ترفندهای نو برای بهبود روشنایی خانه

1

۲۰تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا اهمیت روشنایی خانه مهم است؟ شما طرفدار کدام هستید، خانه‌ای روشن و پر نور یا خانه‌ای با نور کم؟ تحقیقات نشان داده است افرادی که اهمیت بیشتری به نور و روشنایی می‌دهند و برای بهبود روشنایی خانه خود تلاش می‌کنند افراد با انگیزه و شادتری هستند. پس وجود نور در خانه چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی اهمیت بسیاری دارد.

اما برای بهبود روشنایی خانه چه کارهایی می‌توان کرد؟ ترفند یا راه‌حلی برای بهبود روشنایی اتاق و یا فضای خانه وجود دارد؟ اگر چنین سوال‌هایی در ذهن شما وجود دارد و به دنبال راه‌حلی برای رهایی از تاریکی خانه خود هستید، این مطلب برای شما مناسب است چون در این مقاله از استادکار می‌خواهیم به راه‌حل‌ها و ترفندهای بهبود نورپردازی خانه اشاره کنیم و از آن‌ها برای روشن کردن خانه خود استفاده کنیم.

اهمیت روشنایی و نورپردازی در خانه چیست؟

در این موضوع که وجود روشنایی و نورپردازی به خانه جلوه درخشانی می‌دهد که هیچ شکی نیست و تقریبا در تمام خانه‌ها از وسایل مختلف نورپردازی مانند لوستر، نور مخفی در سقف کاذب، هالوژن، آباژور و … برای بهبود روشنایی خانه استفاده می‌شود، اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که نور و روشنایی چه تاثیری فراتر از زیبایی دارد؟ طبق علم روانشناسی و تحقیقات به عمل آمده در این راستا، نور و روشنایی می‌تواند حس و حال شاداب‌تری را در افراد ایجاد کند و نور به عنوان یک عامل محرک باعث تکاپو و انگیزه در افراد می‌شود.

به همین خاطر است که افراد در طول روز حس شادابی و سرزندگی بیشتری دارند و هنگام شب و تاریکی ترجیح می‌دهند بخوابند. پس حال که با اهمیت نور آشنا شدید بهتر است اگر تا الان خانه و اتاق تاریکی داشته‌اید دست به کار شوید و با ترفندهایی که به شما پیشنهاد می‌دهیم کاری برای بهبود روشنایی خانه و اتاق خود انجام دهید.

هیچ شکی نیست که اهمیت دادن به روشنایی خانه می‌تواند بر روی رفتارهای افراد خانه نیز تاثیر مستقیم بگذارد.
هیچ شکی نیست که اهمیت دادن به روشنایی خانه می‌تواند بر روی رفتارهای افراد خانه نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

ترفندهای بهبود روشنایی خانه چیست؟

نور خورشید را به خانه خود دعوت کنید

مهم نیست تا چه اندازه نور خورشید به درون خانه شما می‌تابد، فقط اجازه دهید نور به داخل فضا وارد شود. حالا شاید با خودتان بگویید چگونه نور خورشید را وارد فضای خانه خود کنید؟ ما برای این سوال شما چند پیشنهاد داریم:

به جای استفاده از پرده‌های رنگ تیره و ضخیم از پرده‌هایی که رنگ روشن و جنس لطیف و نازک دارند استفاده کنید. پرده‌هایی مانند حریر یا تور که رنگ‌های روشن دارند به راحتی نور را به داخل خانه هدایت می‌کنند.

از آینه‌های دیواری دکوراتیو استفاده کنید. آینه یک وسیله بسیار خوب برای بازتاب نور و رنگ در فضای خانه است. آینه‌های دیواری در اشکال مختلف با سایزهای مختلف وجود دارد پس می‌توانید یک دکور خاص دیواری با استفاده از آینه‌های مختلف ایجاد کنید. فقط فراموش نکنید که قاب دور آینه هم به رنگ روشن باشد تا جلوه نور در فضا بیشتر باشد.

بیشتر بدانید انواع جایگزین وایتکس برای ظروف کدامند؟

نور خورشید را به خانه خود دعوت کنید

رنگ سفید مساوی با روشنایی است

یکی از بهترین ترفندهای بهبود روشنایی خانه، استفاده از رنگ سفید در دکور و طراحی داخلی خانه است. حتی اگر شما به میزان کمی رنگ سفید را وارد یک فضای بسیار تاریک کنید باز هم به بهبود روشنایی اتاق کمک کرده‌اید و می‌توانید تاثیر آن را به خوبی مشاهده کنید. حالا چطور از رنگ سفید در خانه استفاده کنیم؟

یکی از ترفندهای استفاده از رنگ سفید در خانه، استفاده از قاب عکس‌های سفید یا قفسه و کتابخانه به رنگ سفید است. با وجود اینکه این وسایل تزیینی و دکوراتیو هستند باز هم تاثیر به‌سزایی بر روی بهبود روشنایی خانه می‌گذارند.

استفاده از رنگ سفید به عنوان یکی از ترفندهای بهبود نورپردازی خانه نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. برای این کار کافی است یک دیوار از خانه یا حتی یک در را انتخاب کنید و آن را سفید کنید. اگر دوست دارید به جای رنگ سفید از کاغذ دیواری برای پوشش دیوار‌ها استفاده کنید هیچ اشکالی ندارد. می‌توانید کاغذ دیواری‌های سفید با طرح خیلی کم یا ساده را جایگزین رنگ سفید کنید.

حال که با اهمیت روشنایی خانه آشنا شدید خالی از لطف نیست که به لامپ‌های فلورسنت سفید اشاره کنیم. استفاده از این مدل لامپ، نور سفید ملایم و طبیعی را در خانه ایجاد می‌کند. پس اگر خانه شما نورگیری خوبی ندارد این مدل نور مصنوعی می‌تواند به بهبود روشنایی خانه شما کمک کند.

پیشنهاد می‌کنم هیچ‌وقت از کفپوش خانه غافل نشوید. اگر فضای خانه یا اتاق شما روشنایی کافی ندارد حتما از کفپوش به رنگ روشن مثل سرامیک استفاده کنید. سنگ و سرامیک روشن نور سقف و محیط را به خوبی منعکس می‌کند، در نتیجه محیط اطراف روشن‌تر به نظر می‌رسد.

وسایل پارچه‌ای خانه را تغییر دهید. حتی یک کوسن با پارچه رنگی روشن، یک رومیزی سفید روی میز ناهارخوری و حتی پارچه مبلی روشن می‌تواند تغییرات بسیار زیبایی برای بهبود روشنایی خانه ایجاد کند.

بیشتر بدانید مبلمان در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید مساوی با روشنایی است

جزئیات کوچک دوست داشتنی و بهبود روشنایی خانه

فراموش نکنید که گاهی کوچک‌ترین جزئیات و وسایل خانه می‌تواند تاثیر به‌سزایی در شرایط جوی خانه بگذارد. تا به اینجا با اهمیت روشنایی خانه آشنا شدید و حال برای ایجاد تغییرات لازمه برای بهبود روشنایی خانه می‌توانید از وسایل دکوری کمک بگیرید. حال از چه وسایل دکوری می‌توان استفاده کرد؟

اولین و بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از رنگ‌های متنوع روشن است. لازم نیست برای بهبود روشنایی اتاق و خانه فقط از رنگ سفید استفاده کرد بلکه یک قالیچه رنگی وسط پذیری خانه یا بالشت‌هایی با پارچه رنگی رنگی روی تخت می‌تواند فضای خانه و اتاق شما را دلبازتر و روشن‌تر جلوه دهد.

یک پیشنهاد هیجان انگیز دیگر برای شما داریم. برای بازتاب نور بیشتر در فضای خانه می‌توانید چندین گلدان شیشه‌ای رنگی را پر از آب کنید و پشت پنجره قرار دهید. شنیده‌اید که از قدیم می‌گویند آب روشنایی می‌آورد؟ حال می‌توانید این کار را انجام دهید و از تلفیق نوری که از آب و شیشه رنگی عبور کرده و وارد فضای خانه شده لذت ببرید.

مهره‌های تزیینی شیشه‌ای و مرمر هم نور را بسیار خوب بازتاب می‌دهند. می‌توانید از این مهره‌های رنگی برای تزیین میز یا گلدان استفاده کنید تا نور بیشتری در اطراف منعکس شود.

تلفیق آب و نور همیشه در بهبود نورپردازی خانه نقش به‌سزایی داشته است. یکی از روش‌های دیگر برای ایجاد این تلفیق استفاده از آکواریم در فضای خانه است. آکواریوم نه تنها کمک به روشنایی بیشتر خانه کرده بلکه موجب آرامش نیز می‌شود.

اگر دور لوسترها و یا لامپ‌های آویز از سقف خانه‌تان شید تیره رنگ استفاده شده سعی کنید آن‌ها را با یک شید روشن عوض کنید.

برای زیبایی و دعوت حس گرما و صمیمیت می‌توانید یک سینی طلایی یا نقره‌ای رنگ را با چند وسیله تزیینی و دکوراتیو تزیین کنید و روی میز قرار دهید.

بیشتر بدانید زیباترین طراحی دکوراسیون داخلی جدید

جزئیات کوچک دوست داشتنی و بهبود روشنایی خانه

به بی نظمی‌ها نظم دهید

تا به حال توجه کرده‌ای هر چه فضای خانه یا اتاق شلوغ‌تر و بهم ریخته باشد، فضا تیره‌تر به نظر می‌رسد؟ اگر تا کنون به این نکته توجه نکرده‌اید برای مدتی همیشه فضای خانه و اتاق خود را مرتب نگه دارید تا حضور نور و روشنایی بیشتر در خانه را احساس کنید. شاید با خودتان بگویید چه ترفندهایی به شما کمک می‌کند همیشه خانه را مرتب نگاه دارید؟

از فضاهای ذخیره‌سازی خانه استفاده کنید. مثلا اگر انباری دارید حتما وسایل غیر ضروری خود را آن‌جا جمع کنید. اگر کابینت یا میز شما کشوهای مخفی مختلف دارد سعی کنید وسایل غیر ضروری را آن‌جا سازماندهی کنید و وسایل ضروری را نیز با نظم خاصی بچینید.

از تابلوهای بزرگ و شلوغ برای تزیین دیوار استفاده نکنید. این دسته از تابلوها، بخصوص برای خانه یا اتاقی با فضای کم، نه تنها باعث شلوغ جلوه دادن خانه می‌شود بلکه موجب تیرگی فضا نیز می‌شود.

بیش از حد از مبلمان استفاده نکنید. قرار نیست تمام فضای خانه یا اتاق مبلمان شود، گاهی یک فضا با وجود خالی بودن زیباتر هم جلوه می‌کند. پس به اندازه از مبلمان استفاده کنید تا خانه روشن‌تر نیز به نظر برسد.

به بی نظمی‌ها نظم دهید

سخن پایانی

چراغ خانه‌تان همیشه روشن! البته این جمله به این معنا نیست که برای روشن شدن فضای خانه خود به هر قیمتی (مصرف بیش از حد برق) کاری انجام دهید بلکه سعی کنید برای ساختن یک فضای صمیمی و آرامبخش در فضای خانه خود از خلاقیت و راهکارهای ساده استفاده کنید، درست مانند راهکارهایی که برای بهبود روشنایی خانه به شما پیشنهاد دادیم. اگر شما هم تجربیات خوبی در این زمینه دارید می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

1 نظر
  1. جلیلی می گوید

    این مطلب خیلی کاربردی و خوب بود ازتون ممنونم خیلی به من کمک کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + نوزده =