در جعبه ابزار خانگی چه وسایلی نگهداری کنیم؟

0

تابلویی برای نصب روی دیوار خریده‌اید و برای زدن میخ روی دیوار نیاز به چکش دارید. شیرآب روشویی چکه می‌کند و باید با آچار و پیچ گوشتی نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا بیشتر از این شاهد هدر رفتن آب نباشید. در چنین مواردی نیاز به یک جعبه ابزار خانگی در منزل حس می‌شود؛ جعبه ابزاری که در آن ابزار کاربردی در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل شما را حل کنند. در این مقاله استادکار با انواع جعبه ابزار و محتویات ضروری داخل آن آشنا خواهیم شد.

جعبه ابزار چیست و چرا وجود آن در خانه ضرورت دارد؟

جعبه ابزار جعبه‌ای متشکل از ابزارهای کاربردی در منزل است که برای مصارف خانگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزارآلات تنها مختص استفاده در صنعت نیستند و وجود آنها در خانه‌ها نیز ضروری است تا هر زمان مشکلی پیش آمد، بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن آن را حل کرد. چه خانه شما نوساز باشد و چه قدیمی، نیاز به یک جعبه ابزار برای انجام کارهایی چون نصب پیچ، میخ، اندازه‌گیری با متر و … دارید.

فرض کنید می‌خواهید پیچ یک وسیله الکتریکی آشپزخانه‌تان را باز کنید. برای این کار کوچک نیاز به خبر کردن تعمیرکار فنی نیست، بلکه شما می‌توانید تنها با یک پیچ گوشتی دوسو یا چهارسو این کار را انجام دهید. با کمک این محصولات می‌توانید حتی سخت‌ترین کارها را بدون نیاز به تخصص خاصی در منزل به شکل ساده انجام دهید. به این ترتیب در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

راهنمای خرید کیف و جعبه ابزار خانگی
تمام ابزارهای مورد نیاز خود در منزل را می‌توانید در محفظه‌ای به نام جعبه ابزار نگهداری کنید.

انواع جعبه ابزار خانگی

جعبه ابزارها در انواع و اقسام ابعاد و جنس‌های پلاستیکی و فلزی وجود دارند. حتی می‌توانید از مدل کیفی و پارچه‌ای برای نگهداری ابزار خود استفاده کنید. اگر سری به خیابان حسن آباد تهران زده باشید، حتما شما نیز انواع جعبه ابزار را مشاهده کرده‌اید. مشتریان با توجه به اینکه نیاز به استفاده صنعتی یا خانگی دارند، نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. برای مثال جعبه ابزارهایی فقط مختص پیچ و مهره نیز در بازار وجود دارد. یا اگر می‌خواهید دریل شما سالم بماند، جعبه ابزاری بزرگ‌تر و مجهز‌تر مختص آن تهیه کنید.

اما آنچه در این مقاله مدنظر ماست، ست جعبه ابزار خانگی است که بتواند تمام ابزارهای فنی مورد نیاز در منزل مانند چکش، متر، فازمتر، انبردست و … را در خود جای دهد. شما برای نگهداری از این ابزارآلات به ظرف یا کیفی نیاز دارید که اولا به سادگی قابل حمل باشد و ثانیا به شما اجازه دهد تا ابزار خود را با نظم بیشتری در آن دسته‌بندی کنید تا در صورت نیاز آنها را سریع‌تر بیابید. پس این موارد را هنگام خرید جعبه ابزار خانگی مدنظر قرار دهید.

ابزار کاربردی که باید در جعبه ابزار خانگی نگهداری شوند، کدام است؟

ابزارهای مختلفی در بازار وجود دارد. اما تنها تعدادی از آنها برای نگهداری در منزل ضروری است و بقیه برای استفاده در صنعت و مصارف تخصصی مفید هستند. اگر می‌خواهید ابزار خانگی خود را تکمیل کنید، به لیست زیر نگاهی بیاندازید.

میخ و چکش

برای نصب ساعت و تابلوی عکس روی دیوار، نیاز به میخ و برای محکم کردن میخ روی دیوار به چکش نیاز دارید. چکشی را انتخاب کنید که وزن و اندازه مناسبی داشته باشد و هنگام تعمیرات خانه، سنگینی آن دست شما را خسته نکند. داشتن چکش برای مواردی مانند نصب دکوری و قاب روی دیوار یا ساخت قفسه و حتی شکستن اجسام سخت ضروری است.

توصیه می‌کنیم یکی از مدل‌های با کیفیت با دسته‌ای خوش‌دست را انتخاب کنید. اصلی‌ترین نوع چکش‌ها در سه دسته‌ چکش پنجه‌ای، پتک پلاستیکی و چکش‌های خردکن قرار می‌گیرند. اگر نوع ‌پنجه‌ای مدنظرتان باشد، می‌توانید برای بیرون کشیدن میخ نیز از آن استفاده کنید. دو نوع دیگر برای ضربه زدن به اشیا و شکستن آنها کاربرد دارند.

