ترکیب رنگها در نقاشی ساختمان و روش ایجاد رنگ های سرد و گرم

10

در این مقاله قصد داریم در مورد ترکیب رنگ نقاشی و اصول آن صحبت کنیم. تا انتهای مقاله با ترکیب رنگها در نقاشی ساختمان و جدول ترکیب رنگها کاملا آشنا خواهید شد و در ادامه با آموزش ترکیب رنگ ساختمان با شما خواهیم بود. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید.

نقاشی یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌های تغییر دکوراسیون است. چه بخواهید دکوراسیون خانه‌تان را تغییر دهید، چه بخواهید دستی به سر و روی دفتر کارتان بکشید، با چند سطل رنگ و یک قلم‌مو یا غلتک، می‌توانید این کار را نسبتا راحت انجام دهید. اگر می‌خواهید خودتان رنگ آمیزی ساختمان را انجام دهید، بهتر است با روش ترکیب رنگها آشنا شوید تا بتوانید رنگ مورد نظرتان را دقیق دربیاورید.

اگر با مفاهیم و اصول اولیه ترکیب رنگها آشنایی دارید، می‌توانید یک راست به سراغ جدول ترکیب رنگ بروید و ترکیب مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر هم تازه‌کار هستید و دوست دارید بیشتر با تئوری‌های مربوط به رنگ‌ها آشنا شوید، در ادامه توضیحات بیشتری را برایتان آورده‌ایم.

ترکیب رنگ و آموزش ترکیب رنگ ساختمان
با اینکه تاثیر رنگ ها بر انسان غیرقابل چشم پوشی است اما به عقیده ی روانشناسان این تاثیرات کاملا به فرهنگ مناطقی که در آن رشد یافته ایم بستگی دارد.

ترکیب رنگ ساختمان

ساختن رنگ‌های دلخواه برای نقاشی ساختمان از اصول اولیه‌ ترکیب رنگ پیروی می‌کند، اما نیازمند دقت و مهارت و تجربه‌ بیشتری هم است، چرا که دیگر با یک بوم نقاشی مواجه نیستیم! دیوارهای منزل ما جزء مهم‌ترین قسمت‌های خانه هستند که در معرض دید و حتی کانون توجه اهالی خانه و مهمان‌ها خواهند بود، پس باید برای انتخاب رنگ و نهایتاً رنگ‌آمیزی آن‌ها نهایت دقت و توان را به کار گرفت.

در این قسمت قصد داریم فرمول‌هایی را برای دستیابی به ترکیب رنگ درست در نقاشی ساختمان به شما ارائه دهیم.

جدول ترکیب رنگ‌ها در نقاشی ساختمان

ترکیب رنگ‌ها
آبی + زرد = سبز سفید + کمی مشکی = فیلی
زرد + قرمز = نارنجی سفید + مقدار زیاد مشکی = طوسی سیر
سبز + قرمز = قهوه ای (فندقی) نارنجی + زرد + قرمز = پرتقالی
آبی + قرمز = بنفش قهوه ای روشن + سیاه = قهوه ای سیر
آبی + سبز = آبی زنگالی آبی + قرمز = سرخابی
زرد + سبز = سبز روشن پودر طلایی + تینر = رنگ طلایی
سفید + قرمز = صورتی(یاسی) پودر نقره ای + تینر = رنگ نقره ای
سفید + کمی آبی = آبی آسمانی قرمز + سیاه = زرشکی
سفید + لاجورد = سفید مخصوص سقف سبز روشن + سیاه = زیتونی (یشمی)
آبی + سیاه = سورمه ای سفید + کمی زرد = شیری
زرد + کمی آبی = فسفری زرد + کمی سفید = لیمویی
سفید + کمی گِل ماش = استخوانی روشن آبی روشن +سیاه = آبی نفتی
سفید + کمی قهوه ای = کرم زرد + کمی نارنجی = زرد پررنگ
سفید + قهوه ای = شکلاتی نارنجی پررنگ + کمی مشکی = مِسی
نارنجی پررنگ + سفید = گلبهی بنفش روشن + سیاه = بادمجانی
سبز تیره + کمی زرد = سبز مغز پسته ای آبی روشن + کمی قرمز = یاسی
قرمز زیاد + زرد + آبی = خرمایی سبز چمنی + کمی سیاه = سبز لجنی
قرمز+ پودرآلومینیوم = پوست پیازی آبی تیره + نقره ای + سبز = نقره آبی

متخصصان نقاشی ساختمان با تسلط بر تمام این قواعد و در نظر گرفتن سلیقه‌ شما و تناسبات رنگی می‌توانند شما را در رسیدن به دنیای رنگی محبوبتان یاری کنند! استادکار مفتخر است که با ارائه‌ این خدمات به‌صورت حرفه‌ای در تمام مسیر همواره همراه و مشاور شماست. علاوه بر این شما می‌توانید با ثبت درخواست رنگ‌آمیزی ساختمان در استادکار از مشاوره‌ حرفه‌ای و رایگان نقاشی ساختمان این مجموعه هم برخوردار شوید.

دایره یا چرخه رنگ

دایره رنگ اصلی و ابتدایی که دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می‌رود از ۳ رنگ آبی، قرمز و زرد تشکیل‌شده است. آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین دایره‌ رنگ را به وجود آورد. در مورد چیدمان رنگ‌ها در این دایره اختلاف نظرهایی وجود دارد اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص را رعایت کرده باشد، درست و قابل استفاده است. در این دایره چند دسته رنگ قرار می‌گیرند که در دسته‌بندی‌های زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

آموزش ترکیب رنگها و دایره ترکیب رنگهای ساختمانی

رنگ‌های اصلی (primary colors)

دسته‌ اول رنگ‌های قرمز و زرد و آبی هستند که آن‌ها را با نام رنگ‌های اصلی می‌شناسیم، زیرا دانه‌های رنگی تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده است. همچنین تمام‌ رنگ‌های دیگر این دایره از ترکیب تناژهای مختلف این ۳ رنگ با هم به دست می‌آیند.

رنگ‌های فرعی (secondary colors)

دسته دوم را با نام رنگ‌های فرعی یا ثانویه می‌شناسیم که شامل رنگ‌های سبز و نارنجی و بنفش هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر به وجود آمده‌اند. رنگ‌های ثانویه در دایره‌ رنگ بین دو رنگ تشکیل دهنده‌ خود قرار می‌گیرند.

رنگ‌های ترکیبی (tertiary colors)

دسته‌ی سوم رنگ‌های ترکیبی هستند که از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند. مانند قرمز-بنفش، زرد-سبز، زرد-نارنجی.

روش های ترکیب رنگ های گرم و سرد

در یک دسته‌بندی دیگر رنگ‌ها به ۳ دسته با نام‌های گرم، سرد و خنثی شناخته می‌شوند؛ اما منظور از هرکدام چیست؟

خانواده‌ی رنگ‌های گرم، شامل رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد و نارنجی است. این رنگ‌ها سراسر شور و حرارت‌اند. حس جنبش و تحرک را در ما برمی‌انگیزند یادآور شعله‌های آتش و تداعی‌کننده‌ گرما و حرارت آتش هستند؛ و یا مانند رنگ زرد، آفتاب گرم تابستان را به تصویر می‌کشند.

ترکیب رنگها در نقاشی ساختمان و ترکیب رنگ
رنگ های گرم باعث ایجاد حس شور و هیجان و عشق و حرارت میشوند!رنگ قرمز تاثیر زیادی بر ایجاد حس خشم دارد.

رنگ‌های سرد اما سراسر آرامش و سکون هستند. رنگ‌هایی مثل آبی و سبز و بنفش. آبی تداعی‌کننده‌ آسمان و آب و سبز هم نمادی از طبیعت و عناصر موجود در آن! به‌طورکلی رنگ‌های سرد حس سرما و آرامش ایجاد می‌کنند. ثابت‌شده است افراد در اتاقی که در آن از رنگ‌های سرد استفاده‌شده، دمای کمتری را احساس می‌کنند هرچند واقعاً این‌گونه نباشد! رنگ‌ها این‌چنین تأثیرات عمیقی دارند.

ترکیب رنگ های سرد در نقاشی ساختمان
رنگ های سرد نماد نظم و صلح و آرامش اند. رنگ آبی کاهش دهنده ی ضربان قلب و ضد اشتهاست.کسانی که رژیم کاهش وزن دارند میتوانند از ظروف یا رومیزی هایی با رنگ آبی استفاده کنند.

دسته‌ آخر رنگ‌های خنثی هستند که شامل رنگ‌هایی مثل سفید، مشکی و خاکستری هستند.

ایجاد رنگ‌های گرم

همان‌طور که گفتیم رنگ‌های اصلی عبارت‌اند از زرد و آبی و قرمز که رنگ‌های زرد و قرمز جزء خانواده رنگ‌های گرم به شمار می‌روند. با ترکیب این دو رنگ میتوان یکی دیگر از رنگ های گرم را ایجاد کرد :

زرد + قرمز = نارنجی

اما رنگ نارنجی طیف‌های متفاوتی دارد و با توجه به نسبت رنگ‌های استفاده‌شده در ترکیب، تغییر می‌کند، مثلاً رنگ قرمز- نارنجی در ترکیب خود قرمز ِ بیشتر و زردِ کمتر دارد و یا رنگ زرد-نارنجی دارای زردِ بیشتر و قرمزِ کمتر است.

بااینکه سبز، جزء رنگ‌های سرد به‌حساب می‌آید اما همان‌طور که در چرخه‌ رنگ مشاهده کردید، می‌توان با ترکیب کردن آن با رنگ زرد، رنگ  زرد- سبز را ساخت که جز رنگ‌های گرم به شمار می‌رود.

سبز + زرد = سبز-زرد

عکس نقاشی با رنگ های سرد و گرم - روش های ترکیب رنگ
روش های ترکیب رنگ

ایجاد رنگ‌های سرد

برای ساخت رنگ‌های سرد هم می‌توان با توجه به چرخه‌ رنگ عمل کرد، رنگ آبی اصلی‌ترین رنگ این خانواده است و خود، طیف‌های متفاوتی دارد. از ترکیب این رنگ با رنگ های خنثی میتوان طیف های مختلف رنگ آبی را ساخت. از ترکیب رنگ آبی با رنگ قرمز رنگ بنفش به دست می آید. بنفش هم مثل رنگ‌های دیگر طیف‌های گسترده‌ای دارد و هرقدر میزان آبی استفاده‌شده در آن بیشتر باشد سردی  آن بیشتر می‌شود و برعکس با اضافه کردن قرمزِ بیشتر می‌توان گرمای آن را زیاد کرد.

آبی + قرمز = بنفش

از ترکیب رنگ آبی با رنگ های فرعی نیز میتوان رنگ های جدیدی ساخت. برای مثال :

آبی + سبز = آبی-سبز

این رنگ نوعی آبی متمایل به سبز است و جزء خانواده ی رنگ های سرد است.

مطالبی که عنوان کردیم اصول اولیه‌ی ترکیب رنگ نقاشی و یا ترکیب رنگ نقاشی ساختمان هستند، اما رنگ‌ها دنیای بزرگ‌تر و پیچیده‌تری دارند و به مواردی که عنوان کردیم محدود نمی‌شوند، با ترکیب کردن رنگ‌ها بارنگ‌های خنثی و یا ترکیب کردن چند رنگ باهم می‌توان رنگ‌های جدید و جذاب ساخت و در تمام آن‌ها با به‌کارگیری درست و اصولی چرخه‌ی رنگ می‌توان به ترکیب‌های دلخواه رسید.

روش های ترکیب رنگ
روش های ترکیب رنگ

هزینه نقاشی دیوارهای داخلی ساختمان

برآورد هزینه نقاشی دیوارهای داخلی ساختمان بدون در نظر گرفتن جزییات و ویژگی های محیط مد نظر هر فرد دقیق نیست زیرا بسته به تعداد و مساحت دیوارها و نوع رنگ انتخابی هزینه‌ها متفاوت است. اما به طور کلی خدماتی که سرویس دهندگان حرفه‌ای استادکار ارائه می‌دهند شامل زیرسازی و نقاشی دیوار و سقف و همچنین اجرای رنگ‌های پلاستیک، اکرولیک، روغنی و پتینه کاری است که هر کدام به شرح زیر است:

شرح خدمات قیمت واحد(تومان)
نقاشی جزئی – نقاشی محل کمتر از 20 مترمربع 700,000
نقاشی هر درب یا چارچوب – هر مترمربع 38,000
پتینه کاری ساده – هر مترمربع 70,000
پتینه کاری ابر و باد – هر مترمربع 72,000
نقاشی ساختمان رنگ روغنی متری 49,000
نقاشی ساختمان رنگ اکریلیک متری 48,000
نقاشی ساختمان رنگ پلاستیک متری 45,000
نقاشی ابزار- هر متر طول 40,000
نقاشی جدول- هر متر طول 35,000
نقاشی نرده فرفوژه پیچیده- هر طرف مترمربع 75,000
نقاشی نرده فرفوژه ساده- هر طرف مترمربع 70,000
نقاشی نرده ساده- هر طرف مترمربع 60,000

ترکیب رنگها در نقاشی ساختمان را به متخصص آن بسپارید

ترکیب رنگها هر چند کار ساده ای در نقاشی ساختمان به نظر می رسد، اما سختی ها و پیچیدگی های خودش را دارد. گاهی ممکن است با کمی اشتباه، طیف رنگی مورد نظر از دست برود. به همین دلیل بهتر است کار ترکیب رنگهای برای نقاشی ساختمان را به متخصص آن بسپارید که تجربه بالایی داشته باشد. همچنین بعضی از مغازه های ترکیب رنگ وجود دارند که کاملا اصولی رنگ ها را ترکیب کرده و بهترین بازدهی را خواهند داشت.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

 

10 نظرات
  1. علی می گوید

    خیلی عالیه سایتتون مطالبتون خیلی ب کارم اومد. تشکر

  2. داود می گوید

    چه نوع و یا جنس رنگی برای نقاشی دیوار بهتر و زیباتراست؟ روغنی ؟ پلاستیکی؟ یا اکرلیک

    1. سینا می گوید

      بستگی به محیط زندگی شما داره.مثلا شمال بدلیل رطبت رنگ پلاستیک مناسبه یا ت‌و تهران بخاطر هوای خشک روغنی مناسبه.درکل اکرلیک بهتره چون همه جا جواب میده

    2. رضا می گوید

      بستگی به کار بریت داره اگه برا دیوار خونه باشه اکرولیک به بهتره برا سقف خونه رنگ پلاستیک و برا اشپز خونه رنگ روغن

  3. وحید می گوید

    سلام میشه راهنماییم کنید رنگ فندوقی برای قاب پلاستیک چه جور درست کنم ؟

  4. جمشید می گوید

    عالی بود مرسی.فردا می خوام برم نقاشی ساختمان برای دوستم مفید بود برام

  5. جمشید می گوید

    عالی بود مرسی.فردا می خوام برم نقاشی ساختمان برای دوستم مفید بود برام.بازم ممنون

  6. جمشید می گوید

    اقا وحید سبز با قهوه ای ترکیب کنید،میشه فندوقی

  7. احمد می گوید

    سلام ، کدام رنگ روی رنگ دیگر دوام بیشتری دارد ، روغنی روی پلاستیک ، پلاستیک رو اکریلیک ، اکریلیک روی روغنی ، ویا برعکس ؟

  8. مصی داعی می گوید

    سلام . من یک بنفش شفاف و درخشان نیاز دارم ولی هر بار قرمز و آبی رو باهم مخلوط میکنم یک بنفش کدر و چرک بدست میاد. چکار کنم ؟ ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 9 =