راهنمای خرید دریل برای مصارف خانگی و تخصصی

0

شما چقدر کارهای فنی خانه را خودتان انجام می‌دهید؟ اگر تازه اسباب‌کشی داشته‌ یا تعمیرات خانه انجام داده‌اید، می‌دانید که داشتن ابزار خوب چقدر می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند. یکی از کاربردی‌ترین ابزاری که شما در خانه به آن احتیاج دارید، دریل است که هم مصرف خانگی و هم مصرف صنعتی دارد. شما از دریل می‌توانید برای سوراخ کردن دیوار، باز و بسته کردن پیچ یا حتی مخلوط کردن مواد مختلف استفاده کنید. اما خرید دریل به همین سادگی نیست. دریل هم مانند هر ابزاری انواع مختلفی دارد که باید با توجه به نیازتان یکی از انواع آنها را انتخاب کنید. ما در ادامه هر آنچه در مورد دریل لازم باشد بدانید، برایتان خواهید گفت.

دریل چیست؟

دریل وسیله‌ای است که برای سوراخ کردن فلز، چوب، بتن، آجر، گچ و کاشی استفاده می‌شود. این دستگاه موتوری دارد که موجب چرخش مته شده و به وسیله همین مته در سطح موردنظر نفود می‌کند. یک دریل شامل این بخش‌ها می‌شود: مته (که عضو اصلی برای ایجاد سوراخ است)، سه نظام (که مته درون آن قرار می‌گیرد)، پیچ تنظیم گشتاور، موتور، کلید روشن و خاموش و کلید تنظیم گردش به راست و چپ. در دریل‌های برقی، دو شاخه و سیم و در دریل‌های شارژی باطری تعبیه شده است. در ادامه می‌توانید توضیح مختصری از این اجزا را مطالعه کنید.

نکات مهم خرید بهترین برند دریل خانگی و صنعتی
ابتدا باید بدانید قصد دارید چه استفاده‌ای از دریل داشته باشید تا بتوانید دریل مناسب کارتان را انتخاب کنید.

موتور

موتور، بخش تعیین‌کننده سرعت و قدرت یک دریل است. برخی موتورها ساده هستند، اما برخی از آنها به دلیل داشتن گیربکس قابلیت‌های بیشتری دارند. مثلا می‌توان گشتاور موتور را تغییر داد که این ویژگی برای دریل پیچ‌گوشتی‌ کاربرد زیادی دارد، چون در این دریل‌ها دقت مهم‌تر از سرعت است.

برخی موتورها علاوه بر چرخش مته، ضربه‌های چکشی نیز وارد می‌کنند. به دریل‌هایی که چنین موتوری دارند، دریل چکشی نیز می‌گویند. برای خرید دریل چکشی توجه داشته باشید که شدت ضربه‌های چکشی در موتورهای مختلف متفاوت است و بر اساس تعداد ضربه در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود.

سه نظام

سه نظام رابط موتور و مته است. مته درون سه نظام قرار می‌گیرد تا نیروی موتور به آن منتقل شود. سه نظام در دو مدل آچارخور و خودکار طراحی شده است. در مدل آچارخور با استفاده از آچار مخصوص، مته آزاد می‌شود. اما در مدل خودکار نیاز به آچار نیست و با چرخاندن خود سه نظام مته آزاد می‌شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

مته

وظیفه اصلی ایجاد سوراخ روی سطوح به عهده مته است. اگر کیفیت مته مناسب نباشد، ممکن است در ایجاد سوراخ دچار مشکل شوید. مته‌ها سایزهای مختلفی دارند که شما باید با توجه به نیاز خود آنها را انتخاب کنید. برای خرید دریل این نکته را در ذهن داشته باشید که جنس متفاوت مته با توجه به کاربرد آن برای هر سطح انتخاب می‌شود. دو نوع از معروف‌ترین مته‌ها عبارتند از:

مته الماسه

برای سوراخ کردن سطوح گچی، سیمانی و سنگی استفاده می‌شود. این نوع مته از کربن ساخته شده تا مقاومت بالایی داشته باشد.

مته فولادی

این نوع مته همان‌طور که از نام آن پیداست، از آلیاژ فولاد ساخته شده و برای سوراخ کردن سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر سوراخ‌های مختلف به اشتباه روی دیوار وجود دارد، وقت رنگ کردن آن رسیده است، پس مطلب رنگ آمیزی سطوح مختلف چطور انجام می‌شود را مطالعه کنید.

دوخت و نصب پرده

دوخت و نصب پرده

  • طراحی و دوخت پرده حریر، پارچه‌ای و توری
  • دوخت پرده ساده، پیله‌دار و والان پرده
  • تعمیر و نصب ملزومات پرده، چوب پرده‌، کتیبه، تاج پرده و غیره
  • تعمیر و نصب پرده لوردراپه، کرکره‌ای، شید، زبرا و غیره
دریافت این خدمت از استادکار

چند نوع دریل در بازار وجود دارد؟

در حالت کلی دریل‌ها به دو دسته برقی و شارژی تقسیم می‌شوند. دریل‌های برقی اغلب به دلیل نداشتن باطری نسبت به نوع شارژی سبک‌تر هستند. اما دریل شارژی برای جابه‌جا شدن و تغییر زاویه راحت‌تر و معمولا گران‌تر از دریل برقی است. هنگام خرید دریل‌ شارژی توجه داشته باشید که باطری آن لیتیوم یون قابل شارژ باشد تا هم در مدت زمان کم شارژ ‌شود و هم انرژی را برای مدت زمان زیادی در خود نگه دارد. همچنین از باطری آن می‌توان در ابزارهای دیگر از همان برند استفاده کرد. این‌گونه می‌توان از خرید باطری‌های بیشتر جلوگیری کرد و هزینه را کاهش داد.

هنگام خرید دریل توجه داشته باشید، دریل‌ برقی برحسب توان موتور دسته‌بندی می‌شوند که به طور معمول در انواع ساده با توان موتور 450 وات تا نوع چکشی قدرتمند با توان موتور 1500 وات وجود دارد. مدل‌هایی که توان موتور بالاتری دارند، برای استفاده در حفاری و سنگ‌تراشی مناسب هستند. ولی برای سوراخ کردن دیوار و مصارف خانگی، دریلی با توان 550 وات کافی است.

توان دریل‌ شارژی برحسب ولتاژ اندازه‌گیری می‌شود. در هنگام خرید دریل شارژی دقت فرمایید هرچه درجه ولتاژ بالاتر باشد، دریل قدرتمندتر است. ولتاژ باطری‌های این دریل‌ معمولا بین 12 تا 20 ولت است.

نحوه استفاده و کاربرد انواع دریل دستی، چکشی، شارژی و برقی
دریل در عین حال که وسیله‌ای کاربردی است، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پس قبل از استفاده آن را به خوبی بشناسید تا خطری برایتان نداشته باشد.

دسته‌بندی دریل‌ها

دریل‌ها بر اساس کاربردی که دارند به این صورت دسته‌بندی می‌شوند:

خرید دریل ساده

این نوع دریل را اکثر شما دیده‌اید و معمولا در اغلب خانه‌ها استفاده می‌شود. در گذشته این دریل‌های ساده قابلیت زیادی نداشتند، اما به مرور قابلیت آنها افزایش پیدا کرد. این نوع دریل‌ها معمولا برای سوراخ کردن چوب و فلز استفاده می‌شوند.

خرید دریل چکشی

همانطور که از نامش پیدا است، مته دریل چکشی علاوه بر چرخیدن، ضربه‌های عمودی نیز وارد می‌کند. این قابلیت برای سطوح با ضخامت بالا مثل مصالح ساختمانی، گچ و سیمان و … مناسب است. این دستگاه دقت بالاتری دارد چون شخصی که از آن استفاده می‌کند، تسلط بیشتری روی دستگاه دارد.

خرید دریل بتن‌کن

این نوع دریل جزو دریل‌های صنعتی است که به دلیل داشتن سه نظام مخصوص، توانایی ایجاد سوراخ‎ در سطوح سخت مانند بتن را دارد.

خرید دریل چکشی تخریبی

این نوع دریل بزرگترین، قوی‌ترین و سنگین‌ترین دریل موجود است. از این دریل‌ها برای تخریب سازه‌ها و سنگ‌ها استفاده می‌شود. در این دریل‌ها از قلم به جای مته استفاده می‌شود. اگر در حال بازسازی خانه خود هستید، مطلب آیا می‌توان یک خانه قدیمی را بدون تخریب بازسازی کرد؟ را بخوانید.

هر دریل چه کاربردی دارد؟

  • اگر برای ایجاد سوراخ با قطر بزرگ بر روی سنگ و دیوار به دریلی نیاز دارید، هنگام خرید دریل باید نوع دریل چکشی برقی با سرعت پایین را انتخاب کنید.
  • اگر قصد سوراخ کردن مواد مختلف مانند چوب، پلاستیک یا فلز را دارید، باید دریل با ویژگی چند سرعته را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال عملکرد پیچ‌گوشتی هستید، باید از دریل با سرعت متغیر با گشتاور قابل کنترل و همچنین دارای ویژگی چپ‌گرد و راست‌گرد استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید سوراخ‌های کوچک روی چوب، گچ پنل و سطوح دیگر ایجاد کنید، بهترین انتخاب دریل چکشی شارژی 18 ولتی یا برقی 550 ولتی است که امکان ایجاد سوراخ‌هایی تا قطر 13 میلی‌متر را به شما می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید با دقت بیشتری روی سطوح سوراخ بزنید، دریل‌های ستونی را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال تخریب هستید، دریل‌های قدرتمند تخریبی که به جای مته، قلم‌بر روی آنها نصب می‌شود، بهترین گزینه است.

برندهای معروف برای خرید دریل

برندهای معروف در زمینه دریل‌سازی عبارتند از:

  • دیوالت (DEWALT)
  •  بوش (BOSCH)
  •  هیتاچی (HITACHI)
  •  ماکیتا (MAKITA)
  • میلواکی(MILWAUKEE) 
شناخت انواع دریل‌های شارژی و برقی موجود در بازار
راحتی شما در استفاده از دریل اولین نکته‌ای است که باید هنگام خرید دریل به آن توجه داشته باشید.

برای خرید دریل چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

موارد مهمی که باید در هنگام خرید دریل به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • راحتی در استفاده: هنگام خرید دریل، به طراحی ارگونومیک آن توجه کنید. وزن دریل نباید آن‌قدر سنگین باشد که باعث خستگی شود.
  • عملکرد چپ‌گرد، راست‌گرد: این عملکرد به شما اجازه می‌دهد که به راحتی دریل را به جلو و همچنین عقب برگردانید. حالت معکوس برای خارج کردن راحت دریل بعد از سوراخ کردن مناسب است.
  • کنترل گشتاور: این عملکرد باعث می‌شود که به پیچ یا سطح کار فشار اضافی وارد نشده و از آسیب‌دیدگی پیچ و سطح جلوگیری شود.
  • تنظیم سرعت: این عملکرد برای سوراخ کردن سطوح مختلف مناسب است. به طور مثال برای بستن پیچ، سرعت پایین و برای سوراخ کردن مواد سخت، سرعت بالا استفاده می‌شود.
  • باطری دریل‌های شارژی: هنگام خرید دریل شارژی توجه داشته باشید باطری لیتیوم یون، هم باعث سبکی دستگاه شده و هم سرعت شارژ و توانایی ذخیره انرژی بالایی دارد.
  • موتورهای بدون براش: این گونه موتورها اصطکاک و گرما را کاهش داده و باعث کنترل بهتر گشتاور و سرعت می‌شود.
  • نوع سه نظام: سه نظام‌ها به دو صورت آچارخور و اتومات هستند که در نوع اتومات با فشار دادن یک ضامن به راحتی می‌توان مته را خارج کرد و تعویض نمود. اما در مدل آچارخور باید مته را با آچار مخصوص آزاد کرد.

در خرید دریل، قیمت آن به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

قیمت دریل به عواملی نظیر برند سازنده، شارژی یا برقی بودن، ساده یا چکشی بودن، توان موتور در نوع برقی و باطری در نوع شارژی، و سایر امکانات مانند کنترل سرعت و گشتاور، نوع موتور، تکنولوژی‌های جدید استفاده شده در آنها، تخصصی بودن کاربرد آن و .. بستگی دارد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده، قبل از خرید دریل ببینید آن را برای چه کاری می‌خواهید. اگر مصرف خانگی مدنظرتان است، می‌توانید از دریل ساده استفاده کنید. اما اگر برای کارگاه خود به دنبال خرید دریل هستید، باید حتما دریل را متناسب با کاری که می‌خواهید انجام دهید، انتخاب کنید. آشنایی با نحوه استفاده از دریل هم اهمیت زیادی دارد. اگر به خوبی ندانید که چه طور با آن کار کنید، ممکن است به خودتان آسیب جدی بزنید. پس حتما از یک متخصص کمک بخواهید تا روش درست استفاده از آن را به شما بیاموزد.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =