بازسازی خانه شامل چه کارهایی می شود؟

0

عملیات بازسازی و نوسازی روح تازه‌ای به یک خانه قدیمی می‌بخشد. در فرایند بازسازی خانه می‌توان کارهای متفاوتی از جمله: رنگ‌آمیزی، تعمیر لوله‌کشی، تعویض کابینت‌ها، تغییر تیغه‌ها و دیوارهای جداکننده فضا و موارد بسیار دیگر انجام داد. اگر به فکر بازسازی منزلتان افتاده‌اید، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام این کار داشته باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. زیرا کوچک‌ترین اشتباه در مراحل بازسازی و نوسازی ممکن است باعث طولانی شدن این فرایند و ضرر و زیان مالی فراوان شود. در این مقاله قصد داریم بازسازی کامل یک خانه را گام ‌به ‌گام توضیح داده و هزینه‌های آن را بررسی کنیم.

اهمیت بازسازی خانه

اگر سال‎‌های زیادی از ساخت یک بنا می‌گذرد یا اگر به تازگی قصد دارید در منزلی سکونت کنید که چند سال از ساخت آن گذشته، قطعا قبل از هر چیز به فکر بازسازی و نوسازی بعضی قسمت‌ها هستید. بازسازی ساختمان به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • بازسازی خانه از ضرر و زیان‌های مالی ناشی از تاخیر در تعمیرات جلوگیری می‌کند. برای مثال تعمیر سیستم لوله‌‌کشی قبل از شکستگی لوله، باعث جلوگیری از تخریب ساختمان ناشی از رطوبت و ضرر مالی بیشتر می‌شود.
  • در عملیات بازسازی خانه می‌توانید فضایی اختصاصی و مناسب نیاز خود خلق کنید.
  • بهای تمام شده خرید یک خانه نوساز به مراتب بیشتر از انجام فرایند بازسازی یک خانه قدیمی است.
مراحل بازسازی ساختمان قدیمی
قسمت‌هایی از خانه را که لازم است بازسازی شوند، طبق اولویت و اهمیتشان رده‌بندی کنید.

مراحل بازسازی خانه

اگر تصمیم به شروع عملیات بازسازی خانه دارید، می‌بایست خود را برای یک دوره بی‌نظمی تمام و کمال در خانه آماده کنید. دوره بازسازی کمی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود اما همیشه نتیجه نهایی، تمام خستگی‌ها را از بین می‌برد. برای شروع راهنمای گام‌ به ‌گام را به صورت زیر انجام دهید.

1. برنامه‌ریزی

ابتدا مشخص کنید کدام بخش‌های فضا نیاز به بازسازی دارند و اولویت با کدام یک است. دقت داشته باشید در طول برنامه‌ریزی، تمام کارها را به دو دسته زیباسازی و زیرسازی دسته‌بندی کنید. بدیهی است بازسازی کارهای زیر بنای ساختمان مثل لوله‌‌کشی و برق‌کاری ضروری‌تر از گچ‌بری دیوارها هستند. بنابراین یک برنامه دقیق و روشن برای هر عملیات تنظیم کنید. برنامه‌ریزی شما باید شامل این که چه کسی چه کاری انجام می‌دهد و هزینه آن چقدر است هم باشد. شما می‌توانید برای عملیاتی شدن برنامه‌هایتان از خدمات آنلاین استادکار کمک بگیرید. بدین ترتیب سرعت کار بالاتر رفته و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. حتما موارد زیر را هنگام برنامه‌ریزی در نظر بگیرید:

  • برای شروع بازسازی حداقل و حداکثر بودجه خود را مشخص کنید. تا حد امکان برنامه‌ریزی خود را متناسب با حداقل بودجه تنظیم کنید تا با اضافه شدن هزینه‌های جانبی به حداکثر بودجه برسید.
  • مشخص کنید کدام قسمت‌های خانه نیاز به بازسازی، تخریب یا نوسازی دارند و هرکدام چقدر در استحکام و مقاومت ساختمان تاثیرگذار است.
  • در صورت امکان برنامه‌های خود را در نقشه‌های معماری پیاده کنید. زیرا تعیین و مشخص کردن اشکالات خانه قبل از آغاز مراحل بازسازی، کمک می‌کند تا کارها را سریع‌تر اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنید.
  • یک لیست ساده «بله/ خیر» آماده کرده و در آن مشخص کنید که کدام بخش‌های بازسازی را خودتان انجام می‌دهید و کدام بخش‌ها را به افراد متخصص واگذار خواهید کرد.

برای بخش‌هایی از بازسازی خانه که قصد دارید به نیروهای متخصص بسپارید، از سرویس آنلاین بازسازی خانه استادکار کمک بگیرید.

اقدامات و هزینه بازسازی آپارتمان و خانه قدیمی
برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخی کارهای ساده را به کمک اعضای خانواده خودتان انجام دهید.

2. تعمیرات سقف، پی ریزی، مشکلات آب و لوله‌‌ها، نمای بیرونی خانه و پنجره‌ها

ابتدا باید فعالیت‌َهای اساسی را انجام دهید تا مطمئن شوید طی انجام سایر مراحل بازسازی خانه، هیچ دیواری فرو نمی‌ریزد. بنابراین متوجه می‌شوید که چرا تعمیرات زیربنایی ساختمان مهم‌ترین مرحله بازسازی خانه است. پروژه‌های بزرگ زیرسازی باید اول از همه انجام شوند. مراحل زیر را جهت کار زیرسازی ساختمان دنبال کنید:

  • سقف خانه را بررسی کنید که آیا نیاز به تعمیرات دارد یا خیر. اگر سقف خانه نیاز به تعویض ایزوگام یا تعمیر و تعویض دارد، به سراغ آن بروید. برای اطلاعات کافی در این باره مقاله زیرسازی ایزوگام یا پرایمر ایزوگام چگونه انجام می شود؟ را مطالعه نمایید.
  • پی و پایه‌ریزی خانه را چک کرده و مشکلات ساختاری اصلی و بزرگ را برطرف کنید.
  • سنگ‌های نما برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل خانه هستند. بنابراین از سالم بودن سنگ‌های نمای ساختمان مطمئن شوید.
  • اگر به تشخیص مهندس بعضی دیوارها سست شده‌اند یا حس می‌کنید اسکلت‌بندی بخشی از خانه دچار ایراد شده، آن را جدی بگیرید.
  • اگر پنجره‌های خانه آسیب دیده‌اند، حتما به فکر تعویض آنها باشید. چون ممکن است در مراحل بعدی بازسازی خانه، برایتان مشکل ایجاد کنند. اگر دغدغه کمبود بودجه مشخصی ندارید، می‌توانید از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید که عایق صدا و دما هستند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

3. مرحله تخریب در بازسازی خانه

در گام سوم به سراغ بخش‌هایی از خانه که قصد تخریب آن را دارید، بروید. حذف کردن شومینه از گوشه اتاق، تغییر کاربری بخشی از خانه، از بین بردن تیغه بین دو اتاق و مواردی که نیاز به تخریب دارند، همگی در این مرحله انجام می‌شوند. سعی کنید در این مرحله با یک متخصص دکوراسیون داخلی مشورت کنید تا بتوانید به صورت بهینه از فضا بهره ببرید. در فرایند تخریب، مراحل زیر را یک به یک انجام دهید:

  • برای حمل نخاله‌ها، یک وانت یا کامیون اجاره کنید.
  • با دقت تمام، بخش‌هایی از خانه که قرار است حذف یا بازسازی شوند را تخریب کنید.
  • در هنگام تخریب مراقب باشید که به بخش‌های دیگر خانه از جمله لوله‌کشی‌ها و… آسیب وارد نشود.
  • حتما برای انجام این عملیات از مهندس یا کارشناس کمک بخواهید تا به دیوارهای اصلی آسیب نرسد.
نکات مهم عملیات تخریب ساختمان اصولی و استاندارد
قبل از تخریب با یک متخصص دکوراسیون داخلی مشورت کنید تا بتوانید از فضا به صورت بهینه بهره ببرید.

4. عملیات ساختمانی

گام چهارم زمان انجام فعالیت‌هایی مثل ساخت دیوار جدید، تعمیر و تعویض پنجره‌ها و درهای خانه است. به کمک بنا هر دیواری که تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد را تکمیل کنید. این مرحله مختص شما و نیاز‌های ضروری شماست. ساخت کمد دیواری، جاکفشی، آشپزخانه مخفی و مواردی از این دست را در این مرحله انجام دهید. برای ساخت کمد دیواری مقاله راهنمای کامل سفارش ساخت کمد دیواری را مطالعه نمایید.

تعمیرات و بازسازی منازل مسکونی قدیمی
کمد دیواری را بر اساس وسیله‌هایی که در آن قرار خواهند گرفت، بسازید.

5. کانال‌کشی، فعالیت‌های الکتریکی و لوله‌کشی‌ها

اقدامات مربوط به کانال‌کشی،فعالیت‌های الکتریکی، لوله‌کشی‌ ساختمان و تعمیرات مرتبط با این فعالیت‌ها باید زمانی که هنوز تعمیر و ساخت سقف و دیوارها در بازسازی خانه تمام نشده، انجام شود. قطعا در این گام با مسائلی رو به رو می‌شوید که به تنهایی از پس آن‌ها بر نخواهید آمد. بنابراین با کمک سرویس آنلاین لوله‌کشی استادکار، برق‌کار و متخصصان حرفه‌ای هر بخش از کار را جلو ببرید.

خدمات برقکاری، لوله‌کشی و کانال‌کشی ساختمان استادکار
برق‌کاری، لوله‌کشی و کانال‌کشی را به تکنسین حرفه‌ای بسپارید.

6. عایق‌کاری

این مرحله را برای حفظ حریم شخصی خود و همسایه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی از قلم نیندازید و دیوارها را عایق‌کاری کنید. به این منظور از عایق‌های فایبرگلاس یا از جنس‌های مختلف دیگر استفاده می‌شود. بنابراین حتما از قبل بازسازی منزل هماهنگی‌های لازم را برای تهیه، ارسال عایق و حضور به موقع نصاب با شرکت سازنده انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر بخوانید: انواع عایق رطوبتی کدامند؟

خدمات عایق‌کاری ساختمان استادکار
عایق‌کاری مانع شنیدن صداهای عمومی در داخل آپارتمان شخصی‌تان می‌شود.

7. بازرسی

در گام هفتم می‌بایست تمام سطح دیوار و سقف را چک کنید. ضخامت و مقاومت دیوار، اندازه دیوارهای جدید، لوله‌کشی، حاشیه‌های اطراف در و پنجره‌ها، برق‌کاری، فضایی که کانال اشغال می‌کند و موارد دیگر را بررسی کنید تا اگر به مسئله‌ای برخوردید، قبل از رنگ‌آمیزی دیوار‌ها آن را حل کنید. زمان چک و بررسی نهایی قبل از اتمام و نهایی شدن بازسازی سقف و دیوارها است تا احیانا مشکلی وجود نداشته باشد. برای اینکه تمامی مراحل به درستی انجام شود می‌تواتید از سرویس آنلاین برقکاری ساختمان استادکار کمک بگیرید.

8. زیباسازی

از گام هشتم به سراغ جزئیات و زیباسازی خانه بروید. توجه داشته باشید که عملیات بازسازی خانه شامل برخی هزینه‌های مخفی می‌شود که ممکن است قبل از شروع، برای آن برنامه‌ریزی نکرده باشید. به طور مثال شاید حین تخریب متوجه خرابی لوله در قسمتی شوید که از قبل برای آن بودجه‌ای در نظر نگرفته‌اید. بنابراین قبل از شروع گام نوسازی، هزینه‌ها را دوباره محاسبه کرده و باقی‌مانده بودجه را مشخص کنید. برای شروع گام هشتم مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قرنیزها را مطابق رنگ دلخواهتان یا رنگ قالب دکوراسیون خانه انتخاب کنید.
  2. جزئیاتی مانند گچ‌کاری دیوارهای جدید و گچ‌بری سقف و ورودی را انجام دهید.
  3. درب اتاق‌های جدید، پنجره‌های بزرگتر و درب کمد‌ها را نصب کنید.
  4. کابینت‌ها و کتابخانه یا هر چیزی که از قبل سفارش داده‌اید را نصب کنید.

با راهکارهای آسان برای تغییر دکوراسیون منزل می‌توانید چیدمان خانه خود را تغییر دهید.

بازسازی کف خانه با کفپوش مناسب
رنگ قرنیزها را متناسب با رنگ سرویس چوب منزل انتخاب کنید.

۹. رنگ‌آمیزی یا نصب کاغذ دیواری

حالا زمان آن رسیده که دیوارهای فضای داخلی خانه، لبه پنجره‌ها و سقف را رنگ کنید یا آن‌ها را با کاغذ دیواری بپوشانید. تمامی این اقدامات باید در فاز پایانی بازسازی منزل انجام شود تا آسیبی به آن‌ها وارد نگردد. حتما قبل از اقدام به خرید، انواع کاغذ دیواری و مزایا و معایب آن را بشناسید.

اما همیشه در این مرحله بحثی مطرح است که آیا باید نقاشی خانه را قبل از نصب کفپوش انجام داد یا بعد از آن؟ در واقع پاسخ بر اساس نظریه‌ها فراوان و بسیار متفاوت است. اگر بخواهید کفپوش خانه را قبل از نقاشی نصب کنید، ممکن است لکه رنگ روی کفپوش‌های خانه بریزد. ولی اگر اول نقاشی انجام شود، دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

۱۰. کفپوش خانه

گام دهم مختص نصب کفپوش است. سرامیک، پارکت، موکت، کاشی یا هر کفپوشی که مدنظرتان است را با کمک فرد متخصص نصب کنید. حتی می‌توانید مطابق کاربرد و دکوراسیون منزل برای هر فضا کفپوش جداگانه‌ای داشته باشید. برای مثال موکت برای اتاق خواب، سرامیک برای آشپزخانه و پارکت برای پذیرایی بسیار مناسب خواهد بود. برای این مرحله هم می‌توانید از سرویس آنلاین استادکار کمک بگیرید. قبل از کاشی‌کاری سرویس بهداشتی و حمام مقاله راهنمای کامل کاشی‌کاری با چسب و نکات ویژه آن را مطالعه نمایید.

بهترین کفپوش برای بازسازی کف ساختمان
کفپوش‌ها را در فاز پایانی بازسازی خانه انجام دهید تا آسیب نبینند.

11. بخش بیرونی خانه و حیاط

بعد از بازسازی سقف و همه فضاهای داخلی خانه، در گام یازدهم به سراغ فضاهای بیرونی مثل حیاط، بالکن، روف گاردن، پارکینگ استخر و… بروید. اغلب سنگفرش پارکینگ‌ و حیاط‌ بعد از گذشت زمان می‌شکنند یا کدر می‌شوند. بنابراین بهتر است در عملیات بازسازی ساختمان به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید. بدیهی است تعویض سنگ فرش فضای باز هزینه‌ زیادی به همراه دارد. بنابراین بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، فقط سنگ‎‌های شکسته را تعویض کنید و از سرویس کف‌سابی استادکار جهت نوسازی سنگ‌ها کمک بگیرید.

هزینه بازسازی خانه در استادکار

همانطور که می‌دانید ممکن است در طول دوره بازسازی با کارگران و کارشناسان مختلف سروکار داشته باشید. بنابراین نمی‌توان قیمت معین و مشخصی را برای این کار در نظر گرفت. استادکار برای رفع این مشکل، تمام مراحل کارشناسی و تخمین هزینه را قبل از شروع کار به صورت کاملا رایگان انجام می‌دهد. در جدول زیر میانگین قیمت سرویس خدمات درحوزه‌های مختلف بازسازی خانه ذکر شده است. به یاد داشته باشید که با توجه به نوسانات فعلی بازار نرخ ارائه خدمات 20 تا 30 درصد نوسان خواهد داشت. همچنین جهت اطلاع از قیمت دقیق و جزئیات خدمات به وبسایت استادکار مراجعه نمایید.

شرح خدمات قیمت
لوله‌کشی ساختمان میانگین 500,000 تومان
برق‌کاری ساختمان میانگین 250,000 تومان
کانال‌کشی و ساخت دریچه کولر میانگین1,750,000 تومان
نقاشی ساختمان میانگین 3,000,000 تومان
کفسابی میانگین 3,000,000 تومان
نصب کفپوش و تعمیر کفپوش میانگین 480,000 تومان
نجاری میانگین 800,000 تومان
نصب درب چوبی میانگین 1,025,000 تومان
تعمیر نمای ساختمان توافقی
بنایی ساختمان میانگین 1,300,000 تومان
گچ‌کاری میانگین 550,000 تومان
کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری میانگین 2,000,000 تومان

عوامل موثر در هزینه بازسازی خانه

عوامل بسیار مختلف و غیرقابل پیش‌بینی در هزینه بازسازی ساختمان موثر هستند که تمامی آنها باعث کم و زیاد شدن هزینه نهایی بازسازی خانه خواهند شد. به همین دلیل نمی‌توان بدون نظر کارشناس قیمت مشخصی را جهت اقدامات بازسازی خانه ارائه کرد. هزینه‌ بازسازی خانه‌های فرسوده در حالت کلی به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان آسیب‌دیدگی خانه
  • میزان تغییرات دکوراسیون
  • هزینه خرید مصالح
  • سطح کیفیت مصالح
  • هزینه حمل و نقل زباله
  • هزینه تعمیرات لوله‌کشی، کانال‌کشی، برق‌کاری و…
  • هزینه تغییر دکوراسیون مانند تعویض کابینت، نصب پارکت، تعویض پنجره و…
  • اجرت کارشناسان و کارگران
عوامل موثر در هزینه بازسازی خانه
استفاده از مصالح نامرغوب، شما را در آینده نزدیک نیازمند بازسازی دوباره می‌کند. این کار باعث افزایش هزینه بازسازی خانه می‌شود.

نکات مهم بازسازی منزل

  • به دنبال مصالح ارزان‌قیمت نباشید، کیفیت را در راستای بودجه و برنامه‌ریزی‌ خود جلو ببرید.
  • اگر تنها به فکر تغییر دکوراسیون خانه هستید، نیم‌نگاهی به موارد زیرساختی داشته باشید. زیرا زیبایی و دکوراسیون شیک، نشانه استحکام و مقاومت ساختمان نیست.
  • فضا را مطابق نیازتان خلق کنید.
  • اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد در پایان کار زیرسازی، دیوار‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. سرویس آنلاین خدمات نقاشی ساختمان این کار را برای شما انجام می‌دهد.
  • در هنگام بازسازی خانه، پنجره‌های بزرگ نصب کنید تا حداکثر میزان نور را برای محیط داخلی خود به دست آورید.

سخن پایانی

عملیات بازسازی خانه، زمان‌بر و طاقت فرسا است، ولی قطعا بعد از پایان این مراحل دکوراسیون جدید شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر این کار را مرحله‌به‌مرحله و طبق ساختار و برنامه انجام دهید، نه تنها در کمترین زمان ممکن بازسازی خانه را به پایان خواهید رساند، بلکه در هزینه‌های جانبی ناشی از بی‌دقتی هم صرفه‌جویی خواهید کرد. اگر تجربیاتی در این زمینه دارید و در جریان بازسازی خانه نکات جالبی آموخته‌اید، حتما آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =