عیب یابی رادیاتور شوفاژ چگونه است؟

0

اگر شما هم برای گرم کردن منزل‌تان از شوفاژ استفاده می‌کنید، حتماً بارها تجربه کرده‌اید که گاهی شوفاژ خوب گرم نمی‌کند یا از درون آن صداهای عجیبی به گوش می‌رسد که حتی کودک‌تان با گوش کردن به این صداها می‌گوید که شوفاژ صدای آب میده و یا بدون آن‌ که از علت آب دادن شوفاژ باخبر باشید، حجم زیادی آب را زیر رادیاتور خود مشاهده می‌کنید. همه این‌ها ممکن است زمینه نگرانی شما را فراهم سازد؛ اما باید بدانید که هر یک از این علائم هشدارهایی هستند که به شما نشان ‌می‌دهند، در کدام قسمت شوفاژ شما مشکلی رخ داده است. برای اینکه بهتر با عیب یابی شوفاژ آشنا شوید و بدانید که چرا گاهی شوفاژ گرم نمیشود و یا درست کار نمی‌کند، در این مقاله با استادکار همراه شوید.

گرم نشدن برخی از شوفاژهای خانه

زمانی که بعضی از شوفاژ‌های خانه خوب گرم نمی‌کنند و یا بخشی از یک شوفاژ گرم و بخش دیگر سرد است، یعنی داخل لوله‌های آن هوا وجود دارد. درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل سرد شدن قسمت‌های مختلف شوفاژ در فصل زمستان این است که هوا در داخل لوله‌های شوفاژ زیاد شده و آب گرم نمی‌تواند در همه قسمت‌های آن جریان داشته باشد. به همین دلیل با دست زدن به بدنه شوفاژ متوجه می‌شوید که برخی قسمت‌های آن داغ و برخی قسمت‌ها سرد است. به همین منظور آشنا بودن با نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز چنین مشکلی هر چه سریع‌تر به عیب یابی شوفاژ خود بپردازید و مشکل را برطرف کنید.

بیشتر بدانید کناف در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم‌ترین دلایل سرد شدن قسمت‌های مختلف شوفاژ در فصل زمستان این است که در داخل لوله‌های شوفاژ هوا وجود دارد.
یکی از مهم‌ترین دلایل سرد شدن قسمت‌های مختلف شوفاژ در فصل زمستان این است که در داخل لوله‌های شوفاژ هوا وجود دارد.

نحوه هواگیری شوفاژ

ایجاد هوا در لوله‌های شوفاژ یکی از دلایل مهم درست کار نکردن شوفاژ و سرد شدن آن در قسمت‌های مختلف است. این موضوع معمولاً نشان می‌دهد که زمان هواگیری شوفاژ شما فرا رسیده و باید هر چه سریع‌تر هوای موجود در لوله‌ها را خارج نمایید.

برای هواگیری شوفاژ ابتدا باید سیستم گرمایش مرکزی را در پکیج خاموش کنید و تقریبا یک ساعت صبر کنید تا سرد شود. سپس تنها کافی است که یک پیچ مخصوص باز کردن شوفاژ داشته باشید و یک ظرف یا دستمال نیز زیر دستتان بگذارید. به‌آرامی پیچ کنار شوفاژ را باز کنید و اجازه دهید هوا و آب کثیف داخل لوله‌های شوفاژ خارج شود. بهتر است پیچ را خیلی کم باز کنید تا آب با شدت به بیرون نپاشد. بعد از اتمام کار شیر را ببندید و از گرم شدن شوفاژها لذت ببرید.

برای هواگیری شوفاژ باید پیچ کنار شوفاژ را باز کنید و اجازه دهید هوا و آب کثیف داخل لوله‌های شوفاژ خارج شود.
برای هواگیری شوفاژ باید پیچ کنار شوفاژ را باز کنید و اجازه دهید هوا و آب کثیف داخل لوله‌های شوفاژ خارج شود.

نشتی آب شوفاژها

نشتی آب شوفاژ می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما شایع‌ترین دلیل ایجاد این اتفاق شکستن یکی از قسمت‌های اتصالات و یا آسیب به شیر فشار شوفاژ است. از طرفی در مورد این مشکل، اینکه نشتی دقیقا از چه قسمتی ایجاد شده اهمیت زیادی دارد. اگر نشتی از قسمت شیر باشد، ممکن است که فشار پکیج زیاد شده باشد و یا شیر ورودی شل شده باشد.

اگر نشتی آب از پمپ‌ها باشد ممکن است به دلیل فرسوده شدن، نیاز به تعویض پمپ داشته باشید. اگر به‌ تازگی سیستم گرمایشی خود را نصب کرده‌اید امکان اینکه به‌ درستی نصب نشده باشد نیز وجود دارد. به‌ طور کلی این موضوع باید توسط یک کارشناس بررسی و عامل ایجاد نشتی مشخص شود.

از شایع‌ترین دلایل نشتی آب، شکستن یکی از قسمت‌های اتصالات و یا آسیب به شیر فشار شوفاژ است.
از شایع‌ترین دلایل نشتی آب، شکستن یکی از قسمت‌های اتصالات و یا آسیب به شیر فشار شوفاژ است.

ایجاد سر و صدا در شوفاژ

گاهی ممکن است از خودتان بپرسید که چرا شوفاژ صدای آب میدهد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که شاید خیلی از ما آن را تجربه کرده باشیم.

بهتر است بدانید که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این سر و صداها که شبیه به صدای آب است، وجود هوا در لوله‌ها است. زمانی که هوای اضافی داخل شوفاژ را خارج کنید، پکیج شما نیز کمتر دچار مشکل خواهد شد. به‌علاوه اگر عمر رادیاتور شما زیاد است و سال‌های زیادی است که بی‌وقفه از آن استفاده می‌کنید، ممکن است مشکلی در لوله‌ها و اتصالات آن رخ داده باشد و این موضوع موجب ورود هوا و ایجاد صدا در آن شده است.

گاهی مواقع نیز استفاده از لوله‌های تنگ به کار رفته در شوفاژ منجر به ایجاد چنین صداهایی می‌شود؛ زیرا لوله‌ها جایی برای انبساط و انقباض ندارند و با سرد و گرم شدن، صدایی شبیه به تق‌تق ایجاد می‌شود. از دیگر دلایل ایجاد صدا در شوفاژ زمانی که صدایی شبیه به صدای چکش در آن ایجاد می‌شود، احتمالاً مربوط به پمپ است. برای رفع این صدا باید از پمپ ضربه‌گیر استفاده کرد و در صورت برطرف نشدن صدا باید سرعت پمپ نیز بررسی شود.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار

بسته شدن و رسوب لوله‌ها هم می‌تواند موجب ایجاد صدا در شوفاژ شود که با اضافه کردن ماده جرم‌گیر و رسوب‌زدا به آب سیستم می‌توان این رسوبات را از بین برد. اگر مشکل شما هیچ‌کدام از موارد ذکر شده نبود، امکان خرابی موتور و پمپ نیز وجود دارد که حتماً باید توسط یک تکنسین حرفه‌ای بررسی شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این سر و صداها که شبیه به صدای آب است، وجود هوا در لوله‌ها است.
یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این سر و صداها که شبیه به صدای آب است، وجود هوا در لوله‌ها است.

خاموش شدن شعله شمعک پکیج

یکی از دلایلی که شوفاژ گرم نمیکند به خاموش شدن پکیج مرتبط است. زمانی که سعی می‌کنید شمعک آن را روشن کنید، شعله خاموش می‌شود. علت ایجاد چنین مشکلی معمولاً می‌تواند خراب شدن ترموکوپل و یا شکستن آن باشد. به‌ علاوه شما قبل از هر کاری برای روشن کردن پکیج باید مطمئن شوید که گازرسانی دستگاه مشکل ندارد و بعد سلامت فندک دستگاه را چک کنید و ببینید جرقه می‌زند یا خیر. اطمینان حاصل کنید که طبق دستورالعمل نوشته شده در دفترچه راهنما عمل می‌کنید. اگر باز هم موفق به روشن کردن پکیج نشدید، بهتر است با یک کارشناس تماس بگیرید.

خراب شدن ترموکوپل می‌تواند مانع روشن شدن شمعک پکیج شود.
خراب شدن ترموکوپل می‌تواند مانع روشن شدن شمعک پکیج شود.

سرد شدن شوفاژ به خاطر کم شدن فشار پکیج

بر روی دستگاه پکیج شما یک قسمت برای نشان دادن فشار سیستم وجود دارد که معمولاً باید بین ۵/۱ تا ۲ باشد. زمانی که متوجه شدید فشار دستگاه زیر ۱ شده، این موضوع می‌تواند موجب سرد شدن شوفاژها و عدم تأمین گرمای مناسب شود. عیب یابی شوفاژ در چنین مواقعی با مشاهده میزان فشار و مشاهده عدم گرما قابل تشخیص است. علت به وجود آمدن این مشکل نیز احتمالاً می‌تواند نشت آب در سیستم و یا مشکل در شیر فشار باشد. از طرفی زمانی که به‌ تازگی شوفاژها را هواگیری کرده باشید، فشار کاهش پیدا می‌کند و بعد از مدتی به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

پایین بودن فشار پکیج می‌تواند موجب سرد شدن شوفاژ شود.
پایین بودن فشار پکیج می‌تواند موجب سرد شدن شوفاژ شود.

عیب یابی شوفاژ در هنگام انجماد لوله‌ها

یکی از مشکلات شایع در مکان‌های سرد و در فصل زمستان منجمد شدن لوله‌ها است. این اتفاق مخصوصاً زمانی رخ می‌دهد که در یک فصل سرد به مسافرت می‌روید و درجه پکیج را روی خیلی کم یا خاموش می‌گذارید. این موضوع منجر می‌شود تا آب درون لوله منجمد شود و اجازه ندهد آب در لوله جریان پیدا کند. بهترین روش برای جلوگیری از چنین اتفاقی این است که تا جای امکان در فصل سرما پکیج خود را به طور کامل خاموش نکنید. در صورت بروز یخ‌زدگی برای ذوب کردن یخ می‌توانید روی لوله‌ها کمی آب داغ بریزید و اجازه دهید یخ‌ها آب شوند و سپس شوفاژ را دوباره روشن کنید.

یکی از مشکلات شایع در مکان‌های سرد و در فصل زمستان منجمد شدن لوله‌ها است.
یکی از مشکلات شایع در مکان‌های سرد و در فصل زمستان منجمد شدن لوله‌ها است.

کلام آخر

برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که در این مقاله ذکر شد، بهتر است هر سال و قبل از شروع سرما شوفاژهای منزل‌تان را سرویس کنید و از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شوید. فراموش نکنید که گاهی مواقع برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد شوفاژها به بررسی یک متخصص نیاز دارید و اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، سعی کنید این کار را به سرویس‌کاران استادکار واگذار کنید.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − دو =