آشنایی با اصول و تکنیک های گردگیری در خانه

0

گردگیری یکی از مراحل نظافت خانه در کنار جاروکشی و نظافت است که حتما شما هم به آن توجه ویژه‌ای می کنید. گردگیری در خانه نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد تا در نهایت با یک خانه برق افتاده روبرو شوید! نکات یک گردگیری آسان و بهینه برای شما در مقاله زیر گردآوری شده است.

آشنایی با تکنیک های گردگیری در خانه
آشنایی با تکنیک های گردگیری در خانه

نکات گردگیری خانه

پیش از پرداختن به مراحل گردگیری لازم است نکاتی در این خصوص به شما یادآوری شود.

  • خوب است فرآیند گردگیری را پس از جارو زدن فرش‌ها انجام دهید. چرا که فرش‌ها جاذب میزان زیادی گرد و غبار هستند و اگر پس از گردگیری فرآیند جاروکشی را انجام دهید، ممکن است دوباره روی میز و وسایلی که گردگیری کرده بودید، گردو غبار بنشیند.
  • پنجره‌های بسته راه حل خوبی برای کاهش ورود گردو غبار هستند. خصوصا اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که جریان بادهای زیادی می‌وزد یا از ساکنین شهرهای جنوبی هستید که همواره با پدیده گرد و غبار مواجه‌اند، بهتر است پنجره‌های خود را همواره بسته نگهدارید تا زحمت گردگیری را کم کنید.
  • خوب است درزهایی که امکان ورود گرد و غبار به منزل را موجب می‌شوند، پوشیده شوند. برای مثال درز در و پنجره‌ها و دریچه‌های کولر می توانند موجب ورود گردو خاک و نشستن آن روی وسایل شما شوند. در فصولی مانند تابستان که دریچه کولر باز و کولر اکثرا روشن است، گردو خاک به همراه بادکولر وارد فضای خانه شده و روی وسایل شما می‌نشیند. بنابراین حتما دریچه‌های کولر را با دسته بلند جاروبرقی غبارزدایی کرده و گردگیری این قسمت را فراموش نکنید.
  • فرآیند گردگیری را از بالا به پایین انجام دهید تا از پراکنده کردن گردوخاک به دیگر نقاط خودداری کنید.
آشنایی با تکنیک های گردگیری در خانه
• فرآیند گردگیری را از بالا به پایین انجام دهید تا از پراکنده کردن گردوخاک به دیگر نقاط خودداری کنید.

مراحل و تکنیک های گردگیری در خانه که لازم است بدانید

در ادامه تکنیک‌هایی برای هر چه بهینه‌تر انجام دادن گردگیری خانه به شما مخاطبین محترم ارائه می‌شود.

جارو کردن

بسیار دیده شده که برخی خانم‌های خانه‌دار بدون جارو کردن یا پیش از آن اقدام به گردگیری وسایل با دستمال می‌کنند. لازم است بدانید که گردو خاکی که روی سرامیک‌ها، میز و مبلمان و فرش‌ها وجود دارد، تنها با جارو کردن رفع می‌شود. بنابراین حتما این مهم را به عنوان یکی از مراحل اصلی گردگیری خانه مد نظر قرار دهید. لوله جارو برقی بدون سری آن می‌تواند در نقاطی که رسیدن دست به آن دشوار است برای جمع آوری گردو خاک مناسب باشد. لازم است نکاتی را در مورد نقش فیلتر جارو برقی در گردگیری نیز بدانید.

تعویض فیلتر جاروبرقی

فیلترهای جاروبرقی اساسا برای جذب گردوخاک طراحی شده اند. این فیلترها پس از چند ماه استفاده مداوم کثیف شده و نمی توانند گردوخاک را جذب و محبوس کنند. بنابراین باید هرچه زودتر اقدام به تعویض آنها کنند. این کار علاوه بر اینکه به طول عمر جاروبرقی‌تان می‌افزاید، موجب جذب بهتر گردوخاک از نقاط مختلف خانه تان می شود. این اقدام در مورد فیلترهای هوا و فیلترهای کولر نیز کاربردی است.

استفاده از دستمال مناسب

دستمال‌های نظافت مختلفی در بازار وجود دارند که برخی از انواع آن که به نانو معروف اند نیازمند استفاده از هیچ گونه شوینده ای مانند شیشه شوی برای نظافت و گردگیری در خانه نیستند. دستمال های نانو به راحتی سطوح چربی را از قسمت هایی مانند روی هود پاک می کنند.  دستمال های میکروفایبر و دستمال های جادویی نیز نام دیگر این دستمال ها هستند که قادرند بدون پرز خصوصا برای گردگیری وسایل الکترونیکی حساس به آب مانند تلویزیون و لپ تاپ مناسب باشند. یک دستمال خوب علاوع بر اینکه زمان نظافت شما را کاهش می‌دهد، لکه و پرز و رد آب نیز روی وسایل شما باقی نمی‌گذارد و پس از گردگیری با خانه ای برق افتاده طرف خواهید بود.

آشنایی با تکنیک های گردگیری در خانه
دستمال های نانو و میکروفایبر قادرند بدون پرز خصوصا برای گردگیری وسایل الکترونیکی حساس به آب مانند تلویزیون و لپ تاپ مناسب باشند

اسپری های تمیزکننده

گاهی اوقات گردوخاک خشک به راحتی به هوا بلند می‌شود و روی وسایل دیگر می‌نشیند و زحمت شما را دو چندان می‌کند. اگر می‌خواهید تمیزی بیشتری را خصوصا در فضاهای چوبی و وسایلی مانند میزناهارخوری و میزپذیرایی و وسایل دکوری حس کنید، می توانید از تمیزکننده سطوح، جلا دهنده‌ها و شوینده‌هایی مانند شیشه‌شوی در گردگیری در خانه خود استفاده کنید. البته لازم به یادآوری است که بهتر است شیشه شوی را به صورت مستقیم روی لوازم نپاشید زیرا در طولانی مدت خود باعث چسبیدن گردو غبار به وسیله می‌شود. بنابراین اسپری را روی دستمال بپاشید.

آشنایی با تکنیک های گردگیری در خانه
برای گردگیری سطوح می توانید از تمیزکننده سطوح، جلا دهنده ها و شوینده هایی مانند شیشه شوی استفاده کنید.

استفاده از کاور و روکش

روکش و کاورهای مختلف برای لوازمی مانند وسایل برقی می‌تواند راهی ساده برای تمیز کردن گردوخاک اضافی روی وسایل و راحتی گردگیری در خانه باشد. به این ترتیب دیگر نیاز نیست که کل دستگاه را گردگیری کنید، تنها کافی‌ست کاور آن را بپوشید یا با دستمال روی کاور را گردگیری کنید. این امر خصوصا برای دستگاه‌هایی که در کابینت‌ها گردو خاک می خورند و زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، انتخاب خوبی است، بسیاری از خانم‌های خانه دار حتی روی وسایلی مانند مبلمان و ماشین لباسشویی را کاور می‌کشند تا زحمت تمیزکردن آن را کم کنند.

سخن پایانی

روش‌های گردگیری در خانه شرح داده شده با کمترین هزینه می‌تواند خانه‌ای تمیز و برق افتاده تحویل تان دهد. اگر نکته‌ای می‌دانید که در امر گردگیری به کار شما آمده، ما را از آن بی‌نصیب نگذارید و برایمان از تجربه‌تان بنویسید.

منابع: www.esquire.com

https://www.thespruce.com/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + نوزده =