راهنمای کامل خرید توالت فرنگی

0

عواملی مانند کاهش فضای آپارتمان‌ها، آگاهی بسیاری از افراد نسبت به ضرورت توجه به بحران آب، رعایت بهداشت بیشتر و همچنین استفاده‌ی راحت‌تر، باعث شده‌اند تا امروزه به کارگیری توالت‌های فرنگی بیش از پیش باب شود و افراد زیادی ترجیح دهند تا توالت‌های قدیمی را با توالت‌های فرنگی جایگزین کنند. علاوه بر این عوامل برخی از افراد نیز بنا به ملاحظات مرتبط با سلامتی، به سبب ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند مشکل در مفصل زانوها، عدم توانایی در حفظ تعادل وغیره، خواه‌ناخواه ناگزیر به چنین اقدامی می‌شوند. در این نوشته قصد داریم تا به بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید یک توالت فرنگی بپردازیم. توجه به راهنمای خرید توالت فرنگی می‌تواند به شما در انتخاب مناسب‌ترین توالت فرنگی کمک کند تا بدین ترتیب با دردسرهای یک انتخاب نادرست پس از خرید مواجه نشده و مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی ناشی از خریدی نامناسب نگردید.

تصوری که در مورد یک توالت فرنگی در ذهن بیشتر افراد وجود دارد، توالتی با یک کاسه‌‌ی دارای سرپوش، همراه با مخزنی در قسمت پشتی آن است که با فشردن دکمه‌های فلاشِ روی این مخزن، آب با فشار وارد کاسه شده و آن را تمیز می‌کند. در حقیقت در بسیاری از مواقع این کارکرد تنها چیزی است که هنگام خرید توالت فرنگی به آن توجه می‌شود. این در حالی است که فاکتورهای بسیاری حین خرید توالت فرنگی حائز اهمیت هستند که غفلت از آن‌ها دوباره‌کاری و هزینه‌های اضافه را به دنبال خواهد داشت. در این بین در بسیاری از موارد راهنمایی‌های فروشندگان نیز نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه باعث سردرگمی بیشترتان نیز می‌شود، چرا که ارائه پیشنهادات ضد و نقیض توسط فروشندگان این محصولات، همانند فروشندگان بسیاری از دیگر محصولات، چندان هم موضوعی بعید و دور از ذهن نیست. پس سوال این‌جاست که هنگام انتخاب و خرید توالت فرنگی چه عواملی را در نظر گرفته و به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟ پیشنهادهایی که در این مطلب تحت عنوان راهنمای خرید توالت فرنگی ارائه می‌کنیم می‌توانند شما را در یافتن پاسخ این پرسش یاری نمایند.

راهنمای خرید توالت فرنگی

۱-نوع توالت فرنگی مهم است

برای خرید یک توالت فرنگی مناسب بهتر است ابتدا با انواع توالت فرنگی آشنا شد. به همین دلیل در ادامه‌ی مطلب مربوط به راهنمای خرید توالت فرنگی به صورت مختصر به معرفی انواع توالت فرنگی پرداخته‌ایم.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث تمایز توالت‌های فرنگی از یکدیگر می‌شود، مکانیزم فلاش آن است. در حقیقت در صورتی‌که مکانیزم فلاش توالت فرنگی با ساختار آپارتمان و همچنین نیازهای شما متناسب نباشد، خرید حتی گران‌قیمت‌ترین نوع آن نیز چیزی بیش از هدر دادن مبلغی نسبتاً هنگفت نیست. انواع توالت فرنگی از نظر مکانیزم فلاش به شرح زیر هستند:

سیستم تخلیه‌ی گرانشی

توالت‌های فرنگی با سیستم تخلیه‌ی گرانشی (یا سیستم تخلیه با استفاده از نیروی جاذبه) از وزن و همچنین ارتفاع آب نسبت به کف کاسه‌ی توالت فرنگی برای کمک به تخلیه‌ی آن استفاده می‌کنند. در این توالت‌های فرنگی پس از فشردن دکمه‌ی فلاش، سوپاپ آن به سمت بالا حرکت می‌کند و همین امر باعث وارد شدن حدود ۷٫۵ لیتر آب، در عرض ۳ ثانیه، از مخزن به کاسه‌ی توالت می‌شود. این فرایند باعث به کار افتادن سیفون می‌گردد که با مکش، محتویات داخل کاسه‌ی توالت فرنگی را به سمت لوله‌ی خروجی هدایت می‌کند. پس از تخلیه‌ی آب، مخزن مجدداً از طریق جریان آب توسط یک لوله‌ی باریک که معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شود، از آب پر شده و پس از پر شدن، شناور با مسدود کردن لوله‌ی پلاستیکی، مانع از ورود بیشتر آب به داخل مخزن می‌گردد.

این نوع توالت فرنگی کاربرد گسترده، سیستمی ساده و دوام بالایی دارد و با راحتی بیشتری تعمیر می‌شود. علاوه بر این صدای تولید شده هنگام به کار افتادن فلاش در این نوع توالت فرنگی نسبتاً کم است.

دقت داشته باشید توالت‌های فرنگی با سیستم تخلیه‌ی گرانشی مناسب برای خانواده‌های کم جمعیت است و در صورتی‌که خانواده‌ی پرجمعیتی دارید، یا قصد دارید از توالت فرنگی در اماکنی مانند شرکت‌ها استفاده کنید، توالت‌های فرنگی با این سیستم برای شما کارایی و قدرت کافی را نخواهند داشت.

سیستم تخلیه‌ی فشاری

در این نوع توالت فرنگی برای تخلیه، تنها به نیروی گرانش ناشی از وزن و ارتفاع آب اکتفا نمی‌شود و علاوه بر این مقداری فشار نیز بر آبی که از مخزن خارج می‌شود، وارد می‌آید، تا بدین ترتیب قدرت فلاش در تخلیه‌ی توالت فرنگی بیشتر شود. استفاده از فشار همزمان با وزن آب برای تخلیه‌ی توالت فرنگی باعث می‌شود تا صدای تولید شده هنگام تخلیه در این سیستم بیشتر از سیستم تخلیه‌ی گرانشی باشد. گذشته از این، فشار زیاد جریان آب در این سیستم ممکن است باعث آسیب دیدن لوله‌ها در ساختمان‌های قدیمی‌تر، که دارای تأسیساتی نسبتاً فرسوده هستند، شود.

بنابراین استفاده از این نوع توالت فرنگی تنها در بناهایی توصیه می‌شود که دارای تأسیسات جدید هستند. علاوه بر این چنان‌چه، به هر علتی مثلاً نزدیک بودن دستشویی به اتاق خواب، میزان صدای تولید شده هنگام تخلیه‌ برایتان مهم است بهتر است به خرید توالت فرنگی‌ای با سیستمی که صدای کمتری تولید می‌کند فکر کنید.

سیستم تخلیه‌ی مکشی

این سیستم در حقیقت مدل پیشرفته‌تر سیستم تخلیه‌ی گرانشی است. در این سیستم با استفاده از مکش، فشار کششی بیشتر بر آبی که از مخزن وارد کاسه‌ی توالت فرنگی شده، اعمال می‌گردد و در نتیجه عمل تخلیه با قدرت بیشتری صورت می‌پذیرد. در توالت‌های فرنگی‌ای که از این سیستم استفاده می‌کنند، مکش با تعبیه‌ی سوراخ‌هایی در لبه‌ی بالایی کاسه‌ی توالت فرنگی ایجاد می‌شود.

توالت‌های فرنگی‌ای که با این سیستم کار می‌کنند، دارای قدرت بالایی هستند و علاوه بر این صدای نسبتاً کمی تولید می‌کنند. البته قیمت این نوع توالت فرنگی معمولاً از دیگر انواع آن مقداری بالاتر است.

سیستم تخلیه‌ی قدرتی

در این سیستم از قدرت بیشتری برای تخلیه استفاده می‌شود. در مخزن این نوع توالت فرنگی موتوری با قدرت تقریباً ۰٫۲ اسب بخار تعبیه شده است که با استفاده از نوعی انفجار خفیف باعث تخریب محتویات داخل توالت فرنگی و هدایت آن‌ها به سمت لوله‌ی تخلیه می‌شود. این نوع توالت فرنگی به سبب قدرت بالا، می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب شود. این سیستم علاوه برای استفاده در ساختمان‌هایی با تأسیسات قدیمی‌تر نیز مناسب‌تر است. البته دقت داشته باشید که این نوع توالت فرنگی صدایی بیشتر از دیگر انواع توالت فرنگی ایجاد می‌کند و نسبت به آن‌ها قیمت بالاتری دارد. بنابراین این نوع توالت فرنگی هنگامی مناسب است که قدرت تخلیه برایتان در درجه‌ی اول اهمیت باشد و صدای تولید شده هنگام تخلیه یا قیمت توالت فرنگی آن‌چنان اهمیتی نداشته باشند.

سیستم تخلیه‌ی دابل فلش

در این سیستم، که کاربرد بسیاری در کشور ما دارد، دو دکمه‌ی فلاش روی مخزن توالت فرنگی تعبیه شده است. یکی از این دکمه‌ها برای استفاده از تمامی ظرفیت آب ذخیره شده در مخزن و دیگری برای استفاده از نیمی از این ذخیره است. کاربر با توجه به نیاز به قدرت فلاش، می‌تواند یکی از این دو دکمه را انتخاب کند. مسلماً این نوع سیستم تخلیه باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آب می‌شود. علاوه بر این صدای تولید شده هنگام تخلیه، درصورت استفاده از تمامی ظرفیت مخزن بیشتر و در صورت استفاده از نیمی از این ظرفیت کمتر است و همین امر به کاربر این امکان را می‌دهد که تا حدودی بر میزان صدای تولید شده بر اثر تخلیه، کنترل داشته باشد.

اگرچه ممکن است این نوع توالت فرنگی قیمت بالاتری داشته باشد، اما این قیمت بالا با صرفه‌جویی بلندمدت در مصرف آب کاملاً جبران خواهد شد. گذشته از این اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای حفاظت از منابع طبیعی، از جمله حیاتی‌ترین آن‌ها یعنی آب، اهمیت خاصی قائل هستند، انتخاب این نوع توالت فرنگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲- یک توالت فرنگی مناسب بایستی دارای عملکرد قابل قبولی باشد.

یکی از دیگر فاکتورهای مهم که بایستی هنگام انتخاب توالت فرنگی به آن دقت کنید، توجه به فاکتورهایی است که نشان‌گر عملکرد مناسب آن است. در ادامه‌ی مطلب مربوط به راهنمای خرید توالت فرنگی به معرفی این فاکتورهای پرداخته‌ایم.

یک توالت خوب بایستی بتواند با قدرت بالایی محتویات داخل کاسه‌ی توالت را تخلیه کرده و در عین حال در برابر گرفتگی لوله‌ها نیز مقاومت بالایی داشته باشد. بسیاری از توالت‌های فرنگی دارای برچسبی هستند که نمره‌ی عملکرد فلاش آن محصول را نشان می‌دهند. دو فاکتوری که به آن‌ها اشاره شد، فاکتورهای تعیین کننده‌ی این نمره هستند.

علاوه بر این توالت‌های فرنگی‌ ممکن است دارای برچسب دیگری با عنوان «Water Sense Lable» باشند. این برچسب نشان‌دهنده‌ی آن است که این توالت‌های فرنگی در هر بار فلش تنها ۱٫۲۸ گالن (GPF)، معادل تقریباً ۴٫۸۴ لیتر، آب مصرف می‌کنند. این برچسب از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست روی این محصولات زده می‌شود و کارایی بالا (HET) این توالت‌های فرنگی را نشان می‌دهد.

مسلماً خرید توالت‌های فرنگی‌ای که دارای این برچسب باشند، به مراتب بهتر از توالت‌هایی است که فاقد آن هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برچسب «Water Sense Lable» می‌توانید به وب‌سایت آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مراجعه نمایید.

۳- به یک تکه یا دوتکه بودن توالت فرنگی دقت کنید.

توالت‌های فرنگی به صورت صورت یک‌تکه و دوتکه طراحی شده‌اند. در ادامه‌ی نکات مهم در راهنمای خرید توالت فرنگی تفاوت‌های بین این دو نوع توالت فرنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توالت‌های فرنگی یک‌تکه به شکلی طراحی شده‌اند که در ساختار آن‌ها مخزن و کاسه‌ی توالت به صورت یکپارچه و بدون استفاده از اتصالاتی مانند پیچ به یکدیگر وصل شده‌اند. این در حالی است که مخزن و کاسه‌ی توالت‌های فرنگی دو تکه با استفاده از پیچ به یکدیگر وصل می‌شوند.

قیمت توالت‌های فرنگی یک‌تکه بیشتر از توالت‌های فرنگی دوتکه است، با این حال این مدل توالت فرنگی آسان‌تر تمیز می‌شود و علاوه بر این فضای کمتری را اشغال می‌کند. از جمله دیگر مزایای این مدل توالت فرنگی این است که احتمال نشت آب به سبب عدم اتصال صحیح و کامل مخزن و کاسه‌ی توالت تقریباً صفر است. در مقابل توالت‌های فرنگی دوتکه، که کاربرد گسترده‌تری دارند، قیمت پایین‌تری دارند، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، به زمان و انرژی بیشتری برای تمیز شدن نیاز دارند و همچنین نگهداری از آن‌ها دشوارتر است.

۴- شکل محل نشستن توالت فرنگی را پیش از خرید مورد بررسی قرار دهید.

یکی از موارد مهم دیگری که قصد داریم در راهنمای خرید توالت فرنگی به آن بپردازیم شکل ظاهری محل نشستن توالت فرنگی است.

توالت‌های فرنگی بیشتر به دو شکل بیضی و گرد عرضه می‌شوند، اگرچه ممکن است اشکال دیگری نیز داشته باشند. توالت‌های فرنگی بیضی راحت‌تر از توالت‌های فرنگی گرد هستند. توالت‌های فرنگی گرد در حدود ۵٫۱ سانتی‌متر از مدل‌های بیضی‌شکل کوچک‌تر هستند و در نتیجه فضای کمتری اشغال می‌کنند اما راحتی توالت‌های فرنگی بیضی‌شکل را ندارند.

چنان‌چه بین اعضای خانواده‌ی خود افراد سالمند بیشتری دارید، بهتر است مدل بیضی را انتخاب کنید. برعکس اگر در خانواده‌ی شما تعداد کودکان بیشتر است، توالت‌های گرد گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

راهنمای خرید توالت فرنگی

۵- به ارتفاع توالت فرنگی توجه کنید.

ارتفاع توالت فرنگی از جمله فاکتورهایی است که در راهنمای خرید توالت فرنگی توجه به آن توصیه می‌شود. توالت‌های فرنگی راحت ارتفاعی برابر با ۴۳٫۲ تا ۴۸٫۳ سانتی‌متر نسبت به سطح زمین دارند و ارتفاعشان بین ۵٫۱ تا ۱۰٫۲ سانتی‌متر از ارتفاع توالت‌های فرنگی معمولی بیشتر است. در مورد ارتفاع مناسب برای کودکان می‌توان گفت کودکان معمولاً در استفاده از توالت‌های فرنگی‌ای با ارتفاع ۳۵٫۶ تا ۳۸٫۱ سانتی‌متر احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

۶- فاصله‌ی بین توالت فرنگی و دیوار را در نظر بگیرید.

یکی از فاکتورهای مهم که در نصب توالت فرنگی اهمیت بسیاری دارد، و به همین سبب ما در راهنمای خرید توالت فرنگی به آن اشاره کرده‌ایم، فاصله‌ی مناسب بین دیوار و خروجی توالت فرنگی است. توالت‌های فرنگی عموماً به صورتی طراحی می‌شوند که فاصله‌ی لوله‌ی خروجی آن‌ها با دیوار ۳۰ سانتی‌متر باشد. اما توالت‌های فرنگی‌ای هم وجود دارند که در آن‌ها این فاصله کمتر یا بیشتر است. به همین سبب لازم است تا پیش از اقدام به خرید توالت فرنگی فاصله‌ی بین مسیر راه فاضلاب و دیوار را محاسبه کرده و سپس نسبت به خرید توالت فرنگی متناسب با این فاصله اقدام نمایید.

۷- سایر فاکتورهای مهم را در نظر داشته باشید.

دیگر فاکتورهایی که به سبب اهمیت خاصشان قصد داریم به آن‌ها در این راهنمای خرید توالت فرنگی اشاره کنیم می‌توان شامل موارد زیر هستند.

لعاب سرامیک برخی از توالت‌های فرنگی دارای لایه‌ای ضدمیکروب است و درنتیجه رشد میکروب‌ها روی سطح این توالت‌ها به صورت قابل توجهی کم‌تر خواهد بود. مسلماً انتخاب چنین توالت‌هایی می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش ‌دهد. به طور کلی جنس سرامیک استفاده شده در طراحی توالت فرنگی دارای اهمیت بسیار زیادی است. چنان‌چه سرامیک به کار رفته شده در ساخت این محصول از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد، ممکن است پس از مدتی با شکستگی، تغییر رنگ و … مواجه شده و هزینه‌های مضاعف برای تعمیرات یا حتی تعویض توالت فرنگی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثالی دیگر ممکن است صدایی که هنگام بسته شدن خودکار سرپوش توالت فرنگی ایجاد می‌شود برای شما خوشایند نباشد، در چنین شرایطی بهتر است توالت‌ فرنگی‌ای را انتخاب کنید که حین بسته شدن سرپوش صدای آنچنانی ایجاد نکنند؛ یا بهتر از آن، محصولی را خریداری کنید که بسته شدن سرپوش آن توسط کاربر صورت می‌گیرد.

به عنوان نکته‌ی پایانی در راهنمای خرید توالت فرنگی در نظر داشته باشید که اگر به دنبال داشتن یک سرویس بهداشتی لوکس و خاص با توالت فرنگی‌ای خاص هستید بهتر است دقت داشته باشید که کارایی توالت فرنگی را فدای زیبایی آن نکنید.

برای داشتن یک سرویس بهداشتی شیک‌تر می‌توانید از توالت‌های فرنگی با رنگ‌ها و طرح‌های گران‌قیمت‌تر استفاده کنید. بسیاری از توالت‌های فرنگی لوکس عموماً مجهز به سیستم‌های تخلیه‌ی بدون صدا، عملکرد صحیح فلاش و حتی قابلیت‌های مانند پخش موسیقی یا نورپردازی هستند. برخی از این محصولات حتی به صورت هوشمند طراحی شده‌اند و در برخی موارد مجهز به ریموت کنترل نیز هستند.

دیگر موارد مهم قابل ذکر در راهنمای خرید توالت فرنگی

آن‌چه تا کنون در راهنمای خرید توالت فرنگی مورد بررسی قرار گرفت شامل مهم‌ترین فاکتورهایی است که توجه به آن‌ها در انتخاب و خرید توالت فرنگی ضروری است. دقت داشته باشید که برخی از نکات مهم، مانند قیمت توالت فرنگی، لازم است تا درست حین خرید توالت فرنگی و با مقایسه‌ی قیمت‌ها با یکدیگر، مورد بررسی قرار گیرند. گذشته از این چنان‌چه خرید توالت فرنگی به منظور استفاده از فردی که دارای بیماری یا مشکل خاصی صورت می‌پذیرد، بهتر است پیش از انتخاب توالت فرنگی با پزشک او نیز مشورت شود. به عنوان مثال معلولین و سالمندان هر یک ممکن است دارای شرایط خاصی باشند که در نظر گرفتن آن‌ شرایط برای داشتن یک انتخاب مناسب مهم و حتی ضروری باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =