فلاورباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

0

با گسترش زندگی ماشینی و شهری، طبیعت در معرض خطر زیادی قرار دارد. طوری‌ که جای فضاهای سبز را برج‌ها و آپارتمان‌های غول‌پیکر گرفته‌اند. با این حال نباید ناامید شد، شما می‌توانید با استفاده از انواع فلاور باکس، فضای زیبا و سرسبزی را در منزل، اداره و محیط کارتان ایجاد کنید، همانطور که مدیریت شهرسازی هم از فلاورباکس به عنوان المان‌هایی برای زیباسازی شهرها استفاده می‌کند. فلاورباکس یکی از مبلمان‌های شهری است که با توجه به ساختار خاصشان برای نصب در فضاهای مختلف مناسب هستند. در این مطلب به معرفی انواع فلاورباکس و کاربردهای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فلاورباکس چیست؟

فلاورباکس یا جعبه گل، محفظه‌ای توخالی است که آن را با خاک مناسب پر کرده و به عنوان فضای مناسب و مدرن برای پرورش گل و گیاه استفاده می‌کنند. تنوع در طراحی و جنس فلاورباکس این امکان را به شما می‌دهد تا طبق نیازتان هر یک از آنها را انتخاب و نصب کنید.

انواع مدل فلاور باکس برای تراس و باغچه و حیاط
استفاده از فلاورباکس برای تراس، باغچه و… در زیباسازی محیط نقش بسزایی دارد.

خوب است بخوانید: فنگ شویی با استفاده از گل و گیاه و جذب انرژی به وسیله آنها

انواع فلاورباکس

فلاور باکس را با توجه به نوع مواد و مصالحی که در ساخت آن به کار برده شده، دسته‌بندی می‌کنند. هر یک از این نوع فلاورباکس‌ها شرایط نگهداری و نصب مربوط به خود را دارند. در ادامه با انواع فلاور باکس آشنا خواهید شد. با استادکار همراه باشید.

فلاور باکس بتنی

فلاورباکس‌های بتنی بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای خارجی مانند پارک‌، پیاده‌رو و معابر هستند. مقاومت و طول عمر مفید آنها در برابر عوامل مخرب محیطی بسیار بالاست. برای ساخت فلاورباکس بتنی از ترکیب مصالح سیمان، ماسه و میل‌گرد استفاده می‌شود. فلاورباکس‌های بتنی در ابعاد بزرگ ساخته شده و وزن بالایی دارند. از این رو جابجا کردن آنها به تجهیزات خاصی نیاز دارد.

محوطه‌سازی با انواع گلدان بتنی و سیمانی
معمولا فلاور باکس سیمانی به صورت پله‌ای طراحی و اجرا می‌شود.

فلاور باکس سفالی

سفال با جذب و نگه داشتن رطوبت به حفظ طراوت گل و گیاهان کمک می‌کند. فلاورباکس‌های سفالی هم از این قاعده مستثنی نیستند و علاوه بر اینکه جلوه خاصی به دکوراسیون فضای اطراف شما می‌دهند، برای نگهداری از گل‌ و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرورش گیاهان آپارتمانی در انواع گلدان سفالی و سرامیکی
فلاورباکس سفالی مقاومت پایینی در برابر ضربه دارد.

فلاور باکس فلزی

مشخص است که برای تهیه و ساخت فلاورباکس‌های فلزی، از فلز استفاده می‌کنند. ولی فلز در برابر رطوبت آسیب‌پذیر است و دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. از این رو آنها را با رنگ‌آمیزی در برابر رطوبت عایق می‌کنند.

مدل استند گل، جاگلدانی و فلاورباکس فلزی
فلاورباکس‌های فلزی برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی مناسب هستند.

فلاور باکس شیشه‌ای

فلاورباکس شیشه‌ای با توجه به اسمش، از شیشه یا ترکیب شیشه و فلز ساخته می‌شود. این مدل بسیار آسیب‌پذیر است و معمولا در فضاهای داخلی و به صورت دیواری نصب می‌شود.

مدل گلدان شیشه‌ای شیک و خاص
در سبک دکوراسیون مدرن برای طراحی فضای سبزی استفاده از فلاورباکس شیشه‌ای بسیار رایج است.

فلاور باکس چوبی

در تهیه فلاورباکس چوبی در واقع از چوب به عنوان روکش استفاده می‌کنند. زیرا چوب در برابر رطوبت دوام بالایی ندارد. از این‌رو چوب را با دیگر مصالح ترکیب کرده و فلاورباکس چوبی را می‌سازند. استفاده از چوب پلاست یا چوب اشباع و همچنین ترمووود در تولید فلاورباکس چوبی رایج است.

پرورش گل‌های زینتی در فلاورباکس چوبی
فلاورباکس چوبی بیشتر برای گل‌های تزیینی استفاده می‌شوند.

فلاور باکس پلاستیکی

فلاورباکس پلاستیکی وزن کم و دوام بالایی دارد، از این‌رو برای نصب در تراس، باغچه، پشت‌بام و بالکن مناسب خواهد بود. قیمت فلاورباکس پلاستیکی بسیار مقرون به صرفه است و شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه، فضای سبز زیبایی طراحی کنید.

قیمت فلاور باکس پلاستیکی
فلاورباکس پلاستیکی تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد.

خوب است بخوانید: چگونه در خانه یک گلخانه پلاستیکی بسازیم

فلاور باکس سنگی

اگر می‌خواهید از فلاورباکس‌های سنگی استفاده کنید، باید منافذی را جهت زهکشی مناسب خاک در آن ایجاد کنید. وزن بالای این نوع فلاورباکس از معایب آن به شمار می‌رود و به همین دلیل معمولا آنها را در حیاط و باغچه‌ها نصب می‌کنند.

زیباترین مدل‌های فلاورباکس سنگی
فلاورباکس‌های سنگی بسیار زیبا و خاص هستند.

با هم بخوانیم: باغچه آرایی و گلکاری باغچه برای فصل بهار

فلاور باکس چه کاربردی دارد؟

  • ایجاد فضای سبز و کمک به حفظ محیط زیست
  • کمک به زیباسازی فضای شهری
  • پرورش گل و گیاه و افزایش اکسیژن محیط
  • ایجاد حس آرامش و طراوت در فضای اطراف
  • زیباسازی فضاهای پرت
  • مناسب برای نصب در ادارات و دفاتر دولتی

چه گیاهانی را می‌توان در فلاور باکس کاشت؟

گیاهانی که ریشه‌های دونده و بزرگی ندارند، برای کاشت در فلاورباکس مناسب هستند. با توجه به فضای محدود فلاورباکس برای رشد ریشه گیاهان، باید آنهایی را  انتخاب کنید که سرعت رشد بالایی نداشته باشند، در غیر این‌صورت ممکن است آسیب ‌ببینند.

  • اگر از فلاورباکس در فضای خارجی استفاده می‌کنید، باید گیاهان مناسب فضای بیرونی را بکارید.
  • گل و گیاهان آپارتمانی از بهترین گزینه‌ها برای کاشت در فلاورباکس فضاهای داخلی هستند.
  • برای کاشت سبزیجاتی مانند جعفری، ریحان، گشنیز و… هم می‌توانید از فلاورباکس استفاده کنید.
  • گل و گیاهانی که جنبه دکوراتیو و تزیینی دارند، برای کاشتن در فلاور باکس مناسب هستند، ولی به محل قرارگیری آنها توجه کنید.

همین‌طور بخوانید: گیاهان مقاوم آپارتمانی که هرگز خشک نمی‌شوند

نکات تکمیلی

  • برای رستوران، تالار، پاساژ و سالن‌های VIP استفاده از فلاورباکس فایبرگلاس گزینه مناسبی است. وزن کم، مقاومت و زیبایی بالا از جمله ویژگی‌های مثبت فلاورباکس فایبرگلاس هستند. این نوع را می‌توان در دسته متریال پلاستیکی قرار داد.
  • اگر در منزل یا محیط کارتان فضای محدودی در اختیار دارید، فلاورباکس دیواری را انتخاب کنید. فلاورباکس دیواری جلوه‌ای مدرن و جذاب به دکوراسیون می‌بخشد.
  • قیمت فلاورباکس چوب پلاست در مقایسه با استحکام، حس زیبایی و طبیعی بودنی که به محیط اطرافش می‌دهد، بسیار کم است.
  • فلاورباکس نرده‌ای به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی می‌توانید آن را روی نرده‌های پشت پنجره نصب کنید.

خوب است بدانید: مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟

سخن پایانی

با توجه به اینکه فلاورباکس‌‌ها جعبه‌هایی پیش‌ساخته در غالب و طرح‌های مختلف هستند، استفاده و نصب آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد. نکته قابل توجه در ارتباط با فلاورباکس، زهکشی مناسب خاک داخل آن برای رشد گیاهان است. زیرا همانطور که می‌دانید جریان هوا در پرورش گل و گیاه تاثیر فراوانی دارد. امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

در صورتی‌که برای سم‌پاشی باغچه و فضای سبز محل زندگی یا محیط کارتان نیاز به خدمات حرفه‌ای داشتید، کافیست به تیم استادکار اعتماد کرده و در لینک زیر به‌صورت رایگان ثبت سفارش کنید.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − شش =