تمیز کردن ماشین ظرفشویی با چند روش خانگی و راحت

1

شاید این تصور برای شما هم وجود داشته باشد که شستشوی ماشین ظرفشویی، به‌خصوص بخش داخلی آن بیهوده است، چراکه در هنگام شستشوی ظروف، خودش را هم تمیز می‌کند. اما متاسفانه این تصور، اصلا درست نیست! تمیز کردن ماشین ظرفشویی یکی از اقداماتی است که اگر به درستی انجام نشود، باعث ایجاد بوی بد و تجمع آلودگی‌ها خواهد شد. چون با گذشت زمان، مواد معدنی، چربی‌ها، مواد شوینده و باقی‌مانده غذا در داخل دستگاه جمع می‌شوند. این مواد علاوه بر آنکه بوی بدی ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند راندمان ماشین شما کاهش یابد.

خبر خوب اینکه برخی اقدامات پیشگیرانه وجود دارند که برای تمیز نگه داشتن فضای داخلی ماشین ظرفشویی قابل‌انجام هستند. به این منظور لازم نیست طرز کار ماشین ظرفشویی را به‌طور کامل بدانید. مثلا می‌توانید از مواد شوینده باکیفیت بهره بگیرید. در ضمن اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب مصرفی سختی دارد، نصب یک قطعه سختی‌گیر، بسیار موثر خواهد بود. همچنین ریختن نمک مخصوص در ماشین ظرفشویی کمک‌کننده است. باز کردن درب ماشین ظرفشویی در پایان چرخه شستشو هم اقدام دیگری‌ است که به جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع کمک می‌کند.

در این مقاله به نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی و چگونگی تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش‌شیرین خواهیم پرداخت. در ضمن خواهیم گفت که شستن میوه با ماشین ظرفشویی را باید چطور انجام داد تا میوه‌ها سالم بمانند. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

هر چند وقت یک‌بار باید به تمیز کردن ماشین ظرفشویی بپردازیم؟

بسته به اینکه چند بار در روز از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید، به همان نسبت هم باید به تمیز کردن ماشین ظرفشویی بپردازید. اما به صورت کلی شستشوی ماشین ظرفشویی به نظافت روزانه، نظافت هفتگی و نظافت ماهانه تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه به مواردی که لازم است برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی رعایت شوند، اشاره خواهد شد:

  • نظافت روزانه: تکه‌های قابل‌ مشاهده غذا را از داخل ماشین درآورید.
  • نظافت هفتگی: لبه‌های درب و واشر را از هرگونه آلودگی پاک کنید. در ضمن لازم است فیلتر را از جایش بیرون آورده و تمیز کنید.
  • نظافت ماهانه: فضای داخلی ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.

در صورت نیاز به تمیز کردن ماشین ظرفشویی در قسمت‌های بیرونی، لبه‌ها و لکه‌های موجود روی دستگاه را تمیز کنید.

اگر شما اخیرا ماشین ظرفشویی با برند ال جی خریده‌اید، بهتر است قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی ال جی خود، این مطلب را بخوانید: چگونگی راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی ال جی

مراحل تمیز کردن ماشین ظرفشویی

۱. تمیز کردن بخش خارجی

اگر درِ ماشین ظرفشویی‌تان از جنس پلاستیک است، ترکیبی از آب گرم و مایع ظرفشویی درست کرده و با استفاده از اسفنج درِ ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. اگر هم درِ ماشین ظرفشویی‌تان از جنس استیل است، با استفاده از شیشه پاک‌کن می‌توانید به راحتی لکه‌های روی آن را از بین ببرید. البته محلول شیشه پاک‌کن را نباید مستقیما روی درِ ماشین ظرفشویی اسپری کنید، چون ممکن است به سیستم الکتریکی ماشین آسیب بزند. محلول شیشه پاک‌کن را روی یک دستمال حوله‌ای یا یک پارچه نرم اسپری کرده و با استفاده از این دستمال، درِ ماشین را تمیز کنید.

خواندن این مقاله هم به شما توصیه می‌شود:  دلیل گرفتگی لوله ماشین ظرفشویی و رفع آن

دست فردی در حال دستمال کشیدن روی بدنه خارجی ماشین ظرفشویی استیل
شستشوی ماشین ظرفشویی تنها مربوط به بخش داخلی آن نیست. بهتر است هر چند وقت یک‌بار، بخش خارجی آن را هم نظافت کنید.

برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی خود یا سرویس آن، می‌توانید از استادکاران باتجربه ما کمک بخواهید:

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

۲. تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

این مرحله، یک مرحله کلیدی در تمیز کردن ماشین ظرفشویی است. فیلترها تکه‌های ریز غذا را در خود جمع می‌کنند. بنابراین چنانچه به صورت دوره‌ای تمیز نشوند، باعث ایجاد بوی نامطبوعی می‌گردند. اگر قبل از قرار دادن ظرف‌ها داخل ماشین، آنها را پاک نمی‌کنید، باید فیلتر ماشین را زود به زود تمیز کنید.

باید هفته‌ای یک‌بار، کشوی پایینی ماشین ظرفشویی را بیرون بکشید و فیلتر آن را در بیاورید. فیلتر ماشین ظرفشویی معمولا به شکل استوانه است. پس از خارج کردن آن، بخش‌های مختلفش را با استفاده از یک مسواک تمیز یا اسفنج پاک نمایید تا ذرات ریز غذا از لابه‌لای فیلتر خارج شوند. حالا که کشوی پایینی ماشین ظرفشویی را درآورده‌اید، بازوهای آب‌پاش را هم چک کنید که خرده‌های غذا روی آنها قرار نگرفته باشند. در صورت لزوم، آنها را هم با خلال دندان یا اسفنج تمیز کنید.

خواندن این مقاله را از دست ندهید: ۱۵ ارور رایج در ماشین های ظرفشویی ال جی

دست فردی در حال خارج کردن فیلتر ماشین ظرفشویی
یکی از مراحل مهم تمیز کردن ماشین ظرفشویی، تمیز کردن فیلتر آن است. این موضوع به طرز کار ماشین ظرفشویی ارتباطی ندارد و باید به صورت هفتگی انجام شود.

۳. ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

با گذر زمان، آب سخت رنگ قطعات داخلی ماشین ظرفشویی را از بین می‌برد. همچنین در اثر استفاده مکرر، ممکن است داخل ماشین ظرفشویی شما بو بگیرد. سرکه سفید بهترین چیزی است که برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی و برطرف کردن این مشکلات به کار می‌رود. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه، یک یا دو پیمانه سرکه سفید را در یک کاسه تمیز بریزید و این کاسه را در وسط کشوی بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. ظرف دیگری را در ماشین ظرفشویی نچینید و ماشین ظرفشویی را بدون قرار دادن قرص یا مایع ظرفشویی، روی بالاترین درجه آب روشن کنید.

دست فردی در حال ریختن سرکه داخل کاسه شیشه‌ای برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی
تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه، ماشین را ضدعفونی کرده و بوهای بد آن را از بین می‌برد.

۴. تمیز کردن ماشین ظرفشویی با جوش‌ شیرین

بعد از مرحله تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه، یک یا دو مشت جوش ‌شیرین بر روی بخش پایینی ماشین ظرفشویی بریزید. سپس با بالاترین دمای ممکن آب، یک دوره کوتاه شستشو را انجام دهید. جوش ‌شیرین باعث می‌شود هرگونه بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی از بین رفته و هرگونه رسوب نابود شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را هم بخوانید: تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین

فردی در حال ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین
بهره‌گیری از جوش‌شیرین برای ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی، باعث می‌شود که تمام میکروب‌ها و باکتری‌های موجود از بین بروند.

۵. ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با وایتکس

قبل از هرچیز تاکید می‌کنیم که اگر جنس بخش داخلی ماشین ظرفشویی شما از استیل است، این روش را کاملا فراموش کنید. چون تمیز کردن ماشین ظرفشویی استیل با وایتکس، آسیب زیادی به آن می‌زند.

اما اگر جنس داخل ماشین ظرفشویی‌تان استیل نیست و با کپک‌زدگی در ماشین ظرفشویی‌تان روبرو شده‌اید، می‌توانید این مرحله را انجام دهید. ماشین ظرفشویی را کاملا خالی کنید و نصف پیمانه وایتکس در بخش پایینی ماشین ظرفشویی بریزید تا یک دوره کامل شستشو انجام شود.

این مقاله هم بسیار جالب است: آموزش مرحله به مرحله جرم گیری ماشین ظرفشویی

یک بطری وایتکس روی روشویی در سرویس بهداشتی
ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با وایتکس، بهتر است هر سه ماه یک‌بار و تنها برای ماشین‌هایی با جنسی غیر از استیل انجام شود.

شستن میوه با ماشین ظرفشویی

اگر می‌خواهید بدانید برای شستن میوه با ماشین ظرفشویی چه برنامه‌ای باید انتخاب شود، به نکات زیر توجه کنید:

  • اکثر ماشین‌های ظرفشویی برنامه Rinse (آبکشی) یا Prewash (پیش شستشو) دارند که مناسب شستن میوه‌هاست.
  • حداقل زمان برای شستشوی میوه با ماشین ظرفشویی، ۷ دقیقه و بیشترین زمان برای شستن آنها ۱۵ دقیقه است.
  • اگر کوتاه‌ترین برنامه شستشو در ظرفشویی شما بیش از ۱۵ دقیقه است، از شستن میوه‌ها در این دستگاه خودداری نمایید.
  • مزیت شستن میوه با ماشین ظرفشویی، صرفه‌جویی در مصرف آب و زمان است.
  • در زمان شستن میوه با ماشین ظرفشویی، برای سالم ماندن میوه‌ها و جلوگیری از پخته شدن آنها، این پروسه با آب سرد انجام خواهد شد.
  • قرارگیری میوه‌ها در ماشین ظرفشویی باید به نحوی باشد که از برخورد بازوهای آبپاش با آنها جلوگیری شود.
  • قرص، نمک ظرفشویی یا مایع‌های ظرفشویی، هیچ‌کدام مناسب شستن میوه نیستند. پس هنگام شستن میوه با ماشین ظرفشویی، میوه‌ها را تنها با آب بشویید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید یک قطره مایع ظرفشویی معمولی و یک قاشق سرکه کف دستگاه بریزید. سپس ماشین را روشن نمایید.
چند نوع میوه چیده شده روی تخته چوبی
حتما میوه‌هایی را برای شستشو در ماشین ظرفشویی انتخاب کنید که استحکام کافی برای شسته شدن در ماشین را داشته باشند. چون در صورت له شدن و پاشیده شدن تکه‌های میوه، تمیز کردن ماشین ظرفشویی یک کابوس خواهد بود.

جهت تعمیر یا راه‌اندازی ماشین ظرفشویی از هر برند، با استادکاران ما تماس بگیرید. چون آنها طرز کار ماشین ظرفشویی با برندهای مختلف را به خوبی می‌دانند.

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

نکات تکمیلی

حالا که مراحل تمیز کردن ماشین ظرفشویی را دقیق و کامل یاد گرفتید، بهتر است به این نکات هم توجه کنید:

  • قبل از قرار دادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی، سعی کنید خرده‌های غذا را از روی آنها پاک کنید. چون لوله فاضلاب ماشین ظرفشویی با راه آب سینک یکی است. همین امر ممکن است باعث گرفتگی لوله راه آب سینک شود.
  • قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی، شیر آب سینک را باز کنید تا آب کاملا گرم شود. این‌گونه ماشین ظرفشویی شستشویش را با آب گرم آغاز خواهد کرد. به این ترتیب ظرف‌ها تمیزتر خواهند شد. اما حواس‌تان باشد آبی که در حال رفتن است را جمع‌آوری کنید و از آن استفاده نمایید. در این رابطه، بهتر است این مطلب را هم مرور نمایید: با ۱۳ روش صرفه‌جویی در مصرف آب را از خانه خود شروع کنیم
  • سعی کنید در هنگام شستشوی ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی، دمای آب را روی دمای بالایی تنظیم کنید. دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد برای شستشوی ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی ایده‌آل است.
  • لزومی ندارد ظرف‌ها را کاملا تمیز کرده و بعد در داخل ماشین بگذارید. چون قرص یا مایع ظرفشویی به حجم مشخصی از چربی در ظروف نیاز دارد تا بتواند کارش را درست انجام دهد. اگر ظرف‌ها کاملا تمیز باشند، در هنگام شستشو کف زیادی در داخل ماشین تشکیل می‌شود و این ممکن است به ظروف و ماشین ظرفشویی آسیب برساند.

اگر دنبال تعویض لوازم یدکی ظرفشویی ال جی خود هستید تا بهتر کار کند، ممکن است اشتباهی رخ داده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از لزوم این کار، ابتدا این مقاله را بخوانید: عیب یابی ماشین ظرفشویی ال جی

فردی در حال برداشتن ظروف شسته شده در ماشین ظرفشویی
ماشین ظرفشویی را کاملا پر کنید تا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنید. از فشرده چیدن ظروف نترسید. طرز کار ماشین ظرفشویی به نحوی است که با اسپری کردن آب در تمامی جهات، همه ظرف‌ها را تمیز خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله، نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی یا همان شستشوی ماشین ظرفشویی را به‌طور کامل آموزش دادیم. در ضمن نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش ‌شیرین را هم بیان کردیم. همچنین گفتیم برای ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی، از چه موادی می‌توانیم بهره بگیریم.

نکته آخر اینکه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی نباید بیش از اندازه انجام شود. چراکه استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، به مرور قطعات داخلی ماشین را فرسوده می‌نمایند. در نتیجه عمر ماشین ظرفشویی شما به شدت کم می‌شود.

برای بهره‌گیری از خدمات متنوع استادکار از جمله سرویس و راه‌اندازی ماشین ظرفشویی، همین حالا اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: Goodhousekeeping و Homemadesimple

1 نظر
  1. نازی می گوید

    سلام من ب چدن گازم گاز پاک کن زدم گداشتم داخل ماشین و در ماشین ظرفشویی باز موند اون گاز پاک کن باعت ایجاد لکه های سیاه روی ماشین طرفشویی شد میشه راه کار بدید چجوری ببرم لکه هارو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − چهارده =