محل نصب پکیج: محل هایی که نصب پکیج ممنوع است

5

استفاده از پکیج‌های گرمایشی به چند دهه قبل برمی‌گردد زمانی که پیشرفت‌های مهندسی سبب شد که این سیستم گرمایشی با بازدهی بالاتر، اشغال فضای کمتر، ایمنی بیشتر و مزیت‌های بیشتر جایگزین موتورخانه‌های قدیمی‌شود. در مطلب پکیج چست و چگونه کار می‌کند؟ به بررسی اجزای تشکیل دهنده، انواع پکیج و نحوه کارکرد آن پرداخت شد. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی راجع به محل نصب پکیج به شما دهیم. معمولاً در ساختمان‌ها نصب پکیج در تراس یا بالکن و آشپزخانه صورت می‌گیرد؛ اما چند سؤال مهم پیش می‌آید، آیا می‌توان پکیج را در محل دیگری نصب کرد؟ محل هایی که نصب پکیج ممنوع است کدم‌اند؟ گذاشتن پکیج در بالکن چه خطراتی دارد؟ ضوابط نصب پکیج در تراس چیست؟ معایب و مزایای نصب پکیج در تراس و آشپزخانه چیست؟ برای یافتن پاسخ با استادکار همراه باشید.

محل نصب پکیج

شرایط استاندارد محل نصب پکیج

  • حداقل فاصله پکیج از کابینت مجاور آن باید ۱۵ سانتی‌متر باشد.
  • حداقل فاصله پکیج از دیوارهای مجاور آن باید ۱۰۰ سانتی‌متر باشد.
  • حداقل فاصله پکیج از کف زمین می‌بایست ۱۲۰ سانتی‌متر باشد
  • حداقل فاصله کلاهک تعدیل پکیج تا دریچه خروجی دودکش می‌بایست ۳۰ سانتیمتر باشد.
  • محل نصب پکیج نباید درزبند کامل باشد (داشتن پنجره دوجداره و استفاده از درب ضد سرقت به معنی درزبندی کامل است)
  • محل نصب پکیج می‌بایست عاری از رطوبت و تراز باشد؛ بنابراین رختکن، حمام، دستشویی و یا زیرزمین محل مناسبی برای نصب پکیج نیستند.
  • محل نصب پکیج می‌بایست در نزدیکی دودکش با میزان مکش کافی باشد.
  • محل نصب پکیج می‌بایست به دور از وسایل گرمازایی مثل اجاق‌گاز باشد.
  • حداقل فضای تعبیه‌شده برای نصب پکیج می‌بایست ۸ متر مربع باشد، اگر فضایی که در نظر دارید کمتر از این مقدار است هرگز پکیج را در آنجا نصب نکنید. معمولاً به ازای هر کیلووات توان پکیج یک متر مکعب فضا لازم است برای مثال پکیجی با توان ۲۸ کیلووات نیاز به فضایی حداقل به‌اندازه ۲۸ مترمربع دارد.

محل‌ هایی که نصب پکیج ممنوع است

استفاده از پکیج در فضاهای کوچک بسیار خطرناک است و با مسمومیت‌های کمبود اکسیژن و در مواردی مرگ خاموش همراه است. از این رو طبق مقررات ملی ساختمان، مبحث هفده، نصب وسایل گازسوز گرمایشی در فضای درونی ساختمان و امثال پکیج در واحدهای مسکونی با مساحت زیر ۶۰ متر ممنوع است.

متن دقیق این اساس‌نامه به شرح زیر است:
۱۷-۳-۲: نصب وسایل گازسوز گرمایشی (انواع بخاری، آبگرم کن و پکیج) در فضاهای داخلی ساختمان‌های عمومی و خاص ممنوع است، مگر آنکه هوای موردنیاز احتراق آن‌ها از فضای خارج از ساختمان تأمین شود.
۱۷-۷-۵-۷: نصب وسایل گازسوز پرمصرف مانند آبگرم کن فوری و پکیج در واحدهای مسکونی یا غیر‌مسکونی که مساحت آن‌ها کمتر از ۶۰ متر مربع هست، ممنوع است، مگر آنکه هوای موردنیاز جهت احتراق گاز مصرفی آن‌ها از طریق دریچه دائمی که مستقیم‌ ‌به هوای آزاد راه دارد، تأمین گردد.”

بنابراین ضمن اینکه توصیه می‌شود که قبل از خرید و نصب پکیج حتماً متراژ خانه خود را در نظر بگیرید. حتما شرایط استاندارد محل نصب را که پیشتر گفته شده نیز در نظر بگیرید برای مثال استفاده از انواع وسایل دودکش دار در فضای زیر ۸ متر مربع ممنوع است و یا نباید این گونه دستگاه ها را در محل های اشتعال­زا مثل انبار رنگ، تینر، چوب و… نصب کرد.

توجه کنید علاوه بر در نظر گرفتن موارد ذکر شده در شرایط استاندارد محل نصب پکیج می­بایست به مساله اکسیژن رسانی به دستگاه نیز توجه کنید، برای این منظور فضای محل نصب میبایست با هوای آزاد در ارتباط باشد، نصب یک دریچه باز برای ورود و خروج هوا گزینه مناسبی است.
توجه کنید علاوه بر در نظر گرفتن موارد ذکر شده در شرایط استاندارد محل نصب پکیج می­بایست به مساله اکسیژن رسانی به دستگاه نیز توجه کنید، برای این منظور فضای محل نصب میبایست با هوای آزاد در ارتباط باشد، نصب یک دریچه باز برای ورود و خروج هوا گزینه مناسبی است.

نصب پکیج در بالکن

همان‌طور که ذکر شد پکیج‌ها، با حذف موتورخانه و مستقل کردن هر واحد از ساختمان تأثیر بزرگی در بهینه شدن مصرف انرژی ساختمان دارند. یکی از دیگر از فواید این سیستم اشغال فضای اندک در خانه است. استفاده از پکیج در بالکن به طور کلی توصیه نمی‌شود بااین‌حال با گسترش آپارتمان نشینی، مهندسان و طراحان سعی می‌کند از کوچک‌ترین فضای ساختمان استفاده کنند و از این رو شاهد هستیم که در ساختمان‌های جدید نصب پکیج در بالکن و یا تراس بسیار رواج پیداکرده است؛ اما چه مزایا و معایبی در نصب پکیج در بالکن وجود دارد؟

مزایای نصب پکیج در بالکن

  • اشغال نشدن بخشی از فضای درون خانه
  • از بین برد خطر ناشی از کافی نبودن اکسیژن برای دستگاه و جلوگیری از عواقب بعدی
  • کاهش حداقلی صدای دستگاه به دلیل قرارگیری آن در خارج ساختمان و قرارگیری در کابین

معایب نصب پکیج در بالکن

  • امکان یخ‌زدگی و آسیب به دستگاه در طی برودت هوا و فصل‌های سرد سال که می‌تواند منجر به اختلال در لوله‌کشی پکیج شود.
  • امکان قرارگیری دستگاه در معرض رطوبت و باران و آسیب رسیدن به آن
  • امکان قرارگیری دستگاه در معرض باد که می‌تواند باعث خاموش شدن شعله شود
  • امکان قرارگیری دستگاه در معرض نور مستقیم که می‌تواند سبب افزایش فشار در پکیج شود.

همان‌طور که می‌بینید به دلیل آسیب‌های مهمی که ممکن است در دستگاه به هنگام قرارگیری در بالکن و تراس به وجود آید، نصب آن در بالکن توصیه نمی‌شود، اما به هر صورت اگر به دنبال راهی برای نصب پکیج در بالکن هستید می‌بایست ضوابط خاصی را رعایت کنید.

بیشتر بدانید چرا پکیج صدا می‌دهد و علت آن چیست؟

ضوابط و الزامات نصب پکیج در تراس و بالکن

اگر فضای کوچکی دارید و از طرفی می‌توانید از بالکن خود برای قرار دادن پکیج کمک بگیرید می‌بایست حتماً پکیج را توسط یک بخش کابین مانند احاطه کنید، با پوشاندن پکیج در بالکن از قرار گرفتن دستگاه در معرضنور مستقیم، باد، باران و… جلوگیری می‌کنید. علاوه بر این کابین موردنظر باید از هر دو طرف محفظه ورود و خروج هوا را داشته باشد تا روی عملکرد پکیج تأثیر نگذارد. مورد مهم دیگر دودکش پکیج در تراس است، برای نصب پکیج دیواری در تراس باید از مدل دودکش دار و یا پکیج فن دار استفاده کنید. از پکیج‌های فن دار در مواردی که ساختمان دودکش ندارد و متراژ آن کمتر از ۶۰ متر است معمولاً استفاده می‌شود.

همان‌طور که خواندید بر طبق شرایط ذکر شده نصب پکیج در بالکن مجاز نیست اما با در نظر گرفتن ضوابط لازم، شما میتوانید از پکیج در بالکن یا تراس یاخنه استفاده کنید.
همان‌طور که خواندید بر طبق شرایط ذکر شده نصب پکیج در بالکن مجاز نیست اما با در نظر گرفتن ضوابط لازم، شما میتوانید از پکیج در بالکن یا تراس یاخنه استفاده کنید.

 نصب پکیج در آشپزخانه

با توجه به شرایط استاندارد محل نصب پکیج که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، آشپزخانه یکی از بهترین محل‌ها برای نصب پکیج هم از نوع دیواری و هم زمینی است، بااین‌حال مواردی هستند که می‌بایست به هنگام نصب پکیج به آن‌ها توجه کنید برای مثال اگر آشپزخانه شما در فضایی بسته و کوچک قرار دارد و کمتر از میزان فضای موردنیاز پکیج است (به ازای هر کیلووات فضایی به‌اندازه یک متر مربع نیاز است)، می‌بایست به طریقی فضای درون آشپزخانه را در ارتباط با دیگر اتاق‌ها دربیاورید، برای این کار می‌توانید از هواکش مشبک که در قسمت بالا و یا پایین درب اتاق‌ها قرار می‌گیرند استفاده کنید.

مزایای نصب پکیج در آشپزخانه

  • نصب پکیج در درون خانه یعنی نزدیکی و استفاده راحت‌تر از لوله‌کشی و اتصالات آب، گاز و برق
  • با نصب پکیج در آشپزخانه امکان تعبیه آن در یکی از کمدهای کابینت وجود دارد بنابراین مشکلی به لحاظ زیبایی ایجاد نمی‌کند.
  • دستگاه از انواع مشکلات و آسیب‌های ناشی از برودت هوا، وزش باد، رطوبت و… در امان خواهد بود و می‌تواند حداکثر بازدهی را داشته باشد.
  • امکان بررسی وضعیت پکیج به دلیل در دسترس بودن برای کاربر وجود خواهد داشت.
  • سرویس و تعمیر دستگاه در صورت لزوم ساده‌تر صورت خواهد گرفت.

معایب نصب پکیج در آشپزخانه

  • با اینکه پکیج‌های امروزی اندازه‌ای در حد یک کابینت دارند اما به‌هرحال بخشی از فضای آشپزخانه را اشغال کرده‌اند.
  • نصب پکیج در محیط خانه و در فضایی در مقیاس کم می‌تواند برای ساکنین خانه مخصوصاً کودکان خطرناک باشد.
نصب پکیج در آشپزخانه بسیار متداول­تر از تراس است چرا که هم کاربر دسترسی بیشتری به آن دارد
نصب پکیج در آشپزخانه بسیار متداول­تر از تراس است چرا که هم کاربر دسترسی بیشتری به آن دارد و هم امکان تعمیر و سرویس آن راحت تر است. در صورتی که قصد دارید پکیج را در قسمتی از کابینت تعبیه کنید حتما به مساله ورود و خروج هوا توجه کنید و حتی­الامکان از درب کرکره­ای استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب ضمن بررسی جامع درباره شرایط محل نصب پکیج به بررسی مزایا و معایب نصب پکیج در تراس و آشپزخانه پرداختیم، با توجه به موارد بالا و معایب کمتر نصب پکیج در آشپزخانه نسبت به بالکن، به نظر می‌رسد بهترین انتخاب برای ساختمان‌های بیشتر از ۶۰ متر، نصب پکیج در آشپزخانه است و برای سختمان های کوچک‌تر با رعایت نکات ایمنی و استفاده از کابین‌های استاندارد می‌توان پکیج را در بالکن یا تراس نصب کرد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره خطرات استفاده از پکیج نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب آیا پکیج دیواری خطرناک است؟ را مطالعه فرمایید.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

منابع:  nsksib l boilerguide

5 نظرات
  1. خبات خلیلی می گوید

    هم مطلب عالی بود و هم خودت
    فقط سوالی داشتم نیازی هست که محل نصب پکیج ایزوله باشد.

  2. بهزاد صوفی پور می گوید

    سلام ضمن سپاسگزاری از اطلاعات مفیدی که در اختیار همه میگذارید ،سئوالم اینه که آیا میشه پکیج در سطحی پایینتر از مصرف کننده ها (سرویسها و رادیاتورها ) مثلا زیر زمین مجاور آشپزخانه که باقی شرایط رو داره نصب کرد ؟ ممنون

  3. هیوا می گوید

    با سلام.آیا نصب پکیج داخل پارکینگ جهت تاییدیه اداره گاز محدودیتی داره؟

  4. حسین می گوید

    سلام ایا ساختمان که دارای سيستم گرمایشی پکیج وميباشد از لحاظ قانون نظام مهندس نصب بخاری در سالن واتاق ها قانونی ميباشد مي توان گازکشی به اتاق وسالن را برای استفاده از بخاری انجام داد

  5. رضا می گوید

    سلام وقت بخیر منزل ما پکیج در تراس قرارداره ۵ عدد پنل داخل منزل نصبه شدیدا رطوبتی میشه منزل و ازهمه پنجره ها قطره های اب ایجاد میشه خواستم بدونم دلیل چیه ؟؟؟ممنون میشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 19 =