برای از بین بردن حشرات گلدان چاره چیست؟

0

این روزها زندگی همه ما به نوعی با مدرنیته گره خورده است؛ در این دنیای ماشینی و مکانیزه تنها چیزی که می‌تواند کمی احساس آرامش را در خانه برای شما به ارمغان بیاورد، گیاهان آپارتمانی است. اما نگهداری از این گیاهان نیز دردسرهای خود را دارد، یکی از دغدغه‌هایی که شما باید با آن دست و پنجه نرم کنید، از بین بردن حشرات گلدان است.

اگر به گیاهان آپارتمانی خود علاقه داشته باشید، حتما به سلامت آن‌ها توجه می‌کنید. در این صورت محافظت از گیاهان و درمان بیماری‌های شایع در آن‌ها برای شما در اولویت قرار دارد. از این‌رو خواندن این متن که در مورد درمان رایج‌ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی یعنی حشرات گیاهی داخل ساختمان است، خالی از لطف نخواهد بود.

از بین بردن حشرات گلدان برای محافظت از گیاهان

تابه‌حال با نقاط چسبناک روی گیاهان آپارتمانی خود مواجه شده‌اید؟ اگر این نشانه را دیده‌اید، به سادگی از آن نگذرید. اغلب اولین سرنخی که شما را به سوی حضور حشرات در گیاهان آپارتمانی هدایت می‌کند، وجود ماده چسبناکی است که از حشرات گیاهان ترشح می‌شود. اما این تنها نشانه‌ای نیست که با مشاهده آن به وجود حشرات در گیاهان آپارتمانی خود پی ببرید.

گاهی در اثر تغذیه این حشرات از گیاهان شما، برگ‌های آن‌ها زرد و قهوه‌ای می‌شوند که این نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که می‌تواند شما را در راستای محافظت از گیاهانتان بیدار کند. این نشانه‌های واضح و مطمئن هستند که نشان می‌دهند گیاهان آپارتمانی دچار بیماری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: آموزش تمیزکردن گیاهان آپارتمانی با ۶ راهکار ساده

در این متن قصد داریم شما را با نحوه از بین بردن و جلوگیری از ایجاد حشرات در گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم. این متن به روش‌هایی برای از بین بردن آفت گل‌های آپارتمانی از جمله شته‌، کنه‌، حشرات آردپوش، شته، مگس‌های قارچی و موارد دیگر آشنا شوید.

کنه و شته در گیاهان آپارتمانی

آفاتی مانند کنه‌، شته و حشرات شیره گیاهان را می‌نوشند. معمولا پس از تغذیه حشرات از گیاهان، ماده چسبناک و شفافی به نام عسلک از آنها ترشح می‌شود. یعنی همان چیزی که سبب می‌گردد گیاهان شما چسبناک به نظر برسند.

راهکارهای سودمند برای از بین بردن آفت گلهای آپارتمانی و کنه تار عنکبوتی کدامند؟
در از بین بردن حشرات گلدان باید به کنه توجه داشت؛ زیرا این حشره سلامت گیاه را تهدید می‌کند.

از سرکه برای از بین بردن شته گلدان استفاده کنید

یکی از روش‌های ارگانیک به منظور از بین بردن حشرات گلدان سرکه است. معمولا این اولین روش خانگی است که گیاه‌دوستان سراغ آن می‌روند. اما با استفاده از سرکه از گیاهان آپارتمانی خود در برابر کدام یک از حشرات خانگی محافظت کنیم؟

شته موجودی ریز و موذی است که علاقه زیادی به تغذیه از گیاهان دارد. از آن جایی که حشرات ریز و موذی به خصوص شته‌ها علاقه زیادی به مزه‌های ترش دارند، بهترین روش جهت از بین بردن شته، سرکه است.

به منظور از بین بردن شته با سرکه سه روش پیش روی شماست که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • از بین بردن شته با سرکه و کره بادام زمینی

تنها کافیست مقداری کره بادام زمینی و سرکه را با یکدیگر مخلوط کنید. در نهایت باید ترکیبی چسبناک با بوی سرکه در دست داشته باشید. شته‌ها جذب بوی سرکه خواهند شد، غافل از آن‌که این ترکیب چسبناک اجازه فرار به آن‌ها را نمی‌دهد. به این ترتیب به آسانی این حشره موذی را به دام انداخته‌اید.

  • ترکیب سرکه و صابون در از بین بردن شته

در این روش با مخلوط سرکه و صابون، ترکیبی لیز و چسبنده ایجاد کنید. این ترکیب به آسانی شته‌ها را به دام می‌اندازد. البته می‌توانید این ترکیب را روی برگ‌های گیاه آپارتمانی خود اسپری کنید. باید بدانید که با یک‌بار اسپری این ترکیب، از شر تمام شته‌ها خلاص نخواهید شد.

بهترین روش ارگانیک و خانگی از بین بردن شته با سرکه
از بین بردن شته گلدان با استفاده از سرکه امکان‌پذیر است.

راه‌های دیگر جهت از بین بردن کنه و شته

روش‌های زیادی برای از بین بردن حشرات گلدان وجود دارد که به شما برای محافظت از گیاهانتان کمک می‌کند. از راه‌های ساده‌ای که در اولین قدم‌های محافظت از گیاهان انجام می‌شود، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • با آب از گیاهان خود محافظت کنید 

معمولا اولین راهی که به جهت از بین بردن حشرات گلدان پیشنهاد می‌شود، شستن گیاه است. به این منظور باید از آب با فشار بالا استفاده کنید و حشرات را از گیاهان خود دور کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پیش از هر اقدامی ابتدا باید خانه را از حشرات پاک کنید. در غیر این صورت هر چه در روند درمان نیز موفق عمل کرده باشید، همچنان احتمال این‌که حشرات دوباره به گیاه شما حمله کنند، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی و نکات مربوط به آن

  • از صابون حشره‌کش کمک بگیرید

اگر استفاده از آب با فشار زیاد در از بین بردن حشرات خانگی کارساز نبود، معمولا صابون‌های حشره‌کش را به شما پیشنهاد می‌کنند. البته روغن باغبانی ارگانیک نیز در این مورد تاثیرگذار است. اما در خرید این روغن‌ها باید به برچسب آن‌ها توجه داشته باشید. سراغ روغن‌هایی بروید که در اطلاعات آن نام گیاهان آپارتمانی ذکر شده باشد. در غیر این صورت امکان دارد با استفاده از ترکیب‌های قوی‌تر، گیاهان خود را در معرض خطری کشنده قرار دهید. به این ترتیب دیگر امیدی به بازگشت گیاه شما نخواهد بود.

چگونه پشه‌های ریز گلدان را از بین ببریم؟

شاید هیچ‌کدام از نشانه‌هایی که در بالا ذکر کردیم را در گیاهان آپارتمانی خود مشاهده نکرده باشید. اما کسانی که از گیاهان آپارتمانی در منزل خود نگهداری می‌کنند، حتما می‌دانند که مشکلات دیگری نیز گیاهان آپارتمانی را تهدید می‌کند.

ممکن است در خانه‌هایی که از گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌شود، پشه‌ها یا مگس‌های مزاحمی مشاهده شوند. در واقع این حشرات مزاحم، پشه سیاه گلدان هستند که شباهت زیادی به مگس‌های کوچک دارند. این پشه‌های آزاردهنده معمولا در اطراف خانه مشاهده می‌شوند. پیش از هرچیز باید این نکته را بگوییم که پشه‌های سیاه گلدان تهدیدی برای سلامت گیاهان آپارتمانی شما نیستند، اما نمی‌توان منکر آزاردهنده بودن آن‌ها شد. به همین دلیل است که بسیاری از کسانی که با این مشکل در خانه‌های خود درگیر هستند، به دنبال راهی برای از بین بردن حشرات گلدان خود می‌گردند.

چگونه پشه‌های ریز گلدان را از بین ببریم؟ کاربرد کارت زرد جذب‌کننده حشرات
از بین بردن حشرات گلدان شامل مبارزه با پشه‌های ریز در اطراف گیاهان آپارتمانی نیز می‌شود.

راه‌هایی جهت از بین بردن پشه‌های کوچک در اطراف گیاهان آپارتمانی

برای از بین بردن این پشه‌های آزاردهنده تنها کافیست که به دنبال کنترل عفونت‌های قارچی در گیاهان آپارتمانی خود باشید. عفونت‌های قارچی نابالغ همان کرم‌های لارومانند هستند که از مواد آلی موجود در خاک تغذیه می‌کنند. اگر این عفونت کنترل شود، مشکل شما با پشه‌های مزاحم در خانه برطرف خواهد شد. اما سوال اصلی این است که چگونه؟ در ادامه راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به کمک آ‌ن‌ها در از بین بردن این مگس‌ها موفق باشید.

  • از بین بردن پشه گلدان با سرکه

اگر به دنبال روش های طبیعی هستید تا کمترین آسیب را به گیاهان آپارتمانی خود وارد کنید، ما به شما سرکه را پیشنهاد می‌کنیم. در این روش باید ابتدا اجازه دهید که خاک گیاه شما خشک شود. سپس ظرفی از سرکه را پر کرده و آن را در کنار گلدان گیاه خود قرار دهید. به مرور زمان شاهد گیر افتادن این پشه‌ها در ظرف سرکه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن با سرکه : کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه

نحوه از بین بردن پشه گلدان با سرکه | بهترین راهکارهای از بین بردن حشرات خانگی
از ظرفی حاوی سرکه به منظور از بین بردن حشرات خانگی استفاده کنید.
  • دیگر روش‌های ارگانیک

اگر از سرکه استفاده کردید اما نتیجه نگرفتید، ناامید نشوید. روش‌های ارگانیک دیگری نیز وجود دارد که در از بین بردن حشرات گلدان کمک‌کننده هستند. در این روش باید از باکتری‌های طبیعی استفاده کنید. باکتری‌هایی وجود دارند که لاروهای حشره، پشه‌ها و مگس‌های سیاه اطراف گلدان‌های شما را می‌کشد. نکته قابل توجه این است که این باکتری هیچ آسیبی به گیاه شما نمی‌رساند.

تنها کافیست که این باکتری را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و آن را همراه با مقداری آب روی سطح خاک بپاشید. زمانی که لاروهای حشره از این باکتری تغذیه کنند، می‌میرند. اما نکته قابل توجه در مورد این محصول این است که هیچ ضرری برای حیوانات خانگی، مردم و حیات وحش ندارد. از این‌رو گزینه‌ای ایده‌آل با اثرگذاری بالا و بی‌خطر است. در استفاده از این محصول باید به اطلاعات درج‌شده روی آن توجه کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

هزارپا، تهدیدی برای گیاهان آپارتمانی

یکی‌دیگر از حشراتی که سلامت گیاهان آپارتمانی را تهدید می‌کند، هزارپاست. البته این موجودات برای گیاهان مفید هستند، زیرا مواد گیاهی تجزیه‌شده را مصرف کرده و به این شکل خاک گیاه شما را غنی می‌کنند. اما حضور هزارپا تا زمانی مفید است که از گیاه شما تغذیه نکرده باشد. در صورتی‌که هزارپا از گیاه تغذیه کند، تبدیل به آفت می‌شود و باید با آن مبارزه کرد.

از این‌رو اگر در گلدان‌های گیاهان خود هزارپا دیدید، نترسید. به راحتی می‌توانید کنترل سلامت گیاهان خود را با روش‌های ارگانیک در دست بگیرید. تنها کافیست یکی از روش‌های زیر را برای این کار انتخاب کنید:

۱- آن‌ها را از گیاهان خود جدا کنید

بهترین روش این است که هزارپا را با دستان خود از خاک گیاه جدا کنید. نکته‌ای که در این گزینه وجود دارد، این است که نباید هزارپا را بکشید. زیرا اگر این حشره له شود، نوعی ماده شیمیایی آزاد می‌کند که بوی بدی دارد. از آن جایی‌که برخی از افراد به این ماده شیمیایی حساسیت دارند، توصیه می‌کنیم این حشره را نکشید و در بیرون از خانه خود رهایش کنید.

بهترین روش خانگی از بین بردن هزارپا گلدان
به منظور از بین بردن حشرات گلدان آن‌ها را از گیاه خود جدا کنید.

۲- خاک گلدان را تعویض کنید

بهترین و آسان‌ترین راه برای از بین بردن هزاپا در گیاهان آپارتمانی این است که خاک گلدان را تعویض کنید. به این منظور باید گیاه خود را از یک گلدان به گلدان دیگر با خاک جدید انتقال دهید. در این روش باید توجه داشته باشید که هزارپا با گیاه به گلدان جدید منتقل نشود. از این‌رو ریشه گیاه خود را به طور کامل بررسی کنید.

۳- روش‌های غیر ارگانیک در از بین بردن هزارپا

در از بین بردن حشرات گلدان همیشه روش‌های غیر ارگانیک وجود دارد، اما بهتر است که از این روش‌ها پس از امتحان کردن روش‌های ارگانیک استفاده شود. در از بین بردن هزارپا به روش‌های غیر ارگانیک می‌توان سراغ گزینه‌های زیر رفت:

  • خاک دیاتومه: این خاک به مفاصل حشره نفوذ می‌کند و باعث کم‌آبی در بدن آن می‌شود که در نهایت هزارپا را از بین می‌برد.
  • اسیدبوریک: زمانی که هزارپا از این پودر تغذیه می‌کند، در بدنش سم تولید می‌شود و مرگ حشره را به دنبال دارد.
  • سموم آفت‌کش شیمیایی: این سموم آخرین گزینه در از بین بردن هزارپا هستند که باید باتوجه به دستورالعمل درج‌شده بر بسته‌بندی آن‌ها مصرف شوند.

از بین بردن کرم گلدان به منظور حفاظت از گیاه

اگر کرم خاکی در گلدان گیاه خود مشاهده کردید، به طور حتم این کرم‌ها از خاکی که تهیه کرده‌اید، وارد گلدان شده‌اند. اگرچه کرم‌های خاکی به جهت بهبود خاک در کشاورزی بسیار مفید هستند، اما واقعیت این است که این حشرات برای گیاهان آپارتمانی ضرر دارند. تعجب نکنید؛ میزان برگ پوسیده و پسماند در گلدان‌های گیاهان آپارتمانی نزدیک به صفر است. از این‌رو کرم‌های خاکی مجبور هستند از ریشه‌های گیاهان شما تغذیه کنند. به این ترتیب با آسیب رساندن به ریشه سلامت گیاه شما را تهدید می‌کنند.

نحوه از بین بردن کرم گلدان | روش‌های از بین بردن حشرات گلدان گیاهان آپارتمانی
در از بین بردن حشرات گلدان به وجود کرم‌های خاکی نیز توجه داشته باشید.

برای از بین بردن این کرم‌ها در گیاهان آپارتمانی سه روش پیش روی شما است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱- تعویض خاک

بهترین راه، تعویض خاک است. اما این روش می‌تواند خطرناک‌ترین روش نیز باشد. زیرا در صورتی‌که خاک گیاه خود را خارج از فصل آن و به روش غلط تعویض کنید، خطر خشک شدن گیاه وجود دارد.

۲- روش ارگانیک

اگر به دنبال روشی ارگانیک برای حل این مشکل هستید، بهتر است گلدان خود را در ظرفی بزرگ پر از آب قرار دهید. پس از نیم ساعت کرم‌ها و حشرات خفه می‌شوند یا این‌که آن‌ها را در سطح خاک مشاهده می‌کنید. حال می‌توانید به سادگی آن‌ها را از بین ببرید.

۳- استفاده از سم

آخرین راهی که پیش روی شما قرار دارد، استفاده از سموم شیمیایی است. برای از بین بردن این حشره در گلدان گیاهان آپارتمانی باید یکی از سموم زیر را انتخاب کنید:

  • دیازینون
  • سوین
  • سایپرمترین
  • مالاتیون

البته باید بدانید که این سموم شیمیایی، باکتری‌های مفید خاک را نیز از بین می‌برد. از این‌رو تا جایی که امکان دارد از روش‌های ارگانیک به منظور از بین بردن حشرات گلدان استفاده کنید.

سمپاشی گیاهان آپارتمانی به منظور از بین بردن حشرات گلدان
سمپاشی گیاه جهت از بین بردن حشرات گلدان از روش‌های غیرارگانیک به شمار می‌آید.

محافظت از گیاه با از بین بردن قارچ گلدان

پیش از آن که سراغ روش‌های از بین بردن قارچ گلدان‌ها برویم، باید ابتدا با انواع قارچ‌ها آشنا شوید. انواع قارچ‌ها با حمله به بافت‌های مختلف گیاه سلامت آن را به خطر می‌اندازند.

معمولا قارچ‌های گلدانی را با نام کپک یا همان قارچ می‌شناسند، اما قارچ‌هایی که روی بخش‌های بیرون از خاک گیاه رشد می‌کند، با نام زنگ گیاهی نیز شناخته می‌شود. انواع قارچ‌ها از نظر شکل ظاهری آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کپک قرمز
  • کپک سبز
  • کپک سیاه
  • کپک خاکستری
  • کپک دوده‌ای
  • کپک سفید
  • کپک سفیدک پودری

راه‌های مبارزه با قارچ‌های گلدان

از بین بردن حشرات گلدان روش‌های بسیاری دارد. اما به منظور از بین بردن قارچ‌ در گیاهان آپارتمانی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • خاک گلدان را ضدعفونی کنید

اگر به دنبال روش خانگی از بین بردن هزارپا گلدان هستید، باید خاک گیاه را ضدعفونی کنید. زیرا بستر اصلی بسیاری از این قارچ‌ها خاک گلدان است. به این منظور از قارچ‌کش‌های طبیعی مانند دارچین، سرکه سیب یا جوش شیرین استفاده کنید. البته اگر قارچ‌زدگی در گیاه شدید است، خاک گلدان را تعویض کنید. در این روش باید ریشه‌های گیاه را شستشو دهید.

  • آلودگی‌های قارچی را پاک کنید

به منظور از بین بردن قارچ گلدان بهتر است گیاه را به صورت دستی پاک‌سازی کنید. برای این کار از تیغ، کاردک یا ابزارهای مناسب دیگر کمک بگیرید و تکه‌های قارچ را از گیاه جدا کنید.

  • از قارچ‌کش‌ها کمک بگیرید

اگر استفاده از روش‌های طبیعی چندان برای شما اهمیت ندارد، کافیست از سموم قارچ‌کش به منظور محافظت از گیاه خود استفاده کنید. در این روش با متخصص مشورت کرده و با انتخاب قارچ‌کش درست به مبارزه با این آفت بروید.

راهکارهای مفید برای از بین بردن قارچ گلدان و آفات و حشرات خانگی
از بین بردن حشرات گلدان شامل مبارزه با قارچ‌های گیاه نیز می‌شود.

کلام آخر

اگر به گیاهان خود علاقه‌مند باشید و از روش‌های نگهداری گیاهان آپارتمانی به درستی آگاه باشید، می‌دانید که از بین بردن حشرات گلدان آن‌ها به چه اندازه اهمیت دارد. امیدواریم با کمک روش‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، دفع این حشرات برای شما میسر شده باشد. اما چنانچه این روش‌ها در از بین بردن حشرات خانگی کارساز نبود، کافیست با متخصصان تیم استادکار در ارتباط باشید. مشاوران تیم ما شما را به خوبی در این مورد راهنمایی خواهند کرد.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: Readersdigest

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − 3 =