چگونه نور اتاق تاریک را بهتر کنیم؟

0

وجود نور در خانه از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند محیط امن و آرامی برای افراد خانه فراهم کند. البته این را هم فراموش نکنید که روشن کردن فضای تاریک، نیاز به حوصله دارد و ممکن است هزینه زیادی هم برای شما داشته باشد. به‌طور معمول یک بازسازی اساسی می‌تواند مشکل کمبود نور اتاق تاریک را برطرف کند. اما باید بدانیم که خوشبختانه خراب کردن دیوارها یا اضافه کردن پنجره، تنها گزینه‌های موجود نیستند.

البته مشکل تاریکی خانه را می‌توان با روشن کردن چند چراغ برطرف کرد. ولی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از گزینه‌های بهتری برای روشن کردن اتاق کم‌نور خود استفاده کنند. در واقع ترفندهایی وجود دارند که طراحان داخلی حرفه‌ای، از آن‌ها برای روشن‌تر کردن اتاق‌ها استفاده می‌کنند. از رنگ‌آمیزی سقف گرفته تا لایه‌بندی لوازم جانبی، همگی راه‌هایی هستند که کمک می‌کنند یک اتاق تاریک، نورانی شود. ولی شما با استفاده از برخی ترفندها می‌توانید به راحتی و بدون دردسر مشکل کمبود نور اتاق تاریک را رفع نمایید.

ما در این مقاله، به ۱۹ روش ساده اشاره خواهیم کرد. اگر همه راهکارها برای شما مفید نباشد، دست کم تعدادی از آن‌ها برای شما کاربرد خواهد داشت. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

  1. هرچه آثار هنری شما روشن‌تر باشند، فضا بیشتر نورانی می‌شود

فضاهای تاریک معمولا دنج‌تر هستند. اما افزودن آثار هنری جذاب، حال و هوا و ظاهر آن‌ها را عوض می‌کند. یک نقاشی جسورانه با رنگ‌های زرد و فیروزه‌ای در برابر کاشی‌هایی از جنس تراورتن، در این حمام خودنمایی می‌کنند. رنگ روشن این آثار باعث می‌شود فضا دل‌بازتر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده متفاوت و خلاقانه برای نورپردازی حمام

ایده‌های روشنایی‌بخش برای سرویس بهداشتی و حمام تاریک و کم‌نور
استفاده از عناصر هنری به رنگ روشن، نور را بهتر در فضا منعکس می‌نماید. در نتیجه برای نورپردازی خانه‌های تاریک، باید به این عناصر توجه داشت.
  1. نور اتاق تاریک را با بهره‌گیری از یک لوستر کریستالی، بهبود ببخشید

هر تکه از یک لوستر کریستالی، نور سایر منابع از جمله خورشید و لامپ‌های موجود را در سراسر فضا منعکس می‌کند. در خانه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید، لوستر کریستالی، نور تابیده شده از پنجره‌های بزرگ را در سرتاسر اتاق می‌تاباند. در نتیجه کمبود نور اتاق تاریک را تا اندازه‌ای رفع می‌کند.

کاربرد لوستر کریستالی برای روشن کردن اتاق تاریک و فضاهای کم‌نور
عناصر کریستالی، نور را از وجوه مختلف خود به فضا باز می‌تابانند. بنابراین می‌توانند بخشی از نور اتاق تاریک را تامین کنند.
  1. طیف رنگ‌های خورشید را در اتاق تاریک به کار ببرید

یک ترفند امتحان شده برای روشن‌تر کردن فضای تاریک، پر کردن آن با رنگ‌های خورشید است. به‌طور مثال می‌توانید از طیف‌های رنگ قرمز، زرد و نارنجی استفاده کنید تا نور اتاق تاریک را بهبود ببخشید. به عکس زیر نگاه کنید. همان‌طور که می‌بینید، طراح داخلی این خانه، دیوارهای آن را با گچ به رنگ کرم روشن پوشانده است. بنابراین این فضا نسبت به زمانی‌که رنگ دیوارها تیره باشند، روشن‌تر جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در نورپردازی دفتر کار خانگی

کاربرد رنگ‌های روشن موجود در طبیعت برای جبران کمبود نور اتاق تاریک
استفاده از رنگ‌های روشن موجود در طبیعت، به جبران کمی نور اتاق تاریک، کمک شایانی خواهد کرد.
  1. سقف را با رنگ آبی آسمانی رنگ‌آمیزی کنید

رنگ آبی آسمانی، برای افزایش نور اتاق تاریک، معجزه می‌کند. با رنگ‌آمیزی سقف به رنگ آبی روشن، یک توهم نوری ایجاد کنید. همان‌گونه که در عکس زیر دیده می‌شود، طرح‌هایی با رنگ طلایی هم باعث بازتاب نور و روشنی فضا می‌شوند.

ترفندهای روشن کردن اتاق تاریک با رنگ‌آمیزی سقف خانه به رنگ آبی آسمانی
گاهی طراحی چند شکل مثل ابر یا پرنده‌هایی به رنگ روشن و در حال پرواز، به طبیعی‌تر نشان دادن این آسمان، کمک می‌کند. این شیوه در روشن کردن اتاق تاریک، بسیار متداول است.
  1. از طراحی ماکسیمال بهره بگیرید

اگر یک اتاق خلوت با رنگ‌های خنثی سبک دلخواه شما نیست، پیشنهادات دیگری هم وجود دارد. مثلا طرح‌هایی با رنگ‌های جسورانه روی دیوار، مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید، میزان نور اتاق تاریک را بیشتر نشان می‌دهد.

ترفندهای افزایش روشنایی اتاق و نورپردازی خانه‌های تاریک در طراحی ماکسیمال
بهره گرفتن از چراغ‌های متعدد و به رنگ روشن در طراحی ماکسیمال، اتاق خواب بدون پنجره را کاملا روشن و دل‌باز می‌نماید.
  1. یک سقف براق را امتحان کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای آوردن نور بیشتر به اتاق تاریک، استفاده از رنگ‌های براق روی سقف است. به‌طور معمول سقف اتاق، مکان مناسبی برای اجرای این سبک طراحی است. پوشش براق سقف، به خوبی نور را به اطراف منعکس می‌نماید و روشنایی خیره‌کننده‌ای به اتاق می‌آورد.

ایده‌های خلاقانه برای تامین نور اتاق تاریک با لوازم دکوراتیو و سقف براق
برای تامین نور اتاق تاریک، از عناصر براق، به اندازه بهره بگیرید. چون استفاده بیش از حد از این عناصر، باعث درخشش زیاد و در نهایت اذیت شدن چشم می‌شود.
خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
  1. کفپوش چوبی روشن، برای زیاد شدن نور اتاق تاریک بی‌نظیر است

گاهی یک فضا، به نور بیشتری نیاز دارد. در این شرایط، بهتر است کفپوش چوبی با رنگ روشن را برای جبران کمبود نور اتاق تاریک انتخاب کنید. فرش یا موکت‌های به رنگ روشن هم برای مناطق پرتردد، فوق‌العاده عمل می‌کنند. در تصویر زیر مشخص است که چگونه یک کفپوش با رنگ روشن، نور را به فضا باز می‌تاباند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای جلا دادن کفپوش و براق کردن آن

نکات مهم انتخاب رنگ کفپوش خانه برای افزایش نور اتاق تاریک
استفاده از کفپوش با رنگ تیره، باعث می‌شود که اتاق تاریک، دل‌گیر‌تر به چشم بیاید. پس هرگز از آن در اتاق خواب بدون پنجره استفاده نکنید.
  1. تاثیر رنگ فرش را بر نور اتاق تاریک، دست کم نگیرید

یک قالیچه بزرگ با رنگ‌های روشن، فقط راه‌حلی برای تعیین یک منطقه خاص در خانه نیست. این فرش علاوه بر مورد ذکر شده، می‌تواند به فضا شخصیت بدهد. همچنین معیارهای زیبایی‌شناسی را در فضا پررنگ جلوه می‌دهد. برای درک بهتر این نکته، کافیست به عکس زیر و تاثیر فرش بر روشنی فضا دقت کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با پریدن رنگ فرش؛ آیا نور خورشید باعث رنگ پریدگی فرش می شود؟

نکات مهم انتخاب بهترین ترکیب رنگ فرش برای روشن کردن اتاق تاریک
شاید اکثر افراد تصور نکنند که تاثیر فرش بر نور اتاق تاریک، تا چه حدی است. اگر از فرش با رنگ روشن در اتاق کم‌نوری استفاده کنید، متوجه این تاثیر شگفت‌انگیز خواهید شد.
  1. برای افزایش نور اتاق تاریک، از آینههای متعدد بهره بگیرید

با آویختن آینه روی دیوار، انعکاس نور خورشید را در اتاق خود بیشتر کنید. اجازه دهید نور خورشید از سطوح بازتابنده مثل آینه به اطراف منعکس شود. شما می‌توانید یک آینه بزرگ را مستقیماً روبروی بزرگ‌ترین پنجره اتاق خود نصب کنید. پیشنهاد دیگر این است که مجموعه‌ای از آینه‌های کوچک‌تر را کنار هم آویزان کنید تا فضاهای تاریک را روشن نمایند. با این کار علاوه بر روشن‌تر شدن فضا، یک طرح خیره‌کننده هم ایجاد می‌شود.

کاربرد آینه در دکوراسیون اتاق خواب بدون پنجره و روش‌های روشن کردن اتاق تاریک
یکی از روش‌های روشن کردن اتاق تاریک، استفاده از آیینه است. اما آیینه‌های که بدین منظور به کار می‌روند، همیشه باید تمیز باشند. چون آیینه‌ها تنها در صورت تمیز بودن می‌توانند نور را به خوبی منعکس نمایند.
  1. استفاده از پرده‌های ضخیم را فراموش کنید

در بازار به جای پرده‌های ضخیم، گزینه‌های زیاد دیگری وجود دارند. این موارد به رفع مشکل کمبود نور اتاق تاریک، کمک می‌کنند. به‌علاوه این گزینه‌ها، بدون تبدیل محل اقامت شما به یک تاریک‌خانه، حریم خصوصی مناسبی برایتان فراهم می‌آورند. پرده‌های تیره و ضخیم که نور را به خود جذب می‌کنند را به فراموشی بسپارید. چون خود این پرده‌ها، باعث تاریک شدن فضا می‌گردند. در عوض پرده‌های نازک و روشنی را انتخاب کنید که اجازه می‌دهند نور خورشید در تمام اتاق پخش شود.

اصول انتخاب پرده مناسب برای تنظیم نور اتاق تاریک
پرده‌های حریر به رنگ روشن برای تنظیم نور اتاق تاریک، گزینه مناسبی هستند. این پرده‌ها اگر پُرچین دوخته شوند، دید به داخل را هم از بین می‌برند.
خدمات خشکشویی و اتوشویی پرده

خشکشویی و اتوشویی پرده

  • خدمات پرده شویی و خشکشویی انواع پرده
  • خشکشویی تخصصی پرده‌های خاص
  • شستشوی پرده همراه با جمع آوری و نصب پرده
  • شستشو و اتوشویی پرده های اداری و خانگی
دریافت این خدمت از استادکار
  1. به دکوراسیون خود، آیتم‌هایی با فلزات براق اضافه کنید

استفاده از آیتم‌های دکوری به رنگ طلایی یا نقره‌ای براق، راهی آسان برای ایجاد تغییر در فضای تاریک و دلگیر است. آویختن یک آینه با قاب فلزی براق یا ساعت دیواری طلایی، راهی ساده برای انعکاس نور و ایجاد یک طراحی مدرن است.

ترفندهای افزایش روشنایی اتاق تاریک با وسایل دکوراتیو براق
نصب لوسترهای طلایی یا نقره‌ای، آثار هنری یا یک مجسمه براق، از روش‌های آسان برای افزایش روشنایی اتاق است.
  1. شاخه‌های درختان پشت پنجره‌های اتاق خود را کوتاه کنید

شاید موانعی بر سر راه ورود نور از پنجره وجود داشته باشند. در این‌صورت، نور نمی‌تواند وارد فضا شود و آن را روشن نماید. شاخه‌های درختچه‌ها یا درختان نزدیک پنجره خود را مرتباً کوتاه کنید. همچنین از کاشت درخت در ضلع جنوبی خانه خودداری نمایید. درخت را در جایی بکارید که مزاحم رسیدن نور آفتاب به داخل اتاق نشود. در عکس زیر می‌بینید که شاخه‌های یک درخت، تا چه اندازه می‌توانند از ورود نور به اتاق ممانعت کنند.

چگونه نور اتاق تاریک را بهتر کنیم؟ افزایش روشنایی اتاق‌های خانه با هرس درختان
برای روشن کردن اتاق تاریک، شما باید موانعی را که در بیرون از خانه، از ورود نور جلوگیری می‌کنند از بین ببرید.
  1. برای دیوار، رنگ‌های مات را به جای رنگ‌های براق انتخاب کنید

ممکن است این موضوع کمی غیر‌منطقی به نظر برسد. اما دیوارهایی با رنگ براق، به جای انعکاس یکنواخت نور، یک بازتاب خیره‌کننده ایجاد می‌کنند. اما سطوح مات، نور را به‌طور همسان در همه جهات منعکس می‌نمایند. بنابراین رنگ‌آمیزی دیوارها با رنگ‌های مات، نتیجه بهتری برای روشن کردن اتاق تاریک دارد.

رنگ مات بهتر است یا براق؟ بهترین روش نورپردازی خانه‌های تاریک و کم‌نور
برای زیاد شدن نور اتاق تاریک، لازم نیست به دیوارها رنگ براق بزنید. چون تشعشع نور باعث اذیت شدن چشم‌ها می‌گردد.
  1. پنجره‌های اتاق‌های تاریک را تمیز نگه دارید

شاید این نکته برای شما بدیهی به نظر برسد، اما برخی افراد آن را فراموش می‌کنند. تمیز کردن پنجره‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان تابش نور خورشید به اتاق داشته باشد. هرچه کثیفی، گرد و غبار و لکه‌های روی پنجره‌ها کمتر باشد، نور بیشتری می‌تواند به اتاق شما نفوذ کند. به‌علاوه تمیز کردن یک پنجره، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از نصب پنجره‌های بیشتر در اتاق است.

بیشتر بخوانید: دلایل کدر شدن شیشه پنجره و ترفندهای جلوگیری از آن

افزایش روشنایی اتاق با چک‌لیست نظافت هفتگی برای تمیز کردن پنجره‌ها
برای اینکه نور اتاق تاریک خود را بیشتر کنید، تمیز کردن پنجره‌ها را در چک‌لیست نظافت هفتگی خود لحاظ نمایید.
  1. برای تامین نور از نورهای غیرمستقیم کمک بگیرید

در مورد محل قرار دادن وسایل روشنایی در سراسر فضای خود، به اندازه کافی دقت کنید. نور غیرمستقیم به سمت بالا (مثل نور یک آباژور در انتهای اتاق) می‌تواند کمبود نور سقفی را در هنگام غروب یا در شب جبران نماید. همان‌گونه که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید، آباژورهای روشن کمک شایانی به رفع کمبود نور اتاق تاریک می‌نمایند.

روش‌های بهبود نور اتاق تاریک با انواع لوستر و آباژور و چراغ تزیینی
آباژورها یا لامپ‌های دیوار‌کوب، در مقایسه با لوسترها، فاصله کمتری با زمین دارند. بنابراین برای بهبود نور اتاق تاریک، می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.
اجرای نورمخفی و نورپردازی ساختمان

نورمخفی و نورپردازی ساختمان

  • طراحی و اجرای خدمات نورپردازی ساختمان
  • اجرای نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه، استخر، حوض و آبنما
  • طراحی و اجرای نورمخفی سقف و دیوار، کناف، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و...
دریافت این خدمت از استادکار
  1. مراقب رنگ نقاشی‌ها باشید

شاید به هنر علاقه‌مند باشید، اما علاقه به هنر نباید به روشنی یک اتاق تاریک لطمه بزند. آثار هنری با رنگ‌های تیره را به اتاق‌هایی که نور کافی دارند، منتقل کنید. اگر دیوارهای اتاق کم‌نور را با نقاشی یا پوسترهای تیره بپوشانید، این موارد نور کمی که وارد فضای شما می‌شود را به خود جذب می‌کنند. بنابراین فضای شما حتی تاریک‌تر از قبل به نظر خواهد آمد.

انتخاب تابلو و قابل عکس مناسب برای بهبود نور اتاق‌های تاریک خانه
تابلوها یا قاب‌عکس‌های تیره، انعکاس نور را متوقف می‌نمایند. بنابراین مناسب اتاق خواب بدون پنجره نیستند. چون آن‌ها به کمبود نور اتاق تاریک دامن می‌زنند.
  1. قفسه‌های کتاب را عمود بر پنجره‌ها قرار دهید

قفسه‌های کتاب یا پارتیشن‌ها هرگز نباید موازی با پنجره‌ها قرار گیرند. چون در غیر این‌صورت محل عبور نور را مسدود می‌کنند. پس بهتر این است که کتابخانه یا بوفه خود را عمود بر دیوار دارای پنجره قرار دهید. به تصویر زیر نگاه کنید و ببینید اگر این کتابخانه جلوی پنجره قرار می‌گرفت، چقدر مانع روشنی اتاق می‌شد!

ترفندهای چیدمان مبلمان و دکوراسیون برای افزایش نور اتاق تاریک
کمد، بوفه، ویترین و وسایلی از این دست، می‌توانند نور اتاق تاریک را حتی بیشتر هم بکنند. با نصب چراغ یا آیینه در این‌گونه آیتم‌ها، امکان افزایش روشنایی اتاق تاریک، وجود خواهد داشت.
  1. دیوار و سقف را با رنگ سفید یا رنگ‌های خنثی رنگ‌آمیزی کنید

اتاق کم‌نور، جایی نیست که بتوان در آن یک طیف رنگی تیره را امتحان کرد. هرچه رنگ دیوارهای شما روشن‌تر باشد، نور بیشتری منعکس می‌شود. به‌علاوه در اتاق‌هایی با دیوار به رنگ خنثی، رنگ سقف را یک درجه روشن‌تر بزنید تا نور در اتاق تابیده شود.

بیشتر بخوانید: نور مخفی چیست؟ همه چیز در مورد نورپردازی سقف و خانه

انتخاب بهترین ترکیب رنگ دیوار و سقف و مبلمان برای روشن کردن اتاق تاریک
رنگ دیوارها و سقف و مبلمان، همه باید به سبکی انتخاب شوند که باعث انعکاس بیشتر نور اتاق تاریک شوند. با این روش، فضا روشن‌تر دیده خواهد شد.
  1. از سطوح افقی براق استفاده کنید

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، برای دیوارها نباید رنگ براق انتخاب شود. چون بازتاب خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌گردد. اما سطوح موازی با زمین، می‌توانند برای پرتاب نور به اطراف به نفع شما کار کنند. در برخی فضاها نور خورشید به صورت محدود می‌تابد. برای بهبود نور این فضاها، سطوح درخشانی مانند مبلمان با دسته‌های اکریلیک شفاف و میزهایی با سطوح آینه‌ای در نظر بگیرید.

کاربرد سطوح افقی براق در نورپردازی خانه‌های تاریک یا اتاق خواب بدون پنجره
مکان قرار گرفتن سطوح افقی براق باید به دقت انتخاب شود. چون اگر این سطوح نور لوستر یا تلویزیون را مستقیم به چشم ما باز بتابانند، به چشم ما آسیب می‌رسانند.

سخن پایانی

وارد کردن نور طبیعی به یک اتاق تاریک، کار آسانی نیست. اما این موضوع با برخی طراحی‌های استراتژیک و تغییر دکوراسیون، تا حدودی امکان‌پذیر است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد افزایش نور اتاق تاریک به خاطر بسپارید، ایجاد نور از طریق استفاده از رنگ‌های روشن در اتاق است. چون در غیر این‌صورت، مهم نیست چه تعداد آینه یا منبع نور در اتاق وجود داشته باشد. با وجود همه این موارد، اتاق شما همچنان تاریک به نظر می‌رسد.

اگر در حال نصب چراغ مخصوصا چراغ‌های نقطه‌‏ای روی سقف هستید، برخی چراغ‌ها را اندکی نزدیک‏تر به دیوار نصب کنید. چون با این کار دیوارها هم روشن می‌شوند و نور را به اطراف باز می‌تابانند. در نتیجه راحت‌تر به هدف خود که تامین نور اتاق تاریک است، دست خواهید یافت.

منبع: Elledecor

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 14 =