چگونه استخر را برای تابستان آماده کنیم؟

0

فصل شنا رسیده و هیچ چیز مانند آب‌تنی در استخر در روزهای گرم تابستانی نمی‌چسبد. اما برای داشتن یک استخر تابستانی نیاز به آماده‌سازی استخر داریم. آماده‌سازی استخر هم برای سلامت شناگران، هم طول عمر استخر و کیفیت آن دارای اهمیت است. در این راهنمای استادکار در مورد دلیل این اهمیت و روش مرحله به مرحله آماده‌سازی استخر سخن می‌گوییم و شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت می‌کنیم.

دلیل بررسی وضعیت استخر در فصل‌های گذشته

همانطور که پیش‌تر اصول نگهداری استخر و آب استخر در زمستان را دانستیم، خوب است در مورد آماده کردن مجدد استخر برای تابستان نیز توضیحاتی را بدانیم. ممکن است پس از گذشت ماه‌های سرد زمستانی، هنگامی که به استخر خود سر می‌زنید با مشکلاتی چون سبز شدن آب استخر یا کدر شدن آب استخر مواجه شوید. دلیل این امر وجود جلبک‌ها و به هم خوردن تعادل شیمیایی آب استخر است که در ادامه در مورد آن بیشتر خواهید خواند.

جلبک‌ها

در زمستان استخر خود را با کاور و روکش پوشانده‌اید و عدم وجود نور و راکد ماندن آب می‌تواند موجب رشد جلبک‌ در آب شود. پس به محض اینکه جلبک دیدید، لازم است اقدام به تمیز کردن آب استخر کنید. مقاله چگونه از آب استخر شنا نگهداری کنیم را هم بخوانید.

وجود حشرات

حشرات می‌توانند در آب‌های راکد تخم‌گذاری کنند و این اتفاق در فصول گرم رخ می‌دهد. پس بهتر است به محض گرم شدن هوا سری به استخر خود بزنید و اقدام به آماده‌سازی و تصفیه استخر کنید تا به محلی برای رشد حشرات و موجودات ریز تبدیل نشود.

نکات مهم آماده‌سازی استخر تابستانی
اگر می‌خواهید از شر پشه‌هایی که در آب‌های راکد تخم‌ریزی می‌کنند خلاص شوید، اقدام به تمیز کردن استخر کنید.

گرده‌ گل‌ها و آماده‌سازی استخر

یکی دیگر از دلایلی که باید به وضعیت استخر در فصل‌های گذشته توجه کنید، وجود گرد و خاک، گرده گل و شاخه و برگ‌های خشک‌شده داخل آب استخرهای روباز است که اهمیت آماده‌سازی استخر را دوچندان می‌کند. اجرای استخر در باغ نیز به این آلودگی‌ها می‌افزاید و در این شرایط میزان برگ و شاخه‌هایی که داخل آب می‌ریزند، بیشتر است.

مسلما هیچ‌کس شنا کردن در استخر پر از آلودگی را نمی‌پسندد، چرا که احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی را بیشتر می‌کند. پس بهتر است پاکسازی و تعویض آب استخر در اولویت قرار گیرد. در مورد ۰ تا ۱۰۰ نحوه تعویض آب استخر و مدت زمان تعویض آب استخر شنا هم این مقاله را بخوانید.

زیبایی محیط

شاید در زمستان زیاد به حیاط سر نزنید و به دلیل سرمای هوا از استخر استفاده نکنید، اما در تابستان که دورهمی‌های زیادی با دوستان و خانواده خود در محیط بیرون دارید، خوب است اقدام به آماده‌سازی استخر کنید تا هم از لحاظ بصری و زیبایی شناسی به زیبایی حیاط خود بیافزاید، هم بوی لجن و آلودگی‌هایی مانند پشه‌ها و … را از محیط استخر دور کنید.

اجرای استخر در باغ
در فصل تابستان که روکش استخر را برمی‌دارید و ظاهر آن مشخص است، حتما استخر خود را برای شنا اماده کنید و از تمیزی و زیبایی آن نیز لذت ببرید.

برای آماده‌سازی استخر به چه نکاتی باید توجه کرد

با توجه به دلایل بالا لازم است هر چه زودتر نسبت به آماده کردن استخر تابستانی خود اقدام کنید. اما در این راه نیاز است به نکاتی توجه کنید که در ادامه آن را گرد‌ آورده‌ایم. اگر نمی‌دانید که آماده‌سازی استخر را از کدام مرحله شروع کنید، با مراحل زیر همراه باشید.

آماده‌سازی استخر با برداشتن آشغال‌ها

چه در طول زمستان روی استخر خود را پوشاند و چه نپوشانده باشید، همیشه مقداری آشغال مانند برگ، گردوخاک، شاخه درخت، موی حیوانات و … به داخل آب می‌ریزد.

اولین نکته در آماده‌سازی استخر، پاک کردن همه این موارد از سطح آب یا اگر استخر شما خالی است، جمع کردن آنها از کف استخر است. جارو کردن یک گزینه عالی برای جمع کردن این ذرات خواهد بود. اما اگر استخر آب دارد، با جارویی که توری شبیه تور ماهیگیری به آن آویزان است، سعی کنید این زباله‌ها را جمع کنید.

شستن کاشی و دیواره‌های استخر

ما اغلب فرچه کشیدن پله‌ها و دیواره‌های استخر را فراموش می‌کنیم. خوب است تمام پله‌ها را فرچه محکم بکشید تا لغزنده نباشد. این اقدام موجب ایمنی بهینه و سلامت افراد مسن و کودک می‌شود. همچنین کاشی‌ها هم با این روش برق می‌افتند و چه کسی یک استخر براق را دوست ندارد؟

پس دیواره‌های استخر را به کمک یک برس استخری و سطوح کاشی را با محصولات تمیزکننده مناسب و توصیه‌شده استخری، پاکسازی کنید. رسوبات کلسیم و لکه‌های سخت آب را نیز با استفاده از سنگ پا و فشار ملایم آب شست‌و‌شو دهید. یک ماده شوینده ملایم را با آب رقیق کنید تا در از بین بردن گل، خاک و جلبک روی کاشی‌ها به شما کمک کند.

نحوه تمیز کردن کاشی‌های استخر
دیواره‌های استخر را به کمک یک برس استخری و سطوح کاشی را با محصولات تمیزکننده مناسب بشویید.

بررسی و نصب تجهیزات استخر

بررسی کنید که آیا تمام تجهیزات لازم و مورد نیاز استخر را فراهم کرده‌اید؟ پمپ و فیلترهای استخر و سیستم‌های تخلیه را بررسی کنید تا چیزی جلوی آنها را نگرفته باشد. سلول کلرزن نمکی خود را تمیز کرده و به منظور از بین بردن مواد معدنی رسوب‌کرده و دیگر مواد چسبیده، از شلنگ آب استفاده کرده و با یک برس استخری آن را تمیز کنید. به شیب‌بندی کف استخر توجه کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

همچنین به منظور احتمال وجود هرگونه نشتی برای تجهیزات استخری خود، آن‌ها را روشن کرده و ببینید که آیا سطح زمین یا محل نصب اطرافشان در فونداسیون استخر خیس و مرطوب می‌شوند یا خیر.

بررسی موارد ایمنی برای آماده‌سازی استخر

همچنین لازم است هیتر آب استخر را بررسی و در صورت لزوم سرویس کنید. تخته‌های غواصی استخر خود را به منظور وجود لغزش و آسیب بازرسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمامی نرده‌ها، گیت‌ها و قفل‌ها به صورت صحیح عمل می‌کنند. تجهیزات ایمنی مورد نیاز استخر را که از پیش تهیه نکرده‌اید، در دسترس داشته باشید. این موارد شامل یک قلاب نجات استخر، وسیله‌های شناور، یک کیت کمک‌های اولیه و یک سوت است.

بررسی سطح شیمیایی آب

شاید آب استخر از نظر ظاهری تمیز باشد، اما بهتر است سطح شیمیایی آب را بررسی کنید. پس موارد زیر را بسنجید:

  • میزان pH آب
  • میزان کلر آب
  • میزان قلیایی بودن
  • میزان سختی کلسیم

با اندازه‌گیری هرکدام از این موارد تشخیص اینکه چه مواد شیمیایی برای ایجاد تعادل آب نیاز است، ساده می‌شود. در بهترین حالت ممکن، سطح pH استخر شما باید بین ۷.۲ تا ۷.۶ باشد و سطح کلر بین ۱ تا ۳ ppm قرار داشته باشد. میزان سختی کلسیم باید بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ ppm و سطح برم نیز باید از ۳ تا ۵ ppm باشد. اگر نمی‌توانید خودتان آب استخرتان را آزمایش کنید، یک نمونه از آب را برای یک متخصص و یا تکنسین استخر بفرستید.

اندازه‌گیری pH آب
می‌توانید میزان سختی، قلیایی بودن و pH آب را اندازه بگیرید یا از یک متخصص برای این کار راهنمایی بگیرید.

جمع‌بندی

پیش از استفاده از استخر تابستانی نیاز به آماده‌سازی استخر دارید. در این مقاله شیوه انجام این کار را به صورت مرحله به مرحله به شما نشان دادیم. اکنون با کمک کارهایی که در این مقاله گفته شد، استخر شما آماده است. از آب تنی لذت ببرید!

منابع: riverpoolsandspas | medallionenergy

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + نه =