تعمیر لامپ کم مصرف و ۶ روش برای احیای لامپ‌های خانه‌تان

0

«برای خرید لامپ کم مصرف به الکتریکی رفتم همینطور که برای پیدا کردن لامپ مورد نظرم سر می‌چرخاندم چشمم به چند لامپ LED خورد. بین خرید لامپ ال ای دی و کم مصرف دو دل مانده بودم…» فکر می‌کنم این موقعیت برای خیلی از ما آشنا است. به همین دلیل در این پست استادکار تصمیم گرفتیم درباره کارکرد، ویژگی‌ها، روش تعمیر لامپ کم مصرف و تفاوت آن با لامپ‌های ال ای دی  صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

لامپ کم مصرف چیست و چطور کار می‌کند؟

لامپ فلورسنت فشرده (CFL) یا همان لامپ کم مصرف از روش کاملا متفاوتی نسبت به لامپ‌های معمولی برای تولید نور استفاده می‌کند. ظاهر لامپ کم مصرف فلورسنت کاملا معمولی و دارای دو بخش اصلی شامل یک پایه مربعی و تعدادی حباب شیشه‌ای سفید است. کافی است پایه آن را به منبع الکتریسیته وصل کنید تا حباب‌ها روشن شوند.

داخل لامپ‌های کم مصرف یک مدار الکتریکی کوچک وجود دارد:

  1. پایه قسمتی است که آن را به برق وصل می‌کنید.
  2. یک ترانسفرماتور ولتاژ ورودی برق را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود لامپ بدون چشمک زدن، بیشتر از حالت عادی نور و روشنایی تولید کند.
  3. مدار داخلی لامپ کم مصرف به یک جفت الکترود متصل می‌شود.
  4. سپس زمانی که داخل الکترودها جریان برق وجود دارد، الکترون‌ها تحریک شده و در طول حباب سفید رنگ حرکت می‌کنند.
  5. از سوی دیگر داخل این حباب گاز جیوه وجود دارد. وقتی الکترودها با اتم‌های ناپایدار جیوه برخورد می‌کنند باعث تولید نور ماوراء بنفش می‌شود.
  6. در نهایت پوشش فسفر حباب لامپ، نور ماوراء بنفش را به نور مرئی تبدیل می‌کند که برای ما قابل دیدن است.
تعمیر لامپ کم مصرف و ۶ روش برای احیای لامپ‌های خانه‌تان
آشنایی با اجزای مدار الکتریکی داخل لامپ‌های CFL کمک می‌کند تا تعمیر لامپ کم مصرف را راحت‌تر انجام دهید.

فرق بین لامپ‌های کم مصرف (CFL) و ال ای دی

علاوه بر ساختار داخلی، لامپ‌های کم مصرف و LED دارای یک سری تفاوت‌های کلیدی هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  •  لامپ ال ای دی کارایی بالاتری نسبت به لامپ کم مصرف دارد.
  • میزان مصرف برق لامپ ال ای دی در سال به اندازه ۵% کمتر از لامپ کم مصرف است.
  • طول عمر لامپ ال ای دی، ۵۰۰۰۰ ساعت و طول عمر لامپ کم مصرف ۸۰۰۰ ساعت است.
  • لامپ CFL وقتی روشن می‌ماند، خیلی زود گرم می‌شود ولی لامپ ال ای دی خنک باقی می‌ماند.
  • از نظر اندازه لامپ CFL بزرگتر از ال ای دی است.
  • قیمت لامپ‌های ال ای دی گران‌تر از لامپ کم مصرف است.
تعمیر لامپ کم مصرف و ۶ روش برای احیای لامپ‌های خانه‌تان
مهم‌ترین تفاوت لامپ ال ای دی دوام بالای آن نسبت به لامپ‌های کم مصرف است.

۶ روش برای تعمیر لامپ کم مصرف سوخته و خراب

برای تعمیر لامپ کم مصرف باید صبور باشید، چرا که جداسازی برخی لامپ‌ها دشوار است و نیاز به آرامش و دقت بیشتری دارد. برای بررسی علت خرابی لامپ کم مصرف روش‌های زیر را تست کنید:

۱. برخی از مدارها به جای فیوز یک مقاومت ۱۰ اُهم دارند. ابتدا آن را از نظر سوختگی بررسی کنید. زیرا سوختن خازن، مقاومت و ترانزیستور در مدارهای الکتریکی بسیار رایج است. در صورت وجود رد سوختگی آن را تمیز کرده و با نمونه جدید تعویض کنید (در حین تعمیر لامپ کم مصرف مطمئن شوید که هر قطعه تعویضی را در جای درست خود قرار دهید).

۲. اگر هیچ مشکل قابل ملاحظه‌ای روی مدار وجود ندارد، هر یک از اجزا را با استفاده از یک مولتی متر دیجیتالی (ترکیبی از ولت، آمپر و میلی اُهم سنج) بررسی کنید. می‌توانید این کار را بدون جدا کردن اجزا از مدار انجام دهید.

۳. برای تعمیر لامپ کم مصرف ابتدا دو عدد ترانزیستور روی مدار را تست کنید. دو مولتی متر دیجیتالی را در دو طرف آن‌ها قرار داده و مقدار آن را یادداشت کنید. (هر دو ترانزیستور را به صورت همزمان بررسی کنید). در این صورت متوجه می‌شوید که کدام ترانزیستور سالم یا آسیب دیده است که آن را جایگزین کنید. در اکثر مواقع ترانزیستورهای ۱۳۰۰۳ یا MJE13001 انتخاب خوبی هستند.

اجرای لامپ کم مصرف و تعمیر لامپ کم مصرف
اگر ترانزیستور مدار داخلی لامپ کم مصرف خراب شده  به احتمال زیاد مقاومت آن نیز آسیب دیده است. بنابراین  برای تعمیر لامپ کم مصرف بهتر است مقاومت آن را نیز بررسی کنید.

۴. در مرحله بعد دیودها را بررسی کنید. در برخی از مدارهای لامپ کم مصرف یک قطعه به نام دیاک وجود دارد که نمی‌توان  آن را با کمک مولتی متر سنجید. ولی نگران نباشید چون بسیار بعید است که به دلیل مشکل دیاک لامپ کم مصرف خراب شده باشد.

۵. برای پیدا کردن خرابی و تعمیر لامپ کم مصرف ، با استفاده از مولتی متر هر یک از خازن‌های مدار را چک کنید. البته خرابی خازن یکی از مشکلاتی است که به ندرت در حین تعمیر لامپ کم مصرف با آن برخورد می‌کنیم.

۶. اگر تمامی اجزای مدار به خوبی کار می‌کنند ولی همچنان لامپ دچار مشکل است، سیم پیچی القاگر مدار را بررسی کنید. ممکن است سیم آن جدا شده و نیاز به لحیم کاری داشته باشد.

نظرات و پیشنهادات

میزان انرژی مصرفی در لامپ‌های کم مصرف یک پنجم لامپ‌های معمولی است. همچنین گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند. اگر در خانه‌تان هنوز از لامپ‌های مهتابی قدیمی استفاده می‌کنید برای کاهش قبض برق، افزایش نور خانه و کمک به محیط زیست در اولین فرصت آن‌ها را با لامپ کم مصرف جایگزین کنید. اما اگر بین خرید لامپ‌های LED و CFL تردید دارید، تفاوت‌های آن‌ها بسیار جزئی است و می‌توانید با کمک نکاتی که در این پست استادکار گفته شد، بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرید.

در زمینه تعمیر لامپ کم مصرف تجربه دارید؟ آن را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: makelifeeasy | Keydifferences | Explainthatstuff

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =