۱۰ نکته که قبل از رنگ کردن نمای ساختمان باید بدانید

0

یکی از مهم­ترین مراحل بازسازی خانه تغییر رنگ نمای ساختمان است. هرچند انتخاب رنگ نمای ساختمان خود یک مرحله پیچیده ای است اما اگر رنگ مورد نظرتان را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید خودتان بدون کمک افراد متخصص، نمای خانه­تان را رنگ آمیزی کنید باید چند نکته را بدانید.

۱- قبل از شروع باید دیوارهای خارجی را به خوبی تمیز کنید

اولین قدم برای رنگ آمیزی نمای ساختمان، تمیزکردن و شستشوی دیوارهاست. برای اینکه رنگ به خوبی روی دیوارها بنشیند باید تمام سطوح دیوار تمیز و یکدست باشد، بنابراین اگر هرگونه ایرادی روی دیوار وجود دارد باید پیش از رنگ شدن برطرف گردد. از ابزاری نظیر لیسه رنگ برای از بین بردن لکه­های چربی یا کپک زدگی در گوشه و کنار ساختمان استفاده کنید. مهم­تر از همه فراموش نکنید شستشوی نمای ساختمان بسیار مهم است و باید به درستی آن را انجام دهید.

۲- پیش بینی هوا را چک کنید

شرایط هوا به روی رنگ و خشک شدن و میزان چسبندگی آن به روی دیوار تاثیر می­گذارد و از آنجایی که شما نمای خارجی خانه را رنگ می­کنید ممکن است در معرض شرایطی نظیر باران قرار بگیرید بنابراین بهتر است پیش از اینکه رنگ آمیزی نمای ساختمان را شروع کنید از شرایط هوا باخبر باشید. هرچند حداقل و حداکثر دمای مناسب برای رنگ زدن نمای خانه بستگی به نوع رنگ ( مثلا لاتکس یا رنگ روغن) دارد اما به طور معمول پیشنهاد می­شود در دمای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه به رنگ زدن نمای ساختمان بپردازید. می­دانید بهترین فصل برای رنگ زدن نمای ساختمان چه فصلی است؟

۳- ابزار مناسب انتخاب کنید. قلم یا اسپری؟

معمولا رنگ اسپری ارزان­تر از رنگ­ روغن یا هر رنگی که نیاز به قلم یا رول دارد است، همچنین رنگ اسپری سرعت رنگ آمیزی را نیز بالاتر می­برد به همین دلیل اغلب صاحبان خانه که می­خواهند خودشان نمای خانه­شان را رنگ کنند از اسپری رنگ استفاده می­کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید، رنگ کردن با اسپری مراحل آماده سازی خاص خودش را دارد و نکته بعد اینکه برای رنگ زدن باید از دیوار فاصله بگیرید و ممکن است تسلط کافی به روی رنگ آمیزی نداشته باشید. رنگ اسپری را اگر به درستی استفاده نکنید ممکن است با تیره روشنی یا ریزش رنگ مواجه شوید. همچنین از آنجایی که رنگ را اسپری می­کنید، اطراف جایی که رنگ می­کنید نسبت به رنگ قلمی بیشتر آلوده می­شود. بنابراین اگر فکر می­کنید با اسپری رنگ زدن خانه خیلی ساده­تر است باید بگوییم اشتباه است بلکه باید دقت بالاتری هنگام رنگ کردن با اسپری داشته باشید.

۴- رنگ را امتحان کنید

پیش از اینکه بخواهید یک قسمت اصلی از نمای خانه یا بخش عظیمی از آن را رنگ بزنید، رنگی که درست کرده­اید را در یک گوشه از دیوار امتحان کنید. با این کار می­توانید مطمئن شوید رنگ دلخواهتان است و به روی دیوار چطور دیده می­شود. همچنین اگر دیوار شما ایرادی داشت که پیش از رنگ زدن متوجه آن نشده­اید حالا با امتحان کردن در یک گوشه آن می­توانید بفهمید دیوار نیاز به آماده سازی­های بیشتری دارد. اگر رنگ را ترکیب می­کنید همیشه در نظر داشته باشید رنگ از ترکیب چه مقدار از رنگ­های دیگر ایجاد شده تا اگر مجبور شدید دوباره آن را درست کنید دقیقا همان رنگ را داشته باشید و دیوار خانه­تان دو رنگ نشود.

۵- کیفیت را به قیمت ترجیح دهید

هر چه رنگ باکیفیت­تری انتخاب کنید، کمتر نیاز به تجدید آن خواهید داشت. شاید هزینه بیشتری بابت یک رنگ با کیفیت پرداخت کنید اما می­توانید مطمئن باشید که دیگر نیاز نیست دائما رنگ بگیرید و رنگ پریدگی­های دیوار یا مشکلات دیگر ایجاد شده در اثر بی کیفیت بودن رنگ را برطرف کنید. رنگ با کیفیت دوام بیشتری دارد و با یک شستشو می­توانید آن را همانند روز اولش ببینید.

۶- روی پوسیدگی­‌های دیوار و درها رنگ نزنید

رنگ روی پوسیدگی­های چوب یا زنگ زدگی­های سطوح فلزی ماندگاری ندارد و در حقیقت رنگ زدن چنین نقاطی فقط اتلاف وقت و هزینه است. شما باید پیش از رنگ زدن، هرگونه پوسیدگی و زنگ زدگی که در گوشه و کنار دیوار و درها وجود دارد برطرف کنید. اگر فقط قسمت کوچکی از سطح چوبی پوسیده شده است آن را ترمیم کرده و مواد سخت کننده چوب بروی آن بزنید و پس از خشک شدن مواد، رنگ بزنید. اما اگر قسمت زیادی از سطح چوبی پوسیده شده بهتر است آن را تعویض کنید.

۷- از پرایمر استفاده کنید

یکی از موادی که پیشنهاد می­کنند پیش از رنگ زدن به دیوارها بزنید، پرایمر است. پرایمر موجب می­شود رنگ مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. هرچند امروزه در اغلب رنگ­های جدید پرایمر با رنگ ترکیب شده و نیازی نیست که آن را جدا تهیه کنید. بنابراین هنگام خرید رنگ این مساله را حتما بپرسید و اطلاعات کامل درباره آن کسب کنید.

۸- از بالا به پایین رنگ بزنید

همیشه ابتدا بالاترین نقاط دیوار را رنگ آمیزی کنید چون قطعا هنگام رنگ کردن مقداری از آن به سطوح پایین تر چکه می­کند و زمانیکه شما ابتدا سطوح بالاتر را رنگ می­کنید می­توانید این مشکل را زمانی که سطوح پایینی دیوار را رنگ می­کنید برطرف کنید.

۹- درب رنگ را ببندید

برای اینکه از خشک شدن رنگ جلوگیری کنید، هر بار که خواستید ادامه کارتان را متوقف کرده و کمی استراحت کنید درب رنگ را خوب و محکم ببندید. برای اطمینان از اینکه درب رنگ به خوبی بسته شده می­توانید روی در آن را یک پوشش پلاستیکی بکشید.

۱۰- مراقبت­‌های سالانه از رنگ نما را فراموش نکنید

برای اینکه نیاز نباشد دائما نمای ساختمان را رنگ بزنید باید حداقل سالی یکبار به خوبی دیوارها را با آب فشار بالا بشویید تا آلودگی­های روی آن پاک شده و ظاهر دیوار همانند روز اولی که رنگ زده اید شفاف شود. اگر در مناطقی هستید که آلودگی بیشتری وجود دارد و رنگ دیوارها روشن است، شستشوی دیوار را حداقل دوبار در سال انجام دهید.

رنگ کردن نمای ساختمان کار ساده­‌ای نیست و برای انجام این کار باید دیوارها به خوبی برای رنگ زدن آماده شوند، همچنین ممکن است این پروسه بسیار طولانی و خسته کننده باشد بنابراین باید همه این­ها را پیش از اینکه خودتان قلم به دست بگیرید و بخواهید دیوار خانه­‌تان را رنگ کنید در نظر بگیرید. شاید بهتر باشد برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یک =