اصول رنگ آمیزی نمای ساختمان

0

ساختمان هایی که رنگ به رخ ندارد، این توصیفی از سازه‌های مسکونی و غیر مسکونی شهر‌های ماست. کافی است رد چند خیابان را بگیریم و پیاده روی کوتاهی داشته باشیم، خواهیم دید اکثر ساختمان‌های شهر ما رنگ و روح ندارند. اگر با اصول رنگ آمیزی  نمای ساختمان آشنا نیستید، ولی با دیدن شهرهای رنگی دلتان غنج می‌رود با ما همراه باشید…

همه ما تجربه دیدن شهرهای رنگی چون آمستردام هلند، گوآناخوآتو (Guanajuato)، مکزیک و غیره را از نزدیک نداریم، ولی دستکم چندین بار عکس‌های چنین شهرهایی را در اینترنت بالا و پایین کرده‌ایم…

شهرهای شاد و رنگی جهان
این تصویر مربوط به شهر “سنت جونز” در جزیره‌ی نیوفاندلند کانادا است؛ ولی اصول رنگ آمیزی نمای ساختمان در اینجا به خوبی رعایت شده است.

بعضی از این شهرها بر اساس سنت‌های قدیمی و برخی دیگر بر اثر فعالیت‌های زیباسازی‌ مدرن معماری به شکل کنونی در‌آمده‌اند.

چه باید کرد؟ آیا باید هرکدام یک قلم مو دستمان بگیریم و شروع کنیم به رنگ پاشی به در و دیوار و نمای منازل خودمان؟

اگر تصمیم به چنین کاری گرفته‌اید، دست نگه دارید و این مقاله را بخوانید، راهکارهای این مقاله به شما کمک خواهد کرد…

اولین قدم: مطالعه قوانین شهرداری در خصوص اصول رنگ آمیزی و نقاشی نمای ساختمان

موافق هستید که در منطقه ای که کل ساختمان‌های آن به رنگ کرم و قهوه ای هستند، یک ساختمان آبی کاربنی چندان دل‌نواز نخواهد بود و به اصلاح دل را خواهد زد، اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود. شهرداری ها نیز با هدف جلوگیری از آشفتگی سیمای شهری،  ضوابط طراحی و اجرای «نما» در ساختمان‌های جدید را از مدت‌ها قبل منتشر  و بر ضرورت هماهنگی رنگ غالب ساختمان با رنگ ابینه مجاور تاکید کرده‌اند؛ پس قبل از رنگ آمیزی

بیشتر بدانید راهنمای انتخاب رنگ حفاظ پنجره های مدرن

دومین قدم: همسایه‌های خود را در نظر بگیرید

همسایگانی که در ساختمان شما زندگی می کنند، باید در جریان تصمیم به رنگ‌آمیزی شما قرار بگیرند، در رنگ آمیزی ساختمان برای انتخاب رنگ مناسب، چند خانواده باید نظر بدهند.  طراح یا معمار باید چهار عامل اصلی را در نظر بگیرد: معماری ساختمان، شخصیت ساختمان های اطراف، فرهنگ و تاریخ منطقه و خریداران بالقوه و ساکنان. در نهایت، همیشه خوب است که ساکنین ساختمان شمایی کلی از روند رنگ آمیزی  را چه به صورت نقاشی دستی و چه به صورت نقاشی‌های کامپیوتری ببینند.

در رنگ آمیزی نمای ساختمان، نظرات همسایگان خود را هم بشنوید
در رنگ آمیزی نمای ساختمان، نظرات همسایگان خود را هم بشنوید

سومین قدم : انتخاب رنگ نمای ساختمان

در رنگ آمیزی نمای ساختمان، انتخاب رنگ نما باید طبق یکسری دستورالعمل ها باشد و فیلترهای مختلفی را برای انتخاب پشت سر بگذارد، نمای ساختمان در معرض آلودگی،تابش مستقیم نورخورشید، بارش باران‌های اسیدی و غیره است، برای همین کیفیت رنگ و نوع آن اهمیت به سزایی در نتیجه نهایی کار خواهد داشت، در انتخاب رنگ ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر باران های شدید و شرایط جوی، قابل شستشو و غیر قابل اشتعال بودن را در نظر گرفت.

چهارمین قدم:  قبل از رنگ‌آمیزی نمای ساختمان شرایط آب و هوایی  را در نظر بگیرید

زمان اجرای رنگ‌آمیزی و نقاشی نمای ساختمان اهمیت به سزایی دارد، پس قبل از شروع به کار هواشناسی را چک کنید، انتظار ندارید که رنگ در یک روز بارانی دوام بیاورد و یا در روزهای مرطوب خشک شود!پس روزهایی را انتخاب کنید، آب و هوا خشک است تا رنگ زمان کافی برای خشک شدن داشته باشد.

زمان مناسب برای رنگ آمیزی نمای ساختمان
شرایط آب و هوایی را قبل از شروع به رنگ آمیزی نمای ساختمان از مراجع ذی‌صلاح پیگیر شوید

پنجمین قدم: قبل از رنگ آمیزی  نمای ساختمان سطح بیرونی ساختمان را بشویید

رنگ آمیزی روی سطح کثیف نما، نتیجه کار ضعیفی خواهد داشت، نقاشی نمای ساختمان کار پر زحمتی است، پس پیش از رنگ آمیزی سطح بیرونی ساختمان را به طور کامل بشویید تا مجبور نباشید رنگ آمیزی را چندین بار تکرار کنید.

همچنین اگر نمای ساختمان ترک و شکاف داشته باشد باید قبل از رنگ آمیزی با مواد بتونه پر شود.

ششمین قدم: از استحکام چهارپایه و یا نردبان زیر پای خود مطمئن شوید

اگر کار رنگ آمیزی را خود شخصا به عهده گرفته‌اید، بارها و بارها از استحکام چهارپایه و نردبان زیر پای خود اطمینان حاصل کنید، امیدوارم تصمیم جسورانه شما تنها مربوط به رنگ آمیزی نمای ساختمان یک طبقه ای باشد، رنگ آمیزی نمای یک ساختمان، کاری حرفه ای است و رنگ آمیزی ساختمان‌های بلند، حرفه ای تر.. نیروهای خدماتی حرفه ای از ابزار های خاصی استفاده می کنند که ایمنی آنها را در حین کار تامین می کند.

از استحکام نردبان و پایه زیر پای خود مطمئن شوید
از استحکام نردبان و پایه زیر پای خود مطمئن شوید

هفتمین قدم: رنگ آمیزی را از جای مناسب آغاز کنید

در رنگ آمیزی نمای ساختمان ، بهتر است کار را از بالا به پایین آغاز کنید، در این صورت دستتان کمتر خسته می شود و هر چه به پایان کار نزدیک‌تر شوید سختی کار کمتر می شود.

رنگ آمیزی و نقاشی نمای ساختمان
رنگ آمیزی نمای ساختمان را به افراد حرفه ای بسپارید


سخن آخر اینکه:

قطعا رنگ دوباره نمای ساختمان به آن روحی دوباره خواهد بخشید، پس کار رنگ و رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان، کاری سنگین و نیازمند وقت و دقت فراوان است، بهتر است قبل از شروع کار، این مسئله را با یک متخصص در میان بگذارید. در بخش خدمات سایت استادکار می‌توانید از متخصصان ما کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات رنگ‌آمیزی نمای استادکار مراجعه کنید.

نقاشی نمای ساختمان

نقاشی نمای ساختمان

  • نقاشی و رنگ آمیزی نمای ساختمان
  • نقاشی نمای سیمانی، بتنی، آجری، سنگی و...
  • نقاشی نما ساختمان با داربست و بدون داربست
  • رنگ آمیزی نما با رنگ های پایه آب و پایه حلال
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + نوزده =