نکاتی که هنگام انتخاب رنگ پرده باید بدانید

0

انتخاب رنگ پرده همیشه جزو سخت‌ترین قسمت های دکوراسیون و طراحی داخلی خانه بوده است. حتی اگر لشکری از افراد برای مشورت و همفکری همراه شما باشند، ممکن است باز هم بعد از نهایی شدن خرید، از انتخاب خود پشیمان شوید. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم نکاتی که هنگام انتخاب رنگ پرده باید بدانید را برای شما مطرح کنیم تا انتخاب شما هم راحت‌تر شود. در ادامه درباره چگونگی تطبیق رنگ پرده با دکور خانه، رنگ های خنثی در پرده و البته سایر رنگ های محبوب پرده می خوانیم. با استادکار همراه باشید.

اصول انتخاب رنگ پرده

رنگ پرده‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در فضای اتاق‌های مختلف هر خانه داشته باشد. در ادامه موارد و اصول مهم در انتخاب رنگ پرده به گونه‌ای که بیشترین هماهنگی با اتاق شما داشته باشد را مرور می‌کنیم.

اصل طلایی انتخاب رنگ پرده

قبل از هر چیز، مهم است که به اتاقی که پرده‌ها قرار است در آن نصب شود، نگاه دقیقی بیندازید. دیوارها چه رنگی هستند؟ آیا مبلمان روشن و زنده است؟ کف اتاق از چه جنسی و چه رنگی است؟ به طور کلی رنگ پرده‌ها باید با پالت رنگی فضای اتاق و دکور کلی آن مطابقت و هماهنگی داشته باشد. اصل طلایی در انتخاب رنگ پرده این است که اگر در حال حاضر چیزی غالب یا در واقع نقطه‌ای کانونی در اتاق وجود دارد (مثل مبلی بزرگ یا دیواری با رنگی خاص و چشمگیر)، بهتر است رنگ پرده‌ها را تا حد امکان ملایم انتخاب کنید.

اگر مبلمان و دکوراسیون اتاق شما بخش اصلی دکوراتیو اتاق هستند، انتخاب رنگ‌ های خنثی در پرده مثل خاکی یا پاستلی در اینجا گزینه مناسبی خواهد بود. رنگ‌های پاستلی، رنگ‌هایی روشن و ملایم نزدیک به رنگ‌های خنثی هستند. به رنگ‌هایی مثل سفید و کاراملی روشن و خاکستری روشن و صورتی روشن هم فکر کنید. می‌توانید از تور هم در ترکیب پرده خود استفاده کنید. بافت و جنس پرده هم در کنار رنگ می‌تواند در حس و حال اتاق تفاوت زیادی ایجاد کند.

بیشتر بدانید والان پرده چیست؟ + تصاویر انواع مدل‌های والان

مهم‌ترین اصل در انتخاب رنگ پرده، هماهنگی پرده با فضای کلی اتاق است.
مهم‌ترین اصل در انتخاب رنگ پرده، هماهنگی پرده با فضای کلی اتاق است.

انتخاب رنگ پرده بر اساس کاربری اتاق

نوع کاربری اتاق یا فضا هم در انتخاب رنگ پرده، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. مثلا به طور کل، رنگ‌های تند مانند نارنجی روشن، آبی تند، زرد و رنگ‌های مشابه، به عنوان رنگ پرده اتاق خواب توصیه نمی‌شوند، زیرا ممکن است موجب اختلال در خواب راحت و حس آرامش شما باشند. یا به عنوان مثالی دیگر رنگ سبز روشن برای ایجاد آرامش یا صورتی چرک برای ایجاد حس گرما در اتاق انتخاب بهتری خواهند بود. بنابراین قبل از انتخاب رنگ پرده حتما به این فکر کنید که اتاق شما بیشتر برای چه کاری استفاده می‌شود و به چه ویژگی‌ای نیاز دارد. آیا اتاق مطالعه‌ای است که در آن تمرکز حرف اول را می‌زند و یا اتاق نشیمنی که همه در آن دور هم جمع می‌شوند و باید بیش از هر چیز، احساس نشاط و انرژی به افراد بدهد.

بیشتر بدانید آموزش نحوه لکه برداری و تمیز کردن پرده عمودی

کاربری اتاق هم در انتخاب رنگ پرده تاثیر دارد، برای مثال محیط کار به تمرکز نیاز دارد و پرده قهوه‌ای برای آن مناسب است.
کاربری اتاق هم در انتخاب رنگ پرده تاثیر دارد، برای مثال محیط کار به تمرکز نیاز دارد و پرده قهوه‌ای برای آن مناسب است.

پرده تیره یا روشن؟

قاعده کلی برای انتخاب رنگ روشن یا تیره، به هماهنگی آن با اتاق شما برمی‌گردد و هیچکس نمی‌تواند بگوید که آیا رنگ تیره بهتر است یا روشن. طبیعتا هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. اما به طور کلی چند نکته را درباره انتخاب رنگ پرده تیره یا روشن بدانید.

  • پرده‌های روشن به دلیل نرمی ‌و ظرافت‌شان بسیار محبوب هستند. انتخاب رنگ پرده روشن همچنین باعث می‌شود یک اتاقِ کوچک، دلبازتر به نظر برسد. اما به خاطر داشته باشید که پرده‌های روشن، لکه‌ها و گرد و غبار را هم راحت‌تر نشان می‌دهند و بیشتر نیاز به شست و شو دارند. بنابراین ممکن است برای بعضی از اتاق‌ها مناسب نباشد. ضمنا اگر نور طبیعی برایتان اهمیت دارد، نور خورشید و فضای بیرون راحت‌تر و بیشتر از پرده‌های روشن عبور کرده و وارد اتاق می‌شود.

بیشتر بدانید نکاتی که باید هنگام نصب میل پرده در نظر بگیرید

پرده‌های رنگ روشن اتاق را دلبازتر جلوه می‌دهند اما سریع‌تر کثیف می‌شوند.
پرده‌های رنگ روشن اتاق را دلبازتر جلوه می‌دهند اما سریع‌تر کثیف می‌شوند.
  • از طرف دیگر پرده‌های تیره حس تضاد (کنتراست) و پختگی به اتاق می‌دهند. اگر به دنبال ظاهری شیک و کلاسیک برای پرده اتاق‌تان هستید، حتما به انتخاب رنگ پرده تیره فکر کنید و پارچه‌های مخملی را برای نهایت لوکس بودن در نظر بگیرید. همچنین از رنگ‌های تیره برای پرده، می‌توان برای برجسته کردن بخشی خاص و جلوه دادن آن در یک اتاق استفاده کرد. پرده‌های تیره همچنین به راحتی پرده‌های روشن، لکه و گرد و غبار نشان نمی‌دهند. این نوع پرده‌ها همچنین راحت‌تر با دیوارها و مبلمان روشن جفت می‌شوند. با این حال پرده‌های رنگ تیره باعث می‌شوند اتاق کوچک‌تر به نظر برسد. همچنین اگر اتاق نور خورشید زیادی دریافت کند، این نور می‌تواند باعث شود پرده‌های تیره، به مرور زمان رنگ خود را از دست دهند. به طور کلی اگر به فکر انتخاب پرده‌های تیره هستید، اول اطمینان حاصل کنید که اتاق شما از فضای کافی برخوردار است و با انتخاب رنگ تیره برای پرده‌ها، کوچک به نظر نمی‌رسد.
پرده‌های رنگ تیره، جلوه‌ای کلاسیک به اتاق می‌دهند اما فضا را بسته‌تر نشان می‌دهند.
پرده‌های رنگ تیره، جلوه‌ای کلاسیک به اتاق می‌دهند اما فضا را بسته‌تر نشان می‌دهند.

انتخاب رنگ پرده بر اساس رنگ دیوار

یکی از رایج‌ترین اصول برای انتخاب رنگ پرده، هماهنگ کردن رنگ پرده با رنگ دیوارهاست. این کار به چند شیوه می‌تواند انجام شود. مثلا می‌توانید پرده اتاق را از پارچه طرحدار تهیه کنید و برای داشتن ظاهری هماهنگ، رنگ طرح پرده‌ها را با رنگ دیوار جفت کنید. مثلا اگر دیوارهای شما سفید یا عاجی است، پرده‌ای طرحدار با زمینه سفید یا عاجی انتخاب کنید. اگر دیوارهای خانه شما رنگارنگ هستند، می‌توانید رنگ آن‌ها را در زمینه طرح پارچه یا طرح اصلی پارچه تکرار کنید.

در هر صورت لازم نیست که رنگ پرده را دقیقا با رنگ دیوار جفت کنید. کافی‌ است رنگ طرح پرده، بیش از دو درجه روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ دیوار نباشد، تا چشم آن را تکراری و مشابه رنگ دیوار ببیند.

یکی از اصول انتخاب رنگ پرده، انتخاب رنگ پرده مشابه با رنگ دیوار است.
یکی از اصول انتخاب رنگ پرده، انتخاب رنگ پرده مشابه با رنگ دیوار است.

رنگ‌ های خنثی در پرده

اگر برای دیوارهای خود از رنگ قوی استفاده کرده‌اید، می‌توانید با انتخاب رنگ‌ های خنثی در پرده، رنگ کلی فضا را متعادل کنید. پرده‌های سفید با هر دو رنگ دیوار گرم و سرد هماهنگ هستند. علاوه بر رنگ سفید رنگ‌هایی مثل عاجی، شامپاینی و یا کرم به خوبی با دیوارهایی با رنگ تند گرم و پرده‌های رنگ خاکستری با دیوارهای رنگ تند هماهنگ می‌شوند. برای انتخاب رنگ‌ های خنثی در پرده، می‌توانید هم از پرده‌های طرح دار و هم از پارچه‌های ساده استفاده کنید. همچنین برای تنوع بیشتر، می‌توانید در کنار رنگ ‌های خنثی در پرده، آن‌ها را با یک نوار پارچه متضاد تزئین کنید که با رنگ دیوار  شما مطابقت دارد.

می‌توانید با به کارگیری رنگ های خنثی در پرده، رنگ کلی فضا را متعادل‌تر نشان دهید.
می‌توانید با به کارگیری رنگ های خنثی در پرده، رنگ کلی فضا را متعادل‌تر نشان دهید.

تکنیک پالت رنگی تک رنگ

یکی از روش‌های انتخاب رنگ پرده، تک رنگ کردن کل فضا است که ظاهری کلاسیک به خانه می‌دهد. یعنی رنگ پارچه پرده‌ای را از همان خانواده رنگ دیوار خود اما یک درجه تیره‌تر یا روشن‌تر انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر دیوارهای زرد دارید، پرده‌های نارنجی تیره را انتخاب کنید.

می‌توانید پرده اتاق را مشابه رنگ بقیه قسمت‌های اتاق و تنها کمی تیره‌تر یا روشن‌تر انتخاب کنید تا فضا جلوه‌ای تک رنگ داشته باشد.
می‌توانید پرده اتاق را مشابه رنگ بقیه قسمت‌های اتاق و تنها کمی تیره‌تر یا روشن‌تر انتخاب کنید تا فضا جلوه‌ای تک رنگ داشته باشد.

تکنیک انتخاب رنگ‌های مکمل برای پرده

یک روش دیگر برای انتخاب رنگ پرده، برعکس روش قبلی، استفاده از رنگ‌های مکمل است. رنگ‌های مکمل روی چرخ رنگ، مقابل هم می‌نشینند و به نوعی متضاد هم هستند. اگرچه رنگ‌های مکمل کلاسیک هستند، اما تضادشان اغلب دلچسب‌تر از فضایی تک رنگ است. مثلا اگر دیوارهای آبی دارید، می‌توانید انتخاب رنگ پرده نارنجی را در کنار آن داشته باشید. یا از رنگ های خنثی در پرده استفاده کنید ولی نوار پرده نارنجی را برای تزئین به پرده اضافه کنید. یک راه دیگر هم استفاده از پرده‌ای با پارچه طرحدار از ترکیب رنگ های خنثی و نارنجی است.

بیشتر بدانید راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل

برای ایجاد تنوع می‌توانید زمان انتخاب رنگ پرده، رنگی مکمل و در تضاد با دکور اتاق انتخاب کنید.
برای ایجاد تنوع می‌توانید زمان انتخاب رنگ پرده، رنگی مکمل و در تضاد با دکور اتاق انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ‌ در انتخاب رنگ پرده

یکی دیگر از نکاتی که هنگام انتخاب رنگ پرده باید بدانید، تاثیرات و معنی هر رنگی است. همانطور که احتمالا خودتان هم می‌دانید و یا بارها شنیده‌اید، رنگ‌ها علاوه بر جلوه ظاهری و اثراتی مثل دلباز یا کوچک‌تر نشان دادن یک فضا، اثرات روان‌شناختی مختلف هم دارند. بنابراین انتخاب رنگ پرده اهمیت ویژه‌ای دارد و در حس و حال حاضرین اتاق هم موثر است. اهمیت انتخاب رنگ پرده به ویژه برای فضاهایی مثل اتاق کودکان و یا اتاق کار که به تمرکز نیاز دارد، خود را نشان می‌دهد. در ادامه لیستی از رنگ‌ها را مرور می‌کنیم و می‌ببینیم که چه رنگ پرده‌ای، متناسب با چه نوع اتاق و حس و حالی است.

برای مطالعه بیشتر درباره تاثیرات و معانی رنگ‌ها، می‌توانید مطلب “روانشناسی رنگها و تاثیر رنگها از نظر روانشناسی بر روان افراد” را مطالعه کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب رنگ پرده هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب رنگ پرده هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • رنگ قرمز تحریک کننده اشتها و انرژی است و افراد را فعال‌تر می‌کند. بنابراین انتخاب رنگ پرده قرمز برای آشپزخانه یا اتاق غذاخوری و اتاق خواب شما مناسب است. با این حال، این مهم است که بدانید رنگ قرمز ممکن است بسیار اشتها آور باشد و ممکن است تحت تاثیر چنین رنگی، بیش از حد پرخوری کنید، یا در برخی شرایط، واکنش شدیدی نشان دهید.
  • رنگ نارنجی پذیرش تغییرات را آسان‌تر می‌کند، احساس راحتی ایجاد می‌کند و تأمین کننده انرژی است. پرده رنگ نارنجی را می‌توان در اتاق‌هایی که اعضای خانواده در آن جمع می‌شوند، آویزان کرد.انتخاب پرده رنگ پرتقالی به ویژه برای آشپزخانه انتخاب مناسبی است، زیرا باعث بهبود هضم بهتر غذا و حس راحتی می‌شود. اما انتخاب پرده نارنجی برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود، زیرا باعث فعالیت بیش از حد می‌شود و ممکن است مخل آسایش باشد.
  • رنگ زرد، تقریبا مانند رنگ نارنجی، احساس دوستی به افراد می‌دهد. اگر دوست دارید میهمانان‌تان احساس آرامش و راحتی بیشتری کنند و راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اتاق نشیمن خود را با پرده‌های زرد تزئین کنید.
  • پرده‌های رنگ سبز بهترین انتخاب برای اتاق خواب هستند، زیرا این رنگ به افراد آرامش می‌بخشد، باعث خواب شب خوبی می‌شود و علاوه بر همه این موارد، باعث می‌شود اتاق جادارتر و دلبازتر جلوه کند. با این حال رنگ سبز برای همه مناسب نیست و در صورت رعایت نشدن تعادل رنگ سبز در فضا، ممکن است به چشم برخی افراد، آزاردهنده به نظر بیاید.
  • رنگ فیروزه‌ای به دستیابی به هماهنگی درونی و آرامش افراد کمک می‌کند. بنابراین انتخاب رنگ پرده فیروزه‌ای برای اتاقی مناسب است که قرار است بعد از یک روز سخت کاری، در آن استراحت کنید.
  • آبی رنگی صلح آمیز است که به مبارزه با بی خوابی و اضطراب و همچنین افزایش تمرکز کمک می‌کند. بنابراین پرده‌های رنگی آبی هم برای اتاق کار خانه و هم برای اتاق خواب مناسب هستند.
  • انتخاب رنگ پرده بنفش باعث ایجاد نور صورتی کمرنگی در اتاق می‌شود که خاصیت آرام بخش دارد. این رنگ متناسب با عناصر رنگ روشن اتاق بوده و همچنین باعث زنده به نظر رسیدن اتاق می‌شود. بنابراین شما را هشیارتر و پرانرژی‌ترنگه می‌دارد.
  • رنگ‌های صورتی و بنفش باعث ایجاد حساسیت و عواطف عاشقانه می‌شود. دو رنگ بنفش و صورتی در روابط صمیمی‌ هم تأثیر خوبی دارند، بنابراین پرده رنگ صورتی فقط مناسب اتاق خواب شما است.
  • پرده‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن به خانه حس دنج بودن می‌دهد. انتخاب رنگ پرده رنگ قهوه‌ای به تمرکز نیز کمک می‌کند، اما به نقاط متمایز داخلی روشن احتیاج دارد تا اتاق خسته کننده و کسل کننده به نظر نرسد.

سخن آخر

در این مطلب درباره اصول کلی و نکاتی که هنگام انتخاب رنگ پرده باید بدانید خواندیم و حس و حال غالب رنگ‌ها بر اتاق را مرور کردیم. اگر هنوز هم از انتخاب رنگ پرده برای اتاق یا محل کارتان مطمئن نیستید، حتما با یک متخصص طراحی داخلی یا طراح دکوراسیون مشورت کنید، همچنین می توانید بایدها و نبایدهای نصب انواع پرده را بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =