نحوه سیم کشی اعلام حریق چگونه انجام می شود؟

3

سیستم های اعلام حریق از جمله مهمترین و حیاتی ترین سیستم های مجتمع های مسکونی و تجاری مدرن به شمار می روند. این سیستم ها تلاش می کنند در کمترین زمان ممکن حریق، موارد مشکوک به حریق یا مواردی که ممکن است منجر به حریق شوند را تشخیص دهند و اعلام کنند. اما سیم کشی اعلام حریق در ساختمان ها چگونه به اجرا در می آید؟ با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

اهمیت وجود سیستم های اعلام حریق

شکی نیست که در تمام ساختمان های مدرن نیاز به تشخیص و اعلام موارد مرتبط با حریق یک نیاز حیاتی و اولیه است. در بیشتر اماکن یکی از اولین سیستم هایی که راه اندازی می شود سیستم اعلام حریق خودکار است. این سیستم ها امروزه پیشرفت های چشمگیری داشته اند و بسیاری از آن ها حریق را حتی پیش از شکل گیری کامل تشخیص می دهند و اعلام می کنند. اگر علاقه مندید قبل از خواندن مقاله کمی در مورد برق کشی ساختمان بدانید بهتر است مقاله آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد را بخوانید .

بیشتر بدانید نقشه سیم کشی کولر آبی

باتوجه به اهمیت بسیار بالای این سیستم ها، خوب است که بدانیم این سیستم ها چطور کار می کنند، چطور نصب می شوند و چطور نگه داری می شوند. حتی اگر برای بررسی میدانی این سیستم ها برنامه ای ندارید، خوب است که بدانید این سیستم ها از نظر تئوری چطور کار می کنند و چطور باید آنها را راه اندازی کرد. به یاد داشته باشید همیشه دانستن درباره سیستم های پیشگیری از حوادث یک قدم رو به جلو به شمار می رود.

سیم کشی اعلام حریق چگونه انجام می شود؟
در بیشتر اماکن یکی از اولین سیستم هایی که راه اندازی می شود سیستم اعلام حریق خودکار است

قبل از هرچیز یک بار دیگر روی این نکته تاکید می کنم که کار با سیستم های برقی یک کار کاملا تخصصی است؛ اگر تخصص و مهارت ندارید به هیچ وجه شروع به کار نکنید. از یک متخصص مجرب بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. این مسئله درباره سیستم های اعلام حریق اهمیت به مراتب بیشتری هم دارد چراکه انجام سیم کشی این سیستم ها یک کار کاملا تخصصی، حساس و مهم است. کوچکترین اشتباهی ممکن است دردسرهای زیادی برای شما ایجاد کند.

لوله گذاری و سیم کشی اعلام حریق

می توان سیم های مدار اعلام حریق را به دو گروه تقسیم کرد و با توجه به خصوصیات هر گروه کابل مناسب با آن را به کار برد:

  • کابل هایی که بعد از آشکار شدن حریق استفاده نمی شوند مانند کابل های دتکتورها و شستی ها.
  • کابل هایی که بعد از کشف حریق استفاده می شوند مانند کابل های منبع تغذیه و آژیرها و چراغ ها

می توان برای هر دو گروه کابل ۱٫۵ میلی متر مربع با روپوش و عایق پروتودور استفاده کرد ولی در مکان هایی که امکان ضربه یا ساییدگی و جویده شدن توسط حیوانات وجود دارد باید کابل ها را حفاظت مکانیکی کرد. کابل های سیستم اعلام حریق باید جدا از سایر کابل ها سیم کشی شوند.

نقشه سیم کشی اعلام حریق سیم کشی اعلام حریق ساختمان
کابل های سیستم اعلام حریق باید جدا از سایر کابل ها سیم کشی شوند.

نحوه سیم کشی اعلام حریق

حالا می توانیم مرحله به مرحله کار را پیش ببریم:

۱.ابتدا قبل از شروع سیم کشی اعلام حریق، موقعیت کلیه قسمت ها را با نقشه چک کنید.

۲.کابل کشی را مطابق با نقشه انجام دهید .این مسئله از آن جهت بسیار مهم است که تمام کارهای تاسیسات در سالهای آینده براساس همین نقشه انجام خواهد شد. همه متخصصان به همین نقشه مراجعه می کنند و اگر کار شما براساس نقشه نباشد دردسرهای زیادی ایجاد خواهد شد.

۳. بعد از کابل کشی، دتکتورهای حرارتی و دود، شستی ها را نصب کنید.

۴. تابلوی کنترل مرکزی را در محلی تعیین شده در نقشه را نصب کنید.

۵.سیم زمین را به بدنه فلزی پنل وصل کنید.  طبق دستورالعمل های آزمایش ارائه شده در کاتالوگ دستگاه مرکز کنترل را آزمایش کنید.

۶. سیم های ورودی را قبل از آزمایش کامل دستگاه به ترمینال های آن وصل نکنید. سایر تجهیزات را به تابلوی کنترل مرکزی وصل و کلیه دتکتورها را تا اتمام کارهای ساختمانی (که با گرد و غبار احتمالی همراه است) از پایه های آن خارج کنید.

۷.هنگامی که کلیه کارهای ساختمانی تمام شد و گرد و غباری وجود نداشت، مطمئن شوید که برق ۲۲۰ ولت دستگاه قطع شده و اتصال باطری ها جدا شده است. سپس کامل بودن مدار سیم کشی را به وسیله یک اهم متر چک کنید. دقت کنید در این مرحله سیستم را به وسیله مگا اهم سنج آزمایش نکنید .

نحوه لوله گذاری اعلام حریق سیم کشی آژیر اعلام حریق
کامل بودن مدار سیم کشی را به وسیله یک اهم متر چک کنید

۸.برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به دستگاه در هنگام اتصال سیم ها، باطری ها را از داخل دستگاه بردارید. بعد از آزمایش کردن سیم بندی دستگاه، مقاومت های انتهای خط را از ترمینال دستگاه باز کنید و آنها را به ترمینال های آخرین آشکارساز و آخرین آژیر هر مدار وصل کنید.

۹.زمانی که مطمئن شدید کلیه اتصالات محکم و عایق روی سیم ها سالم اند، باتری ها را در داخل دستگاه جایگزین و سیم آن را وصل کرده و سپس برق دستگاه را نیز متصل کنید. حال می توانید دستگاه را به طور کامل و عملی تست نمایید.

۱۰. این آزمایش ها باید با باطری های مرغوب و پر اجرا شوند. باطری های نامرغوب حتی اگر شارژ باشند هم ممکن است نتیجه مناسبی نداشته باشند.

لوله کشی اعلام حریق نقشه خوانی اعلام حریق
مرحله تست را باید با کمک باطری های پر انجام داد

نگه داری از سیستم اعلام حریق

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد این سیستم ها به دلیل نقش حیاتی در ساختمان، نیاز به بازدید مداوم و سرویس همیشگی دارند. به یاد داشته باشید که سیستم اعلام حریق به بازدید و سرویس روزانه هم نیاز دارد. حتما در طول روز حداقل یک بار مطمئن شوید مدارد سیستم متصل است. از روی پنل می توانید بفهمید که آیا مدار به درستی کار می کند یا خیر. اگر به چیزی شک کردید حتما از یک سرویس کار بخواهید نگاهی به سیستم شما بیندازد.

بیشتر بدانید راهنمای کامل سیم کشی خانه توسط خودتان

همینطور هر یک یا دو هفته به صورت دستی برای چند ثانیه آژیر را به صدا درآورید تا مطمئن شوید کار می کند. توصیه می شود هر دو هفته یک بار سیستم اعلام را فعال کنید. هر چند ماه یک بار باطری ها را چک کنید و مطمئن شوید همه چیز درست است. در آغاز فصل سرد یا گرم مطئن شوید سرما یا گرما به سیستم شما آسیبی وارد نمی کند.

تمیز کردن دتکتورهای دود را فراموش نکنید. معمولا نیاز دارید سالی یک بار این کار را انجام دهید. تمیزکاری این بخش یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به ابزار مخصوص دارد. اگر این ابزار را در اختیار ندارید از یک سرویس کار کمک بگیرید.

نگه داری از سیستم اعلام حریق
توصیه می شود هر دو هفته یک بار سیستم اعلام را فعال کنید و هر چند ماه یک بار باطری ها را چک کنید

جمع بندی

سیستم های اعلام حریق نیاز به نگهداری دارند و در نهایت هر پنج سال یک بار باید باتری خشک سیستم اعلام حریق را تعویض کنید. این مسئله ارتباطی به تعداد دفعات کار کرد سیستم در طول این مدت ندارد.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. سلیمی می گوید

    خدمات برق ساوجبلاغ
    سلام کار برقی جزیی وکلی نصب آیفون صوتی وتصویری .نصب لوستر . نصب کولر آبی و سرویس آن در اسرع وقت انجام می دهیم .

  2. خیراله سلیمی می گوید

    سلام
    ایا سیم اعلان حریق 2 سیمه یا 3سیمه است ونحوه وصل دتکتور تفاوت دارد اگر امکان دارد از روی شکل توضیح دهید. متشکر سلیمی

  3. رضا سجادی می گوید

    آیا سیستم اعلام حریق هم توسط برقکار ساختمانی نصب میشه یا متخصصش فرق داره کلاً؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + شش =