راهنمای انتخاب انواع کولر آبی

0

برای ایجاد تجربه لذت بخش نسیمی خنک و مطبوع که نشاط و شادی را به همراه می‌آورد، انواع کولر آبی کارآمد خواهند بود. کولرهای آبی از بهترین گزینه‌های خنک کننده برای منازل مسکونی و محیط‌های اداری در مناطق با آب و هوای متعادل هستند.

کولرهای آبی تکنولوژی پیچیده‌ای نداشته و به همان تناسب تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز بسیار ساده است. شما بسته به نوع نیاز خود و مساحت فضایی که در اختیار دارید، به انتخاب نوع کولر و توان آن برخواهید آمد.

نحوه عملکرد کولر آبی

همان طور که گفتیم کولرهای آبی عملکرد ساده‌ای دارند. در این کولرها، از چیزی به عنوان پوشال، استفاده شده است که در تماس با آب، خنکی مطبوعی تولید می‌کند.

نحوه عملکرد کولر آبی چگونه است؟

انواع کولر آبی کدامند؟

به طور کلی کولرهای آبی را باید در دو گروه بزرگ متحرک و ثابت دسته بندی کنیم.

کولرهای آبی متحرک

کولرهای آبی متحرک را می‌توان به راحتی جا به جا کرد و به همین دلیل غالبا وزن کم و سایز کوچکتری دارند. این کولرها مخازن کوچکتری نیز داشته و به راحتی می‌توانید مخزن آن‌ها را با آب پر کنید. برخی از این کولرهای آبی متحرک سایز رومیزی داشته و به سهولت با دست جا به جا می‌شوند. برخی دیگر نیز ایستاده بوده و دارای پایه‌های چرخ‌دار هستند. این کولرهای پرتابل یا متحرک را به کمک چهار پایه چرخ‌دار، جا به جا می‌کنند.

کولرهای آبی متحرک وزن کمی دارند و قابلیت جابه جایی دارند.
 کولرهای آبی متحرک وزن کمی دارند و قابلیت جابه جایی دارند.

نکته: لازم به ذکر است که برخی از کولرهای متحرک در شکل سرمایش و گرمایش تولید شده و کاملا دو منظوره هستند. این نوع کولرها را در فصل سرما و برای ایجاد گرما نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد.

کولرهای آبی ثابت

کولرهای آبی ثابت، همان کولرهایی هستند که روی بام خانه‌ها می‌بینیم. برای دریافت هوای خنک از این کولرهای ثابت، نیاز به کانال کشی در واحدهای ساختمانی داریم. این کانال کشی نیز قوانین خاص خود را دارد که در نهایت بیشترین بهره‌وری را از هوای خنک تولید شده، داشته باشیم.

کولرهای آبی ثابت با کانال کشی
کولرهای آبی ثابت با کانال کشی، هوای خنک را به داخل محیط هدایت می کنند.

انواع کولر آبی از نظر جنس پوشال

از آن جایی که پوشال‌ها نقش تعیین کننده‌ای در میزان خنک‌کنندگی و کیفیت هوای تولیدی کولر دارند، جنس پوشال در انتخاب و خرید شما، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کولرهای پوشالی

کولرهای پوشالی همان کولرهای سنتی و معمولی هستند، که همگی از کودکی به یاد داریم. باید گفت که پوشال‌ها در زمان نه چندان طولانی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. به این دلیل غالبا هر سال پیش از شروع فصل گرما، نسبت به تعویض پوشال کولرها اقدام می‌کنیم.

تعویض پوشال کولر و به طور کلی سرویس کولرهای آبی، قبل از شروع گرمای واقعی ضرورت دارد. زیرا در صورتی که پوشال‌ها تعویض نشده و کولر به درستی سرویس نگردد، نباید انتظار دریافت هوای خنک به اندازه پتانسیل اصلی کولر را داشته باشیم. جدای از این، پوشال‌های کهنه و فرسوده و روغن کاری نشدن کولر، می توانند صدمات بزرگتری به وجود آورده و با فشار آوردن به موتور کولر، از عمر مفید آن بکاهد.

پوشال کولر
 در کولرهای پوشالی باید هر سال نسبت به تعویض پوشال اقدام نمایید.

کولرهای سلولزی

اما کولرهای سلولزی نسل تازه‌ای از کولرها هستند. در این کولرها از پوشال‌های سنتی و قدیمی خبری نیست. در کولرهای سلولزی، به جای پوشال‌های معمولی از پدهای سلولزی استفاده می‌شود. پدهای سلولزی به چند دلیل نسبت به پوشال‌های معمولی، برتری دارند:

– پدهای سلولزی طول عمر بالاتری داشته و دیرتر از پوشال‌ها کیفیت و بافت منسجم اولیه خود را از دست می‌دهند. (برخلاف پوشال‌ها که نیاز به تعویض سالیانه دارند، شما نیازی به تعویض پدهای سلولزی تا ۳ یا ۴ سال نخواهید داشت. این موضوع به میزان مصرف و آلودگی هوای منطقه جغرافیایی محل سکونت شما، بستگی خواهد داشت.)

کولرهای سلولزی طول عمر بالاتری داشته و بهداشتی تر هستند.
 کولرهای سلولزی طول عمر بالاتری داشته و بهداشتی تر هستند.

– پدها خنکی بیشتری تولید کرده و در نهایت بهره‌وری سرمایش بالاتری به وجود می‌آورند.

– همچنین پدهای سلولزی، به دلیل بافت پیوسته و یکنواخت خود، مقابل عبور گرد و غبار و آلودگی‌های هوای محیط بیرون؛ ایستادگی داشته و کمترین ورود ذرات به داخل محیط را دارند.

– هزینه تعمیر و نگهداری پایین

انواع کولر آبی از نظر محل پخش سرمایش

چیزی که به طور معمولی از انواع کولر آبی در ذهن داریم، جعبه آبی رنگی‌ست که روی بام خانه قرار گرفته و هوای سرد را از مسیر کانال کشی به داخل خانه، هدایت می‌کند. اما جالب است بدانید که دسته بندی کولرهای فعلی، گروه دیگری را نیز به وجود آورده است:

کولرهای آبی کانالی

این کولرهای آبی همان‌هایی هستند که می‌توانیم روی پشت بام قرارشان داده و با کانال کشی صحیح، مکندگی و هوادهی خنک را به داخل محیط خانه هدایت کنیم. البته این کولرها نیز در نوع خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کولرهای آبی با دهانه هوای خروجی در سقف

این نوع کولرها تنها از یک جهت امکان خروج هوای خنک را دارند. به این معنا که کانال خروجی از سقف کولر بوده و سپس در مسیر خود، می‌تواند انشعاباتی داشته باشد.

انواع کولر آبی - کولرهای آبی کانالی
 کولرهای آبی می توانند یک یا چهار خروجی کانال داشته باشند.

کولرهای آبی با دهانه هوای خروجی چهار جهت

اما کولرهای آبی با دهانه هوای خروجی چهار جهت، طبیعتا کارایی بیشتری نیز دارند. این کولرها به شکلی طراحی شده‌اند که از هر چهار سمت مربعی خود، امکان خروج هوای خنک را دارا هستند.

کولرهای آبی پروانه‌ای یا آکسایل

کولرهای آبی پروانه‌ای یا آکسایل، بدون کانال کشی هستند. در این کولرها خبری از کانال کشی مرسوم نیست و خروج هوای خنک به صورت مستقیم از فن پروانه‎ای آن‌ها، صورت می‌گیرد.

به طور معمول این کولرها را در محل پنجره نصب کرده و هوای خنک را به یکباره از همان محل؛ دریافت خواهیم کرد. کولرهای آبی پروانه‌ای یا آکسایل برای سالن‌های طولانی که در یک مسیر ممتد قرار دارند، بسیار مناسب خواهند بود.

انواع کولر آبی - راهنمای خرید کولر آبی
کولرهای آبی پروانه ای بدون کانال کشی هستند و به یکباره سرما را به درون محیط پمپاژ می کنند.

هنگام خرید کولر آبی به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که قصد خرید کولر آبی دارید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

– چه نوع کولری می‌خواهید؟ ثابت یا متحرک؟

– ابعاد کولر مناسب شما چیست و باید چه بازه وزنی داشته باشد؟

– به چه میزان قدرت موتور و حداکثر قدرت باددهی و سرمایش نیاز دارید؟

– کولر آبی مورد نظر شما، چند موتوره باشد؟

– کولر آبی پوشالی یا سلولزی را ترجیح می‌دهید؟

– به کانال کشی نیاز دارید یا مدل‌های پروانه‌ای برایتان مناسب هستند؟

– به چند کانال خروجی برای هوادهی و کانال کشی نیاز دارید؟

با در نظر گرفتن موارد فوق و پاسخ به این پرسش‌ها، می‌توانید در انتخاب و خرید انواع کولر آبی مورد نظر خود، هوشمندانه و موفق عمل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + یازده =