میخ و چکش | ضروری‌ترین ابزارها که باید در خانه داشته باشید
برای نصب یک قاب عکس یا ساعت روی دیوار حتما به میخ و چکش احتیاج پیدا خواهید کرد.

پیچ‌گوشتی

برای باز کردن پیچ و مهره‌ها شما قطعا به یک پیچ‌گوشتی نیاز پیدا خواهید کرد. پیچ گوشتی یکی از انواع ابزارآلات دستی است که برای اهداف مختلفی مثل باز و بسته کردن پیچ‌های لوازم‌ خانگی، محکم ‌کردن پیچ‌های دوچرخه یا بررسی و تعمیر اتصالات برقی استفاده می‌شود.

بعضی پیچ‌ها دوسو و برخی دیگر چهارسو هستند. به همین دلیل بهتر است شما هر دوی این پیچ‌گوشتی‌ها را در ست ابزار خود بگنجانید. لازم است از پیچ‌گوشتی با جنس خوب استفاده کنید تا پس از چند بار باز و بسته کردن پیچ‌ها، نوک آن خراب نشود. اگر از یک مجموعه پیچ‌گوشتی با کیفیت به درستی استفاده شود، می‌تواند بیش از یک دهه در خدمت شما باشد و انجام کارها را برایتان آسان کند.

انبرها

انبر‌ یک ابزار کاربردی در منزل است که از آن برای گرفتن و کشیدن چیزی استفاده می‌شود که دست قدرت انجام آن را ندارد. انبرها برای وسایل محکمی مانند قلاب یا دستگیره یا میخ‌های عایق‌بندی شده، سیم و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها دارای انواع مختلفی مانند انبردست، دم‌باریک، گاز انبر، سیم‌چین، سیم‌لخت‌کن، انبر کلاغی، انبرقفلی و … هستند. برای مثال برای پیچ‌ و مهره‌های فرسوده یا بستن نشتی لوله رادیاتور تا زمانی که لوله هنوز سرد نشده و کار با آن سخت است، انبرقفلی پیشنهاد می‌شود. برای انجام کارهای کوچک برقی، دم‌باریک بسیار کاربردی است. چون دهانه باریک آن می‌تواند به فضاهایی که انگشت نمی‌تواند وارد شود، نفوذ کند. اما برای لخت کردن سیم‌ها از سیم‌چین و سیم‌لخت‌کن استفاده می‌شود. البته پیشنهاد ما این است که امور برق‌کاری و سیم‌کشی را به متخصصان این امر بسپارید تا از حوادث غیرمترقبه جلوگیری کنید.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
انواع انبردستی و ابزار کاربردی در منزل
انواع مختلفی از انبر مانند انبردست، دم‌باریک، انبر قفلی و … در بازار وجود دارد که تعدادی از آنها را می‌بینید.

متر در جعبه ابزار خانگی

آیا می‌خواهید پنجره‌ها را برای نصب پرده اندازه بزنید؟ یا موکت خانه خود را عوض کنید؟ در تمام این موارد نیاز به متری برای اندازه‌گیری دارید. یکی از وسایل پرکاربرد جعبه ابزار خانگی، متر است که برای اندازه‌گیری استفاده می‌شود. شما چه بخواهید مبلمان خود را برای خانه‌ای جدید اندازه‌گیری کنید یا درصدد نصب کابینت جدید برآیید، برای اندازه‌گیری نیاز به متر دارید. از متر برای اندازه‌گیری طول، عرض، ارتفاع و عمق هر جسم بزرگ و کوچکی استفاده می‌کنیم. متر نواری، چرخ اندازه‌گیری، متر لیزری و متر مهندسی از رایج‌ترین مدل‌های متر به شمار می‌روند. اگر متر نواری فلزی می‌خرید، از کیفیت آن و راحتی باز و بسته شدنش مطمئن شوید.

دریل

دریل یکی از ضروری‌ترین ابزارهای الکتریکی صنعتی است که در خانه نیز کاربرد فراوانی دارد. دریل انواع گوناگونی چون ساده (برقی و شارژی)، چکشی، بتن‌کن، دریل تخریب، نمونه‌بردار و ستونی دارد که شاید تنها نوع ساده آن برای مصارف خانگی مناسب باشد. ابزار اصلی و کلیدی هر جعبه ابزاری دریل شارژی و مته است که نیاز است نسبت به خرید یک دریل با وزن و کارکرد مناسب اقدام کنید. برای دریل خود باید مته نیز خریداری کنید. مته‌ها در سایزهای ۶،۷،۸ و … وجود دارند و با کمک این مته‌ها می‌توانید سوراخ‌هایی با اندازه مدنظر خود روی دیوار ایجاد کنید. همچنین لازم به ذکر است که اگر برای هر کار کوچکی، ترجیح می‌دهید از متخصص کمک بگیرید و مطمئن هستید که خودتان هرگز از دریل استفاده نمی‌کنید، ضرورتی برای خرید آن وجود ندارد.

انواع دریل و وسایل جعبه ابزار خانگی
دریل کاربردهای مختلفی دارد؛ شما حتی می‌توانید از آن به عنوان پیچ گوشتی استفاده نمایید.

کاتر

کاتر یکی دیگر از ابزارهای کاربردی جعبه ابزار خانگی شماست. یک کاتر ساده با تیغه متحرک برای برش دادن و قطعه قطعه کردن به دردتان می‌خورد. بهتر است یک تیغه اضافی نیز بخرید تا در صورت کند شدن تیغه، آن را تعویض کنید. کاتر می‌تواند برای بریدن موکت و حتی پنل‌های پیش‌ساخته استفاده شود. البته که بد نیست در کنار کاتر، یک قیچی مناسب هم در جعبه داشته باشید.

آچارها

یکی دیگر از ابزار کاربردی داخل جعبه ابزار خانگی آچار است که در انواع مختلفی مانند آچار سوکت، آچار آلن و آچار فرانسه و … در بازار وجود دارد. شما برای شل شدن یا محکم‌ شدن پیچ و مهره‌ها به یک آچار خوش‌ساخت و مناسب احتیاج دارید. مدل‌های با کیفیت آچار فرانسه از فک‌های مناسب و قدرتمندی برخوردار هستند که به خوبی به پیچ و مهره‌ها متصل می‌شوند و از آسیب به اتصالات جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید برای راحتی در باز کردن پیچ و مهره ها یک ست آچار سوکت با کارایی بالا تهیه کنید. در مورد روش ساخت آچار فیلتر روغن خانگی نیز بخوانید. آچار فیلتر روغن برای باز کردن و نصب فیلتر روغن استفاده می‌شود.

دیگر ابزارهای مناسب جعبه ابزار خانگی

همچنین ابزارهای دیگری که می‌توانید درون جعبه ابزار خانگی خود بر حسب نیاز بگنجانید عبارتند از میخ در اندازه‌های مختلف، رول پلاک، مهره، پیچ در چند اندازه، نوار لنت، نوار تفلون، چسب دو طرفه، چسب یک دو سه، چسب آکواریوم، چسب قطره‌ای، کاردک، خط‌کش، تراز، سوهان، فازمتر. با توجه به اینکه برای انجام چه کاری از این ابزارها استفاده می‌کنید، خوب است نسبت به تهیه آنها اقدام کنید.

کدام ست ابزار را نخریم؟

ست ابزار حرفه‌ای معمولا برای کارهای تخصصی و فنی استفاده می‌شود و نیازی نیست که از برخی ابزارهای حرفه‌ای برای جعبه ابزار خانگی خود استفاده کنید. ابزارهایی را انتخاب کنید که مناسب نوع نیاز شما باشند. پس لازم نیست ابزارهایی چون گونیا، گوش‌گیر، اره میزی، گیره، دستگاه فرز، شاقول، دستگاه پولیش و دیگر دستگاه‌های سنگین صنعتی را در خانه داشته باشید.

کاربرد انواع دستگاه پولیش در ست جعبه ابزار صنعتی و خانگی
دستگاه‌هایی مانند دستگاه پولیش جزو ابزارهای تخصصی کارخانه‌ای به شمار می‌آیند و نیاز نیست آن را در جعبه ابزار خانگی خود داشته باشید.

به جز وسایل درون جعبه، کدام وسیله ها ضرورت دارند؟

به جز وسایلی که برای جعبه ابزار خود می‌خرید، تعدادی وسایل دیگر نیز وجود دارند که داشتن آنها می‌تواند کار شما را در امور فنی جلو ببرد. برای مثال چراغ قوه برای روشن کردن نقاط تاریک ضروری است. همچنین نردبان یکی از مواردی است که هم آقایان و هم خانم‌ها در امور منزل به آن احتیاج دارند. اگر نردبان ندارید برای نصب پرده یا تمیز کردن پنجره و … می‌توانید یک چهارپایه تهیه کنید. داشتن لوازم زیر نیز در کنار جعبه ابزار خانگی ضرورت دارد:

  • چراغ قوه
  • نردبان
  • چهارپایه

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع ابزار که نیاز است در جعبه ابزار خانگی شما وجود داشته باشد، آشنا شدید. دقت کنید که خرید ابزارهای غیرضروری و جاگیر که برای مصارف تخصصی به کار می‌رود، توصیه نمی‌شود و لازم است متناسب با نوع کاری که می‌خواهید در منزل انجام دهید، اقدام به خرید ابزار کنید. از جعبه ابزار خود محافظت کنید و ابزارها را سالم و تمیز نگه‌دارید تا به افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد اجرایی آنها کمک کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =