است. ویژگی‌هایی که این برند برای ماشین ظرفشویی‌ در نظر گرفته شامل صدای بسیار کم موتور دستگاه، گرید انرژی مناسب، مصرف آب کم، کیفیت بالای شستشوی ظرف‌ها، وجود سنسورها و سیستم‌های بسیار پیشرفته، کیفیت ساخت بدنه دستگاه از فولاد ضد زنگ و مقاوم، دوام زیاد و عملکرد عالی در دراز مدت، موتور با توان بالا و قدرت پمپاژ آب به اندازه کافی و… است.

همچنین بوش در برخی مدل‌های خود می‌تواند با ذخیره آبی که از شستشوی ظروف قبلی در مخزن ذخیره کرده، ظروف بعدی را خیس کند که به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.

ظرفیت‌های مختلف این ظرفشویی در مدل‌های ۴ نفره تا ۲۴ نفره به همه خانواده‌ها کمک می‌کند متناسب با نیازشان این مدل‌ها را تهیه کنند. قیمت مدل‌های ظرفشویی بوش نیز از ۲۳ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان در بازار ایران است. از جمله مدل‌های مشهور ظرفشویی برند بوش نیز مدل SMS88TI02M با قیمت ۳۳ میلیون تومان و مدل SMS46NI01B با قیمت ۳۰ میلیون تومان نام برد.

ماشین ظرفشویی پاکشوما

اما اگر به دنبال ماشین ظرفشویی ایرانی ارزان می‌گردید، ماشین ظرفشویی ایرانی پاکشوما می‌تواند قیمت معقولانه‌تری برای هزینه کردن داشته باشد. پاکشوما تولید داخل است و متوسط میزان مصرف آب کمی دارد.

در برخی مدل‌های این ظرفشویی برای افرادی که ظروف حساس و شکننده دارند، حالتی طراحی شده که مخصوص ظروف شکننده است. با انتخاب این حالت آسیبی به ظروف‌تان وارد نمی‌شود. همچنین این دستگاه دارای قفل کودک و قابلیت‌های دیگری مانند شست‌وشوی اقتصادی، شست‌وشوی سریع و کم‌صدا بودن است. این ظرفشویی‌ها در محدوده قیمتی ۱۴-۱۶ میلیون تومان هستند. مثلا مدل MDF-14304 با قیمت حدودی ۱۵ میلیون تومان و مدل MDF 14302 با قیمت حدود ۱۷ میلیون تومان از ماشین‌های پرفروش این برند به شمار می‌روند.

اسنوا نیز دیگر برند ماشین ظرفشویی ایرانی است که می‌توانید روی خرید آن نیز حساب کنید. این برند مدل SWD-226W را با قیمت جدود ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

بهترین ماشین ظرفشویی بر اساس وبسایت‌های فروش

بر اساس وبسایت‌های فروش لوازم خانگی ۵ مدل‌ پرفروش ماشین ظرفشویی در زیر نام برده شده است:

  • دستگاه رومیزی برند زیرووات مدل ZDCF6 با قیمت حدود ۸.۵ میلیون تومان
  • دستگاه ایستاده برند جی پلاس مدل GDW-K462W با قیمت حدود ۱۴.۵ میلیون تومان
  • دستگاه رومیزی برند مایدیا مدل WQP6-3602F با قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان
  • دستگاه ایستاده برند پاکشوما مدل MDF-14201 با قیمت حدود ۱۵.۵ میلیون تومان
  • دستگاه ایستاده برند کندی مدل CDM 1513 با قیمت حدود ۱۷ میلیون تومان
بهترین ماشین ظرفشویی ایرانی ارزان چیست؟
پاکشوما یکی از مدل‌های ماشین ظرفشویی ایرانی است که درصدد رقابت با مدل‌های خارجی موجود در بازار است.

 معرفی بورس خرید ماشین ظرفشویی

برای خرید ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه می‌توانید به نمایندگی هر برند در شهر محل زندگی خود سر بزنید، اگر تهران هستید می‌توانید به خیابان جمهوری مراجعه کنید. همچنین خیابان شریعتی، سهرودی شمالی، بازار بزرگ و سه راه امین حضور از دیگر بورس‌های فروش لوازم خانگی برقی آشپزخانه هستند. در این خیابان‌ها انواع و اقسام مدل‌های ماشین ظرفشویی برندهای معرفی شده در بالا را خواهید دید و از نزدیک می‌توانید مدل‌های آنها را مشاهده کنید.

همچنین امکان سفارش و خرید ماشین ظرفشویی در بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی موجود است و بدون اینکه قدمی بردارید، می‌توانید تنها در گوگل عبارت خرید ماشین ظرفشویی را سرچ کنید تا مراکز مختلف خرید آنلاین این دستگاه را به شما معرفی کند. ضمن اینکه در این سایت‌ها امکان مقایسه و خواندن نظرات کاربران دیگر فراهم شده است.

بورس خرید انواع لوازم برقی آشپزخانه
بورس خرید انواع لوازم برقی آشپزخانه مانند ظرفشویی و لباسشویی در خیابان‌های جمهوری، شریعتی و امین حضور است.

جمع‌بندی

در این مقاله به تفصیل در مورد نکات پیش از خرید ماشین ظرفشویی و مدل‌های مختلف آن اشاره شد. حال شما می‌توانید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید بهترین ماشین ظرفشویی موجود در بازار کنید. به نظر شما کدام مدل کیفیت و کارایی بیشتری دارد و انتظار شما از یک ماشین ظرفشویی خوب چیست؟

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 6 =