راهنمای تشخیص و شناسایی کولر گازی اصلی از تقلبی

2

با توجه به محبوبیت و اهمیت کولر گازی در ایجاد یک تهویه مطبوع در خانه، استفاده از آن رواج بیشتری پیدا کرده است. در این میان با توجه به اینکه این دستگاه وسیله ارزانی به حساب نمی‌آید و از طرفی بر روی میزان هزینه‌های جاری اثر مستقیم دارد، داشتن آگاهی درباره آن‌هم به هنگام خرید بسیار ضروری است؛ اما علاوه بر نکات فنی و مباحثی که در مقاله راهنمای خرید کولر گازی وجود دارد،

شناسایی کولر گازی اصلی از تقلبی آن‌هم در کشور ما که روزبه‌روز بر حجم واردات کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق افزوده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب به ضمن بررسی راه‌های شناسایی کولر گازی اصلی از مدل‌های تقلبی به بررسی تفاوت کولرهای گازی معمولی از کولرهای گازی اینورتر که معمولا قیمت بالاتری دارند خواهیم پرداخت. با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چگونه کولر گازی اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

  • شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی از روی نام

    نکته ساده در شناسایی کولر گازی اصلی این است که در بسیاری مواقع افرادی که اقدام به جعل نام مدل‌ها و برندهای کولرهای گازی می‌کنند تغییرات خاصی را طی مدت زیادی اعمال نمی‌کنند ازاین‌رو با توجه به عرضه مدل‌های جدیدتر کولرهای گازی این کولرهای تقلبی همچنان اسم‌های یکسانی دارند برای مثال کولر گازی اجنرالی که تقلبی است را معمولاً با عبارت OGENERAL ZH یا OGENERAL KIT می‌بینید.

    همچنین گاهی از سامی خاص بعضی شرکت‌ها برای کولرهای تقلبی دیگر استفاده می‌شود برای مثال کولرهای گازی سامسونگ که قابلیت اینورتر دارند معمولاً با عبارت SMART عرضه می‌شوند و یا برند ال‌جی آن‌ها را با عبارت INVERT V مشخص کرده است. درحالی‌که افراد متقلب برای همه‌ی انواع کولرها در برندهای مختلف از اسم‌های یکسانی استفاده می‌کنند.

  • شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی از روی سریال و کد

    روش شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی مراجعه به سریال و کد درج شده روی کالا است. معمولاً کولر گازی تقلبی کد و سریالی مشابه کولر گازی اصل دارد با این تفاوت که ممکن است چند حرف یا عدد را تغییر یا کم و زیاد کند؛ بنابراین به هنگام خرید کولر گازی می‌بایست به دقت به این موضوع توجه کنید.

  • شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی از روی مدل

    افراد متقلب زیادی وجود دارند که از نداشتن دانش فنی و حتی کم‌دقتی خریداران سو استفاده می‌کنند و مدل‌های مختلف کولر گازی را نیز به‌جای هم معرفی می‌کنند، برای مثال کولر گازی که با عنوان ۳۰ هزار معرفی می‌شود کمپرسور ۱۸ هزار دارد و یا قطعات به‌کاررفته در آن مخصوصاً لوله‌های مسی کندانسور و اواپوراتور اندازه و قطر استاندارد ندارند.

    از طرفی اگر قصد خرید کولر گازی دارید حتماً سایت تولیدکننده را بررسی کنید برای مثال بسیاری از برندها کولر گازی سی هزار تولید نمی‌کنند یا مدل اینورتر ندارند، بنابراین وجود برخی از این عبارت روی محصولات خاص بعضی از شرکت‌ها می‌تواند نشان از تقلبی بودن آن‌ها باشد.

    برای مثال برندهای جنرال و اجنرال کولرهای اینورتر نایابی دارند که در شهرهای مرزی به وفور نوع تقلبی آن‌ها یافت می‌شود به همین دلیل لازم است حتماً از فروشندگان و نمایندگی‌های معتبر تهیه شوند.

  • شناسایی کولر گازی اینورتر از کولر معمولی با استفاده از برچسب فنی

    وظیفه برچسب فنی ارائه اطلاعات لازم برای کاربر در مورد محصولی است که قصد خرید و استفاده از آن را دارد. اگر برچسب فنی یک کولر گازی معمولی را با کولر گازی اینورتر مقایسه کنید متوجه دو تفاوت شاخص می‌شوید. اول اینکه تقریباً در همه کولرهای گازی اینورتر گاز مبرد از نوع R410a است درحالی‌که برای کولرهای معمولی عموماً از گاز R22 استفاده می‌شود.

    تفاوت این دو در دمای جوش آن‌ها است به‌طوری که R410a دمای جوش ۵۲- سانتی‌گراد دارد در حالیکه این عدد برای گاز R22 مقدار ۴۱- درجه سانتی‌گراد است و این یعنی گاز R410Aa می‌تواند بسیار سردتر از گاز مبرد به‌کاررفته در کولرهای گازی معمولی باشد که این موضوع یک عامل مهم در افزایش بازدهی کولرهای گازی است.

    مورد دوم مربوط به تفاوت عمده نحوه عملکرد کمپرسور کولر گازی اینورتر و معمولی است که باعث می‌شود با میزان آمپر تقریباً یک‌چهارم کولر معمولی کار کنند. البته کارشناسان مجرب کولر راه‌های فنی‌تری نیز برای شناسایی این دو مدل می‌شناسند که به شما کمک می‌کند که در تشخیص کولر گازی اینورتر از کولر معمولی دچار اشتباه نشوید.

  • شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی از روی نحوه کارکرد

    حتی اگر افراد بتوانند به‌طور کامل مشخصات و ظاهر دستگاه را تغییر دهند، عملکرد دستگاه در طول فعالیت خود گواه تفاوت آن با مدل اصلی آن است. توجه داشته باشید علت اصلی تفاوت قیمت کولرهای گازی تقلبی از نمونه‌های اصلی تخفیف ویژه نوروزی یا مناسبتی نیست! بلکه اجزای به‌کاررفته در این کولرها از کیفیت کمتر و درنتیجه بازدهی و عملکرد پایین‌تر نسبت به کولرهای اصل برخوردارند.

    عمده این تفاوت از طرف کاربران در قدرت سرمادهی آن‌ها گزارش شده، بنابراین در صورت مشاهده عملکرد نادرست کولر گازی که به تازگی تهیه‌کرده‌اید بیشتر توجه کنید و از یک متخصص و کارشناس برای تشخیص وضعیت دستگاه کمک بگیرید. پیشنهاد میکنم برای دریافت اطلاعات بیشتر علت گرم نکردن کولر گازی را نیز بخوانید .

توجه کنید که تشخیص کولرگازی اصل از مدل تقلبی آن‌هم از روی کارتن، جعبه و حتی پنل بیرونی آن عملاً بی‌فایده است. چرا که برندهای مختلف اصل نیز انواع و اقسام پنل بیرونی دارند و سالیانه نیز در حال تغییر دادن آن هستند. علاوه بر این جعبه یا ظاهر آسیب دیده و یا شیک و تمیز در هیچ صورتی نشان از اصل بودن کالا نیست.

با این‌حال بعضی از فروشندگان کیفیت بد کارتن محصول را نشان از اصل بودن آن نمایان می‌کنند که با توجه به کیفیت مواد اولیه به‌کاررفته در کارخانه‌های تولیدکنندگان معتبر کولرهای گازی این موضع درست نیست.

تشخیص کولر گازی تقلبی
با وجود اینترنت و افزایش آگاهی مردم در سال‌های اخیر فروش کولرهای گازی تقلبی کاهش یافته است؛ اما در این میان بازار جدید در ارائه دادن کولر گازی معمولی با عنوان اینورتر یا کولر گازی کم‌مصرف به راه افتاده چرا که همین عبارت می‌تواند به‌تنهایی اجازه دهد فروشنده قیمت بالاتری برای کالا درخواست کند چرا که اصولاً این مدل کولرهای گازی گران‌تر هستند؛ بنابراین شما کولر گازی اصل را خریداری می‌کنید اما با عنوان مدل کم‌مصرف و اینورتر مبلغ بالاتری را پرداخت می‌کنید.

تشخیص گارانتی اصلی کولر گازی

شرکت‌های بسیاری در کشور با عنوان نمایندگی محصولات برندهای معتبر کولرهای گازی در حال فعالیت هستند و برخی نیز وجود خارجی ندارند! از این بین برخی فقط نمایندگی فروش محصول را دارند و به عمد یا سهواً توسط فروشنده با عنوان نمایندگی خدمات پس از فروش معرفی می‌شوند.

از این‌ رو تعداد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برای کولرهای گازی بالا نیست. از بین شرکت‌های موجود اسامی مشهوری وجود دارند که اصولاً فقط برندهای با کیفیت و معتبر را تحت پوشش قرار می‌دهند ولی شرکت‌های ناشناس با دریافت مبلغی کم تقریباً هر کالایی را گارانتی می‌کنند! علاوه بر این توجه داشته باشید که اصولاً برخی برندهای کولرگازی در کشورمان نمایندگی ندارند و حتی برخی به دلایل مختلف وارد بازار ایران نمی‌شوند؛ بنابراین لازم است حتماً به این موضوع دقت کنید.

با این توصیفات به نظر می‌رسد تنها راه تشخیص گارانتی اصلی کولر گازی بررسی اصالت کارت گارانتی خریداری شده است. برای این کار می‌بایست شماره سریال شرکت ارائه دهنده خدمات را در سامانه شماره ملی اداره ثبت شرکت‌ها به منظور تشخیص شرکت‌های رسمی از شرکت‌های جعلی بررسی کنید.

علاوه بر این شرکت‌هایی که گارانتی اصل کالا را ارائه می‌دهند معمولاً علاوه بر ذکر شماره تماس و وبسایت خود،برچسب‌هایی را روی کالا نصب می‌کنند که شکل بخصوص و همچنین هولوگرام خاصی دارند که به‌راحتی می‌توانید آن را نسبت به مدل تقلبی تشخیص دهید.

در ادامه نام برخی از شرکت های تولید کننده کولر گازی و شرکت گارانتی کننده آن آمده است:

برند کولر گازی شرکت گارانتی کننده برند کولر گازی شرکت گارانتی کننده
کولر گازی ال جی گلدیران کولر گازی اکسترا ایر اکسترا ایر
کولر گازی سامسونگ سام سرویس کولر گازی هومکس هوم سرویس
کولر گازی مدیا بانیان کولر گازی سام شرکت گروه آتی
کولر گازی ایران رادیاتور ایران رادیاتور کولر گازی تک الکتریک بدر الکتریک
کولر گازی گرین پشم شیشه پارس کولر گازی میتسوبیشی دامون سرویس
کولر گازی گری تهویه نیا کولر گازی شارپ آکام تجارت سپهر
کولر گازی تی سی ال توسعه تجارت گلزار کولر گازی هیوندای هیوا سرویس
کولر گازی تهویه تهویه کولر گازی چیگو دامون سرویس
کولر گازی تراست توانگر اعتماد پاسارگاد کولر گازی ایرجنرال ایر جنرال
کولر گازی توشیبا بدر تک الکتریک کولر گازی وستن ایر اورین تهویه آوا
کولر گازی هایسنس زرین کولر گازی ایساتیس ایساتیس
کولر گازی اجنرال تهویه نیا کولر گازی آکس پاک سرویس
کولر گازی بوش تاش سرویس کولر گازی AEG پارسا سرویس
چگونه کولر گازی اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟
سعی کنید با تهیه برندهای معروف از گارانتی اصل کولر گازی شرکت‌های معروف‌تر استفاده کنید و اگر به شرکت ناشناسی برخورد کردید وضعیت ثبت آن را بررسی کنید. علاوه بر این وجود هولوگرام با توجه به دشوار بودن کپی‌برداری از آن بر روی برچسب‌های گارانتی می‌تواند به شما کمک کند.

سخن پایانی

کولرهای گازی بی کفیت در حجم بسیار زیاد که عموماً ساخت کشور چین می‌باشند بیشتر در شهرهای مرزی به فروش می‌رسند. این کولرها گاهی حتی بدون نام و برچسب سازنده و صرفاً به قصد فریب مصرف‌کننده وارد کشور می‌شوند و در موارد دیگر مدل‌های ناشناس و کم کیفیت توسط افراد سودجو با عنوان برندهای معروف کولرهای گازی عرضه می‌شوند. متأسفانه این کولرهای گازی با قیمت پایین خود به سرعت توانسته‌اند نظر برخی خریداران را به خود جلب کنند.

بیشتر بخوانید تفاوت گاز r22 با گاز r410 در کولر گازی

در این میان خریداران باید توجه کنند که تمام برچسب و مارک‌های روی کولر اصل قابل کپی‌برداری روی کولر تقلبی هستند. برای مقابله با این موضوع قطعاً بهترین راه‌ خرید کولر گازی از نمایندگی‌های رسمی که گارانتی معتبر نیز دارند است. اما شما نیز میتوانید از موارد ذکر شده و همچنین بررسی مواردی از قبیل وجود غلط املایی یا گرامری عبارات روی محصول، نداشتن وبسایت تولید کنند و یا نبودن جزئیات تماس و… استفاده کنید تا کولر گازی اصلی و تقلبی را از هم تشخیص دهید.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: magicac l economictimes

2 نظرات
  1. مهرداد می گوید

    سلام.بسیار عالی و دقیق توضیح داده شد و از شما تشکر میکنم…نصاب کولر گازی هستم و خوشحالم که این مطلب رو دیدم و امیدوارم خریداران عزیز توجه بیشتری داشته باشن…

  2. بابک می گوید

    این مطلب یکی از کاربردی ترین مباحثی بود که در
    درمورد خرید وسایل برقی خانگی تا به امروز خوانده بودم …
    خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =