راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه

0

گل‌های ارکیده در تمام دنیا به‌عنوان سمبل زیبایی و عشق شناخته می‌شوند. به همین دلیل این گل یکی از انتخاب‌های افراد برای هدیه دادن است. در این مقاله توصیه‌هایی جهت نگهداری از گل ارکیده در خانه آماده کرده‌ایم که به کمک آن می‌توانید این گل‌های زیبا را در خانه خود پرورش دهید.

آشنایی با گل ارکیده

گل‌های ارکیده از گونه گیاهان گرمسیری هستند که به‌جای ریشه داشتن در خاک روی تنه درختان و میان صخره‌ها رشد می‌کنند. ارکیده عموماً گیاهی مقاوم است و رشد دادن و نگهداری از آن کار ساده‌ای است. ارکیده‌ها امروزه در بیشتر نقاط جهان به دلیل توانایی پرورش در محیط خانه جزو جذاب‌ترین و پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی گلدار هستند. خانواده گل‌های ارکیده دارای بیش از ۳۰ هزار گونه مختلف هستند که می‌توانید از میان آن‌ها گونه موردعلاقه خود را پیدا کنید.

راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه
گونه فالنوپسیس (Phalaenopsis)

گونه ارکیده موردنظرتان را انتخاب کنید

با سر زدن به نمایشگاه‌های گل و گیاه که هرساله برگزار می‌شود می‌توانید با انواع گونه‌های ارکیده موجود در کشور آشنا شوید. توصیه می‌کنیم به‌جای خریدن دانه گیاه ارکیده، گل آن را خریداری کنید چراکه زمان زیادی (تا ۵ سال) طول می‌کشد تا دانه ارکیده به مرحله گل دادن برسد. همچنین قبل از خرید مطمئن شوید که شرایط نگهداری از گونه موردنظرتان را در خانه‌دارید. در ادامه سه گونه گل ارکیده که سازگاری زیادی با شرایط خانه‌ها دارند را معرفی می‌نماییم. می‌توانید این نوع گل‌های ارکیده را به‌آسانی در گل‌فروشی‌ها پیدا کنید.

  • فالنوپسیس (Phalaenopsis) گونه معروفی از گیاه ارکیده است که به ارکیده شاپرکی نیز معروف است. این‌گونه گل‌هایی در رنگ‌های متنوع تولید می‌کند که تا چند ماه باقی می‌مانند. ارکیده شاپرکی در آخر زمستان تا اوایل بهار شروع به جوانه زدن می‌کند.
  • کتلیاس (Cattleyas) این گونه گل ارکیده به میزان نوری دو برابر ارکیده شاپرکی نیاز دارد تا بتواند در محیط خانه دوام بیاورد. گل این گونه بین ۲ تا ۶ هفته باقی می‌ماند و یک‌بار در سال در بهار یا پاییز گلدهی دارد.
  • دندروبیوم (Dendrobium) گونه زیبایی از ارکیده است که اغلب گل‌هایی به رنگ سفید، ارغوانی یا ترکیبی از این دو را تولید می‌کند. زمان گلدهی این گونه پاییز و زمستان است. گل‌ها از سه تا چهار هفته باقی می‌مانند و شرایط نگهداری از آن‌ها ساده است.
راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه
گونه کتلیاس (Cattleyas)

شرایط محیط نگهداری از گل ارکیده

برای نگهداری از گل ارکیده خود به شیوه مناسب لازم است شرایط محیط را برای آن آماده کنید. نکات مهمی که هنگام اختصاص دادن مکانی به گل ارکیده باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

۱- فضای کافی

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید محیط قرار دادن گلدان ارکیده است. شرایط مناسب محیط به رشد و جوانه زدن بیش‌تر ارکیده کمک می‌کند. لازم است دقت کنید که ابعاد مکانی که برای قرار دادن گلدان ارکیده در نظر گرفته‌اید با اندازه گیاه متناسب باشد و فضای کافی برای رشد بیش‌تر آن را ارائه دهد.

۲- دمای مناسب

دومین نکته مهم نگهداری از گل ارکیده، دمای اتاق است. بسته به گونه ارکیده این گیاه ممکن است به دمای اتاق خنک، متعادل و یا گرم نیاز داشته باشد. قبل از خریدن گل ارکیده خود درباره دمای موردنیاز آن گونه به‌خوبی تحقیق کنید. برای اکثر گونه‌های ارکیده یک فضای نسبتاً خنک بهترین گزینه است. هرگز گلدان ارکیده را نزدیک یک منبع گرما مثل بخاری و رادیاتور قرار ندهید. تلاش کنید دمای محیط تقریباً ثابت و بین ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. در اثر افت شدید دما ممکن است برگ‌های ارکیده زرد شوند. در این صورت برگ‌های زرد را از آن جدا کنید و دما را به حالت طبیعی بازگردانید.

راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه
گونه دندروبیوم (Dendrobium)

۳- نور خورشید

از قرار دادن گلدان ارکیده در زیر نور شدید و مستقیم آفتاب خودداری کنید. در صورت امکان بهترین مکان برای رشد ارکیده‌ها پنجره‌های جنوبی و شرقی ساختمان شما هستند اما اگر می‌خواهید گلدان ارکیده را رو به یک پنجره جنوبی قرار دهید، مطمئن شوید گلدان در سایه قرار می‌گیرد.

۴- رطوبت و جریان هوا

چهارمین نکته مهم نگهداری از گل ارکیده توجه به میزان رطوبت و آزاد بدن هوای اتاق است. ارکیده‌ها با آب‌وهوای مرطوب سازگار هستند. گلدان را روی یک سینی یا بشقابی که پر از سنگ‌ریزه و آب باشد قرار دهید. فراموش نکنید که میزان آب کم باشد و ته گلدان را فرانگیرد.

می‌توانید با اسپری کردن آب ولرم به گل ارکیده خود رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید. همچنین روش دیگر رساندن رطوبت به گل ارکیده قرار دادن مقداری خزه در داخل گلدان است. برای نگهداری از گل ارکیده تلاش کنید همیشه جریان هوای آزاد در محیط وجود داشته باشد.

۵- قرار دادن تکیه‌گاه

گل‌های ارکیده شاخه‌های محکمی ندارند و باید یک تکیه‌گاه برای آن‌ها قرار دهید. این کار به گیاه کمک می‌کند که روبه بالا رشد کند و ریشه‌های آن فضای بیش‌تری داشته باشند. یک‌تکه چوب با ارتفاع و قطر مناسب پیدا کنید و آن را به‌صورت عمودی داخل گلدان فروببرید. سپس با تکه‌های یک سیم ظریف و نازک شاخه اصلی گل را به تکیه‌گاه وصل کنید.

راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه
لازم است یک تکیه گاه داخل گلدان قرار دهید.

آب دادن به گل ارکیده

ارکیده‌ها به آب زیادی احتیاج ندارند بنابراین هرگز آن‌ها را در آب قرار ندهید زیرا این کار به‌سرعت باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. گلدان باید زه کشی شده باشد و آب دادن گیاه باید به‌گونه‌ای باشد که آب از گلدان عبور کند و به‌مرور خشک شود. برای گرفتن بهترین نتایج با فردی که گیاه را از او می‌خرید درباره میزان آب موردنیاز آن گیاه گفت‌وگو کنید. عموماً گل‌های ارکیده بسته به گونه آن‌ها به هر پنج تا دوازده روز یک‌بار آب دادن نیاز دارند.

عوض کردن گلدان ارکیده

هنگامی‌که تصمیم به‌عوض کردن گلدان ارکیده خود گرفتید گلدانی را انتخاب کنید که فقط کمی بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد. قبل از خارج کردن گیاه از گلدان آن را خوب آبیاری کنید، سپس آن را خارج کرده و ریشه‌های پوسیده را از ریشه‌های سالم جدا کنید. حال گیاه را همراه با تکیه‌گاه مناسب در گلدان جدید بکارید. دقت کنید که ارتفاع گیاه به‌اندازه سابق آن باشد. سپس به گلدان جدید کمی آب بدهید.

راهنمای کامل نگهداری از گل ارکیده در خانه
برای حفظ رطوبت می توانید کمی خزه به گلدان اضافه کنید.

سخن پایانی

نگهداری از گل ارکیده نیاز به توجه و دقت زیادی از جانب شما دارد زیرا این گیاه بسیار ظریف است. اما در عین ظرافت رشد دادن این گل در محیط خانه کار سختی نیست. پس اگر شما نیز به پرورش ارکیده در محیط خانه علاقه دارید می‌توانید با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله پروش این گل زیبا را امتحان کنید. درصورتی‌که مبحث پرورش و نگهداری از گیاهان برای شما جالب است، استادکار مجموعه مقالات جالبی در این خصوص آماده کرده است. کافی است از نوار بالای صفحه این موضوعات را جست‌وجو کنید.

منبع: lovethegarden

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =