شناسایی و برطرف کردن ایرادات کولر آبی

0

کولرهای آبی محبوب‌ترین وسیله سرمایشی در کشورمان ایران هستند. برای آن‌که در طول ماه‌های گرم سال مصرف انرژی خود را پایین نگه‌دارید، کولرهای آبی بهترین انتخاب هستند. بااین‌حال ممکن است گاهی با ایرادات کولر آبی مواجه شوید. از مزیت‌های کولرهای آبی این است که دارای تکنولوژی ساخت چندان پیچیده‌ای نیستند و اگر هنگام استفاده از آن‌ها با مشکلی مواجه شدید تشخیص و رفع آن چندان سخت نخواهد بود. در این مقاله رایج‌ترین ایرادات کولرهای آبی را بررسی می‌کنیم.

رایج‌ترین ایرادات کولرهای آبی از چه قرار است؟

۱- روشن نشدن کولر

علت روشن نشدن کولر به‌احتمال فراوان نرسیدن جریان برق به موتور است. ممکن است فیوز قطع یا خراب‌شده باشد. با کمک یک فازمتر ورودی و خروجی سیم فاز را به فیوز بررسی نمایید. اگر فاز از فیوز خارج نمی‌شود به این معنی است که فیوز خراب‌شده و باید تعویض شود.

۲- جریان هوای ضعیف یا نبود جریان هوا

هنگامی‌که کولر آبی شما جریان هوای ضعیفی را بیرون می‌دهد یا اصولاً هوایی از آن خارج نمی‌شود لازم است سیستم برق‌رسانی کولر را چک کنید. ببینید کلیدها و فیوزهای برق کولر سر جای خودش است یا از محل اصلی آن جدا شده است. اگر مشکل در این ناحیه بود می‌توانید فیوزها را عوض کنید و مدار الکتریکی کولر را از نو به راه بی اندازید.

همچنین جریان هوا می‌تواند در اثر گرفتگی هواکش در اتاق یا محل نصب کولر کاهش یابد. در این صورت لازم است پنجره‌ها را بازکنید و اجازه دهید هوا جریان یابد. سپس ناودان کولر را بررسی کنید و اگر در بدنه آن سوراخی به وجود آمده بود یا درون آن گرفتگی وجود داشت مسئله را برطرف کنید.

یکی دیگر از ایرادات کولر آبی که مرتبط با جریان هوا است، داغ کردن موتور کولر و خاموش شدن ناگهانی آن است. اگر چنین اتفاقی رخ داد و کولر پس از گذشت چند ساعت روشن نشد لازم است به تعمیرکار کولر مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد تسمه و ترموستات‌های کولر را عوض کنید حتی احتمال نیم‌سوز شدن موتور کولر نیز وجود دارد.

مشکلات و ایردات کولر آبی
بسیاری از افراد در فصول سرد دریچه هواکش کولر را می‌بندند، باید به یاد داشته باشید هنگام راه اندازی کولر آبی حتما ابتدا این دریچه را باز کنید تا با مشکل خنک نشدن هوا در خانه مواجه نشوید.

۳- سرد نبودن باد کولر

اگر کولر شما هوای سرد بیرون نمی‌دهد به‌احتمال فراوان ایراد از سیستم آب‌رسانی آن است. اگر پوشال‌های کولر به حد کافی خیس نباشند کولرآبی نمی‌تواند هوای خنک بیرون بدهد. پوشال‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا به حد کافی آب را درون خود نگه می‌دارند یا خیر. اگر پوشال‌های کولر هنوز نو هستند و به‌خوبی کار می‌کنند لازم است پمپ آب را چک کنید. ممکن است موادی لوله‌های پمپ را مسدود کرده باشند یا سوپاپ‌ها خراب‌شده باشند. چنین مشکلاتی مانع رسیدن آب کافی به پوشال‌ها می‌شوند و درنهایت کولر نمی‌تواند هوای خنک تولید کند بنابراین ممکن است نیاز به تعویض پمپ آب کولر داشته باشید.

۴- مصرف آب بیش‌ازحد

ممکن است کولر آبی شما به‌خوبی هوای خانه را خنک کند و جریان هوای مناسبی داشته باشد اما مرتباً با کم شدن آب مواجه شود. این مشکل با خالی شدن مکرر منبع آب خود را نشان می‌دهد. درواقع یکی از ایرادات کولر آبی مصرف بیش‌ازحد آب است که در اثر وجود نشتی در سیستم کولر ایجاد می‌شود. ازآنجاکه امکانات متعددی برای ایجاد نشتی در کولر وجود دارد از جمله خرابی سوپاپ‌ها، شکاف در لوله‌ها و…، بهترین راه این است با یک تعمیرکار کولر تماس بگیرید تا محل نشتی را شناسایی و آن را تعمیر نماید. با کمک استادکار می‌توانید بهترین تعمیرکاران کولر آبی را پیدا کنید.

۵- سرریز شدن آب کولر

ممکن است پس از مدتی کار کردن کولر متوجه شوید که آب آن سرریز کرده و زیر آن جمع شده است. در این حالت وضعیت شناور را بررسی نمایید. ممکن است شناور تنظیم نباشد یا بدنه آن سوراخ شده و پر از آب‌شده باشد. همچنین ممکن است به لجن کف کولر چسبیده باشد. اگر شناور مشکلی نداشت ممکن است خود کولر تراز نباشد.

مشکلات و ایردات کولر آبی
ایراد در سوپاپ و شناور می‌تواند باعث سرریز شدن آب یا نشتی آب شود.

۶- انتشار بوی بد در هوا

بوی گندیدگی

این مشکل در مناطق با آب‌وهوای مرطوب بیش‌تر رخ می‌دهد تا مناطقی با آب‌وهوای خشک. هنگامی‌که کولر آبی بوی بدی را منتشر می‌کند اغلب به دلیل رها کردن تشتک آب کولر برای مدت طولانی است. هنگامی‌که قصد استفاده از کولر برای چند ماه را ندارید لازم است تشتک آب آن را تخلیه کنید و آن را خوب تمیز و خشک کنید و در غیر این صورت آب راکد درون تشتک می گندد و محلی برای رشد باکتری می‌شود. در این صورت با راه‌اندازی مجدد کولر بوی بدی در هوا منتشر می‌شود. اگر یکی از ایرادات کولر آبی شما انتشار بوی بد است لازم است آب تشتک کولر را تخلیه کرده و سینی را با محلول کلر بشویید.

بوی سوختگی

اگر با روشن کردن کولر بوی سوختگی در هوا منتشر شد، احتمالاً ایرادی در سیستم الکتریکی کولر یا فن به وجود آمده است. برای رفع این‌گونه ایرادات کولرآبی از یک تعمیرکار کولر کمک بخواهید.

۷- زنگ‌زدگی بدنه و قطعات کولر

اگر هر شش ماه یک‌بار کولر آبی خود را تمیز نکنید با زنگ‌زدگی و خوردگی بدنه و قطعات کولر مواجه می‌شوید. این مشکل به‌تدریج عملکرد کولر را دچار نقص می‌کند. خوردگی از ایرادات کولر آبی است که احتمال رخ دادن آن برای مناطقی که آب آن دارای املاح معدنی زیادی است بیش‌تر رخ می‌دهد. برای دوام بیش‌تر قطعات کولر آبی یک دستگاه تصفیه آب تهیه کنید و همچنین کولر خود را هر شش ماه یک‌بار به‌خوبی تمیز نمایید چراکه تمیز کردن مرتب کولر روند زنگ‌زدگی را کند می‌کند.

مشکلات و ایردات کولر آبی
املاح، رسوبات و خاک موجود در آب کولر به مرور زمان موجب خوردگی یا درست کار نکردن اجزای کولر آبی می‌شوند.

۸- سروصدای بیش‌ازاندازه کولر

گاهی دکمه روشن کردن کولر را می‌زنید و ناگهان خانه پر از صدای تق‌تق و سوت کشیدن می‌شود. زیاد شدن سروصدای کولر معمولاً به علت شل شدن یکی از قطعات است. برای اطمینان تمام مهره‌ها و اتصالات را سفت کنید. اگر سروصدا ادامه پیدا کرد احتمالاً پارچه برزنتی لرزه‌گیر دچار پارگی شده است و باید آن را تعویض نمایید.

سخن آخر

برای آن‌که هنگام استفاده از کولر آبی با ایرادات ریزودرشت مواجه نشوید بد نیست هر ۳-۲ سال یک‌بار نسبت به سرویس کولرآبی خود اقدام نمایید. با کمک استادکار می‌توانید به مجرب‌ترین سرویس‌کاران کولر آبی دسترسی داشته باشید. در صورتی هم که با ایرادات کولر آبی مواجه شدید که خودتان قادر به برطرف کردن آن نبودید به‌آسانی با کمک اپلیکیشن استادکار با بهترین تعمیرکاران کولر آبی تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − سه =