آموزش نحوه تنظیم دمپر شومینه

1

یکی از وسایل گرمایشی که در برخی از خانه‌ها نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، شومینه است. شومینه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند تا بتوانند عملکردی درست را برای گرمایش به نمایش گذارند و یکی از این اجزا دمپر است. دمپر شومینه هیزمی و دمپر شومینه گازی وظیفه‌ تنظیم ورود و خروج هوا به شومینه را بر عهده دارند. تنظیم و یا عدم تنظیم دمپر سبب اختلال در سوخت در شومینه خواهد شد. از سوی دیگر دمپر می‌تواند از ورود کبوتر و امثال این حیوانات به داخل دودکش شومینه ممانعت می‌کند.به همین دلیل است دمپر که با یک درب فلزی باز و بسته می‌شود، قطعه‌ای مهم در شومینه است. لذا ما قصد داریم در این مطلب تنظیم دمپر شومینه را به شما آموزش دهیم. با استادکار همراه باشید .

تنظیم دمپر شومینه

همان‌ طور که گفته شد، دمپر شومینه یکی از اجزای مهم شومینه است که وظیفه مهمی را بر عهده دارد، اما قبل از آن که به آموزش تنظیم دمپر شومینه بپردازیم، خوب است که با وظیفه این قطعه آشنا شویم:

دمپر یکی از قطعات و اجزای شومینه است که وظیفه تنظیم ورود و خروج هوا از شومینه را بر عهده دارد.
دمپر یکی از قطعات و اجزای شومینه است که وظیفه تنظیم ورود و خروج هوا از شومینه را بر عهده دارد.

دمپر چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

شومینه وسیله‌ای گرمایشی است که در دیوار خانه ساخته می‌شود و علاوه بر گرم کردن فضای خانه، زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. در زمان‌های قدیم با استفاده از گچ شومینه می‌ساختند و حتی برای پخت غذا از آن استفاده می‌کردند. با استفاده از یک حفره‌ای که در شومینه وجود داشت، دود حاصل از سوختن چوب‌ها از دیوار یا سقف خانه‌ها خارج می‌شد. امروز عملکرد شومینه‌ها پیشرفته‌تر شده است و همچنین انواع مختلفی از شومینه در دسترس عموم قرار گرفته است.

به طور مثال شومینه‌های هیزمی و شومینه‌های گازی از انواع پر طرفدار شومینه‌ها هستند. خروج دود حاصل از شومینه‌ها توسط دمپر شومینه گازی و دمپر شومینه هیزمی کنترل می‌گردد.
دمپر شومینه شما را قادر می‌سازد که هنگام استفاده از شومینه، میزان هوای ورودی به دودکش خانه را کنترل نمایید. تنظیم دمپرشومینه این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که آتش را به طور کارآمد و ایمن بسوزانید.

دمپر صفحه‌ای است که به منظور کنترل و یا بستن جریان هوا نصب می‌شود که ممکن است دستی یا خودکار باشند. به طور کلی تجهیزاتی که با جریان هوا در ارتباط هستند؛ همچون هواساز، جعبه هوا، شومینه، دودکش و … به دمپر مجهز خواهند بود که بتوانند در مواقع لزوم جریان هوا را تنظیم یا حتی متوقف کنند. توجه داشته باشید که دمپر برای قطع هوای ورودی به یک اتاق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما دمپرهای دودکش‌ها مانع از ورود پرندگان یا دیگر حیوانات به داخل می‌شود.

بیشتر بدانید علت دود دادن شومینه هیزمی چیست؟

با تنظیم دمپر شومینه گازی شما می توانید چگونگی سوختن را تنظیم کرده تا دمای مطلوب را برای محیط فراهم سازید.
با تنظیم دمپر شومینه گازی شما می توانید چگونگی سوختن را تنظیم کرده تا دمای مطلوب را برای محیط فراهم سازید.

نحوه تنظیم دمپر شومینه گازی

با باز و بسته کردن دمپر می‌توانید چگونگی سوختن را تنظیم کنید و این امر موجب می‌شود خانه شما در دمای مطلوب قرار گیرد. در صورتی که میزان آتش سوزی بالا باشد باید دمپر را تمام مدت باز کنید. این کار سبب می‌شود تا حداکثر جریان هوا به درون جعبه آتش کمک کند تا به اندازه کافی بسوزند و میزان آتش سوزی کنترل شود.
با شروع روشن شدن آتش، دمپر را حدود دو سوم ببندید. با گرم شدن دودکش جریان هوا افزایش می‌یابد، گرمای بیشتری به سمت بالا و از دودکش بیرون می‌رود. این جریان زغال سنگ را گرم می‌کند و همچنین میزان گرما را بیشتر خواهد کرد. برای حفظ حرارت خانه دمپر را بیشتر از نصف باز کنید. همچنین در این صورت جریان هوا زیاد می‌شود و موجب خواهد شد تا مقداری از چوب‌ها مصرف شود.

حداقل جریان هوا باعث می‌شود زغال سنگ یا سوخت ذوب شده و دود موجود از طریق دودکش خارج شود. وقتی که از خانه خارج می‌شوید یا هنگام شب می‌بایست دمپر را ببندید. دمای هر خانه با توجه به شرایط آن متفاوت است. به عنوان یک اصل ثابت دمپر باید به اندازه یک چهارم باز باشد. این حالت دود و هوا را از درون محفظه آتش و دودکش جریان می‌دهد.

بیشتر بدانید تعویض شیشه شومینه

قبل از روشن کردن شومینه هیزمی، حتما از باز بودن دمپر شومینه اطمینان حاصل کنید تا دود از طریق دودکش به بیرون هدایت شود.
قبل از روشن کردن شومینه هیزمی، حتما از باز بودن دمپر شومینه اطمینان حاصل کنید تا دود از طریق دودکش به بیرون هدایت شود.

نحوه استفاده و تنظیم دمپر شومینه هیزمی

پیش از شروع فصل سرما و استفاده از شومینه هیزمی، حتما برای تنظیم دمپر شومینه، از باز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در غیر این صورت و در حالت بسته بودن دمپر، تمامی گازهای سمی حاصل از سوخت هیزم، وارد خانه خواهد شد و مسمومیت ایجاد می‌کند. اما هنگامی که شومینه مورد استفاده نمی‌گیرد، می‌توانید تنظیم دمپر شومینه را در حالت بسته قرار دهید. یک دمپر باز مانند یک پنجره باز است و باعث می‌شود مقادیر زیادی گرما از خانه خارج شود. بسته نگه داشتن دمپر شومینه در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، از هدر رفتن انرژی که صرف گرمایش محیط شده، جلوگیری خواهد شد.

دمپر چگونه باز و بسته می‌شود؟

دمپر شومینه یک درب فلزی است که در بالای شومینه اما در زیر لوله دودکش قرار می‌گیرد. دسته‌ای که در کنار و یا داخل دودکش قرار دارد، می‌تواند سب تنظیم دمپر شومینه شود.  تنظیم دمپر شومینه بسیار مهم است، چرا که اگر پیش از روشن کردن شومینه، دمپر را باز نکنید، دود به جای خارج شدن از دودکش، از شومینه خارج خواهد شد، لذا می‌بایست قبل از اقدام به روشن کردن شومینه، از باز بودن دمپر اطمینان حاصل نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، دمپر یکی از قطعات مهم در شومینه است که برای خروج و ورود هوا، می‌بایست به درستی تنظیم گردد. با فرا رسیدن فصل سرما اگر قصد استفاده از شومینه را دارید، خوب است حتما سرویس‌های لازم را انجام دهید تا از سلامت و ایمن بودن این سیستم گرمایشی اطمینان حاصل نمایید.

منابع: homeguides | hunker

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    سلام با تشکر از مطالبتون، اگر دمپر و دودکش شومینه دارای دسته تنظیم نباشه باید چیکار کرد؟ دمپر شومینه کلا افتاده پایین و بلا استفاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − چهار =