چطور لوسترها را تمیز کنیم؟

0

روزی که لوسترهای خانه تان را خریدید به یاد بیاورید؛ لوسترهایی درخشان و براق… اما با گذر زمان گرد و خاک روی لوسترهای خانه می نشینند و بدین ترتیب لوسترها درخشندگی قبلشان را از دست می دهند. تمیز کردن لوسترها کار ساده ای است و با کمی زمان می توانید درخشندگی را به لوسترهای خانه بازگردانید.

تمیز کردن لوسترها، کی و چه زمانی؟

دست کم یک بار در سال باید برای تمیز کردن لوسترها وقت بگذارید. هر زمان که حس کردید کریستالهای لوستر کدر شده اند و یا گرد و خاک رویشان نشسته و لکه دار شده اند، همه اینها نشانه هایی است تا بدانید که وقت تمیز کردنشان فرا رسیده است.

البته برای لوسترهایی مثل لوستر آشپزخانه که بیشتر در معرض چربی هستند، باید پروسه نظافت را زودتر انجام داد.

 

برنامه ریزی قبل از تمیز کردن لوسترها

ساختار برخی لوسترهای کریستالی یا شیشه ای، پیچیده تر از آن است که به راحتی بتوانید قطعات لوستر را جدا کرده و آنها را تمیز کنید. پس قبل از باز کردن قطعات، تصمیم بگیرید که قصد دارید قطعات لوستر را همانجا و سرجایشان تمیز کنید یا می خواهید آنها را باز کنید. اگر تصمیم به باز کردن تکه های لوستر گرفتید، به نحوه چفت و بست شدن آنها توجه کنید. حتی شاید لازم باشد که طرح اتصال قطعات آن را برای خودتان بکشید یا با دوربین عکاسی موبایلتان از نحوه اتصالات عکس بگیرید.

ایده دیگر هم این است که لوستر را در محل اتصال به سقف وسر جایش و بخش بخش تمیز کنید.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن لوسترها

قبل از هر چیز به یک نردبان نیاز دارید. حتما زیر نرده بان، یک تکه پارچه بزرگ پهن کنید تا گرد و خاک حاصل از تمیز کردن لوسترها، کف خانه یا فرش شما را کثیف نکند. همچنین اگر تکه ای کریستال روی زمین پرت شد، بدین ترتیب مانع از شکستن آن تکه خواهید شد.

بهتر است دستکشهای لطیف و نازکی هم بپوشید تا پوست دستتان آسیب نبیند و در عین حال رد انگشتانتان روی کریستال ها باقی نماند

تمیز کردن لوسترها
تمیز کردن لوسترها

مراحل تمیز کردن لوسترها

قبل از هر کاری، لوسترها را خاموش کنید. شاید بهتر باشد یک تکه چسب کاغذی روی کلید چراغ لوستر بچسبانید که خودتان یا سایر اعضای خانه ، به یک باره و با بی دقت، چراغ را روشن نکنند. شاید حتی بهتر باشد که فیوز روشنایی مرتبط با لوسترها را از جعبه کنترل برق خانه قطع کنید.

 

۱- تمیز کردن لوسترها بدون باز کردن بخشهای آن

اگر حس کردید که نیازی به باز کردن قطعات لوستر وجود ندارد، می توانید تمام بخشهای لوستر را در همان حال که به سقف آویزان هستند تمیز کنید، این گونه سرعت کار شما حسابی بیشتر می شود. برای این کار باید یک محلول جادویی درست کنید. یک واحد الکل ایزوپروپیل را با ۴ واحد آب مخلوط کرده و در بطری اسپری کننده بریزید. مقدار کمی از این محلول را روی یک پارچه پنبه ای تمیز اسپری کنید. شاید بهتر باشد که به جای پارچه پنبه ای تمیز، دستکشهای پنبه ای به دست کنید و با همان دستکش ها، گردوخاک روی کریستالها را تمیز کنید. کریستالهای لوستر را با این پارچه مرطوب پاک کنید و سریعا آن را خشک کنید. اصلا به سراغ تمیزکننده های حاوی آمونیاک نروید. چون آمونیاک باعث آسیب رساندن به بخشهای فلزی لوستر می شود.

۲-تمیز کردن لوسترها با باز کردن بخشهای آن

این شیوه به شما کمک می کند تا به بخشهای ریز و دور از دسترس لوستر دسترسی پیدا کنید. با باز کردن قطعات لوستر، آنها را با محلول جادویی بالا تمیز کنید. این روش باعث می شود کارتان بی عیب و نقص و تمام وکمال پیش برود و به شما اجازه خواهد داد تا بتوانید به بهترین نحو ممکن ریزترین بخشهای لوستر را هم تمیز کنید. ولی این روش زمان بر است و به دقت بیشتری نیاز دارد.

تمیز کردن لوستر با بازکردن بخشهای آن
تمیز کردن لوستر با بازکردن بخشهای آن

نکات قابل توجه

  • در هنگام تمیز کردن لوسترها، هرگز لوسترتان را نچرخانید و برای دسترسی به بخشهای مختلف لوستر، نردبان را جابه جا کنید. با چرخاندن لوستر متصل به سقف، ممکن است اتصال آن به سقف شل شود و یا اینکه قطعات کریستالی آن روی زمین بیفتد.
  • اگر حس کردید که کریستالهای لوستر بیش از حد کدر است می توانید آنها را با مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی شسته و سریعا خشک کنید.

روش تمیز کردن لوستر با سرکه سیب

اگر گرد و خاک و کدری لوسترتان خیلی زیاد بود، می توانید محلول جادویی دیگری درست کنید. برای این روش حتما باید زیر محوطه لوستر، پارچه یا سفره بزرگی پهن کنید. قبل از استفاده از این محلول، باید بخش اتصال لوستر به سقف که در حقیقت بخش متصل به برق است را با یک کیسه پلاستیکی و چسب کاغذی بپوشانید.

یک پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه سیب مخلوط کنید و آن را داخل ظرف اسپری کننده بریزید. این محلول را روی کریستالهای لوستر اسپری کنید. در این روش نیازی نیست که کریستال ها را با پارچه تمیز خشک کنید. فقط کافی است صبر کنید تا خود به خود خشک شوند. درآ ن زمان خواهید دید که آن درخشش سابق به لوسترهای خانه بازگشته است.

اما اگرچند سالی هست که لوسترهایتان را تمیز نکرده اید، شاید بهتر باشد تا پس از اسپری کردن این محلول جادویی، با یک پارچه تمیز، کمی هر کریستال را ماساژ دهید تا کاملا به خورد لکه ها برود. بعد از آن، دوباره محلول سرکه را روی کریستالها اسپری کنید.

تمیز کردن لوسترها
تمیز کردن لوسترها

سخن آخر

تمیز کردن لوسترها کار خیلی ساده ای است که فقط به کمی ظرافت و حوصله نیاز دارد. اگر سالی یک بار لوسترهایتان را تمیز کنید، همیشه جلوه درخشان و زیبای لوسترها را در خانه خواهید داشت. اگر تجربیات دیگری دارید و یا با مواد دیگری لوسترها را تمیز کرده اید و نتیجه مثبتی گرفته اید، حتما تجربه تان را با ما در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − پنج =