انواع رنگ نمای ساختمان

0

رنگ آمیزی نمای ساختمان شامل مراحل مختلفی می‌شود که مهم‌ترین آن را می‌توان انتخاب رنگ نمای ساختمان دانست. انتخاب ابزار مناسب، رنگ و نوع آن پیش از شروع مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان قرار دارد. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید باید ابتدا با این ابزار و انواع رنگ‌ها بیشتر آشنا شوید تا هم بتوانید کار با آن‌ها را یاد بگیرید هم با مزایا و معایب هریک بیشتر آشنا شوید. بنابراین پیش از اینکه کار خود را آغاز کنید کمی بیشتر درباره رنگ نمای ساختمان بدانید.

همه چیز درباره رنگ‌ها

انتخاب نوع رنگ به اندازه انتخاب رنگ نمای ساختمان مهم است. بنابراین نباید سرسری از این انتخاب بگذرید. رنگ مناسب می‌تواند کاراکتر خانه و ساختمان شما را تغییر دهد. کمی بیشتر با انواع رنگ نمای ساختمان آشنا شوید.

انواع رنگ نمای ساختمان
انواع رنگ نمای ساختمان
  • رنگ روغنی (Oil-based paint)

رنگ حلال روغن یا رنگ روغنی از جمله رنگ‌هایی است که به روی هر سطحی قابل استفاده است. این رنگ را می‌توانید روی دیوار، کابینت و حتی لوازم خانگی همانند میز و صندلی استفاده کنید. رنگ روغنی مقاومت بالایی دارد و می‌توان از آن برای پوشش دهی نقاطی که به خوبی تمیز نشده‌اند استفاده کرد. خشک شدن این رنگ نسبت به رنگ حلال آب بیشتر طول می‌کشد و تمیز کردن ابزار رنگ نیز به نسبت آن دشوارتر است.

مزایای استفاده از رنگ روغنی:

  • رنگ روغن براق و جذاب است.
  • برای اتاق‌ها و فضاهایی که رطوبت بالایی دارند مناسب است (همانند حمام)
  • مدت زمان طولانی که خشک شدن آن طول می‌کشد این امکان را می‌دهد اشتباهات رنگ آمیزی برطرف شود.
  • رنگ روغن رنگی سخت و مقاوم است.

از معایب رنگ روغن می‌توان به بوی شدیدی که دارد اشاره کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هنگام رنگ آمیزی با رنگ روغن حتما پنجره‌ها را باز گذاشته یا از تهویه کننده هوا استفاده کنید تا بوی شدید رنگ روغن شما را اذیت نکند.

انواع رنگ نمای ساختمان
انواع رنگ نمای ساختمان
  • رنگ حلال آب (لاتکس) (Water-based paint)

رنگ حلال آب را امروزه با نام رنگ لاتکس نیز می‌شناسند. اغلب رنگ‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند رنگ‌های حلال آب هستند که بخاطر ساده بودن روش استفاده از آن‌ها انتخاب می‌شوند. رنگ حلال آب معمولا برای رنگ آمیزی دیوار و سقف استفاده می‌شود چرا که نسبت به سایر رنگ‌ها ضرر کمتری داشته و تمیزکردن آن بخصوص در قیاس با رنگ روغن ساده‌تر است. این نوع رنگ موارد استفاده بسیاری دارد، می‌توان بعنوان رنگ نمای ساختمان از آن استفاده کرد و همچنین دیوارهای فضای داخلی خانه را با این نوع رنگ، رنگ آمیزی کرد. برای رنگ آمیزی درب ورودی نیز انتخاب مناسبی است. وسایل چوبی نظیر میز و صندلی چوبی نیز اغلب از رنگ حلال آب رنگ آمیزی می‌شوند.

رنگ حلال آب را به راحتی می‌توان به روی دیواری که قبلا رنگ لاتکس یا روغنی داشته استفاده کرد. اما اگر رنگ دیوار خیلی براق باشد معمولا به سختی می‌توان از این نوع رنگ به روی آن استفاده کرد چرا که به خوبی روی دیوار نخواهد چسبید. این نوع رنگ را می‌توان روی دیواری که قبلا کاغذ دیواری شده زد اما این احتمال وجود دارد که آب موجب ور آمدن کاغذ دیواری از روی دیوار شود.

مزایای استفاده از رنگ حلال آب

  • بسیاری از رنگ‌های حلال آب امروزه بی بو هستند. همین موجب می‌شود این رنگ انتخاب خوبی برای رنگ آمیزی باشد. بخصوص برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند.
  • نسبت به سایر رنگ‌ها مواد سمی (VOC) بسیار کمی دارد که این نوع رنگ را سازگار با محیط زیست می‌سازد.
  • رنگ حلال آب به نسبت سایر رنگ‌ها خیلی سریع‌تر خشک می‌شود.
  • تمیزکردن وسایل رنگ بعد از رنگ آمیزی ساده است. فقط کافیست وسایل را در آب گرم بشویید تا رنگ از آن جدا شده و تمیز شوند.
  • مقاومت رنگ حلال آب بالا است و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید رنگ پریده یا زرد نمی‌شود. بنابراین می‌تواند انتخاب خوبی بعنوان رنگ نمای ساختمان باشد.

تفاوت رنگ لاتکس و رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ لاتکس و اکریلیک هر دو رنگ‌های حلال آب هستند. شاید این سوال پیش بیاید که این دو با هم چه تفاوتی دارند. رنگ لاتکس و اکریلیک در حقیقت هیچ فرقی با هم ندارند. امروزه به طور کلی اغلب رنگ‌های حلال آب را با نام لاتکس می‌خوانند. اگرچه هیچ نوع لاستیک لاتکسی در آن‌ها استفاده نمی‌شود. با این وجود باید این دو نوع رنگ با هم تفاوت‌های جزئی داشته باشند که با دو نام مجزا خوانده می‌شوند.

  • رنگ لاتکس اغلب برای رنگ آمیزی ساختمان یا اشیاء استفاده می‌شود اما رنگ اکریلیک بیشتر کاربرد در کارهای هنری دارد.
  • در حالیکه رنگ لاتکس کاملا حلال آب است، رنگ اکریلیک کمی محلول شیمیایی دارد. همین موجب می‌شود رنگ اکریلیک قابلیت شعله ور شدن داشته باشد در حالیکه لاتکس چنین خصوصیتی ندارد.
  • استفاده از رنگ لاتکس نسبت به رنگ اکریلیک ساده‌تر است.
  • برای پاک کردن رنگ لاتکس به راحتی می‌توان از آب و صابون استفاده کرد. در حالیکه رنگ اکریلیک را بهتر است با تینر تمیز کنید.
  • پوشش دهی لاتکس بهتر است. نیاز نیست چند بار رنگ زده شود تا پوششی یکدست داشته باشیم.
  • از سوی دیگر، رنگ اکریلیک نسبت به رنگ لاتکس کاربرد بیشتری بعنوان رنگ نمای ساختمان دارد. این نوع رنگ می‌تواند در آب و هوای مختلف به خوبی دوام بیاورد.
  • از نظر قیمت، رنگ اکریلیک نسبت به لاتکس گران‌تر است.

 

  • رنگ مصالح ساختمانی

رنگ مصالح ساختمانی از جمله انواع رنگ نمای ساختمان است که به روی هر سطحی قابل استفاده است. این رنگ را می‌توانید به روی آجر، بتن و سایر سطوح ساختمانی استفاده کنید. رنگ مصالح ساختمانی در رنگ‎‌های متنوعی موجود است که به راحتی می‌توان رنگ ایده‌آل را بعنوان رنگ نمای ساختمان یافت. علاوه بر این‌ها، این نوع رنگ طوری طراحی شده که از دیوار در برابر آسیب آب و هوا محافظت می‌کند. رنگ مصالح ساختمانی اکریلیک بهترین انتخاب بعنوان رنگ نمای ساختمان خواهد بود چرا که حلال آب است و از دیوارها در برابر رطوبت محافظت می‌کند. خشک شدن رنگ مصالح ساختمانی بین ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد. اما برای اینکه بهترین نتیجه را از این رنگ آمیزی بگیرید بهتر است دو بار دیوار را رنگ کنید. بار اول ۴ ساعت صبر کنید تا دیوار خشک شده و دوباره رنگ دوم را روی آن بزنید.

 

  • رنگ بافت دار

رنگ بافت دار یک انتخاب خارق العاده برای بعنوان رنگ نمای ساختمان است که به آن طرحی جذابی و متفاوت می‌بخشد. این نوع رنگ به خوبی ایرادات روی سطح دیوار را می‌پوشاند.

انواع رنگ نمای ساختمان
رنگ بافت دار
  • پرایمر (Primer)

پرایمر در اصل رنگ نیست اما از جمله مواردی است که در کنار رنگ نمای ساختمان مورد نیاز است. پرایمر برای آماده سازی دیوار قبل از رنگ آمیزی استفاده می‌شود. پرایمر موجب می‌شود سطح دیوار یکدست شود و رنگ بهتر به روی دیوار بنشیند. از پرایمر حلال آب برای رنگ آمیزی دیوار خشک، دیواری که قبلا رنگ شده یا لکه دار شده است استفاده کنید. از پرایمر حلال روغن نیز برای دیوارهای آسیب دیده، پنل‌ها، سطح آهنی و چوبی استفاده می‌شود.

  • تثبیت کننده/ براق کننده رنگ (Sheen) مناسب برای رنگ نمای ساختمان

براق کننده رنگ همانطور که از نامش پیداست در مرحله آخر رنگ آمیزی استفاده می‌شود تا رنگ زده شده تثبت و براق شود. هرچند سطح براق بودن آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

تثبیت کننده مات – این نوع تثبیت کننده هیچ برقی در خود ندارد و می‌تواند ایرادات موجود روی سطح را بپوشاند. اما نسبت به تثبیت کننده‌های دیگر راحت‌تر آسیب می‌بیند. بهتر است در جایی که خیلی وسیله‌ای قرار نمی‌گیرد یا پرتردد نیست استفاده شود. تمیزکردن تثبیت کننده مات کار ساده‌ای نیست. حتی با شستشو نیز به سختی تمیز می‌شود. بنابراین اگر به روی رنگ نمای ساختمان استفاده شود باید در نظر داشته باشید که با هر بار آلوده شدن نما نیاز است دوباره دیوار را رنگ بزنید.

تثبیت کننده پوست تخم مرغی/ مخملی – این نوع تثبیت کننده چیزی بین براق و مات است. به راحتی تمیز می‌شود. این نوع تثبیت کننده نسبت به تثبت کننده مات انعکاس بیشتری دارد اما در عین حال به اندازه یک تثبیت کننده براق، براق نیست. بهتر است از این نوع تثبیت کننده برای فضاهایی نظیر آشپزخانه و حمام استفاده کنید که نیاز به تمیزکردن مکرر دارند.

تثبیت کننده ساتن این نوع تثبیت کننده همانند تثبیت کننده پوست تخم مرغی است با این تفاوت که نسبت به آن براق‌تر است. این نوع تثبیت کننده برای نقاط پر تردد مناسب است چرا که بسیار مقاوم عمل می‌کند. دو نوع تثبیت کننده ساتن و پوست تخم مرغی راحت‌تر تمیز می‌شوند و دوام بیشتری دارند بنابراین اغلب می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده به روی رنگ نمای ساختمان باشند. به طور کلی تثبیت کننده ساتن را ایده آل برای استفاده به روی رنگ نمای ساختمان می‌دانند.

تثبیت کننده براق و نیمه براق – این دو نوع تثبیت کننده نیز با درجه براق بودن متفاوت یک عملکرد را دارند. هر دو در برابر رطوبت مقاوم هستند و اغلب به روی رنگ کابینت، درب و چهارچوب پنجره استفاده می‌شوند. همچنین تثبیت کننده براق و نیمه براق به روی رنگ نمای ساختمان در جاهایی که دیوارهای خارجی بیشتر نیاز به شستشو دارند مناسب است. بعنوان مثال در آب و هوایی که باد گرد و خاک بسیاری را پخش می‌کند و ممکن است رنگ نمای ساختمان خیلی سریع آلوده یا  کدر شود.

انواع رنگ نمای ساختمان
رنگ آمیزی نمای ساختمان با پاشنده دستی

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع رنگ ساختمان و تثبیت کننده‌های آن آشنا کنیم. در نهایت با توجه به اینکه چقدر در کار رنگ آمیزی ساختمان متبحر هستید و ساختمان شما در چه آب و هوایی قرار دارد و تا چه حد وسعت دیوارها زیاد است، شما می‌توانید یکی از این رنگ‌ها را بعنوان رنگ نمای ساختمان انتخاب کنید. هرچند باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در کنار نوع رنگ و تثبیت کننده‌ای که انتخاب می‌کنید، ابزار با کیفیت برای رنگ آمیزی نیز در نتیجه نهایی کار شما تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نیاز است نکاتی را قبل از شروع رنگ آمیزی نمای ساختمان بدانید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + شانزده =